Ontevreden over pensionstal

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Hopetojump
Berichten: 7
Geregistreerd: 20-02-22

Ontevreden over pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 21:30

Hoi,

Ik zit met een probleem en zal proberen het zo beknopt mogelijk uit te leggen.

Vorig jaar vond ik een pensionstal 5 huizen van mijn eigen woning. De paarden zouden elke dag buiten gaan. Stallen zelf te mesten. Stallen waren vrij donker, maar dit vond ik geen groot probleem, aangezien hij hier enkel 's nacht in zou staan. Piste hele jaar door te rijden buiten bij extreem weer omdat er pomp in staat.

Hoe zit het in praktijk? Mijn paard klikte in de grote kudde niet met 1 ander paard, dus mag hij niet met de grote kudde buiten. Hierdoor komt hij in de zomer maar 2 uur per dag buiten en in de winter niet! De piste wordt enkel gepompt als dochter thuis is, dus is enkel te rijden op woensdag en int weekend. Begrijpelijk dat ik zo snel mogelijk weg wil.

Nu heb ik mijn opzeg gedaan en ik vertrek 7 maart. Nog ff volhouden... hij kon niet vroeger weg omdat ze op de nieuwe stal nog op skiverlof gaan en ze willen bij n nieuw paard ff zelf thuis zijn.

Maar! Op zijn huidige stal kijken ze echt niet naar hem om. Als de andere paarden op woensdagmiddag en int weekend nog buiten mogen, laten ze hem helemaal alleen binnen staan. Hij wordt niet meer gevoerd en krijgt geen hooi meer. Ik voer hem nu zelf, zet hem zelf op en af de wei, probeer hem hooi te gaan geven... maar dit is toch niet ok???? Ik betaal nog steeds mijn pension!

Kan ik hier iets tegen doen? Wat zouden jullie doen?

Lynn_Nikita

Berichten: 25681
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Ontevreden over pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:37

Voor die 2 weken ging ik elke dag zelf en ging er niet meer teveel gedoe om maken

Euridicey

Berichten: 712
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: Ontevreden over pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:40

Meer dan erop attenderen dat je wel verwacht om hun plicht af te maken en iig te voeren.. Hooi is essentieel ander is het een langzame moord ._.
Maar wat Lynn ook zegt, niet te veel gedoe maken.

mrie
Berichten: 6443
Geregistreerd: 08-06-03

Re: Ontevreden over pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:43

Mondje dicht en op je kiezen bijten. Dit grapje heeft al veel te lang geduurd. En als het zover is pak je je beest en vertrek je zonder te bedanken of te zwaaien. Houdoe en bedankt maar dan zonder het bedankt. Zijn ze nou helemaal gek.

Thioro

Berichten: 4023
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:55

Ik zou toch zo snel mogelijk m'n paard ergens anders zetten en als de stalhouders daar wat van vinden mag je ook best je mening geven.

Ben zo ooit om 9u 's avonds mijn paard gaan oppikken en snel verhuisd omdat de verzorging te wensen over liet (kregen zelfs geen water, behalve die paar emmers die ik tijdens m'n lunchpauze kwam geven). Knol bij vrienden gedropt in afwachting een nieuwe stal te vinden. En geen opzegtermijn betaald op de oude stal, ik ging niet betalen voor zorg die ze niet verstrekten.

Veel kabaal maken hoeft niet persé, maar ze worden wel verondersteld je paard correct te verzorgen.

Rubs

Berichten: 549
Geregistreerd: 29-03-11
Woonplaats: Zaanstad

Re: Ontevreden over pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 22:30

Jouw paard, jouw verantwoordelijkheid. Elke dag zelf voeren die 2 weken wat hierboven al gezegd is, en de boel niet op de spits drijven. En aftellen...

Hopetojump
Berichten: 7
Geregistreerd: 20-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 22:44

Rubs schreef:
Jouw paard, jouw verantwoordelijkheid. Elke dag zelf voeren die 2 weken wat hierboven al gezegd is, en de boel niet op de spits drijven. En aftellen...


Jouw paard jouw verantwoordelijk... maar als ik een contract afsluit met een pensionstalling dan staat daar voor deze prijs zorgen wij als stal voor dit, dit en dit. Ik betaal daar dus ook voor.

