Wat is Vlas?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Morrie

Berichten: 22319
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 10:38

vlas is heel anders materiaal dan zaagstel, al het feit al dat het milieuvriendelijk en biologisch afbreekbaar is!

Dees

Berichten: 18929
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 12:14

soesie schreef:
Ik lees dat paarden er niet van eten, maar wat als ze er toch van gaan eten? Wat zijn dan de risico's?Verstopping? Of moeten ze er dan echt veel van gaan eten?


Echte veelvraten zullen een paar happen nemen van schoon vlas. In grote hoeveelheden kan dat idd wel kwaad; net zo goed als vlas vocht uit de stal kan binden, kan het ook vocht in het paardenlijf binden. Vlas zwelt niet enorm, maar wel iets, en een pittige koliek kan het gevaar zijn.

Maar; vlas heeft een akelige smaak voor paarden, ze zullen er niet graag van eten. Dus de kans hierop is wel gering, geringer dan bijvoorbeeld bij hennep. en als je paard kan kiezen tussen een hapje vlas of een hapje stro hoef je je geen zorgen te maken. Ik gooi bij schon stro altijd wat extra hooi of stro in de stal voor de knabbel.

Morrie

Berichten: 22319
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 12:20

ik heb een superveelvraat, een soort GFT-bak op 4 benen, die alles eet, maar vlasvezelstro ziet ie vanaf! Ik gooi zelfs de wortels door de box, zodat ie wat te doen heeft om ze op te zoeken, dan pakt ie een wortel tussen z'n lippen, schudt het vlas eraf en eet hem dan pas op, zo smerig is het!

soesie

Berichten: 757
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 16:23

Oke, bedankt, Dees. Paarden vinden dus niet lekker. Mmmmh, toch eens overleggen met de pensionhouder. Zoals het er nu uitziet zijn er dus alleen maar voordelen. Het lijkt me wel wat.

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 17:12

LuckyThaBest schreef:
wij gebruiken zelf zaagsel.
maar op stal gebruiken heel veel mensen vlas ze zeggen wel dat het glad spul is.het is een dunnere uitvoering van zaagelallleeen een beetje betere kwalieteit


Vlas en zaagsel zijn niet met elkaar te vergelijken. Vlas neemt vèèl meer vocht op. Vroeger stond mijn paard op zaagsel en daarvan verbruikte ik ong. 2 1/2 zak per week. Nu staat mijn paard al een tijdje op vlas en daarvan verbruik ik 1/2 tot 1 zak per week. De zakken zijn evengroot en dit is dus een goede vergelijking (beide van Plospan)

Ik ben er super tevreden over. Het is lekker zacht en ruikt ook nog eens aangenaam. Hiervoor heb ik ook nog een tijdje hennep gebruikt, maar dat vond ik altijd een beetje muffig ruiken. Liever vlas dus..

capopjekop

Berichten: 30664
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 17:15

ik ben heel tevreden met vlas en gebruik het nu al een paar maanden. het mest fijner uit en de ponys hebben er wel aan gegeten, maar hebben nu door dat het niet lekker is Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 17:37

Ik sproei een nieuwe laag altijd eerst een beetje nat, dan is het gelijk niet meer glad

Gringo_HS13

Berichten: 553
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 20:35

Ik heb op me oude stal vlas gebruikt. Vlas is opzich wel goed spul. Maar je moet wel een bodem op potten. Het nadeel is dat het erg duur is. Ik moest 9 euro per pak betalen dus dat tikt wel erg aan.
Tong uitsteken

Zauber
Berichten: 404
Geregistreerd: 13-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 20:57

Wij hebben ook vlas op stal. Het probleem is dat als je niet goed kan mesten Huilen of je komt een week niet bij je paarden zodat ze niet gemest worden Verward dan is je bodem verrot. Maar als je goed uitmest Kan je met 1 baal per week een super goede stal hebben. Haha!

Groetjes Zauber

Morrie

Berichten: 22319
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 21:00

Citaat:
of je komt een week niet

dat begrijp ik hoop ik verkeerd?????

