Paarden 24/7 buiten met dit weer

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Malle_meid

Berichten: 208
Geregistreerd: 31-10-21

Paarden 24/7 buiten met dit weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 21:03

Vroegah, toen ik op een manege begon, stonden de paarden daar altijd binnen, met af en toe los in de bak en onder het zadel binnen en buiten. Als ik daar nu aan terug denk, vind ik het zo sneu voor die dieren. Toen kreeg ik mijn eigen paard en die stalde ik daar ook (wist ik veel... dit was wel in een tijd waar internet nog niets eens bestond :+). Met de ervaring en kennis van nu, zou ik een eigen paard nooit meer op die manier stallen. Je merkt dat het overal wel beter wordt, maar op sommige stallen komen ze er nog steeds niet veel uit, zeker in de winter. Ik denk dat als ik weer aan een eigen paard zou beginnen, ik bijvoorbeeld overdag buiten zou willen, maar 's nachts wel op stal.
24/7 buiten zou ik dus toch ook niet willen. Zeker nu met dit weer dat al weken en weken duurt. Ik zou denk ik ook 's nachts geen oog dicht doen, wetende dat mijn paard buiten staat met dit weer. Ik ben wel enorm benieuwd, voor wie zijn paard wel 24/7 buiten hebben, hoe gaan jullie hier mee om?

JudithO

Berichten: 7165
Geregistreerd: 10-11-06
Woonplaats: Cantal, Frankrijk

Re: Paarden 24/7 buiten met dit weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:04

Zolang ze over schuilmogelijkheden beschikken maak ik me er met dit weer weinig zorgen om :)

Cinnepin

Berichten: 9070
Geregistreerd: 26-02-15
Woonplaats: Vdaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:04

Paarden kunnen naar binnen en buiten wanneer ze willen, de stallen grenzen aan de weide en de deuren staan open, alleen met storm of ander extreem weer gaan de deuren dicht en blijven ze lekker binnen

Hilary

Berichten: 9227
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Paarden 24/7 buiten met dit weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:08

Ze kunnen hier kiezen, we voeren voldoende, binnen en buiten. Momenteel hebben ze zichzelf op stal gezet.
Na de storm van vrijdag hebben ze zaterdag uitgebreid liggen slapen in de droge paddock. Zolang ze dat kunnen doen, kiezen en droog slapen, helemaal prima.

lies_sparkle
Berichten: 6151
Geregistreerd: 19-06-11

Re: Paarden 24/7 buiten met dit weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:09

Die van mij kunnen altijd kiezen. Ze stonden vrijdag mooi de storm te aanschouwen :+

Vandaag stond de oudste binnen, de jongste was lekker buiten aan het kijken. Ze kunnen binnen en overdekt staan als ze dat willen. Hooi is wel binnen want het wordt buiten nu zo’n natte bende.

Normaal heb ik binnen en buiten :)

Malle_meid

Berichten: 208
Geregistreerd: 31-10-21

Re: Paarden 24/7 buiten met dit weer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 21:14

aha, okay, als ze inderdaad zelf de keuze hebben om binnen te staan, dan scheelt dat al een hoop.

Qimm

Berichten: 15271
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Paarden 24/7 buiten met dit weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:16

Die van mij hebben een inloopstal, maar ze staan liever met de billen in de wind buiten. Tja. Ík ben geen paard, dus wat weet ik ervan?

Amber_anne

Berichten: 7050
Geregistreerd: 09-04-18

Re: Paarden 24/7 buiten met dit weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:20

Die van mij staat 24/7 buiten zonder schuilstal. Er staan wel bomen om de wei en ze hebben een boerderij om achter te schuilen tegen de wind
Pony vindt het geweldig. Die wilt zelf absoluut niet op stal, ja om te eten en dan zo snel mogelijk weer naar buiten. Ze lagen zaterdag ochtend ook gewoon lekker te slapen

Het is ook wennen. Ik moet zeggen dat ik het moeilijker vond om te bedenken dat ze uren in een stal stond. Ik slaap een stuk beter nu ze 24/7 buiten staat

Britt_xxx
Berichten: 1024
Geregistreerd: 05-03-19
Woonplaats: Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:23

Mijn pony staat 24/7 buiten en leeft nog steeds. Zelfs geen snotneus. :Y)

martinev

Berichten: 2599
Geregistreerd: 08-03-06
Woonplaats: Soest

Re: Paarden 24/7 buiten met dit weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:28

Ook hier staan ze 24/7 buiten met een schuilstal, vanmiddag kon ik even een foto maken dat ze er met zijn allen onder stonden, meestal zijn ze gewoon wat rond aan het scharrelen door de paddock. Onze paddock is eigenlijk altijd heel droog, maar nu is er zo veel water gevallen, en staan de sloten zo hoog, dat het niet meer vlot wegloopt. Gelukkig nog wel genoeg droge plekken! Afgelopen vrijdag met die storm lagen ze gewoon lekker te slapen buiten, ze vinden het wel prima volgens mij, zijn ook echt heel relaxt!