Ik werk ook fulltime en heb 2 kindjes. De 2 weken zijn op zich geen probleem om het even zelf te trekken, maar mijn paard, mijn verantwoordelijkheid ja... maar als ik het allemaal zelf moet doen zou ik hun ook geen pensiongeld moeten betalen waar voer, hooi en weidegang inbegrepen is

Schuur_

Berichten: 4996
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Ontevreden over pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 22:52

Je hebt al een andere plek, opzeg is gebeurd dus waarom zou je nog hoop heisa maken? Je hebt gelijk, hoe hun het aanpakken is niet netjes maar als je hebt de kans dat je paard dadelijk (nog meer) de dupe is.

Tandjes op elkaar en doorbijten. Daarna vertrekken en nooit meer omkijken. Vraagt er iemand naar je ervaring met de stal kun je gerust eerlijk zijn maar nu even kop laag en door is mijn advies

Kabayo

Berichten: 14313
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 23:09

Mag je niet gewoon je maand afbetalen en gewoon nu vertrekken? Heb je het qua geld netjes afgehandeld maar staat je paard beter...

Edit sorry lees nu dat je er niet eerder terecht kunt... zou dit toch nog eens met de nieuwe stal overleggen dat de situatie best wel spoed is. Ik zou hier zeker niet meer willen blijven.. arm paard

Anoniem

Re: Ontevreden over pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 23:16

Ik zou toch ook wel flink boos zijn hoor.. je betaald voor een service en die horen ze te verlenen.. tenzij ze hebben aangegeven dat je minder hoeft te betalen en je het zelf moet doen zolang mag je gewoon verzorging van ze verwachten. Had zeker even aangebeld als je er morgen bent om even te overleggen hoe verder.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 23:21

Rubs schreef:
Jouw paard, jouw verantwoordelijkheid. Elke dag zelf voeren die 2 weken wat hierboven al gezegd is, en de boel niet op de spits drijven. En aftellen...


… tuurlijk blijft de eindverantwoordelijkheid bij de eigenaar liggen. Maar er zijn hier zaken afgesproken die niet nagekomen worden en de gemiddelde pensionstal is niet goedkoop. Echt bizar dat het advies in de paardenwereld is om maar niets te doen. We laten een beschimmeld brood uit de appie nog terugbetalen!

Echt bizar ook wat een stress dit met zich meebrengt TS. Je zoekt niet voor niets de full service en betaalt daar ook voor. Dan weten dat je dier gewoon slechte zorg krijgt. Bah.

SjonnieZ

Berichten: 2514
Geregistreerd: 09-07-08
Woonplaats: In het zuiden des lands

Re: Ontevreden over pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 23:24

Welkom op bokt TS.
Wat een vervelende situatie. Als ik jou was zou ik in het belang van jouw paard, 2 weken doorbijten en je paard zelf verzorgen.
Na vertrek zou ik het gesprek pas aangaan over wat jouw gestoord heeft op deze stal..

troi
Berichten: 17076
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Ontevreden over pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 11:24

Belachelijk en het hoort niet maar helaas gebeurt het toch veel. En je doet er geen reet aan helaas. Ik zou echt wel even mopperen maar vervolgens het maar zelf doen. Je wilt je dier er toch zoveel mogelijk voor behoeden.

ElCid

Berichten: 9287
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Ontevreden over pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 11:38

Wat een schandalige situatie; je zou er bijna mee naar een advocaat stappen maar die zal er op deze korte termijn ook weinig aan kunnen doen.
Kan je je paard niet tijdelijks elders neer zetten?

Ik zou ze wel, misschien samen met iemand van rechtsbijstand, een aangetekende brief sturen waarin je ze op hun verantwoordelijkheden wijst en alle letsel, voorkomend van het feit dat ze de verzorging en dus verplichting die ze op zich hebben genomen, door jouw paard aan te nemen en jou daarvoor laten betalen af laten weten, voor hun rekening komt.
Maar in de praktijk zal het er op neer komen dat je dus zelf erheen moet gaan om je paard te verzorgen want ik zou deze mensen dus echt niet meer vertrouwen. En ik zou ze zeker een hele slechte recensie geven als dat ergens mogelijk is.
Geen stalgenoten die bij kunnen springen?

