DIY rubber stalwand trap 'buffer'

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nala

Berichten: 8262
Geregistreerd: 11-04-13
Woonplaats: Landgraaf

DIY rubber stalwand trap 'buffer'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 23:16

Hey bokkers!

Aangezien ik zelf veel aan een soortgelijk topic had gehad, dacht ik, ik deel hoe wij de rubber 'buffer' hebben gemaakt voor de wanden van de stal van mijn paard!
Helaas is ze heel aggressief tegenover de andere paarden, met een flinke dosis voernijd, dus vooral rond etenstijd hoor je nog van verre de klappen van haar hoeven tegen de wanden -O- Om verdere schade aan paard en stal te voorkomen hebben we dus gekozen voor een rubberen 'buffer' aan de wand. De banden zijn op 10cm van de grond gehangen zodat ze geen hygiene probleem veroorzaken bij het uitmesten van de stal.

Materiaal: meerdere balken van 44x69x270 (de dikte en breedte zou ik voor de stevigheid zeker wel aanhouden, de lengte is natuurlijk afhankelijk van de stal...), slotbouten met moer (als ik me niet vergis 8x80), trespa schroeven (voor een zo gladde en verwondingsgevaarloze ophanging) en een paar hoekprofielen van 40x40x200. Het rubber is gebruikte transportband van Bosrubber.nl. 8 meter voor 80 euro (ex btw en verzending).

Nu dan!

Men neme:

Het beginpunt, madame's trap-de-muur picasso... en de balken al op maat gezaagd en met een paar slotbouten (ongeveer 4/5 per balk) vastgezet.

Afbeelding

Daar dan met een paar trespa schroeven per 15-20cm de rubber mat al enigszins op vastgezet (meteen onder de hoeklijst aan de balken vastmaken is met 2 man niet te doen, de rol weegt 10kg per meter, en 4 meter dus 40 kilo aan stijve rubber mat laat zich niet zo makkelijk handelen).

Afbeelding

En uiteindelijk de hoeklijst erop. Wij kregen van bosrubber het advies om het om de (+-)15cm vast te zetten in verband met het gewicht en de klappen die erop komen. Hier heb ik helaas geen aparte foto van, alleen een "klaar" foto van voren genomen.
Afbeelding

Afbeelding

De transportbanden zijn zo'n 4,5cm van de muur opgehangen zodat er een luchtbuffer is. Als het meteen tegen de muur zou plakken zou de muur eronder het vocht niet kwijt kunnen en zou de klap niet echt verzacht worden voor zowel paard als muur.

En voor wie zich nou afvraagt waarom dit nodig was...

Zie hier het monster dat braaf wacht en lief kijkt:

Afbeelding

En enkele minuten later, omdat haar buurvrouw net een tikkeltje te kortbij kwam... :roll: :')


100Thoughts
Berichten: 40
Geregistreerd: 18-09-19

Re: DIY rubber stalwand trap 'buffer'

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 17:05

Mooi werk hoor! :))