Ontwerp mini paddock paradise

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DanielleTL

Ontwerp mini paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-22 18:59

Hallo!

Ik vind het altijd leuk om met anderen mee te kijken naar het ontwerp van hun paddock paradise, dus ik hoop dat iemand mij hier ook zou willen helpen. Mijn pony staat bij hele lieve mensen die het prima zouden vinden als ik een paddock paradise systeem maak.

Hier een foto van de wei:
Afbeelding

Het is voor een shetlander en een b pony dus ik had zelf bedacht dat paden van zo'n 2,5 m breed wel genoeg zou moeten zijn. Ze hebben een schuilstal (zwart rechthoek) met een stukje daarvoor verhard. Verder hebben we 3 hooinetten die we graag zouden verdelen over de track zodat de pony's lekker in beweging blijven.

Dit is een schetsje die ik zelf al even gauw had gemaakt:
Afbeelding

Ik ben heel benieuwd naar jullie ideeën :D

Amado

Re: Ontwerp mini paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 19:41

Sja, tot in hoeverre wil je er geld in steken? Kan een hoop mooie dingen bedenken haha.. maar dit is het meest simpele;
Afbeelding

DanielleTL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-22 20:18

Amado schreef:
Sja, tot in hoeverre wil je er geld in steken? Kan een hoop mooie dingen bedenken haha.. maar dit is het meest simpele;
[ [url=m/b3YUDB.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bedankt voor je reactie!
Dit vind ik ook een hele mooie, met wat meer paadjes en rondingen.
De bedoeling is wel om het een beetje budget te houden, met houten palen op de hoeken en verder met prikpaaltjes zodat die ook makkelijk te verzetten zijn voor strook begrazing.

Daihyo

Re: Ontwerp mini paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-22 13:05

Als je met rechte weitjes wilt werken icm strookbegrazing zou ik het zo doen:
Afbeelding

Wel met schuine hoeken, dus 2 palen. Daar kunnen ze makkelijker rond lopen. Door de ingangen achterin de wei te maken (zo ver mogelijk bij de stal vandaan), dwing je ze ook weer om meer te lopen.
Omdat het om kleine pony's gaat, kun je prima met 3 weitjes uit en heb je meer paden. Dan zou je van het pad tussen de 2 onderste nog een obstakelpad kunnen maken met bijvoorbeeld boomstammen.
Bij de achterste ingangen van de wei kun je de hoek nog groter maken en zo ruimte voor een paal met hooinet creëren. In het midden heb je een grotere plek, ook voor een hooiplek. En links onderin dat stukje kun je dat ook doen.
Zo zou ik het doen met rechte lijnen. Maar kronkelpaadjes zijn wel leuker natuurlijk :D

Als je dat op deze manier doet, kun je ook gewoon nog strookbegrazing doen. Als je bijvoorbeeld de ingangen bij de witte kruisjes maakt, kun je strippen vanaf die kant (witte stippellijn is je start dan zeg maar). Kost je wel iets meer houten palen, want kronkelpad kan niet met prikpalen. Maar door dit zo te doen, hoef je alleen die kant met palen te doen en de hoeken en kan de rest gewoon met prikpalen.

Afbeelding