Rijbak aanleggen

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manon_s1
Berichten: 2
Geregistreerd: 06-03-22

Rijbak aanleggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-22 14:40

Hoihoi!
Ik heb mijn paarden aan huis staan (z-h), ik rij nu bij een bak in de buurt, alleen die is mega zwaar dus zijn we aan het denken of we eventueel zelf een bak kunnen aanleggen. Wij staan op kleigrond, en we zouden graag een 20x40 bak willen. Ik rij recreatief en ik zal een aantal keer in de week erin rijden, het zal niet gebruikt worden als paddock, longeren of losgooien. Ik heb verschillende topics gelezen alleen deze waren niet recent, dus ik vroeg me of er recente ervaringen hebben of hebben mensen advies? De bedoeling is om zonder omheining in de winter en in de zomer grote wei palen. Ik weet dat het heel prijzig kan oplopen, maar ben benieuwd naar jullie reacties. Is een eb&vloed systeem het beste? Het zou aangelegd kunnen worden in ons weiland.

tengeltje11
Berichten: 7213
Geregistreerd: 16-06-05
Woonplaats: w-vl,belgie

Re: Rijbak aanleggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 14:47

Eerste vraag is al of het mag van de gemeente uit, want dit moet aangevraagd worden.

Eb en vloed is ook een stuk prijziger dan gewoon.

Hier een half jaar terug prijzen gehad. De goedkoopste zonder eb en vloed kwam op 30 000 euro, alle andere waren duurder en eb en vloed natuurlijk ook nog wat duurder.
Veel is ook afhankelijk of je bv naast een gracht of put zit waar de afwatering heen kan, moeten ze ook een omheining er rond doen of doen jullie dit zelf, kan de aarde die eruit komt op het terrein of moet dit afgevoerd worden(kost ook best wat),…

boemel

Berichten: 8820
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 14:51

Heb je al een vergunning?
Want anders is het best riskant om veel kosten uit te geven aan een bak.
Wil niet zeggen dat je niets kan, maar dan zal het onder de noemer paddock moeten en kom je aan andere maten dan een rijbak.

Ja, ik denk dat eb en vloed het beste is.
We hebben leemgrond. Eerst daar een klein bedrijf hier een bak aan laten leggen en dat was dramatisch slecht.

Uiteindelijk toch gekozen voor eb en vloed. Het is echt geweldig om altijd een goede bodem te hebben! Maar ook een behoorlijke uitgave (ca eur 27.000)

Voor niet eb en vloed bodems, maar wel goed zand en drainage waren we rond de eur 20.000 kwijt geweest.

Er zijn rijbakbedrijven met doe het zelf pakketten. Dat scheelt geld.

100Thoughts
Berichten: 40
Geregistreerd: 18-09-19

Re: Rijbak aanleggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 17:01

Heb je al een vergunning gekregen? Welke type grond?

Manon_s1
Berichten: 2
Geregistreerd: 06-03-22

Re: Rijbak aanleggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-22 21:27

Ik heb nog geen vergunning aangevraagd, moet dit eerst nog met mijn ouders bespreken en ik wil wel een goed plan hebben! We hebben kleigrond:( Bedankt voor jullie reacties!