Voorjaarsgras, fructaan wat is wijsheid?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paardenfan25

Voorjaarsgras, fructaan wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-22 10:05

Ik ben benieuwd hoe jullie omgaan met de overgang naar voorjaarsgras en de huidige hoge fructaan index.
Ik vind het heel lastig. Heb zelf een gezonde fjord en welsh a. Ze hebben de winter overdag in wei gestaan en nacht in hele grote paddock met hooi. Welsh is iets te dik. Fjord niet, maar wordt vaak bereden.
Geen verleden met hoefbevangenheid.
Als ik kijk naar het weer van de komende dagen (vorst en zon) ben ik genegen om ze op de paddock te laten, ondanks dat ze al wel wat gewend zijn.
Ik werk door de week dus kan ze niet tussendoor van het gras afhalen. Is dus keuze in de ochtend erop of eraf.
Is nachten een optie op de wei? Ik moet in de ochtend heel vroeg weg, dus vind het wel spannend of ik ze te pakken kan krijgen. Lukt dat niet dan staan ze alsnog hele dag op wei.
Hoe doen jullie dit?

belle_boef

Re: Voorjaarsgras, fructaan wat is wijsheid?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 10:12

Hier staan ze smiddags op de weide. Als de vorst uit het gras is. Beide met grasmasker op. En dan 2/3 uurtjes

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-22 10:13

belle_boef schreef:
Hier staan ze smiddags op de weide. Als de vorst uit het gras is. Beide met grasmasker op. En dan 2/3 uurtjes

Hebben ze de winter ook buiten gestaan? Of ben je aan het opbouwen?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 10:20

Paardenfan25 schreef:
belle_boef schreef:

Hebben ze de winter ook buiten gestaan? Of ben je aan het opbouwen?

Nee sinds een week of 3 aan het opbouwen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 10:26

Kijk maar op de fructaanindex, daar zie je per regio hoe hoog het fructaangehalte is. Zou er toch voorzichtig mee zijn, ze kunnen nu nog wel geen gevoeligheid voor HB hebben maar dat kan zo maar wel optreden.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-22 10:31

bigone schreef:
Kijk maar op de fructaanindex, daar zie je per regio hoe hoog het fructaangehalte is. Zou er toch voorzichtig mee zijn, ze kunnen nu nog wel geen gevoeligheid voor HB hebben maar dat kan zo maar wel optreden.

Fructaan index wordt helaas niet vaak ge update. Maar idd beter voorzichtig.
Toch heeft buurman aantal shets 24/7 op hetzelfde gras

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 10:39

Paardenfan25 schreef:
bigone schreef:

Fructaan index wordt helaas niet vaak ge update. Maar idd beter voorzichtig.
Toch heeft buurman aantal shets 24/7 op hetzelfde gras

Gras van de buren kan echt compleet anders zijn dan dat van jou. Hier zie ik zelfs verschil per weide.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-22 10:51

Ik vraag mij dan ook af hoe mensen het op pension doen waar je afhankelijk bent van weide beleid eigenaar. Ik heb hier gelukkig nog de keuze

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 11:00

Ik zou het niet doen. Dit duurt nog maar een paar dagen. De lol is het risico niet waard

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-22 11:14

Als vorstperiode weg is en temperaturen stijgen, gaat het gras weer groeien. Ook dan blijft het lastig hoe lang op het land

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 11:35

Ik heb ze sinds deze afgelopen week na 13 uur op de wei. Eerder doe ik niet vanwege de vorst

Als ze weer voor het eerst op de wei gaan zet ik ze een uurtje er op. in dat uur gaan ze ook nog een potje rennen enz.
Volgende dag eens anderhalf uur...dan 2 uur. en zo verder. Nooit geen problemen mee gehad.
Als er veel gras staat geef ik wat minder Krachtvoer. Ze krijgen wel hun gewone hoeveelheid hooi maar dat eten ze zelf wat minder als ze op het gras geweest zijn.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 16:19

Ik heb ze gewoon 24/7 in de wei met droog weer.Voer nog hooi bij,maar daar eten ze weinig van.De Haflinger heeft 24/7 een graasmasker.Als het gras echt gaat groeien krijgen ze een klein stuk van de wei.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 16:37

Ik wilde ze nu ze thuis staan lekker vroeg op het land. Echter vind ik het risico te groot en zou ik ze dus nu niet op het gras zetten.

