Aanpak verschillende voerbehoeftes, eetsnelheden en dagindeling op PP

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
RianneH

Berichten: 28353
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Aanpak verschillende voerbehoeftes, eetsnelheden en dagindeling op PP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-22 14:06

Ik ben benieuwd of dit probleem herkenbaar is en hoe anderen het aanpakken :)

Mijn paard staat op een kleine PP waar de paarden (goede kwaliteit) hooi krijgen. Zij is momenteel de oudste en we weten dat de voerbehoeften al een tijdje uit elkaar liggen. In principe hebben we hier oplossingen voor gevonden al zijn deze redelijk arbeidsintensief, er wordt 3 keer per dag gevoerd, mijn paard krijgt er nog los senioren voer bij en kan nog eens los hooi eten terwijl de rest slowfeeders krijgen.

Lastige aspecten zijn dan ondanks dat ze in kg's meer dan voldoende krijgen enkele uit de groep heel snel kunnen eten uit de slowfeedernetten, grote of kleine maas maakt niet significant uit. Mijn oudje kan dan weer niet goed eten uit de kleine maas waardoor het verkeerde paard geslowed wordt. Niet echt een permanente optie dus. Daarnaast is het verzadigde gevoel bij enkele eerder en beter aanwezig dan bij anderen, die blijven gewoon dooreten. Onbeperkt hooi aanbieden is mede daarom bijna gevaarlijk, enkele zijn nu al te zwaar.

De standaard oplossingen die ik kon bedenken vallen daardoor al een beetje af. Hoe pakken jullie de verschillende voerbehoeftes en eetsnelheden aan zonder dat paarden te dik of juist de mager worden? :) Hoe vaak voeren jullie en hoe lang staan ze dan zonder? Voer je nog speciaal graszaadhooi en hoe voorkom je dan dat de 'verkeerde' zich daarvan vol eet?

Avalanche

Berichten: 16330
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: Aanpak verschillende voerbehoeftes, eetsnelheden en dagindeling op PP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 14:10

Super herkenbaar en de reden dat ik geen PP heb. Ik vind dat niet te managen zonder een super intelligent systeem met chips of zo. Zoals een hit actief.

Hannanas
Berichten: 13341
Geregistreerd: 21-01-06
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 14:11

Lastig probleem. Sowieso zou het een optie kunnen zijn de dikkerds een graasmasker te geven. En misschien is er een mogelijkheid om de dunnerds een dagdeel de halve track te geven met een bak onbeperkt? Ergens een pad ff af te koppelen voor die tijd? Een andere mogelijkheid zou zijn een (dure) hooistation neer te zetten van hit-actief. Dan kun je op chip hooi-minuten uitdelen voor oa je oudje. De rest kan dan gewoon blijven eten uit de slowfeeders.

Daihyo

Berichten: 88596
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 14:14

De senior die op onze pp staat krijgt een grote emmer geweekte grasbrok met balancer/vitamines/kruiden bij. In ieder geval 1x per dag, maar als het kan 2x per dag. En verder eet ze hooi mee en gaat ze straks mee de wei op. Vooral dus een ruwvoervervanger om het hooitekort een soort van op te vangen. Maar ideaal is het niet en arbeidsintensief inderdaad.
De rest staat sober. Wel helpt het dat we 9 voerplekken op 5 pony's hebben. Wel met slowfeeders in verschillende mazen, maar daardoor is er altijd wel ergens hooi waar zij op haar gemak ook kan eten. Ze eet makkelijker uit een bak ipv een hooinet. Alhoewel het hooinet op lage hoogte ook goed gaat. Misschien dat je daar iets mee kunt?

Wat ook nog een optie bij ons is, dat als er 's ochtends en 's middags iemand komt, zij de tijd er tussen apart gezet kan worden naast de andere paarden met eigen voer. Dan staat ze niet heel de tijd apart, maar een paar uur om even goed te kunnen eten zonder bemoeienis van de rest. Gebruiken we nu nog niet, maar die ruimte is er. Misschien is dat een optie die jullie ook kunnen creëren?