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 21:20

Zauber schreef:
Wij hebben ook vlas op stal. Het probleem is dat als je niet goed kan mesten Huilen of je komt een week niet bij je paarden zodat ze niet gemest worden Verward dan is je bodem verrot. Maar als je goed uitmest Kan je met 1 baal per week een super goede stal hebben. Haha!

Groetjes Zauber


Tja...........

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 21:23

Gringo_HS13 schreef:
Ik heb op me oude stal vlas gebruikt. Vlas is opzich wel goed spul. Maar je moet wel een bodem op potten. Het nadeel is dat het erg duur is. Ik moest 9 euro per pak betalen dus dat tikt wel erg aan.
Tong uitsteken


Dan heb je het bij de verkeerde leverancier vandaan en ben je afgezet
Ik betaal nl 6,50 voor een baal van rond de 25 kilo. Een baal zaagsel van het zelfde merk met het zelfde gewicht kost rond de 8 euro en is dus duurder dan vlas.

annete

Berichten: 13
Geregistreerd: 29-02-04
Woonplaats: Oudewater

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 21:23

Gringo_HS13 schreef:
Ik heb op me oude stal vlas gebruikt. Vlas is opzich wel goed spul. Maar je moet wel een bodem op potten. Het nadeel is dat het erg duur is. Ik moest 9 euro per pak betalen dus dat tikt wel erg aan.
Tong uitsteken



Hai,

Betaal jij 9 euro dat is nog goedkoop ik betaal 11 euro per baal.
Waar haal jij die balen?

Annete.

Ophelia

Berichten: 824
Geregistreerd: 30-10-03
Woonplaats: Assendelft (N-H)

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 21:29

annete"]
[quote="Gringo_HS13 schreef:
Ik heb op me oude stal vlas gebruikt. Vlas is opzich wel goed spul. Maar je moet wel een bodem op potten. Het nadeel is dat het erg duur is. Ik moest 9 euro per pak betalen dus dat tikt wel erg aan.
Tong uitsteken



Hai,

Betaal jij 9 euro dat is nog goedkoop ik betaal 11 euro per baal.
Waar haal jij die balen?

Annete.
[/quote]

Heb je geen Ranzijn in de buurt??

Morrie

Berichten: 22319
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 21:40

ik betaal 6.50 per baal bij de Welkoop(Boerenbond) ze hebben het sinds kort

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 23:01

Ik betaal 5.70 per baal, ik doe samen met een vriendin, daar wordt een vrachtwagen vol geleverd en reken met haar de balen af die ik meeneem.

Dees

Berichten: 18929
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-04 23:10

Ik betaal € 4.98 voor 1 pak van 21 kg bij Langwerden Hengelo, bij afname van 18 pakken van 21 kg op een europallet (statiegeld op pallet een 6,80 euro)

santos

Berichten: 1532
Geregistreerd: 23-12-03
Woonplaats: nabij Hilversum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 01:51

Na lange tijd hemparade(hennep) te hebben gebruikt, zijn we over gegaan op rapsodi, omdat dit goedkoper was. Het viel echter erg tegen, de paarden stonden er vies bij. Nu hebben we een half jaar vlas en dat is geweldig. Niet te duur en de paarden staan lekker schoon. We potten de stal op zodat er van uitglijden geen sprake is. Wij willen niets anders meer. De cavia en de konijnen zitten er ook lekker in! Haha!

petraaken

Berichten: 44213
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 09:41

bij mij op stal komt er nog enkel vlas in noodgeval. Ik zweer bij hennepstro ofwel gewoon stro. Geen vlas voor mij.

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 10:55

Het is niet zo duidelijk, maar hiet stond Rink ook op vlas:
Afbeelding

Op zich was ik er wel tevreden over, maar omdat Rinkja haar mest altijd door de hele box stampte, moest er elke dag een nieuw pak in als ik het een beetje schoon wilde houden, en dat werd te duur.

