Weideonderhoud zonder grote machines

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Josien_

Berichten: 9154
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Weideonderhoud zonder grote machines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-22 14:55

Op dit moment ben ik mij verder aan het verdiepen in weideonderhoud voor paarden waarbij de paarden 24/7 buiten staan. Ze staan niet continue op dezelfde weide, dit wordt afgewisseld maar de lopen er wel afwisselend het gehele jaar door.

Het weideonderhoud is volledig in eigen beheer, voor enkele dingen zoals bemesten/gieren wordt een bedrijf ingehuurd maar verder is er geen groot materiaal aanwezig. Dingen zoals slepen, sproeien en zaaien zal dus allemaal met de hand/auto/paard moeten gebeuren.

ik ben heel benieuwd of anderen in een vergelijkbare situatie zitten en hoe zij hier mee om gaan?
Wat doe jij aan weide onderhoud en hoe doe je dit zonder al die grote machines :D ?

StonedRomy

Berichten: 7599
Geregistreerd: 20-03-11
Woonplaats: onder een steen

Re: Weideonderhoud zonder grote machines

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 14:58

Ik sleep de weide een keer per week met mijn paard. Een hele goede training voor de spieren, mijn draver heeft de tijd van zijn leven en het weiland ligt er dan goed bij.

DuoPenotti

Berichten: 32770
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Weideonderhoud zonder grote machines

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 15:03

Het ligt er natuurlijk ook aan hoe groot het is.

Maar een sleep achter de auto of paard kan natuurlijk prima.
Maar als je dan 3 hectare moet doen ben je wel ff bezig zeg maar :)

Wij hebben dus wel een oude trekker gekocht met sleep en cultivator.

Maar mijn tinkertje heeft ook regelmatig de bak gesleept, maar dat is dan meer voor de lol en heeft hij ook weer gewerkt.

Sproeien van de bak sleepte ik eerst ook met de slangen, maar mijn energie was dan al op voordat ik aan rijden kon beginnen.
Nu dus sproeiers op de bankrand.
De wei sproeien we niet.

Josien_

Berichten: 9154
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-22 16:07

Het is absoluut afhankelijk van hoe groot de weide is.
In ons geval is de paddock en een kleinere weide nog wel te doen met paard, maar dan zijn er nog drie iets grotere weides waarmee je dan wel erg lang bezig zou zijn. :=
Het is echter allemaal ook weer niet zo groot dat er echt een traktor met grote sleep nodig is.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 16:12

Gewoon slepen met de auto dan?
Ik heb nu heel veel mest in de winterwei liggen. Als het eenmaal weer droger is ga ik die wei ook slepen met mijn auto, de mest is dan goede meststof voor de bodem.
Het werkelijk bemesten van de weides wordt voor ons gedaan door een boer.
Hooien doet weidebaas zelf. Al zou ik stiekem ook met al dat materiaal willen leren werken :+
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 23-02-22 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Qimm

Berichten: 15332
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 16:12

Ik heb een sleep achter de zitmaaier, daarmee houd ik de wei en paddock netjes. Dat bevalt goed.

Daihyo

Berichten: 88414
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Weideonderhoud zonder grote machines

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 16:14

Hier ook een zitmaaier. Maait gelijk de plekken waar ze gemest hebben en niet eten weer glad.

lnvdh
Berichten: 964
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 16:16

wij halen de mest er elke dag vanaf, zijn met 5 ( pas geleden nog 6) paarden en het land wordt een keer morgens en een keer avonds gemest. Eerdaags gaan we bekalken en doen we met de hand. zak met kalk in een kruiwagen en lopen maar. wij hebben 1.4 hectare. Ook JKK trekken we met onze handjes.. bijhouden is het sleutelwoord. De rijbak slepen we zo nu en dan mbo een pony, sproeien doen we niet. afgelopen zomer regelmatig een bui gehad, het gras bleef mooi groen.

Ibbel

Berichten: 49914
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Weideonderhoud zonder grote machines

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 19:49

Wij hebben gewoon een tractor gekocht. Zo duur zijn die dingen tweedehands nou ook weer niet, en een sleep ook niet. Kunstmeststrooier hebben we ook tweedehands op de kop getikt.
Inzaaien of doorzaaien laten we door de loonwerker doen, net als injecteren en mest uitrijden.

