Het leed 'wat de perfecte pensionstal vinden heet'

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lletam

Het leed 'wat de perfecte pensionstal vinden heet'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-22 17:25

Ik lees al langere tijd mee en ga nu m'n eerste topic plaatsen :j
Ik loop al een dag of 14 mee in de paardenwereld en heb op verschillende pensionstallen gestaan. Met eigen beesten of om een paard van een ander te rijden.
Kleinschalig, bij mensen aan huis. De wat luxere stal, de doe-het-zelf en daar tussenin. Nu heb ik sinds een paar maand weer een jong paard. Leuke stal gevonden, máár... De eerste 'maren' loop ik al weer tegenaan en daar heb ik zo geen zin meer in! Maar zoveel opties in de buurt heb ik niet meer... Dus wat dan, stoppen? Of me er toch bij neerleggen?

butengeweun

Re: Het leed 'wat de perfecte pensionstal vinden heet'

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 17:31

Hier was het stoppen. Ik kon me niet meer vinden op de stallen en waar ik me wel kon vinden was het bedrag zo hoog dat de portemonnee het niet meer wilde.

Er speelde wel meer zoals een kindje en nu nummer 2 onderweg dus de tijd is/was er ook bijna niet meer.

Heb me erbij neergelegd paard staat nu geweldig goed. En kijk over 2 a 3 jaar wel weer hoe ik er dan in sta als de kinderen naar school gaan en ik misschien weer wat tijd heb.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 17:38

Waar loop je tegen aan?

Schrijf die dingen ook echt op als eis.
En kijk dan eens of je bijvoorbeeld via facebook of marktplaats wat kunt vinden door een advertentie te plaatsen.
Of als je een plek ziet waarvan je denkt, daar staan de paarden fijn ga eens vragen of ze plek hebben. Wie weet.
En of ze anders een stal weten die biedt wat jou wensen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 17:39

Ik denk dat de perfecte plek voor zowel paard als eigenaar niet bestaat dus ik zou toch voor de beste optie gaan en me erbij neerleggen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 17:41

Zonnebloem92 schreef:
Ik denk dat de perfecte plek voor zowel paard als eigenaar niet bestaat dus ik zou toch voor de beste optie gaan en me erbij neerleggen.

Dat ligt er aan hoe groot de maar is.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 17:47

Perfect is gewoon niet mogelijk, ook niet als je je ze in eigen beheer hebt. Sommige dingen zijn nu eenmaal lastig te regelen en niet mogelijk. Misschien als je miljardair bent en hele lappen grond bezit met genoeg vergunningen om te bouwen en doen wat je wilt, maar anders zal je altijd tegen aan lopen.
Dan is het de vraag, hoe onoverkomelijk zijn die dingen waar je tegenaan loopt? Brengt het echt een groot probleem voor het welzijn van je paard of jouw plezier, of is het gewoon onhandig/niet ideaal. In het eerste geval is stoppen misschien een betere optie als er echt niets aan te doen is, bij het 2e moet je je neerleggen.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 17:56

Ik vind dat dus ook lastig. Momenteel heb ik mij aangepast maar ik denk als mijn paarden er niet meer zijn dat ik dan stop mocht ik ze niet aan huis kunnen houden.
Vind het lastig om niet 100% de baas over mijn eigen dieren te kunnen zijn, pensionshouder is natuurlijk de baas op eigen terrein dus wordt het aanpassen

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 18:05

Zonnebloem92 schreef:

Ik denk ook dat perfect niet bestaat.
Zelfs bij zelf houden loop je tegen geld/regels/locatie/tijd "problemen" aan.

Wanneer je perfectie na streeft ga je teleurgesteld worden.

alysha92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 18:21

Heel leuk je 'eisen' op papier zetten/aan vast te houden, maar al 1 x mee gemaakt dat je gewoon voorgelogen wordt...
Dan denk je dat je goed staat en kom je er later achter dat er dingen gezegd zijn die niet gedaan worden...
De hoeveelheid ruwvoer beurten per dag is schijnbaar iets om over te liegen... :(
Het blijft lastig, en ik denk dat er inderdaad overal wel iets is.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 18:30

Maar dat zijn wel dingen waarop je door kan vragen aan stal genoten.

Zo ben ik voorgelogen over hoeveel de paarden buiten stonden.
Ja net toen ik kwam kijken stonden ze binnen.
Paar weken op diverse tijden langs gereden en hele dag buiten was een leugen. Ben daar dus niet gaan staan.

