In de zomer verhuizen wij en krijgen mijn pony's voor het eerst een stal waar ze vrij in en uit kunnen. (Ze hebben nu een trailer in de weide om te schuilen) Het zijn shetlanders die alles eten wat eetbaar is/lijkt.
Welk strooisel raden jullie aan voor in de stal? Iets wat ze niet heel graag eten en wat wel op het land te strooien is zou ideaal zijn.. Of toch alleen rubber? Matten erin ? Ze zijn beide net 20 geweest, misschien is dat dan niet warm genoeg ?
Wij hebben rubberen tegels in stal en in koude of natte periodes gebruiken we koolzaadstro. Dat ligt heerlijk, smaakt niet heel lekker, verteert snel. Ik vind het heel fijn spul. Zodra het beter weer wordt en het zand droog halen we het er uit. Want dan slapen ze liever buiten op het zand en gebruiken de stal dan vooral als toilet
∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞ https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - paardvriendelijke zaaimengsels - plukken voor je paard
Ik heb stro korrels. Vind ik tot nu toe het allefijnst. Het verteerd goed op de mesthoop, op het land is het zo weg, geen ammoniak lucht, geen natte stallen meer en ze kunnen er veilig van snoepen
Ik heb rubber op de vloer en daarop een dik pak stro. Ik vind het fijn voor ze om op te liggen en ze staan er ook altijd wel wat in te neuzen/knabbelen. Wel elke dag uitmesten, dus voor mij bewerkelijk, maar ik heb het er wel voor over.
Ik heb op maneges en pensionstallen gewerkt en vond zelf zaagsel en vlas het fijnst. Die twee nemen allebei veel vocht op. Zaagsel iets minder dan vlas, maar zaagsel is wel goedkoper en geeft lekkere vering (wat vlas weer minder heeft) Mijn ervaring met rubbermatten is dat sommige paarden zelfs weigeren om erop te plassen en ze vaak niet zo blij worden van de spetters tegen hun benen. Maar uiteindelijk hangt het natuurlijk vooral af van je eigen voorkeur en die van je ponys.
Ik heb zelf een sterke voorkeur voor houtvezel, maar het land op verspreiden is vaak wat moeizaam. Muizen en ratten zijn dol op vlas, terwijl ze houtvezel met rust laten. Vlas wordt vaker gegeten dan houtvezel en het is glad en minder verend.
Lang stro kan zeker ook. Een flinke dikke laag erop, het verbruik ligt dan niet echt hoger, alleen de start is even meer, maar het comfort is wel veel beter. Bij vlas en houtvezel is het verbruik bij een dikke laag zelfs lager dan bij een dunne laag. 10kg/m2 is het minimum.