Caily

Berichten: 12555
Geregistreerd: 02-09-07
Woonplaats: Noord Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 14:18

Als een paard door blijft eten heeft het vrijwel altijd tekorten van het een of ander. Dat ligt niet altijd aan het aanbod van voeding, maar kan ook liggen aan de opname. Ik vraag me af of de paarden met teveel kilo's worden voorzien in hun dagelijkse aanvullingen.

Ik heb een trainingsstal/pensionstal (gehad) gericht op Tinker/koudbloeden. En vertik al 8 jaar om te beperken in ruwvoer/gras. Zeker in een PP zal beweging snel voldoende zijn. Ik heb in al die jaren 2 keer een paard met ernstig overgewicht gehad, in beide gevallen vond de eigenaar een aanvulling geven overbodig. Tjah. Er zijn hier menig paarden terug in balans gekomen.

Ik zie doorgaan 2 groepen paarden met overgewicht: te weinig bewegen en/of niet de juiste voedingsstoffen. Het zijn bijna net mensen...

Een seniorenraad voer ik altijd extra bij dmv een ruwvoer vervanger (grasbrok, pulp, eiwitten etc). Meestal is 1 keer per dag voldoende. Pas als het gebit echt slecht wordt, moet er vaker aangevuld worden.

RianneH

Berichten: 28353
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Aanpak verschillende voerbehoeftes, eetsnelheden en dagindeling op PP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-22 14:34

Bekende overwegingen zie ik langs komen. Overigens vanwege medische zaken gaat een groot deel niet de weide op en speelt het 'probleem' mede daarom jaarrond.

Wat betreft aanvullend voer, niet mijn paarden en daarom daarover niets te zeggen. Mijn eigen krijgt dus een aardige portie aanvullend seniorvoer naast de portie die ze aanvullend op het hooi krijgt, maar het voelt dubbel dat seniorvoer te verhogen als ze het in principe ook als hooi kan eten maar enkel de mogelijkheid niet krijgt. Maar goed, dat is een andere discussie.

Probleem welke ik nog niet besproken had, maar ik in de praktijk tegen kwam is dat ik merkte dat wanneer de groep die extra kan eten klaar is met eten, zij voller zitten dan de groep die beperkt werd. Wanneer de timing dan te vroeg is voor de groep samen, zie ik duidelijk dat de eetsnelheid van de ene lager ligt dan de ander waardoor er wederom een scheve verhouding is qua opname aan het hooi. Maar dat is me echt een ingewikkelde puzzel qua timing, terwijl het juist fijner zou zijn om meer vrijheid te hebben qua voertijden.

Nu werken we dus met best scherpe gezette tijden om te voeren, apart te zetten, er weer bij te zetten etc. Ik vind het zelf erg strakke tijden en daardoor best een verplichting voor degene met de taak. Daar zou ik zo graag meer vrijheid in willen creëren voor onszelf. Misschien dat de porties die ze krijgen verdelen over meer netten wel een goede optie kan zijn, motiveert ook nog eens extra beweging (ook van ons :=).

Popstra
Berichten: 14593
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 15:07

Caily schreef:
Als een paard door blijft eten heeft het vrijwel altijd tekorten van het een of ander. Dat ligt niet altijd aan het aanbod van voeding, maar kan ook liggen aan de opname. Ik vraag me af of de paarden met teveel kilo's worden voorzien in hun dagelijkse aanvullingen.

Ik heb een trainingsstal/pensionstal (gehad) gericht op Tinker/koudbloeden. En vertik al 8 jaar om te beperken in ruwvoer/gras. Zeker in een PP zal beweging snel voldoende zijn. Ik heb in al die jaren 2 keer een paard met ernstig overgewicht gehad, in beide gevallen vond de eigenaar een aanvulling geven overbodig. Tjah. Er zijn hier menig paarden terug in balans gekomen.