@Britt, nu je het zegt, hier ook echt serieus nooit een snotneus!

Afbeelding

AnneliesHem

Berichten: 55
Geregistreerd: 31-03-20
Woonplaats: Niezijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:41

Ik reed vroeger ook op een manege waar de paarden altijd binnen stonden. En iedereen vond dat normaal, werd nooit over gesproken dat dat niet goed zou zijn.

Ik vind het mooi hoe het de afgelopen jaren is veranderd. Er is zoveel meer oog voor en bekend over paardenwelzijn.

Mijn paard staat 24/7 buiten. Eerst wel de nachten op stal, maar dan stond ze zo te zweten en te draaien. Ik was zo blij voor haar toen op stal de mogelijkheid kwam voor 24/7 buiten en ik zou echt niet meer anders willen. Ze staat in een kudde op een paddock paradise met grote schuilstal.

Captain

Berichten: 21608
Geregistreerd: 15-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:44

Hier kunnen ze schuilen voor de wind, en hij staat met een deken op. Hij vind de modder vreselijk, dus ik vind het nu echt wel sneu. Maar gelukkig is het achterste gedeelte nog gewoon droog.

Maar kan niet wachten tot dit schijtweer voorbij is.

AnnickT

Berichten: 1482
Geregistreerd: 14-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:44

Hier ook 24/7 buiten met stal waar ze droog en uit de wind kunnen staan, dus ze kunnen zelf kiezen. Afgelopen week hebben we binnen een ruif geplaatst waardoor ze nu ook onbeperkt hooi hebben. Ik ging 's avonds nog een keer kijken of ze nog steeds stonden te eten, nee hoor, met z'n drieën buiten in de stromende regen.

Anastasia24

Berichten: 2792
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Paarden 24/7 buiten met dit weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:48

24\7 buiten zonder schuilstal vind ik sowieso geen optie. In de zomer buiten in een weiland 8+ uur zonder schuilmogelijkheden ook niet.
Maar ja, ik vind regen en wind echt niet erg, ze hebben een schuilstal en de kleine zijn eigen kleine afdak. Sterker nog mijn haflinger vind binnen staan met dit weer spannend dus heb ik buiten een extra hooinetje gehangen, is hij plots een stuk rustiger.

xLillith

Berichten: 474
Geregistreerd: 17-12-13
Woonplaats: Friesland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:52

Met dit weer hebben mijn paarden de paddock, een stuk verharding en de schuilstal tot hun beschikking en voer ik alleen in de schuilstal. Ze staan dus binnen om hun hooi te eten, maar verder staan ze vaak genoeg buiten wat te dutten, om zich heen te kijken of zijn ze aan het spelen. Daarbij maakt het ze echt niet uit dat het regent en hard waait.

Ik vind het gewoon belangrijk dat paarden niet opgesloten worden maar zelf kunnen kiezen. Besluit je paard dan om met dit weer de schuilstal niet uit te komen? Helemaal prima.

KozieZ

Berichten: 7756
Geregistreerd: 11-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:54

Waar ik help met de paarden staan ze 24/7 buiten met schuilmogelijkheden. Met de storm van vrijdag stonden ze gewoon buiten in de wind te eten. Ze hebben ook een overdekte voorplaats, dus dat was echt hun eigen keuze. Ze hebben alle 3 lekkere stevige dekens op en geven zelf wel aan wanneer ze droog gaan staan... Dat is dus bijna nooit.

Moet er wel bij zetten dat we een paddock en rijbak hebben die altijd goed begaanbaar blijft. Geen plassen dus of andere modderzooi.

Onali

Berichten: 18642
Geregistreerd: 16-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:56

5 van de 6 staan in de schuilstal.
Nummer 6 past er niet bij en gaat er ook echt niet in.
Heb hem nog nooit in de schuilstal zien staan.

