Ideeën voor mijn PP?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

IlseL123

Ideeën voor mijn PP?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-22 13:55

Hallo allemaal :D

Eind deze maand krijgen wij ein-de-lijk de sleutel van onze boerderij. Daar zit aan beide kanten een wei. Deze zijn nu nog niet met elkaar verbonden maar ik wil er graag één geheel van maken. Ik heb wat ideeën maar ik vraag mij af of dit praktisch is en of jullie wellicht wat tips hebben (qua indeling).

Hierbij een eerste plaatje. De bak ligt nu links boven in. Deze wil ik verplaatsen (hiervoor moet nog een vergunning worden aangevraagd).

Afbeelding

Qua indeling dacht ik dit. De vraag is, is dit handig? Of kan dit praktischer? Ik wil graag één weide hebben waar ze een keer op kunnen staan. In de toekomst staat een extra wei in de planning waar ze echt op kunnen grazen.

Afbeelding

Hebben jullie tips? We zitten helaas op kleigrond. De paden wil ik laten uitgraven en vullen met grof puin > fijn puin > zand. Daarnaast natuurlijk plekken met alleen zand waar ze lekker op kunnen liggen.

Daihyo

Re: Ideeën voor mijn PP?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 14:00

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - paardvriendelijke zaaimengsels - plukken voor je paard

IlseL123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-22 14:08

Daihyo schreef:
Hier een heel topics vol tips en ervaringen: [VSW] [FOTO]Show je paddock paradise!
Daar kun je ook je vragen stellen :j

Ik ken de topic :) Echter betreft dit een nog niet bestaande PP.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 14:09

IlseL123 schreef:
Daihyo schreef:
Hier een heel topics vol tips en ervaringen: [VSW] [FOTO]Show je paddock paradise!
Daar kun je ook je vragen stellen :j

Ik ken de topic :) Echter betreft dit een nog niet bestaande PP.

Daar worden ontzettend veel tips gegeven.
En ook veel mensen met een PP in aanbouw of alleen nog op tekening.

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 14:11

Ja precies. Dat maakt niet uit. Er zijn daar mensen met ervaring die graag mee denken.

Leuk stukje grond trouwens, daar kun je wel wat creatiefs mee doen :j
Ligt de bak waar je 'm nu hebt getekend of is dat de plek waar je 'm juist wilt?

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - paardvriendelijke zaaimengsels - plukken voor je paard

IlseL123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-22 14:17

Oké, blijkbaar ben ik nog niet voldoende op de hoogte van het bokt-etiquette :Y)

On-topic: Ik heb hem getekend op de plek waar ik hem wil hebben. Hij ligt nu links boven in.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 15:06

Is de aanwezige rijbak slecht ? Ik zou deze niet verplaatsen indien hij een goede ondergrond heeft. Op kleigrond is een rijbak al snel een heus budget en dan heb je nog geen garantie dat deze goed bereidbaar gaat zijn. Er zou zomaar een waterbron kunnen zitten waar je hem nu wilt.

Zit er in ieder geval een heel fijn project uit. De paden voorzien van grof puin + fijner puin lijkt mij een goede zet. Zou ook goed kijken naar de ligging van de mesthoop. Gemakkelijk vanaf de stal te bereiken zonder door de modder te moeten en gemakkelijk af te halen door een grotere tractor. Ook voeropslag gemakkelijk berijkbaar maken voor zowel leverancier als jezelf.

Ben wel benieuwd naar wat foto's :o

uva uvam vivendo varia fit

IlseL123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-22 15:16

betadine schreef:
Is de aanwezige rijbak slecht ? Ik zou deze niet verplaatsen indien hij een goede ondergrond heeft. Op kleigrond is een rijbak al snel een heus budget en dan heb je nog geen garantie dat deze goed bereidbaar gaat zijn. Er zou zomaar een waterbron kunnen zitten waar je hem nu wilt.

Zit er in ieder geval een heel fijn project uit. De paden voorzien van grof puin + fijner puin lijkt mij een goede zet. Zou ook goed kijken naar de ligging van de mesthoop. Gemakkelijk vanaf de stal te bereiken zonder door de modder te moeten en gemakkelijk af te halen door een grotere tractor. Ook voeropslag gemakkelijk berijkbaar maken voor zowel leverancier als jezelf.

Ben wel benieuwd naar wat foto's :o

Wat ik van de huidige bewoners weet is dat er enkel zand is gestort (niet uitgegraven o.i.d.). Hij wordt op dit moment niet echt gebruikt. Ook wil ik de bak verlichten zonder dat de buren er last van hebben. Wel een goeie wat betreft de waterbron..
In de kapschuur staan de balen hooi. Hieronder een foto van de huidige situatie.

Afbeelding

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 15:39

Lijkt me echt heel gaaf als de paarden daar volledig rond kunnen. Ga je enkel werken met inloopstallen ? Ik heb zelf gesloten stallen wat ik wel handig vind i.v.m. voerporties en bvb medicatie.

Ga je veel verbouwen/vernieuwen ? Omheining etc ? Zou ook goed kijken naar de bomen en struiken. Die moet je echt goed gaan beschermen.

IlseL123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-03-22 19:38

betadine schreef:
Lijkt me echt heel gaaf als de paarden daar volledig rond kunnen. Ga je enkel werken met inloopstallen ? Ik heb zelf gesloten stallen wat ik wel handig vind i.v.m. voerporties en bvb medicatie.

Ga je veel verbouwen/vernieuwen ? Omheining etc ? Zou ook goed kijken naar de bomen en struiken. Die moet je echt goed gaan beschermen.

Ik heb ruimte om stallen te bouwen.
Er staat nu één noodstal. Heb jij voor alle paarden een stal?

Eigenlijk moet alles aangepakt worden. Omheining, gras opnieuw inzaaien,paden maken,etc. Ik wil beginnen met het rechter gedeelte.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 19:54

Als je bak goed is waarom verplaatsen? Hoop extra kosten als je pech hebt.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 20:28

Ik heb bewust maar 2 stallen gebouwd om te vermijden dat ik paarden ga verzamelen :') Ze hebben beide hun eigen stal ja. Wel blij mee. In de winter staan ze hier 's nachts binnen en in de zomer in afwachting hoefsmid of dierenarts of buitenrit ook wel handig.
Op de paddock staat er ook een schuilstal.
Herinzaaien heb ik niet gedaan. Gras groeit vanzelf. Ik heb al vaak gedacht aan nieuw 'paarden'gras inzaaien, maar vrees dat op termijn de lokale grassoorten het toch overnemen.
Qua omheining heb ik bij mij ook alles volledig vernieuwd. Ik heb betonpalen met schapendraad (om de honden op het erf te houden). Tussen indelingen wel met houten paaltjes gedaan. Ik neem die goedkopere boompaaltjes van 7cm diameter. Mijn ervaring is dat die het even lang volhouden als de duurdere varianten. Genoeg prachtige houten omheiningen zien afbreken of deels met kleurverschillen zien vervangen worden.
Qua stroomdraad en accessoires heel tevreden over weidezaun. Scheelt ook weer in kosten.

IlseL123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-03-22 13:19

Ik moet mij ook nog echt inlezen in weidebeheer, totaal geen kaas van gegeten. :')
Bedankt voor de tip qua palen en stroomdraad. Ook daar heb ik nog niet naar gekeken. Ik ga eens op onderzoek uit. :D

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 13:51

Neem geen accacia palen! Zeer giftig voor paarden. Er was recent nog een topic over op bokt.
Ben benieuwd hoe het er uiteindelijk uit gaat zien

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie