Bak te zwaar...kokosvezels? Iets anders?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LaDonna75

Bak te zwaar...kokosvezels? Iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-22 14:16

Afgelopen zomer is bij ons een bak aangelegd. Omdat het hier heel laag is, op zand, is het als volgt opgebouwd:
- maaiveld afgegraven
- drainagesleuven gegraven en -buizen erin
- om de drainagebuizen en erop drainagezand, totaal 15 cm
- daarop M3C-zand, 15 cm.
Lang was de bak zwaar, maar langzaam, met veel water, leek het beter te gaan. Afgelopen week is natuurlijk extreem nat geweest, maar nog steeds is de bak echt te zwaar, met name het achterste deel. Niet nat! Voorin, waar de drainage naartoe afvoert, is beter. Wie weet een oplossing om de bak toch goed rijdbaar te krijgen? En o ja, om milieuredenen zijn kunststof toevoegingen niet gewenst. Kokos misschien?

De bak wordt enkel gebruikt voor rijden en longeren en dergelijke, niet als paddock.

Avalanche

Re: Bak te zwaar...kokosvezels? Iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 15:13

Tapijtvezels :j

Kokos verteert, en dan is je baan zwaarder nog.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 15:19

Als ik het me goed herinner werd op de manege waar ik vroeger reed, 1x per jaar grof zaagsel/houtsnippers overheen gegooid. Bak was nooit zwaar.
Met het gebruik van de bak werd dit er doorheen gereden. Bak werd natuurlijk intensief gebruikt (want manege) en 1x per jaar vernieuwen was voldoende, maar het was wel een binnenbak. Hoe dat zich buiten zou houden weet ik niet…
Laatst bijgewerkt door Stybba op 26-02-22 15:19, in het totaal 1 keer bewerkt

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 15:19

Ik heb een kennis die heeft onlangs kokos in de bak gedaan, zal eens navragen of het bevalt.

maresie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 15:25

Ik zeg ook tapijt vezels
Kokos hebben wij ook in onze zware rijbak gehad en in de eerste instantie waren wij hier erg blij mee maar het vergaat heel snel en is een kostbaar iets voor ons geworden .
Nu tapijtvezels en dit werk super

Pumpkinbroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 16:01

Avalanche schreef:
Tapijtvezels :j

Kokos verteert, en dan is je baan zwaarder nog.

Alleen als je de bak ook echt gebruikt/sleept.
Vriendin van mij heeft een klein vermogen betaald aan haar rijbak.
Ze heeft toen voor tapijtvezels gekozen, vervolgens die bak eigenlijk niet in gebruik gehad.

Resultaat is stukken waar paard ineens diep weg zakt én stukken met grote klonten waar paard overheen struikelt.

Geen idee of er nog een verschil zit in het soort tapijtvezels oid.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 16:05

Wij slepen en sproeien regelmatig idd. Dan blijft hij goed

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-22 16:15

Maar tapijtvezels is ook kunststof he. Manlief wil liever geen kunststof ivm milieu, en omdat het niet af te voeren is. Of ja, enkel heel duur.
@maritB graag!

Cath

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 18:03

Ik had ook een hele zware bak met verkeerd zand. Kokosvezels hebben bij mij heel erg geholpen, in het begin was het wel wat hobbelig maar na een tijdje werd het mooi vlak. Inmiddels (na 1,5 jaar) zijn ze wel helemaal verteerd maar is mijn bak heel erg verbeterd en niet meer zwaar.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 18:18

Ik heb net een heel rijbak traject achter de rug nadat we de rijbak door een bedrijf aan hebben laten leggen wat een enorm fiasco bleek. De bak vertoonde eigenschappen van drijfzand en was op sommige plekken levensgevaarlijk.

Verschillende bedrijven over de vloer gehad. Ik heb in ieder geval geleerd dat M3C zand behoorlijk kan variëren qua korrelgrootte.

Wij hadden hier ook M3C zand en bij een second opinion door een zeer gerenommeerd bedrijf, werd ons verteld dat het M3C zand dat wij hier hadden als toplaag puur als opvulzand gebruikt had mogen worden en nooit als toplaag. Goede rijbakbodembedrijven weten precies waar ze het zand wel/niet vandaan moeten laten komen, want de kwaliteit schijnt per zandwinningbedrijf te verschillen.