Wij hooien ook (bijna) altijd, dus we hebben ook nog een maaier en een schudder.

jacomijn1
Berichten: 263
Geregistreerd: 11-07-05
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 21:37

Hoe ziet jullie sleep er dan uit als die bijv achter een zitmaaier kan of een pony?

Brainless

Berichten: 29887
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 21:40

Vaak kun je wel een deal met de boer maken die zijn mest op je land uitrijdt.
Normaal krijg je hiervoor leuk betaald, maar je kan ook vragen of hij voor je bloot, bekalkt en zaait.
En mss in het voorjaar je mest ophaalt.

Kendra

Berichten: 8848
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 22:04

Wij laten ook veel doen maar hebben zelf een tractor en een aantal werktuigen samen met een paar andere hobbyboeren. Een grasmaaier, schudder en hark, grote rol, klepelmaaier en weilandbloter. Sleep en kunstmeststrooier hebben we zelf.
Het állerbeste wat je kunt doen is inderdaad de mest dagelijks uit de wei halen. Wij redden dat ook niet, met 6 grote paarden.
Dus spitten we straks het ergste handmatig op hoopjes en dat gaat dan met een shoveltje de kar en daarna de mestbult op. Daarna slepen en rollen en de wei een maand dicht, dat is meestal voldoende. Als het heel erg is een beetje bij/doorzaaien. Dat laten we doen.
Ik vind een klepelmaaier ideaal voor het onderhoud in de zomer, die verpulvert de mest en dan met de sleep er over.
De wei sproeien doen we ook bijna niet, als het heel erg is doen we het met de vacuümtank uit het dorp met water uit het kanaal hier in de buurt. De bak sproeien doen we uit onze zelfgeslagen put met rondsproeiers.

Als ik het zo nalees zie ik dat we heel veel samen met anderen doen. Misschien is dat wel mijn advies; kijk of je met buren en andere mensen wat kunt organiseren (waarbij jezelf ook moet inbrengen vanzelf :-). Wij doen het al jaren zo en ik vind het erg fijn, ook als achterwacht bij ziekte of zo. Er is altijd wel iemand die even kan bijspringen.

Josien_

Berichten: 9154
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Weideonderhoud zonder grote machines

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-22 10:43

Interessant om te lezen hoe iedereen alles doet!
Een tractor oid gaat er voorlopig niet komen, dus wij kijken naar opties waarvoor we een boer inhuren of wat we met de auto/hand/paard kunnen doen.

keeyzie

Berichten: 5749
Geregistreerd: 28-03-05
Woonplaats: Noord Brabant

Re: Weideonderhoud zonder grote machines

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 10:52

Hier ongeveer 1 hectare.
Doe alles met mijn eigen auto ;-)
Sleep erachter en wanneer het een beetje droog is, rijden maar.
Onkruid doe ik met een handspuit en maaien doe ik met een bosmaaier. De rest doen de paarden.
En inderdaad injecteren komen ze hier ook doen in het voorjaar.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Weideonderhoud zonder grote machines

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 13:26

Ik wou mijn Winterweide ook gaan slepen. Maar hier ligt alleen een hele grote sleep. Die durf ik niet achter paard of auto te hangen. Wat kan ik zelf maken als sleep?
Het betreft een kapotgelopen weide met enorm veel mest vooral langs de kanten mesten ze veel.

DuoPenotti

Berichten: 32770
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Weideonderhoud zonder grote machines

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 13:32

Een tractorband misschien?

meggiemeg

Berichten: 12346
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 13:34

Een kleine Kubota trekker is echt de investering waard, je wint er zoveel tijd mee wat je dan weer aan andere dingen kunt besteden of meer tijd voor trainen-rijden enzovoorts. Hier ook altijd met sleep achter paard de paddock en bak gedaan maar als ik zie hoe snel ik nu klaar ben met die kleine kubota, wou dat ik het veel eerder had gedaan.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 13:46

meggiemeg schreef:
Een kleine Kubota trekker is echt de investering waard, je wint er zoveel tijd mee wat je dan weer aan andere dingen kunt besteden of meer tijd voor trainen-rijden enzovoorts. Hier ook altijd met sleep achter paard de paddock en bak gedaan maar als ik zie hoe snel ik nu klaar ben met die kleine kubota, wou dat ik het veel eerder had gedaan.