Ik weet niet waar je zit maar wij hebben nog een box vrij ;-).

Zonnetje81
Berichten: 18913
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Ontevreden over pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 11:42

Niet netjes van deze mensen maar voor die 2 weken zelf erheen gaan, het is maar 5 huizen verderop en geen 20 minuten met de auto.

Plausibel
Berichten: 118
Geregistreerd: 07-01-22

Re: Ontevreden over pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 11:47

Ja dit is echt niet oke.
Gezien het feit dat je niet eerder weg kunt zou ik denk ik een midibaal hooi kopen en in de stal zetten zodat paard altijd hooi heeft. En wanneer mogelijk (wellicht samen met buren/partner/familie) hem buiten zetten. Vragen of je wellicht toch eerder kunt op je nieuwe stal. Zijn ze echt drie weken weg nog?

pateeke
Berichten: 2353
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 12:10

Het is niet oké wat ze doen, maar ook ik zou deze twee weken proberen zoveel mogelijk zelf te doen en het er bij te laten. Het gaat je enkel meer energie kosten denk ik om ertegenin te gaan en je weinig positiefs opleveren.
Ik heb eerst op 2 plaatsen gestaan waar ik geen contract had en dus ook geen opzeg. Bij stalling één heb ik dezelfde dag gemeld dat paard zou verhuizen, om erger te voorkomen. Verhuis is niet fijn verlopen, maar was blij dat ik weg was. Stal 2 heb ik jaren goed gestaan, maar op einde liet de zorg ook zeer te wensen over. Daar heb ik wel op voorhand laten weten dat ik zou verhuizen en ben ik met relatief goede verstandhouding vertrokken. Op de volgende stal had ik wel een contract en heb ik ook een aantal jaar als tevreden klant gestaan, maar het laatste jaar ging de zorg pijlsnel achteruit met best wel grote gevolgen op het welzijn van mijn pony. Weer op zoek naar een nieuwe stal. Niet aangegeven dat ik van plan was te verhuizen, wel netjes opzeg gegeven toen ik wist dat ik een plekje had op een andere stal (wat sneller dan verwacht was). We hebben die laatste maand echt afgeteld en geprobeerd om nog zoveel mogelijk zelf te doen voor onze paarden (een stalgenoot verhuisde mee), maar ruzie gingen we er niet over maken met de staleigenaar. De dag van de verhuis konden we voor de staleigenaar niet snel genoeg weg zijn, we zijn min of meer buitengezet. Aangekomen op de nieuwe stal had ik onmiddellijk een andere pony. Hij hoefde niet meer terug en liet dit duidelijk blijken. Binnen de week was mijn pony gewend en weer helemaal de oude. En uiteindelijk doe je het daarvoor. Ja het is rot dat je betaalt voor iets wat je niet krijgt, maar het is ook maar voor even meer... Het welzijn van je paard staat op 1...
Laatst bijgewerkt door pateeke op 21-02-22 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

MarliesV

Berichten: 15338
Geregistreerd: 24-06-08
Woonplaats: Hellendoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 12:11

Ik zou niet 'zomaar' ineens die 2 weken zelf op lossen.

Maak een afspraak voor de koffie vanavond en ga het gesprek aan.
Geef aan dat je singaleert dat die van jou wordt 'vergeten' en wat dat je wilt dat ze dit oplossen. Minimaal voeren en mee naar buiten.

Kom op zeg, je mag best voor jezelf en je paard opkomen. Buren of niet, dit is niet ok.

ElCid

Berichten: 9287
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Ontevreden over pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 12:25

Overigens vraag ik me af of je in dit geval ( als er met hun zelf niet uitkomt!) niet de dierenbescherming/ ( dieren) politie kan waarschuwen. Het is simpelweg bij de wet verboden om een paard niet te voeren, voor zover ik weet valt dat onder dierenmishandeling. Je kan altijd informeren!
Wij hebben een paar pensionstallen op onze privéstal en mensen vertrekken soms, dat kan altijd gebeuren, maar er is toch geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om een dier dan niet meer te voeren/ buiten/ binnen te zetten etc. Als iemand dat niet kan opbrengen dan moet die persoon geen pensionstal beginnen want mensen blijven zelden jaren en jaren staan.
Maar ik heb het ook meegemaakt toen ik nog in pension stond en elders heen ging; paard opeens in een andere, donkere stal zelfs een keer met een ladder ervoor gebonden omdat hij er anders uit zou springen omdat de nieuwe pensionklanten al gearriveerd was en dat paard moest in mijn stal..........

