1 hoek altijd modder - buitenpiste

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Art_Ificious

1 hoek altijd modder - buitenpiste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-22 12:47

Hoi,
Ik heb alleen een stuk weide ter beschikking om in te rijden. Deze is netjes afgezet als zijnde buitenpiste.

Helaas is er altijd 1 hoek die modderig is en waar de modder ook best diep inzakt. Dit komt doordat dit het laagste punt is van de piste.

Hoe kan ik dit oplossen? Het betreft een huurweide dus liefst niet met te dure oplossingen afkomen. Al is die hoek niet zo groot :+

Zelf dacht ik aan houtsnippers ofzoiets, maar is dat niet erg glad? Beide paarden die ik rij vinden de hoek best vervelend en glijden ook vaak uit door de gladde modder. Is wel vervelend in galop.

Duhelo

Re: 1 hoek altijd modder - buitenpiste

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 14:38

als de piste ruim genoeg is, gewoon niet in die hoek gaan rijden als het nat is ...

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 14:49

Lopen de paarden ook los op het stuk of niet?
Heb je de mogelijkheid om bijvoorbeeld een geultje te maken richting een greppel voor betere afwatering? Of ligt de hoek echt bij het grondwaterpeil?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-22 15:53

Duhelo schreef:
als de piste ruim genoeg is, gewoon niet in die hoek gaan rijden als het nat is ...

Dat gaat dus niet. Piste is niet exzct 20x40m namelijk.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-22 15:55

Bowo schreef:
Lopen de paarden ook los op het stuk of niet?
Heb je de mogelijkheid om bijvoorbeeld een geultje te maken richting een greppel voor betere afwatering? Of ligt de hoek echt bij het grondwaterpeil?

Ze lopen noodgedwongen los erop (ivm wei te modderig) maar komen zelf niet in die hoek.

Een geultje gaat niet, dan moet die ook doorheen de track die erachter ligt gaan en daar is de grond wel weer harder gek genoeg. Een wat lager gelegen deel van de track is wel weer net hetzelfde... Vreselijke modder. Maar de gracht erachter ligt eerst een verhoog ervoor. Dit verhoog zorgt er weer voor dat als de gracht echt vol staat dat water niet over de track heen komt.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 16:00

De hoek ophogen met zand is het enige wat echt zal werken.

En /of de hoek vermijden als het nat is
Je schrijft hierboven dat dat niet kan maar dat kan natuurlijk wel, dan gebruik je 20x30 bijv?

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 16:07

Binnenhoefslag nemen op die zijde tot het opdroogt

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 16:22

Ik denk inderdaad dat vermijden van de boek of ophogen met zand dan de enige opties zijn.
Je hoeft zeker niet altijd in 20x40 bak te rijden. Een niet helemaal rechthoekige bak oid hoeft zeker geen probleem te zijn, leren ze in ieder geval om op eigen benen te lopen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 16:57

Art_Ificious schreef:
Duhelo schreef:

Dat gaat dus niet. Piste is niet exzct 20x40m namelijk.

want je hebt geen stuur?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 17:03

Ik heb bij ons in de bak/paddock zand op het natte deel gestort (ongeveer 10 kruiwagens) en sindsdien geen last meer gehad. Nu een jaar en vele regenbuien verder is het nog steeds zeer goed te belopen en rennen voor de dieren. Geen natte plek meer daar.
Wij hebben gratis zand kunnen ophalen bij iemand die over had na het bestraten van zijn tuin.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 17:06

Kun je rijbak niet op een ander stuk van het weiland afzetten?

Toen wij hier kwamen wonen heb ik ook de rijbak uitgezet met lint. Waar ik dacht dat handig was.
Maar bewust nog geen vaste plek aangehouden.
Die winter ben ik gaan kijken, hoe snel word het daar nat of kan ik beter een andere plek kiezen.

Dus kun jij hem op een ander deel maken? En van dat stuk wat je nu als rijbak gebruikt wei?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-22 18:21

Op ander deel helaas niet mogelijk. Er is een vaste omheining gezet namelijk, is dus niet met prikpalen afgezet.

Als het echt te nat is rij ik wel in een andere wei maar dat heeft weidebazin niet graag omdat ik daar dan teveel stuk rij.

De hoek vermijden is beetje lastig uit te leggen, maar de binnenhoefslag is waar het glijden al begint, het is eigenlijk een breedte van 5m die sneller nat wordt.
De andere hoek is al geen echte hoek maar afgerond. Dat maakt het soms ook lastiger om goed te rijden op figuren.

Anyway, ik zou wel de lange zijde kunnen inkorten om die hoek te vermijden. Dus bij de F of K al afwenden. Het is het proberen waard. Al is figuren rijden wel fijner als ik de gehele hoefslag gebruiken kan.