Ja een investering van minimaal 2.000 euro.
Heb net een nieuwe wagen en nieuw zadel van 2.500 euro voor mijn paard besteld. Moet zien dat ik nog een spaarpotje voor onvoorziene medische kosten overhoudt ook.

Qimm

Berichten: 15332
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-22 14:17

Art_Ificious schreef:
Ik wou mijn Winterweide ook gaan slepen. Maar hier ligt alleen een hele grote sleep. Die durf ik niet achter paard of auto te hangen. Wat kan ik zelf maken als sleep?
Het betreft een kapotgelopen weide met enorm veel mest vooral langs de kanten mesten ze veel.


Ik heb een rikkepaal gebruikt, daar een gaaspaneel aan gemaakt en op het gaaspaneel 2 kunststof grastegels geknoopt.
Dan vanaf de rikkepaal uiteinden een driehoek met stevig touw naar het sleepoog van de zitmaaier. Werkt hier hartstikke goed. Ga hem nu voor het 3e jaar gebruiken en ik voorzie wat reparaties. Het gaaspaneel is aan vervanging toe.

Qimm

Berichten: 15332
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Weideonderhoud zonder grote machines

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 13:26

Mijn creatie en het effect
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

100Thoughts
Berichten: 40
Geregistreerd: 18-09-19

Re: Weideonderhoud zonder grote machines

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 14:39

Sleep achter My Little Pony :D :D

Ipsilonka

Berichten: 5881
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Weideonderhoud zonder grote machines

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 15:41

Ja, hier toch de John(y) Deere voor het weideonderhoud. Maar nog veel erger, de schapen van de buurman lopen vaak op de wei, dus die doet ook het meeste op de wei.
Maar wij hebben zelf alleen een maaier, sleep en kunstmeststrooier. De laatste gebruiken we eigenlijk nooit en die staat ook ergens anders op de buurt :x
wij hebben ongeveer 1,5 hectare weiland, hoeveel is het bij jullie?

Sanet

Berichten: 8246
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Weideonderhoud zonder grote machines

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 15:52

Ik sleep de wei nooit. Maar wij halen de mest dan ook dagelijks weg. En in de winter staan de paarden in paddocks en ook daar dagelijks de mest weg halen.
Wel doen we regelmatig de wei maaien. Ik maai soms ook al voordat ze erop staan, omdat ze altijd op vaste plekken mesten. En dan wordt dat gras heel hoog en dat is super lastig uitmesten. Dus die maai ik al voordat de paarden erop komen.
We hebben vorig jaar wel een strooier gekocht die achter de tractor/zitmaaier kan. Ik deed dat eerder met zo’n duwwagentje, maar dan was ik 4 uren aan het lopen. Ennnnn aangezien dat niet mijn hobby is :D, hebben we nu dat strooiertje. Ik heb kalk al gedaan, dat ging mooi. Binnenkort kunstmest, ik heb er al zin in :)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 17:55

Qimm schreef:
Mijn creatie en het effect
[ [url=m/kSiMhB.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/A5h4fy.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/9jRsuc.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/k0C1GS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ook als er véél mest ligt op 1 plek? Die van mij mesten vooral langs de kanten van de wei.

Qimm

Berichten: 15332
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 18:28

Art_Ificious schreef:
Qimm schreef:
Mijn creatie en het effect
[ [url=m/kSiMhB.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/A5h4fy.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/9jRsuc.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/k0C1GS.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ook als er véél mest ligt op 1 plek? Die van mij mesten vooral langs de kanten van de wei.


Ik mest de weide wel (grotendeels) uit. Maar bij ergere bulten ga ik er vaker in beide richtingen overheen en ook wel zo 1x in de week. Ik heb 2 paarden.