Ik zie doorgaan 2 groepen paarden met overgewicht: te weinig bewegen en/of niet de juiste voedingsstoffen. Het zijn bijna net mensen...

Een seniorenraad voer ik altijd extra bij dmv een ruwvoer vervanger (grasbrok, pulp, eiwitten etc). Meestal is 1 keer per dag voldoende. Pas als het gebit echt slecht wordt, moet er vaker aangevuld worden.

Plus wanneer ze echt onbeperkt genoeg hooi aangeboden krijgen ze dat echt niet in ene keer weg vreten.
Als hooi meerdere keren per dag aangeboden word doen ze dat juist wel.

Mdrf
Berichten: 351
Geregistreerd: 19-02-20

Re: Aanpak verschillende voerbehoeftes, eetsnelheden en dagindeling op PP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 15:14

Mijn ervaring is dat beperkt voeren ervoor zorgt dat paarden blijven eten. Zet je ze over op onbeperkt, dan zal je zien dat de eerste weken paarden blijven eten maar daarna gaan minderen en hun rust meer nemen.
Mijn paard eet bijvoorbeeld minder nu ze weer op onbeperkt staat in vergelijking met winter ervoor dat ze op beperkt stond. Ze is nu zelfs slanker, terwijl type hooi hetzelfde is gebleven. Maar... het meeste hooi in Nederland is ongeschikt voor onbeperkt voeren, het is veel te rijk voor de meeste paarden. En ik denk dat veel paarden een tekort hebben een vitamines/mineralen waardoor paarden de drang houden om te blijven eten in de hoop dat ze tekorten kunnen aanvullen.

Vooral paarden die niet op het gras komen gaan veel voedingsstoffen tekort komen als er niet voldoende vitamines en mineralen worden bijgevoerd.

Denk dat jouw probleem met de paarden dus breder is dan alleen de verschillende voerbehoeftes van de paarden.

Duhelo

Berichten: 28866
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 15:17

Als er al drie voermomenten zijn per dag met seniorenvoer, is de enige optie eigenlijk om ze X aantal uren per dag apart te zetten met rijker voer.

Ik had een te dik trekpaard, een te dikke pre en een te mager oud trekpaard. Ik voerde gewoon arm hooi met een slowfeeder, en gaf in het begin seniorenvoer (geweekte fibrebeet + sojaschroot + olie) bij in de avondmaaltijd. Oudje apart op stal, terwijl ik uitmestte kon ze haar bak voer uiteten en als die op was had ze mooi rijk hooi dat ze kon knabbelen.
Toen dit niet meer afdoende bleek zette ik haar telkens snachts apart. Kon ze overdag lekker meeknabbelen en dan in de avond met haar prakje en onbeperkt rijker hooi los (stal + uitloop).

RianneH

Berichten: 28353
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-22 15:23

Even iets uit de wereld helpen voordat daar te veel focus op komt ;) Ik weet niet wat de overige paarden bijgevoerd krijgen naast het hooi maar ze krijgen wel bijgevoerd. Maar, niet mijn paarden dus die specifieke details weet ik niet ;)

@ Duhelo, nee sorry, er is 1, soms 2 voermomenten met een emmer seniorvoer en hooi erna. Het bijvoeren is puur omdat er gevoerd wordt op soberheid en natuurlijk opvangen van de tekorten die hooi met zich mee brengt. Daarnaast dus de tijd om los hooi te eten ipv die tijd uit de netten.