Naar ophogen met zand ben ik juist bang dat het dan alsnog 1 grote modder bende wordt.

faunty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 18:27

optie is ook nog om de keren dat de hoek zo nat is geen figuren te rijden , of ze te starten in een andere hoek. Een volte kan natuurlijk overal, en van hand veranderen kan ook over de korte diagonaal. verdere figuren zijn echt niet elke training noodzakelijk, en anders creatief oplossen ! slangevolte maar met 3 korte bogen, of 2,5 boog bijvoorbeeld

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 18:32

Figuren rijden is mijn ogen toch overrated als je niet aan het oefenen bent voor een dressuurproef. Paardrijden gaat om voelen en de bestaande figuren geven lang niet altijd genoeg ruimte om datgene van je paard te vragen van jullie het meeste profijt van hebben. Ik rijd zelden de bestaande figuren tenzij ik bewust lijnen uit de proef oefen.
Daarnaast kun je veel figuren ook best 'creatief' rijden. Een gebroken lijn van 5 meter of FXH wenden is praktisch dezelfde hoek, maar de laatste geeft je de mogelijkheid om al bij G af te wenden om zo niet door de hoek te hoeven. Een slangenvolte met 4 bogen, kan ook best de laatste boog missen om zo weer de hoek af te snijden.

Nooit in een 20x40 bak kunnen rijden als je ook wedstrijden rijdt, dat kan best lastig zijn. Maar als je geen wedstrijden rijdt en daar proefjes voor wilt oefenen of als je bak vaak genoeg droog is zodat je wel de hele bak kunt gebruiken, dan hoef je er geen probleem van te maken dat je 5 meter van de bak mist. Je wordt er enkel creatief van en het moedigt aan om te rijden op gevoel ipv op voorgeschreven lijntjes. Als de basis goed is, rijdt je die lijnen ook zo.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-22 18:50

Nja ik rij figuren om paard soepel te houden :)

Maar kan wel wat proberen met de genoemde tips :D

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 18:54

Als het toch niet voor wedstrijden is, dan kan je toch prima uit de voeten met een ander formaat bak? Ook al zou die vierkant zijn, dan kan je nog steeds gewoon figuren rijden.

Gymnastiseren van je paard is niet afhankelijk van de lengte van je bak of de breedte maar creatief om gaan met de ruimte die je hebt.

Hier boven worden wel goede tips gegeven. Heb je er bordjes staan? Want die zou ik gewoon weg halen. Waarom op bordjes rijden als je toch die niet nodig bent. Ik train altijd zonder letters. Maak regelmatig een volte op een plek waar het niet 'gevraagd' wordt als je een wedstrijd zou rijden.

Of die volte 15 mtr nu bij B, bij F of tussen beide wordt gestart, dat maakt toch niets uit?

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 19:04

Om je paard soepel te houden, heb je geen 'figuren' nodig. Ik bedoel ook zeker niet dat je gewoon alleen maar rondjes over de hoefslag moet tuffen en het laatste stukje hoef af snijden, maar wel dat je de standaard figuren wat meer lost kunt laten. Lekker door de bak slingeren in de meest aparte vormen heeft net zo veel, of misschien wel meer effect voor het soepel houden ;)
Zoals mijn instructeur vroeger zei om creativiteit aan te moedigen en hoefslag tuffen los te laten: als je in een net gesleepte bak gaat rijden, moet aan het eind van je rit er geen gesleepte stukje meer over zijn. Dat gaat je niet lukken als je alleen de standaard figuren rijdt.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 19:12

Ik zou er niet snel voor kiezen om in 1 hoek een andere oplossing te doen. Dat lijkt me heel raar rijden.

Over wat voor afmetingen praten we als we het hebben over “hoek”? Is dat 5m x 5m. Of eerder 10m bij 10m?

Ik heb op een stal gestaan daar had ik een bak van nog geen 20m x 20m. Daar reed ik “gewoon” mijn Z-oefeningen in. Dan doe je maar 2 passen appuyeren, rechtuit rijden en een wissel springen ipv lange einden.
Beetje creatief met je oefeningen is ook goed hoor. Binnenhoefslag rijden ook. Dan rij je een andere hoek maar goed de hoek in.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 19:32

Art_Ificious schreef:
De hoek vermijden is beetje lastig uit te leggen, maar de binnenhoefslag is waar het glijden al begint, het is eigenlijk een breedte van 5m die sneller nat wordt.