Dees

Berichten: 18929
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 12:09

Afbeelding

[naam verwijderd] in het vlas. Stal niet brandschoon, maar ook niet vies. zo ziet eht er uit ongeveer 4 dagen na opstrooisen van 1 zak.

Gringo_HS13

Berichten: 553
Geregistreerd: 11-11-03
Woonplaats: woerden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-04 23:53

Zauber schreef:
Wij hebben ook vlas op stal. Het probleem is dat als je niet goed kan mesten Huilen of je komt een week niet bij je paarden zodat ze niet gemest worden Verward dan is je bodem verrot. Maar als je goed uitmest Kan je met 1 baal per week een super goede stal hebben. Haha!

Groetjes Zauber


Ach ja waarom als je goed mest heb je dan ook een baal zaagzel nodig? .
En gebruik iedereen 1,5 baal per week? Verward Dus wat je nu zegt is dus gewoon onzin

Dees

Berichten: 18929
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 11:39

Gringo_HS13 schreef:
Ach ja waarom als je goed mest heb je dan ook een baal zaagzel nodig? .
En gebruik iedereen 1,5 baal per week? Verward Dus wat je nu zegt is dus gewoon onzin


Begrijp je reactie niet helemaal, maar eh... mijn verbruik ligt op 1 pak van 21 kg per week. Zeker geen 1,5....

Roel
Berichten: 653
Geregistreerd: 28-02-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-04 20:09

Om even uit te leggen. Gringo_hs13 was een week ziek, en eigenlijk is het niet goed op stal doorgekomen dat ze ziek was en dat ze niet kon komen. Er werd dus jammer genoeg niet gemest. Als je een goede bodem hebt kun je idd makkelijk met 1 baal doen in de week. Metellica die de paarden verzorgt, gooit er 2 keer in de week een halve baal in. Het gaat fantastisch en de paarden staan er goed en netjes bij.
Als je ziek bent, kan gebeuren vraag ff aan iemand van stal, blijft je bodem ook goed.. Dit was een miscommunicatie.
En wij betalen 9 euro omdat het ook vreselijk duur is om de mest weer af te voeren. Dat zit ook in de prijs doorberekend bij ons.. Vandaar 9 euro..

PrimaDonna

Berichten: 501
Geregistreerd: 08-02-02
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-04 16:20

Ik betaal 5 euro per baal en daar zit de mestafvoer bij in! Ik heb balen van 21Kg geloof ik ook.
Ik heb er in ieder geval goede ervaringen mee met vlas, voor mij zeker een aanrader. Maar of je nu wel of niet kan mesten....ik heb een hele smerige ruin die er echt een puinhoop van kan maken van zijn stal, met hem lukt het vrij wel bijna niet om een bodem te behouden....alles in het midden gooid hij vaak naar achteren toe. Er ligt zeker wel een laag van 7cm aan vlas in de stal maar als ik dan op stal komt ligt er bijna niks meer in het midden en alles is naar achteren gesmeten dus elke dag moet ik dat weer gaan verdelen over zijn stal. Met hem ben ik zo'n 1½ baal kwijt in de week, maar ik denk dat met stro de schade helemaal niet te overzien is met hem....dan blijft er helemaal niks van zijn stal over en nu staat hij toch een stuk droger en schoner en heb ook helemaal geen last van mok gehad of iets!!!.....Maar, daarnaast zie ik hem met goed weer toch liever in de paddock lopen dan overdag in zijn vlasstalletje.

Groetjes, Primadonna

PS: Roel, hoe bedoel je, is eigenlijk niet goed door gekomen? Als het dan niet goed door is gekomen en men ziet dat het paardje na twee dagen niet gedaan is, gaat men toch zelf even aan de bel rinkelen??? Kon toch ook zijn dat die persoon in het ziekenhuis was belandt en niet in staat was om te bellen???En ja, ziek is ziek lijkt mij...wel vervelend dat die communicatie dan niet zo goed is geweest dan.

groetjes, Primadonna