Hooizak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AnnemiekN

Hooizak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-22 11:17

Hoi hoi,

Ik ben al heel lang niet meer echt actief op bokt. Maar ik zit met een vraag en dit leek mij een goede plek om deze stellen.

Wij gaan aan de slag met het realiseren van paddocks waar de paarden hele dagen op mogen staan.

Nu willen wij voor in elke paddock (3stuks) een grote hooi zak, dan ook echt groot. Allen wij willen deze op de grond leggen ivm bedrading. Het zijn verplaatsbare paddocks omdat ze in de rijbaan komen, waardoor die vast staande bakken niet een handige oplossing zijn. Waarvoor dus de keuze om hooizakken te nemen.

Nu zijn wij heel internet al afgeweest maar niet alle vragen kunnen goed beantwoord worden. Wij hebben namelijk wel een mooie gezien, waarvan de achterkant dicht is. Dat is een must ivm zand alleen wij willen de zijden ook dicht. Doormiddel van touw, clips of klitterband. Dus dat alleen de bovenzijden open is. Heeft iemand tips, want volgens mij is de zak die wij gevonden hebben aan de bovenzijde wel open.

Ik hoor het graag, groetjes Annemiek

Hooitas Extra Large: 76*61*24 cm = Ongeveer 10 a 12 kilo hooi
Afbeelding

belle_boef

Re: Hooizak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 11:19

Ik heb een aantal weken terug een hooizak gekocht met van de gestikte band. Was in no time stuk. Ik vond het zonde van het geld.
Mijne koste €20 en was qua grootte 40/60cm

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 11:52

Überhaupt hooi voeren in zand is een risico. Zandkoliek. Kun je niet net buiten de bak een hooi plek maken?
Met een verharde ondergrond. Of

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 15:19

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 15:26

Ik heb de hooizak uit de op maar wat is precies de vraag?

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 15:45

Heet zoiets niet een hooikussen?

AnnemiekN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-22 18:01

vur schreef:
https://littlebitfeeders.com/shop/ hier hadden ze wel zoiets, maar ik zie dat het nu uitverkocht is.

Ja klopt die hebben wij ook in gedachten maar is de bovenzijde waar het in gaat open of sluitbaar.

AnnemiekN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-22 18:02

Cherdenise schreef:
Ik heb de hooizak uit de op maar wat is precies de vraag?

Bij de grootste formaat of de zijde waar je het voer in doet open of sluitbaar is. Doormiddel van rits, klitterband oid.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 18:10

Het is open en er zitten ringen in de zak waardoor je een touw oid kunt doen zodat je hem kan sluiten.
Ik heb van die karabijnhaken eraan en hang hem zo op aan de trailies van de stal.
Zo kun je die trouwens ook sluiten.

Hooikussen.. nog nooit van gehoord, ik heb hem besteld als slowfeeder ;)

Marie111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 08:01

Half IBC-vat op een pallet?
Al dan niet met hooinet er in of rooster op het hooi.

Gemakkelijk met de tractor te verplaatsen en gaat waarschijnlijk langer mee dan een hooizak (hier ook zomaar kapot)

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 08:29

Wij hebben de hooizakken ook geprobeerd, precies zoals jij van plan bent. De zak viel niet echt goed hier. Dat ligt niet helemaal alleen aan de zak, de schimmel wordt bokchagrijnig van slowfeeders en reageert zich af op z’n vrienden (toen nog eentje), maar een andere reden dat het niet werkte bij ons was dat hij (miss wel uit frustratie) met de hooizak begon te smijten en wel vaak de paddock uit. Dan hadden ze dus niks meer. Gelukkig staan ze aan huis en hebben we er zicht op, maar je moest het wel in de gaten houden. Inmiddels hebben we houten kuubkisten zonder netten. Dat werkt hier het beste. Hoewel we wel aan een net van mazen 6-10 cm denken, niet om ze af te remmen, maar om het hooi in de bakken te houden, want de heren verspillen best wel zonder net.

Onze hooizak had btw klittenband aan de zijkant. Hij was dus goed te vullen. Het klittenband was stevig.

Afbeelding

Edit: autocorrectie gecorrigeerd

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 08:42

Die zakken zijn echt ondingen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 08:51

Caira schreef:

Ik vind die hooitas juist heel fijn!

De grootste Little bit tas heeft tegenwoordig sluitingen zoals die van dekensingels.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-22 10:50

fransje23 schreef:
Caira schreef:

Ik vind die hooitas juist heel fijn!

De grootste Little bit tas heeft tegenwoordig sluitingen zoals die van dekensingels.

Ik vind ze ook super en heb de mijne al meer dan 6 jaar

AnnemiekN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-22 00:01

Elsje123 schreef:
Wij hebben de hooizakken ook geprobeerd, precies zoals jij van plan bent. De zak viel niet echt goed hier. Dat ligt niet helemaal alleen aan de zak, de schimmel wordt bokchagrijnig van slowfeeders en reageert zich af op z’n vrienden (toen nog eentje), maar een andere reden dat het niet werkte bij ons was dat hij (miss wel uit frustratie) met de hooizak begon te smijten en wel vaak de paddock uit. Dan hadden ze dus niks meer. Gelukkig staan ze aan huis en hebben we er zicht op, maar je moest het wel in de gaten houden. Inmiddels hebben we houten kuubkisten zonder netten. Dat werkt hier het beste. Hoewel we wel aan een net van mazen 6-10 cm denken, niet om ze af te remmen, maar om het hooi in de bakken te houden, want de heren verspillen best wel zonder net.

Onze hooizak had btw klittenband aan de zijkant. Hij was dus goed te vullen. Het klittenband was stevig.

[ [url=m/ptzoAi.jpg]Afbeelding[/url] ]

Heel erg bedankt voor je reactie, de andere ook we nemen alles mee. We starten zo snel mogelijk met de realisering hier van. Ik zal deze berichten ook even met mijn moeder bespreken. Denk wel dat de hooizak het meest geschikt is voor ons paarden. De bakken er iedere keer uithalen of met een trekken (die wij overgens niet hebben) is niet haalbaar. Ook het aanbouwen van een stuk verharding niet. Wel zaten we er aan te denken ze af en toe een zandkuurtje te geven uit voorzorg en verder goed in de gaten houden.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 11:57

Elsje123 schreef:

[ [url=m/ptzoAi.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maak dan gewoon een houten raster. Wij hebben zo een raster gemaakt met gaten van +/- 20x20 dat we bovenop het hooi leggen en dat aan 1 kant met een touwtje vast is zodat ze het niet uit de bak kunnen halen. Ze verspillen dan niks.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-22 12:01

Speciekuip met hooinet geen optie? Gaten aan onderkant maken en het net kan vast. Als je palen hebt kan je het touw van het net ook door een gat stoppen, om de paal en via een ander gat terug en vast aan het net maken.