Anyway, ik zou wel de lange zijde kunnen inkorten om die hoek te vermijden. Dus bij de F of K al afwenden. Het is het proberen waard. Al is figuren rijden wel fijner als ik de gehele hoefslag gebruiken kan.

dan wordt de bak toch gewoon 20x35
En tuurlijk is het fijn om de hele bak te gebruiken, dat kan toch ook als die hoek weer droog is

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 09:27

Art_Ificious schreef:
Nja ik rij figuren om paard soepel te houden :)

Maar kan wel wat proberen met de genoemde tips :D

Je paard soepel houden doe je door wendingen en overgangen te rijden op het moment dat het paard het nodig heeft. Maar dat maakt niks uit of je die wending bij F of bij G rijdt. Sterker. Als je gefixeerd bent op de figuren op de letter te gaan rijden, dan maak je net die wendingen wanneer je paard het niét nodig heeft.
Als je bv voelt dat je paard linksom op de rechterschouder gaat vallen, dan kan het net handig zijn om op dat moment een wending naar rechts te gaan maken en paard zo te begeleiden dat die meer gewicht op zijn nieuwe buitenschouder gaat gaan zetten, om als die daar goed is terug naar links te wenden maar met die balansverdeling behoudend. En dan maakt dat echt niet uit op welk punt in de piste dat is.

Figuren op de letter rijden zijn enkel interessant bij het oefenen voor een proef. Maar voor de rest ga je gewoon je oefeningen inzetten op de moment dat het nodig is voor het paard.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-22 12:33

Bedankt voor de genoemde tips.

Echter wil ik het wat verduidelijken. Het is niet echt de hoek, de hoek weigeren beide paarden echt in te rijden. Geen idee waarom, hoe hard ik ook probeer ze weigeren mijn druk en snijden de hoek af. Als ze die netjes door zouden gaan hebben ze de modder op een rechter stuk ipv in een bocht.
Aan de hand gaan ze wel die hoek in.
Als ik 's avonds rij met het licht aan gaan ze wel dieper de hoek in. Denk dat er overdag dus iets is wat hen afschrikt wat ze' s avonds door het donker niet zien.

Anyway, ik vind het idee van afwatering zeker te overwegen. Maar een geul lijkt me niet zo veilig, wat als ze zich erin verstappen?
Nu dacht ik aan een buis ingraven, de buis aan beide kanten eventueel afdekken met worteldoek of iets anders wat zand tegenhoudt?
Onder de omheining kan ik wel een geul graven. Daar kunnen ze niet in stappen.
Dit is hoe de buis dan zou lopen
Afbeelding

Hier zie je goed hoe de grond in die hoek omgeploegd wordt na 2x erin rijden.
Afbeelding

Het vervolg van de hoefslag is mooi hard.
Juist iets verderop nog een modderig plekje omdat daar een soort "wel" is. Maar daar glijden ze niet zo hard in weg.
Afbeelding

Algemeen beeld
Afbeelding

Beeld met de track langs de piste. Zoals je ziet is 1 deel van de track ook ontzettend modder. Dit is ook het laagste deel. Hier mag in principe het water naartoe gaan vanuit de piste.
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 02-03-22 12:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-22 12:41

Creatief zijn met figuren ga ik ook zeker meenemen als ik weer ga rijden.

Alleen voor mijn jonge draver is galop makkelijker langs de hoefslag op een lange zijde en aanspringen vanaf een hoek. Om een of andere reden vind hij net deze lange zijde makkelijker dan de andere lange zijde, wil niet zeggen dat ik hier niet probeer. In tegendeel ik probeer hem op beide zijden in galop te laten gaan en beloon ook uitbundig als hij het doet. Ik wil namelijk geen gewoonte aanleren. Anders gaat die van zichzelf al aanspringen vanaf deze hoek.
Als die wat verder in training is kan ik ook galop op een korte zijde, maar dat kan hij nu nog niet.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 16:37

Daar zijn volgens mij meerdere oplossingen voor. Je korte zijde wat eerder beginnen, dus stel je zou bordjes hebben staan en de hoek bevindt ze op de zijde bij C, dan gewoon ter hoogte van M al afwenden zoals je ook een hoek zou rijden en richting H rijden. Bij H maak je dan weer een hoek en galoppeer je aan. Als je toch aanleuning van een bakrand nodig hebt, kun je eventueel een draadje spannen van (de denkbeeldige) M naar H.

Het stuk modder is ook niet zo heel uitgebreid in mijn ogen. Hooguit een meter of 4 wat je af zou moeten snijden? Daar hoef je echt geen last van te hebben zolang je geen aanleuning van de bakrand nodig hebt (en eigenlijk zou je die nooit nodig moeten hebben, want dan loopt je paard niet op eigen benen :+ Maar kan met een jong paard wel een extra uitdaging zijn inderdaad)

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 18:18

Wat kan helpen is kalk strooien, dit maakt de bodem minder glad en zorgt ervoor dat water beter weg loopt.
Het zal niet een 100 % oplossing zijn, maar kan wel degelijk schelen. Mijn bak was vroeger snel glad, nu niet meer.
Voordeel is dat het geen probleem zal zijn voor de eigenaar, de grond wordt beter, je verandert niets verder.

100Thoughts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 09:07

Ik heb niet alle antwoorden gelezen maar ik zou wachten tot het droog ligt en dan ophogen, of idd nu de hoek vermijden :)