Je weet dat er te vaak gelogen word... Doe daar je voordeel mee...

Plukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 19:32

Ik dacht ook dat perfect niet bestond, maar ik sta nu bijna 2 jaar op een stal waar ik maar één ‘maar’ heb en dat is dat ik mijn kast echt te klein vind. En dit is mijn 9e stal in 23 jaar tijd.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 20:35

alysha92 schreef:
Heel leuk je 'eisen' op papier zetten/aan vast te houden, maar al 1 x mee gemaakt dat je gewoon voorgelogen wordt...
Dan denk je dat je goed staat en kom je er later achter dat er dingen gezegd zijn die niet gedaan worden...
De hoeveelheid ruwvoer beurten per dag is schijnbaar iets om over te liegen... :(
Het blijft lastig, en ik denk dat er inderdaad overal wel iets is.

1x pas? Ik ben de tel al kwijt geraakt in 30 jaar eigen paard(en). Toevallig had ik het er vandaag nog over op stal.

Na de zoveelste domper afgelopen winter mag ik van mijzelf gewoon geen paard meer als deze dood is. En dat terwijl ik gek ben op paarden en diep van binnen gewoon weer een paard wil als mijn huidige wegvalt.
Beter nog ik kijk wel eens naar een opvolger maar de eeuwige ellende van stalling houd mij echt tegen.
Ik ben nu wel verhuisd naar een hele fijne plek. Mijn paard was binnen 3 dagen weer helemaal happy en voelde zich echt al thuis. Maar het heeft wel 5 maanden, heel veel onzekerheid , frustraties en ontelbare stalbezoeken gekost.

Bloesem21

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 20:38

Ja het is niet makkelijk iets te vinden. Helaas zelf ook ervaren en heb nu veel geluk met een Stal waar ze in de winter een dagdeel buiten komen. Dat is een minimale eis. Alle eisen die ik heb: die heb je helaas niet in de randstad.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 20:39

Pensionstallen zijn in mijn ervaring echt waardeloos. Geen genoeg hooi, te weinig buiten, natte voeten, geen beschutting, geen drinken, kleine paddocks, staat alleen, stalgenoot drama's, etc.
En jawel, mijn eigen stukje land is perfect. Dus ts, mocht je die mogelijkheid hebben, huur je eigen stukje land met een leuke shetlander erbij. Het werk lijkt veel maar dat valt reuze mee, ik kan makkelijk een dagje thuis blijven en áls ik ga incl. mesten is het nog geen 30 minuten werk.

miereneter

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 20:56

Mijn paard staat op een fantastische pensionstal. Er wordt uitmuntend voor hem gezorgd door iemand met meer kennis van zaken dan ikzelf. Voor mij geldt dat er een paar dingen waarop ik geen concessies wil doen (buiten in kudde, goed hooi) en dan een aantal dingen waar ik wat water bij de wijn doe en het beleid van de stal volg. Uiteraard nooit ten koste van het welzijn van mijn paard. Ik geloof wel dat ik geluk heb gehad.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 20:59

lletam schreef:
Ik loop al een dag of 14 mee in de paardenwereld

Gokje,moet jaar zijn?

Anders is het wel heel erg :')

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-22 21:43

Dank voor alle reacties. Het is inderdaad overal wel wat dus waar de grens dan ligt tussen perfectie en er bij neerleggen, weet ik nu gewoon ff niet meer.
En dan ga ik er al vanuit dat zaken in de praktijk anders uitpakken dan voorgehouden. Research heb ik indd gedaan

lletam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-22 21:44

Daan13 schreef:
lletam schreef:
Ik loop al een dag of 14 mee in de paardenwereld

Gokje,moet jaar zijn?

Anders is het wel heel erg :')

Da's een uitdrukking, het is indd al jaren ;)

MRIIIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 21:57

Het is idd heel lastig, je moet echt consessies doen. Na een jaar op stal 1 zijn we in januari verhuisd naar een stal dichtbij huis. Ik heb echt maanden gezocht (en wel 15 stallen gezien denk ik, maar er waren een aantal dingen waar ik niet op wilde inleveren) en uiteindelijk bij een privestal terecht gekomen die ik van vroeger kende. Had echt geluk dat er een plekje vrij was.