Wind kunnen ze beter hebben dan dit _-:( weer
Ik maak me dus totaal niet druk, terwijl het mijn shet is die het buiten staan verkiest.
Mn andere shet heeft liever wel een dak boven zijn hoofd en staat er dan ook in :+

Helaas is de paddock nu wel één groot zwembad en zelfs op de stoep ligt een plas.
Ook de schuilstal is gedeeltelijk nat want het regent in. Met dit absurde weer kan je daar ook niet aan doen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20048
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 22:02

24/7 de keus hebben noem ik het liever. Dat kan er ook zo uit zien:

Afbeelding

Als je schuilstal ruim genoeg is en je bestrating en zand of verharding hebt. En dan hoef je je echt nooit meer schuldig te voelen. Willen ze 12 uur achtereen op stal blijven? Of toch in de gietende regen buiten? Prima, alles kan! :)

Paris staat op dagen zoals deze heel wat uurtjes zo een beetje naar buiten te kijken. Echt een stalpaard eigenlijk. :+

Afbeelding

ikkeniet

Berichten: 1268
Geregistreerd: 17-09-11
Woonplaats: gehucht in Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 22:10

Hier vanaf uurtje of zeven smorgens naar buiten toe.
Hebben daar een paddock en inloopstal. Inloopstal is alleen met een rubber mat.
Op verschillende plekken heb hooi staan.
En savonds uurtje of negen weer naar binnen toe. En dan staan ze al bij het hek op me te wachten.
Wanneer het iets warmer en droger is dan geeft mijn paard zelf al aan dat hij snachts buiten wil blijven staan. Door niet meer bij me te willen komen.
Alleen als het regent, dan wil hij wel weer snachts op stal, en daar staat hij op stro.
Met dit hele slechte weer en harde wind gaan ze niet naar buiten toe, vanwege de bomen die om ze heen staan.

AnnemiekvM

Berichten: 8260
Geregistreerd: 17-07-03

Re: Paarden 24/7 buiten met dit weer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 22:15

Zonder schuilmogelijkheid zou ik niet 24/7 buiten willen hebben.
Denk aan hitte, insecten en ook dit nare weer. Dan moet een paard wel kunnen kiezen.

bcd94
Berichten: 711
Geregistreerd: 09-03-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 22:17

Hier ook lekker buiten met inloopstal, die van mij komt amper binnen met zulk weer, schijnbaar heeft ie er niet zo n last van.
Als het warm is staat hij er meer in dan met zulk weer.

XladyX

Berichten: 1510
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 22:22

Ik ben ook voorstander van 24/7 vrije keus stal/buiten. Met dit weer geen schuilmogelijkheden bieden onder het nom van "zouden ze anders ook niet gebruiken" vind ik echt schandalig 8)7 en wel van belang dat goed gekeken wordt of de schuilstal wel echt geschikt is qua formaat, hoogte licht etc.

Amber_anne

Berichten: 7050
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 22:25

Maar wat is de andere optie? Het liefst zou ik ook een schuilstal hebben waar ze in en uit kunnen lopen. Echter mag dat van de gemeente niet en pony wilt absoluut niet snachts op stal

Pony staat liever met dit weer buiten zonder stal dan binnen in de stal

Hilary

Berichten: 9227
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 22:30

XladyX schreef:
Ik ben ook voorstander van 24/7 vrije keus stal/buiten. Met dit weer geen schuilmogelijkheden bieden onder het nom van "zouden ze anders ook niet gebruiken" vind ik echt schandalig 8)7 en wel van belang dat goed gekeken wordt of de schuilstal wel echt geschikt is qua formaat, hoogte licht etc.

Dat een paard de schuilstal niet gebruikt betekent idd niet dat ie dat niet wil. Vaak zijn de omstandigheden dan net niet goed / veilig genoeg. Wij hebben drie inloopstallen naast elkaar. De twee linker hebben een open voorkant, hadden drie dochters wanden. De derde stal had drie dichte wanden en een voorwand zoals een reguliere stal, met schuifdeur. Die hadden we altijd dicht, want we wilden niet dat iemand klemgelopen werd. De andere twee stallen werden mondjesmaat gebruikt, met name mijn ruin ging er graag in staan, de anderen bleven een beetje half in de opening hangen.
Afgelopen zomer hebben we tussen de 2e en 3e stal de achterste helft van de tussenwand eruit gehaald. De schuifdeur van de 3e schuilstal staat nu altijd open en de paarden kunnen dus rondjes lopen om de halve wand die er nog staat. Nu staan ze allemaal binnen. Er is namelijk ook altijd een uitgang en dus voelen ze zich veilig genoeg om binnen te gaan staan.

Maartje1990

Berichten: 22304
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 22:34

XladyX schreef:
Ik ben ook voorstander van 24/7 vrije keus stal/buiten. Met dit weer geen schuilmogelijkheden bieden onder het nom van "zouden ze anders ook niet gebruiken" vind ik echt schandalig 8)7 en wel van belang dat goed gekeken wordt of de schuilstal wel echt geschikt is qua formaat, hoogte licht etc.

Ik vind opsluiten in een stal ook schandalig. Ik weet wel wat ik eerder zou kiezen. En bijzonder dat eem schuilstal zoveel eisen heeft, maar een stal waar de deur van dicht kan is wel oke? Bijzonder