100Thoughts

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 16:48

Hier nog niet op de weide, enkel hooi. Ze kunnen wel langs de randjes knabbelen maar dat heeft nog nooit voor problemen gezorgd

Zazoe_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 21:27

Hier zeker nog niet op de weide. Enkel als de verschillen in temperatuur overdag en 's nachts niet zo groot meer zijn bouwen we pas op. Na veel ellende van HB neem ik geen risico's meer.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 21:29

Bij het op de weides laten, als je uiteindelijk mooi gras wilt zal je ze deze periode er af moeten laten dan geef je het gras ook de tijd om te groeien, hier laat ik ze het liefst pas in mei op het gras.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 21:33

Hier een buurman en heeft 24/ 7 jaar rond paarden buiten op de weide, ook in de winter. Deze dagen toch helaas eentje enorm bevangen aangetroffen.

Ik zou het niet er op wagen.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-22 22:18

siskeh schreef:
Bij het op de weides laten, als je uiteindelijk mooi gras wilt zal je ze deze periode er af moeten laten dan geef je het gras ook de tijd om te groeien, hier laat ik ze het liefst pas in mei op het gras.

Hier stond het begin van de winter mooi lang (twee keer gemaaid). Prima uitgebloeid gras.
Nu wordt het kort, dus ze gaan er vanaf half april er sowieso tot eerste maaibeurt niet op

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 22:23

Het uitgebloeide "ouwe" gras wat niet meer groeit kan je ze prima laten eten, maar nu het weer wil gaan groeien kunnen ze er beter af, zowel voor het gras als de paarden..

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 12:20

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 12:35

Ik lees dat mensen ze er in de middag op laten na de ochtend vorst, maar let wel dat tijdens het vriezen het gras de fructaan opslaat, zodra de temperatuur omhoog gaat komt het fructaan juist vrij!
Is dus juist het meest risico volle tijdstip om je paard op het gras te zetten.

Ik ben persoonlijk erg voorzichtig met deze tijd/temperaturen. In de nacht / ochtend rond of onder het vriespunt en zoals aankomende week, ruim boven de 10 graden met uitschieters naar 15 of 16 graden is echt een flink risico.

Het duurt vaak niet erg lang en zou toch heel even wachten tot de erg koude nachten voorbij zijn, dan zakt het fructaan ook weer.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 12:45

Is dat voor elke leeftijd dat je hier voor moet opletten? Ik heb nu pas sinds het eerste jaar mijn oude en mijn jonkie thuis aan huis met eigenlijk altijd op de weide

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 12:58

Vooropgesteld: ik heb warmbloeden.
Hier staan ze gewoon 365 dagen per jaar de hele dag op het gras. Iedere dag een strook gras er bij. Geen probleem. Dat kán dus als je paarden niet gevoelig zijn.

In jouw geval (met koudbloeden) zou ik naast eventuele gevoeligheid ook meenemen in je overwegingen:
- zijn ze nu te dik? Zo ja, voorzichtig zijn.
- hoeveel werken ze nu? Ben je volop aan het rijden deze dagen? Dan kan het al minder kwaad dan wanneer ze niet zo veel doen.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 13:00

The_Cat schreef:
Is dat voor elke leeftijd dat je hier voor moet opletten? Ik heb nu pas sinds het eerste jaar mijn oude en mijn jonkie thuis aan huis met eigenlijk altijd op de weide

In principe is het risico voor alle paarden en leeftijden, maar er zijn wel factoren waardoor bepaalde paarden gevoeliger kunnen zijn dan andere.
Er zijn genoeg paarden die er (gelukkig) nooit last van hebben gehad, maar het is en blijft en risico.
Het is niet in alle gevallen nodig ze volledig van het gras te houden.
Maar bijvoorbeeld minder op het gras in combinatie met voldoende beweging, geen overgewicht, niet te veel suiker in overig voer etc. etc. beperk je het risico al.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 13:19

Hier houd ik alleen rekening met de vorst, wacht tot die eraf is en dan naar buiten. Hebben hier nog nooit een probleem gehad met fructaan. Scheelt denk ik ook dat mn paarden jaar rond op de wei komen.