Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
billy3105 schreef:Hier ook alles op alles gezet om zand koliek te voorkomen, zag ze ook nooit zand eten. En toch stond er een ineens met zand koliek. Ik ben haar een kuur psyllium zaadjes gaan geven. Gewoon de pure, besteld bij pit en pit. 1 gr/1kg lichaamsgewicht. Ze kreeg dus 200 gr per dag, ging er met moeite in, maar met nog grotere moeite kwam het zand eruit. De keutels waren gewoon volledig gecoat in het zand. Alsof ik de drollen uit een droge plakkerige paddock stond te vissen, maar stond in de stal
Als advies zou ik in de winter maanden 1x per maand / 2 maanden zo’n psyllium kuur doen, niet de poeder of brokjes zoals de ruiterspottzaak ze verkoopt maar echt de zaadjes (ook goedkoper)
Psyllium word een heel plakkerig geheel wat het zand uit de diepste krochten van de darmen mee naar buiten neemt, en werkt t niet poepen ze het gewoon uit
Hilary schreef:Vlozaad = psyllium, om dat mogelijke misverstand maar gelijk uit de wereld te helpen. Lijnzaad werkt niet zo goed als psyllium.
TS: doe het hooi in hooinetten met kleine maas in bakken en zorg dat de bakken een dichte bodem hebben (wel een paar gaatjes boren voor de waterafvoer). Geknoeid hooi dagelijks bij elkaar harken en afvoeren. Wellicht zelfs beter om rondom je hooibakken een stukje te bestraten of rubbertegels te leggen, zodat je die regelmatig schoon kunt vegen (hooi de mesthoop op, zand de paddock in).
Citaat:Hooinetten zijn geen optie voor mijn paard. Hij geraakt er enorm gefrustreerd van. Maar ik dacht los hooi in een bak te doen.
Rondom de hooibakken rubberen tegels leggen is een goede tip!
ikkebenhier schreef:ik denk dat ik moeilijk ben :p
Betonroosters zijn absoluut geen optie. Slijt de tanden enorm af!
In de stal heb ik een natural feeding hooi-bak. Hij knoeit heel weinig hiermee. Wellicht is dat een optie op de paddocks. Ruberen matten er rond zou perfect moeten zijn. En 1 week per maand een psyllium kuur.
De bedoeling is dat ze zo veel mogelijk op het gras kunnen en enkel tijdens de winter of bij natte weides op de paddocks gaan.
ikkebenhier schreef:ik denk dat ik moeilijk ben :p
Betonroosters zijn absoluut geen optie. Slijt de tanden enorm af!
In de stal heb ik een natural feeding hooi-bak. Hij knoeit heel weinig hiermee. Wellicht is dat een optie op de paddocks. Ruberen matten er rond zou perfect moeten zijn. En 1 week per maand een psyllium kuur.
De bedoeling is dat ze zo veel mogelijk op het gras kunnen en enkel tijdens de winter of bij natte weides op de paddocks gaan.
ikkebenhier schreef:de titel zegt het eigenlijk al...
binnenkort kunnen de paarden eindelijk aan huis komen.
we gaan winterpaddocks maken van een stuk grasland. Er komen 3 paddocks. In de herfst gaan we mudcontrol tegels leggen. We gaan best een groot stuk leggen omdat we echt geen modder willen. We willen fijne, droge paddocks. Op die mudcontrol tegels moet je best zand leggen volgens de producent. Volgens verschillende mensen leg je best een goede laag zand er over.
We willen de paarden zo veel mogelijk buiten hebben, dus gaan hooi voorzien voor op de paddocks.
Ik ben alleen bang dat de paarden zand gaan binnen krijgen.
We zouden wel plastic bakken voorzien voor het hooi. Maar ik vrees dat we niet kunnen voorkomen dat (sommige) paarden zand gaan eten of mee binnen krijgen.
Zijn er dingen die we kunnen doen om dit te voorkomen?
Heeft het nut om preventief iets te geven (een supplement ofzo) om het zand weg te krijgen?
En welk supplement is aan te raden?