Duhelo

Berichten: 28866
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Aanpak verschillende voerbehoeftes, eetsnelheden en dagindeling op PP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 15:49

wat versta je precies onder seniorenvoer? een kracht/mineralenvoer afgestemd op senioren, of effectief een dikmaker (zoals sp, fibrebeet, ... )

Ik kreeg erg goede resultaten met 1-2 kilo (droog gewogen) fibrebeet en 500 gram sojaschroot. Dit was kwa volume zo mogelijk dat dit in een maaltijd op ging (halfuurtje eet tijd ongeveer) en dit zet heel erg goed aan. Als je al iets dergelijks voert dan is de enige optie om die hoeveelheid (en eettijd dus) op te voeren / ze langere periode apart te zetten met los hooi.

RianneH

Berichten: 28353
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Re: Aanpak verschillende voerbehoeftes, eetsnelheden en dagindeling op PP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-22 16:02

Voor de eigenlijke vraag van het topic maakt het niet echt uit wat mijn paard krijgt naast haar hooi natuurlijk, maar ik wil het best aangeven gezien het in andere topics ook wel te vinden is. Ze krijgt een emmer met senior priores met krachtvoer (Gastro+), 200ml lijnzaadolie, 200gram Sojaschroot, monnikspeper, zo nu en dan nog een emmer luzerne of grasbrok erbij.

Mijn paard is in prima conditie op basis van het huidige systeem. Echter is het een systeem dat erg arbeidsintensief is en ik daarom benieuwd ben hoe anderen het doen. Hoe combineer je verschillende behoeftes in een groep?
Het antwoord blijft waarschijnlijk gewoon aangepaste voermomenten. Maar is er een manier om die momenten zo in te richten dat het minder arbeidsintensief is of de druk minder op die vastgezette momenten komt te liggen. Punt van Daihyo is een goede, we voeren nu een net per paard, maar zou dat prima over meer netten kunnen verdelen.

SkyMarian

Berichten: 10936
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Achterhoek

Re: Aanpak verschillende voerbehoeftes, eetsnelheden en dagindeling op PP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 17:27

Als het mijlen ver uit elkaar ligt dan idd aangepaste voermomenten. Of een aantal uren per dag degene met de grootste behoefte apart zetten met extra voer.

Daarnaast merk ik dat rust in de groep en voldoende ruimte voor alle paarden om tegelijk zonder stress te kunnen eten ook een hoop goed doet.

Ik heb 1 slanke den die graag ook een schoonheidsslaapje tussendoor doet, speelt en allerlei andere dingen behalve eten. En 2 fatty’s die vooral graag eten en de rest minder essentieel vinden.
Ze kunnen onbeperkt arm ruwvoer eten. Als in graszaadhooi en gerstestro. En gedoseerd gewoon hooi. Hiermee zijn ze momenteel allemaal goed op gewicht en heb ik de minste arbeid.
In de zomer op de wei blijft het arme ruwvoer de basis en krijgen ze gedoseerd gras. Hetzij in uren wat het beschikbaar is. Hetzij dat de dikkertjes een grasmasker opkrijgen voor de weide uurtjes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 17:36

Zoveel mogelijk voerpunten maken. Degenen met de hoogste voerbehoefte kunnen dan altijd eten en de paarden die wat minder nodig hebben moeten meer bewegen voor hun eten.

De paarden hier die meer nodig hebben krijgen fibre beet en geweekte hooibrok bij gevoerd, eventueel met voerzak om hun hoofd. Die komen ze mij dan vanzelf terugbrengen inmiddels ( ik hang ze dan om als ik ga uitmesten).

monsera
Berichten: 3169
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 20:26

Daar is geen kant en klare oplossing voor helaas. Wat inderdaad nog kan helpen is meer voer plekken.

Ik heb 2 Shetlanders en een 29 jarige E pony.
Die laatste krijgt 2 emmers met geweekt eten. Ook omdat ze iets begint te proppen maar ook omdat ik niet meer hooi kan geven want dan worden die 2 Shetlanders modder vet. Ik heb ze gelukkig aan huis staan en kan haar makkelijk 2 x per dag apart zetten.

Ze zou het denk ik ook gewoon op hooi redden als ze dat onbeperkt zou krijgen. Maar dat is niet mogelijk.