Hier is alles eruit gehaald en door een ander bedrijf volledig opnieuw gedaan. Weet alleen dat we de toplaag van Quartz-zand hebben. Is absoluut niet zwaar, maar bij wat capriolen van 1 van onze Friezen wordt er wel dwars door de quartzlaag heen geschept. Daarom willen we de bodem toch verstevigen.

Kokos had mijn voorkeur vanuit milieu oogpunt, maar inderdaad Kokos vergaat en bovendien is kokosvezel momenteel erg duur ivm de prijzen van de zeecontainers.

Ons is tapijtvezel geadviseerd en dat komt er volgende week doorheen.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 18:23

Als je wat zand opstuurt naar zandcompleet.nl dan krijg je van hun een advies wat bij het zand van jou bak past.

Zo kwamen ze bij ons op vezels uit en het is fantastisch spul. De bak is zoveel beter geworden.

De binnenbak van de manege heeft vlokken gekregen en dat is van een hele zware bak naar een mooie stabiele bodem gegaan.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-22 18:35

Daan13 schreef:
Als je wat zand opstuurt naar zandcompleet.nl dan krijg je van hun een advies wat bij het zand van jou bak past.
.

Dankje! Dat ga ik doen om te beginnen.

Bliksem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 23:17

MaritB schreef:
Ik heb een kennis die heeft onlangs kokos in de bak gedaan, zal eens navragen of het bevalt.

Bedoel je toevallig mij haha? :D

Ik had de openingspost wel kunnen schrijven, lijkt vrijwel precies op onze situatie behalve dan dat wij de oude zandbak hebben hergebruikt (daarin drainagesleuven gegraven, drainagezand erop en daarna m3c zand. Bij ons is het ook heeel zwaar, behalve op de plekken waar ze dagelijks veel lopen van- en naar de voerbak die bij ons in de bak staat.

MAAR dat kokosvezel staat bij ons nog steeds te staan, hebben we nog steeds niet door de bak laten frezen. :7

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 23:50

Wij hebben net een bak aangelegd en die is ook te zwaar... wij hebben 'simpel' de grond 50cm laten afgraven en er zand in laten storten. De loonwerker gaf aan dat we de bak beter even konden laten liggen en dan later drainage er in laten zetten, volgens de loonwerker was dat niet een probleem. Het zou juist goed zijn omdat de bak dan eerst goed kam inklinken. Ik vind het allemaal logisch klinken. Ik heb nog een praatje gemaakt met de mensen die op de kraan en kiepers bezig waren en die zeiden zelfs, zet hem een paar keer goed onder water dan word de bodem pas echt goed. Mooie is dus dat we het met 1 deel hebben geprobeert en dat deel is dus super hard. Andere deel niet, daar mort het dus ook nog gebeuren maar de sproeiers heb ik nog niet aangelegd daar. Verder blijven we de bak regelmatig slepen, mijn vader gaat nog een rol maken om het nog wat meer aan te stampen als het ware. Ik denk dat het wel goed gaat komen hier maar het heeft tijd nodig en dat wil je niet als je een dure bak hen aangelegd. Zou je niet de drainage buizen tijdelijk met een dop er op kunnen zetten en toch met water aan de gang te gaan? Is denk ik het meest milieu vriendelijk en meest vriendelijk voor de portemonnee.

zefiros

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 11:13

Wij hebben in de herfst en winter een heerlijke bak. In de zomer is hij te zwaar en mul.
Elke dag sproeien en we hebben van die doppen. Hij blijft mul.
Ja of je moet echt de hele dag sproeien maar dat vind ik ook niet echt een oplossing.

Ofwel. Doppen alleen gaat het niet oplossen vrees ik.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 11:15

Ik heb alleen de beginpost gelezen, maar zo te lezen mist jouw bak een dragende toplaag. Wij hebben lange kokosvezels er doorheen als toplaag en sindsdien is de bak super. (inmiddels al meer dan tien jaar)
Enige met kokos is dat je het nat moet kunnen houden als dat nodig is in de zomer.

Bij ons is de kokos niet vergaan trouwens, we hebben gewoon twee extra balen liggen om eventueel plekken op te kunnen vullen. Maar daar hebben we nauwelijks wat mee gedaan in die tien jaar.