Het is echt een topplek, maar de uitrijmogelijkheden zijn niet zo goed (wilde ik eigenlijk niet op inleveren) en we moeten alles zelf doen; binnen- en buitenzetten in een schema, voeren in een schema, je box en paddock mesten, waterbakken en hooi vullen etc. Ik wilde eigenlijk geen doe het zelf, maar de situatie op de vorige stal werd onhoudbaar. Ze staat nu wel erg fijn; goed voer, lekker buiten en goede bodems, dus ik heb het er voor over, maar ik vind het wel vermoeiend, zeker als het druk is op werk. Voordeel is wel dat er minder druk ligt op het moeten rijden of longeren, omdat ze heel de dag buiten staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 08:47

Dat is de reden waarom ik mijn paarden liefst in eigen beheer heb. Dan nog kun je het niet altijd precies zo doen zoals je het graag zou zien, maar je kan er wel zo dichtbij mogelijk zien te komen. Ze zijn iig verzekerd van goed en genoeg hooi. Daar tegenover staat dan weer dat je wel zelf het geregel en de stress hebt als er bijvoorbeeld een hooi te kort is of als er een boom op je omheining is gevallen door storm.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 08:59

Het is gewoon altijd wat met paarden . Heb veel stallen gezien en zeker de nodige gehad ook !
Er is overal iets . Sommige dingen kun je zelf nog wel wat mee .
De beste stal die ik had was de bodem bedekking wat schaars. Rubber tegels in de stal en opgelost. Maar stal stopte en werd verkocht
Vanuit daar 3 andere stallen gehad in amper 9 maanden tijd .
Nu sinds dikke 10 maand een wei gehuurd met schuilstallen , ideaal want genoeg buiten, genoeg ruwvoer . Maar zeker ook nadelen . Winter modder en korte dagen , dus weinig rijden .
Maar ook het vinden van t juiste ruwvoer is soms erg lastig want kan geen grote droge balen opslaan.
Nu 2e weide bijgehuurd . Mooi droog stuk , maar geen beschutting. Dus op zoek naar mobiele mogelijkheden.
Gelukkig nu langer licht en betere weersomstandigheden, dus komt er weer meer van rijden ed . En dat is weer genieten en dan weet weer ik waarom ik het allemaal doe

De ideale plek bestaat niet als je gewoon verdienend persoon bent , ze niet aan huis hebt staan en dus niet naar wens kunt inrichten.
Maar concessies doen op vrije beweging en ruwvoer zal ik nooit doen

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 09:05

Oplossing kan zijn om ze in eigen beheer te nemen.
Nooit meer gezeik, kost alleen meer om t aan re schaffen :=
Mensen vinden stallen snel te duur, maar als je gaat terug rekenen verdienen stallen niet zo gek veel aan dat paarden houden.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 09:10

Een perfecte stal vinden is denk ik onmogelijk, er zal altijd iets zijn waar in je moet meegaan wat het net niet is. Denk dat je meer moet kijken naar iets wat in de buurt komt.
De laatste stal was prima waar ik heb gestaan, locatie was goed, stallen goed, vlakbij bos, niet te massaal, alleen het voerbeleid wat betreft het hooi niet. Dit heb ik toen aangepast naar zelf hooi inkopen en voeren, hierdoor werd de maandprijs wel duurder natuurlijk omdat ik dat zelf wilde.

mvermeulen1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 10:00

cobiie schreef:
Zonnebloem92 schreef:

Ik denk ook dat perfect niet bestaat.
Zelfs bij zelf houden loop je tegen geld/regels/locatie/tijd "problemen" aan.

Wanneer je perfectie na streeft ga je teleurgesteld worden.

Nou Ik moet toch bekennen dat wij destijds verhuist zijn van de drukke randstad naar het rustige Ostfriesland (Duitsland) o.a. ook om al dat stal gedoe.

En we wonen hier nu 7 jaar en ben toch echt nog steeds heel blij dat ik ze aan huis heb. enige nadeel vind ik dat je minder snel weg kan en soms mis je wat aansprak vooral in het hele begin toen we nog niemand kende hier. Maar ik vind het echt heel fijn.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-22 10:09

smurffie schreef:
Oplossing kan zijn om ze in eigen beheer te nemen.
Nooit meer gezeik, kost alleen meer om t aan re schaffen :=
Mensen vinden stallen snel te duur, maar als je gaat terug rekenen verdienen stallen niet zo gek veel aan dat paarden houden.

Precies dit!

Komt bij veel pension klanten echt zeikerds zijn met vooral enorm veel noten op hun zang.
Sommigen Zijn echt nooit tevreden.