vlechtprobleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
haike
Berichten: 13520
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

vlechtprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-04 13:58

Zaterdag heb ik weer voor het eerst sinds vorig jaar een wedstrijd met Haike. Nu moet ik haar dus vlechten, maar er is alleen een probleem dat ze heel erg geschuurd heeft. Daardoor kan ik bovenaan op de hals 1 vlechtje maken, dan 20 cm lang heeft ze gewoon korte plukjes manen die recht overeind staan en dan kan ik daarna weer 4 vlechtjes maken. Wat moet ik met de korte plukken doen?

Het ziet er niet netjes uit zoals het nu is, maar als ik het gelijk maak betekend dat dat ik moet knippen/trekken en dan duurt het weer langer voordat het aangegroeid is. Wat moet ik doen?

Tempus

Berichten: 2288
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Beverlo Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 14:25

Ik denk dat je misschien gewoon de plukjes recht kan knippen, misschien de hele manenkam afscheren en dan gelijk terug laten groeien. Dat is misschien niet echt mooi, maar ik vind het toch fatsoelijker dan hier een lang plukje en daar een kort.

CM_

Berichten: 26904
Geregistreerd: 19-04-03
Woonplaats: Stal Niveau Herpen !!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 15:02

idd alles even lang... das IMO wel mooier als hier en daar een knotje...

want ga maar na, we willen met de dressuur een mooie lange goed gevormde hals zien, en dus vlechten we de knotjes keurig op een rechte (gebogen) lijn
hier en daar een knotje en een plukje is dus ook storend voor het hele geheel..

Marita
Berichten: 567
Geregistreerd: 12-06-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 15:09

kleine vlechtjes maken en de plukken met wat haarspray netjes plat leggen. Om nu alles kort te maken alleen voor de wedstrijd??? het is maar een onderdeeltje van je punten en als de rest netjes is, moet je toch wel een vijf of een zes krijgen daarvoor??? succes!

Tempus

Berichten: 2288
Geregistreerd: 25-05-04
Woonplaats: Beverlo Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-04 15:12

Het scheren zorgt er ook wel voor dat alles gelijk terug groeit, dat je (wanneer de plukjes lang zijn) korte en lange manen hebt. Maar het is jouw paard, zie zelf maar!

haike
Berichten: 13520
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-04 08:42

Marita schreef:
het is maar een onderdeeltje van je punten en als de rest netjes is, moet je toch wel een vijf of een zes krijgen daarvoor??? succes!


Krijg er geeneens een punt voor, start M1. Haha!

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 08:46

Ik zou zelf de hele hap eraf scheren.
Die plukjes dat lijkt idd niet.
Hier een plukje daar een plukje Haha!
Dan alles er maar af, en dan groeit het van zelf gelijk matig aan.

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 10:36

Ik doe een gok aan wat je nog aan haar overhebt.
Maak staartjes. Dan vouw je die dubbel en weer een stiekje en heb je toch iets wat op een knotje lijkt.

BenI

Berichten: 274
Geregistreerd: 09-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 10:39

Ik zou inderdaad ook doen wat holly zegt.

Van de korte plukjes staartjes maken en die dubbel doen met een elastiekje, evt. wat gel/ haarlak erop zodat er niet teveel tussenuit valt.

(als ze schuurt, azijn werkt goed tegen de jeuk.

haike
Berichten: 13520
Geregistreerd: 06-10-01
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-04 13:23

Ik ga direct vlechten dus we zullen eens proberen wat Holly zegt.

BenI: volgens mij schuurt ze niet echt omdat ze jeuk heeft maar gewoon 'om het schuren'.

Leoni_

Berichten: 2313
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-04 13:49

om het schuren?? Nou volgens mij gaat een pony niet zomaar schuren hoor.. dan moet het echt wel jeuk hebben

holly
Berichten: 8840
Geregistreerd: 26-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 00:39

chagrijntje schreef:
om het schuren?? Nou volgens mij gaat een pony niet zomaar schuren hoor.. dan moet het echt wel jeuk hebben

Ik ben nu nog steeds aan het uitzoeken of mijn kleintje zomereczeem heeft, of zich gewoon verveeld (heb zijn vriendje namelijk verkocht, maar we merken het na zondag als mijn nieuwe paard er is)
Dus ja gewoon om het schuren kan wel degelijk.


Tess, de donkerbruine waar ik toendertijd mee reed(vast wel eens gezien), schuurde ook wel eens stukjes af, waar je net geen fatsoenlijk vlechtje mee kon maken, zonder dat er plukken uit sprongen. Ik deed dan altijd eerst een staartje, en dan heb je al je springende plukken bij elkaar. Nu ben ik gelukkig erg handig met vlechten, dus kreeg ik er alsnog wel een klein vlechtje in.
Haarlak, gaat later schilfertjes maken en dat veroorzaakt nog meer jeuk.
Het beste kun je net voor je opstapt gewoon je vlechtjes maken en niet de dag van te voren, dan blijft het lang genoeg netjes. Gebruik desnoods een heel klein beetje water (niet te veel want dan glibbert het elastiekje tussen je vingers)

Leoni_

Berichten: 2313
Geregistreerd: 05-07-04
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-04 18:56

'k hoop voor je het geen zomerexeem is.. en dat het gewoon jeuk is ....