Kan je niet in contact komen met de eigenaren van de nieuwe stal ( misschien via de oppas) en het verhaal uitleggen? Misschien willen ze nu wel een uitzondering maken.

Ceffyl

Berichten: 1195
Geregistreerd: 17-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 12:28

Wouw, zou iedereen ook zo laconiek reageren als het om een kleuter ging die op school met alles werd overgeslagen? Wat gek dat men vind dat je dit maar moet accepteren en je mond moet houden. Je betaalt toch voor een dienst? Die wordt niet geleverd, en dan moet jij zelf maar een stapje harder zetten.

Ik begin een restaurant en hopelijk komen jullie allemaal eten. Oh, wel zelf je ingrediënten meenemen en ook liefst zelf alles bereiden. Uiteraard moet iedereen de volle pond afrekenen bij de deur, maar dat geeft niet toch?

Zonnetje81
Berichten: 18913
Geregistreerd: 15-08-01
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Ontevreden over pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 12:29

Lijkt me dat als mensen dit doen dat er weinig gesprek mogelijk is.

pmarena

Berichten: 48744
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 12:40

Nou het lijkt me wel dat je even het gesprek aan kan gaan, dat het wel normaal zou zijn als ze tot einde stalhuur de zorg leveren waar je voor betaalt.

Het is natuurlijk wel apart als ze daar nu ineens mee opgehouden zijn.... verwacht je dat ze nog vervelender gaan doen als je er iets van zegt, waardoor je nog erger in de problemen komt en bvb. ineens op straat zou kunnen komen te staan en dan geen plekje hebt voor je paard, dan kan je inderdaad beter eieren kiezen voor je geld voor die 2 weken en het maar zelf doen.

Als het echt duidelijk is dat de eigenaren echt weg zijn de komende weken op de nieuwe stal, dan zou ik daar niet gaan pushen om toch eerder te mogen komen. Ze zijn duidelijk geweest neem ik aan, en als je dat niet respecteert dan is het een slecht begin.

RianneH

Berichten: 28325
Geregistreerd: 02-05-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 12:48

Heb je het hier al met de stalhouder over gehad?

pateeke
Berichten: 2353
Geregistreerd: 12-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 13:01

Ceffyl schreef:
Wouw, zou iedereen ook zo laconiek reageren als het om een kleuter ging die op school met alles werd overgeslagen? Wat gek dat men vind dat je dit maar moet accepteren en je mond moet houden. Je betaalt toch voor een dienst? Die wordt niet geleverd, en dan moet jij zelf maar een stapje harder zetten.

Ik heb dit meegemaakt als kleuter. Ik mocht niet met de andere kinderen spelen, moest samen met mijn zus ELKE speeltijd op de bank zitten en blijven zitten. We mochten niet van de bank af (Ik was 2,5-3 jaar). Wij kwamen zowat iedere dag huilend uit school. Wij zijn na een schooljaar van school veranderd. Mijn ouders hebben denk ik wel geprobeerd op school het gesprek aan te gaan, maar heeft weinig uitgemaakt en wij hebben het dus ook "gewoon" moeten uitzingen tot het volgende schooljaar.

Je kan er wel wat van zeggen tegen de staleigenaar, het gesprek proberen aan te gaan, maar verder kan je weinig. Ja, je kan in het slechtste geval er een zaak van maken. Daar wordt je paard niet beter van en je bent een hoop geld kwijt. Vraag is of je dat echt wil. Als TS dat wil, prima, maar ik zou daar voor de resterende twee weken niet voor kiezen. Er is zicht op beterschap (andere stelling) en een periode van 2 weken is nog te overzien.

Cherdenise

Berichten: 1282
Geregistreerd: 18-09-12
Woonplaats: Hoog noord

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 13:04

Is er wel een normaal gesprek mogelijk vraag ik mij af als de stalhouder al dit doet!?
Ik zou het iig wel netjes aankaarten en dan maar kijken wat ie zegt. Dit is niet oke