Alleen de kokos in de bak krijgen was een hels karwei.

Tassszaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 11:32

Ik ben ook op zoek naar goed zand om de gaten wat op te vullen, dus ik sluit mijn vraag hierbij aan als dat mag. Wij hebben gewoon zand en de bak is nooit glad, wel modderig bij veel regen. Maar omdat hij niet glad is, kan ik gelukkig gewoon blijven rijden. Nu komen er steeds meer plassen in, door de ontstane ondiepe kuilen, (rollende paarden, soms gravende, sleep die erdoorheen trekt en de kuil wat wijder maakt).
Na wat onderzoek kom ik uit op 2 opties.
Heeft iemand ervaring met het KIRCHHELLENER zand uit Bottrop, Duitsland?
Of 20% leem met zand, uit Limburg.

Het is alleen om de gaten op te vullen, dus niet als totale bodem. Hopelijk kan iemand mij helpen!

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-22 11:37

Ik heb zojuist zand opgestuurd naar Zandcompleet, ik ben nebnieuwd naar hun oordeel.

@ Tassszaza ik denk zelf dat gaten opvullen met ander zand het probleem alleen maar groter maakt. Ik zou in jouw geval kiezen voor egaliseren van de bodem met een kilverbord of zoiets. Elke loonwerker kan dit. Ennn geen paarden laten graven en rollen, dat is bij een bak echt vragen om problemen. In mijn bak mogen geen paarden losgegooid worden, enkel onder begeleiding (grondwerk en zo) los.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 11:39

Je moet niet een sleep hebben met punten, dan trek je je bodem kapot.

Gaten opvullen heeft geen nut, een stuk afgraven en weer opnieuw vullen heeft wel nut. Ik blijf tapijtsnippers aanraden :j

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 15:48

Avalanche schreef:
Ik blijf tapijtsnippers aanraden :j

En ik vezels :P

Of beter gezegd,ik ben blij dat ze dat mij hebben aangeraden na het zand onderzoek.

Ik dacht trouwens dat ik ook vlokken zou krijgen... }:0

Kreeg telefoon van zand compleet en ik vroeg om een linkje van dat wat hij mij aanraadde.
Dus berekend hoeveel ik nodig zou hebben en besteld .

Toen kwam het binnen en keek ik ff raar :')

Maar ben ontzettend blij met de vezels.
Dit is mijn bak en wordt nu dagelijks in gereden en gelongeerd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 15:58

Je baan ziet er mooi uit :j al ken ik ook mensen bij wie zo'n baan heel mul en zwaar is geworden. Wel goed blijven slepen en sproeien :j

Tassszaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 16:23

@ Tassszaza ik denk zelf dat gaten opvullen met ander zand het probleem alleen maar groter maakt. Ik zou in jouw geval kiezen voor egaliseren van de bodem met een kilverbord of zoiets. Elke loonwerker kan dit. Ennn geen paarden laten graven en rollen, dat is bij een bak echt vragen om problemen. In mijn bak mogen geen paarden losgegooid worden, enkel onder begeleiding (grondwerk en zo) los.[/quote]

Thanks, ik ga rondvragen.
Helaas is mijn bak de enige mogelijkheid om ze buiten te laten lopen, een van de redenen dat ik geen dure bodem laat leggen

Tassszaza

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 16:24

Avalanche schreef:
Je moet niet een sleep hebben met punten, dan trek je je bodem kapot.

Gaten opvullen heeft geen nut, een stuk afgraven en weer opnieuw vullen heeft wel nut. Ik blijf tapijtsnippers aanraden :j

Thanks, ik zal erover nadenken

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 18:19

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-22 19:29

Avalanche schreef:
Je baan ziet er mooi uit :j al ken ik ook mensen bij wie zo'n baan heel mul en zwaar is geworden. Wel goed blijven slepen en sproeien :j

Dank je <3

We hebben nog niet gesleept,we staan nog in beetje in dubio hoe we dat gaan doen maar zo te zien hoeven we nu veel minder te slepen dan met alleen zand.

Vorig jaar hebben we een grondwater pomp laten horen dus we kunnen straks regelmatig sproeien.

Qua sproeien is ons aangeraden om eerder iets te doen in de trend van 5 minuten per uur ipv 2 uur achter elkaar.