zand eten voorkomen op zandpaddock

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ikkebenhier
Berichten: 1241
Geregistreerd: 04-01-11

zand eten voorkomen op zandpaddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-22 21:32

de titel zegt het eigenlijk al...
binnenkort kunnen de paarden eindelijk aan huis komen.
we gaan winterpaddocks maken van een stuk grasland. Er komen 3 paddocks. In de herfst gaan we mudcontrol tegels leggen. We gaan best een groot stuk leggen omdat we echt geen modder willen. We willen fijne, droge paddocks. Op die mudcontrol tegels moet je best zand leggen volgens de producent. Volgens verschillende mensen leg je best een goede laag zand er over.
We willen de paarden zo veel mogelijk buiten hebben, dus gaan hooi voorzien voor op de paddocks.
Ik ben alleen bang dat de paarden zand gaan binnen krijgen.
We zouden wel plastic bakken voorzien voor het hooi. Maar ik vrees dat we niet kunnen voorkomen dat (sommige) paarden zand gaan eten of mee binnen krijgen.

Zijn er dingen die we kunnen doen om dit te voorkomen?
Heeft het nut om preventief iets te geven (een supplement ofzo) om het zand weg te krijgen?
En welk supplement is aan te raden?

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2474
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 21:36

Hier ook alles op alles gezet om zand koliek te voorkomen, zag ze ook nooit zand eten. En toch stond er een ineens met zand koliek. Ik ben haar een kuur psyllium zaadjes gaan geven. Gewoon de pure, besteld bij pit en pit. 1 gr/1kg lichaamsgewicht. Ze kreeg dus 200 gr per dag, ging er met moeite in, maar met nog grotere moeite kwam het zand eruit. De keutels waren gewoon volledig gecoat in het zand. Alsof ik de drollen uit een droge plakkerige paddock stond te vissen, maar stond in de stal

Als advies zou ik in de winter maanden 1x per maand / 2 maanden zo’n psyllium kuur doen, niet de poeder of brokjes zoals de ruiterspottzaak ze verkoopt maar echt de zaadjes (ook goedkoper)

Psyllium word een heel plakkerig geheel wat het zand uit de diepste krochten van de darmen mee naar buiten neemt, en werkt t niet poepen ze het gewoon uit :')

ikkebenhier
Berichten: 1241
Geregistreerd: 04-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-22 21:49

billy3105 schreef:
Hier ook alles op alles gezet om zand koliek te voorkomen, zag ze ook nooit zand eten. En toch stond er een ineens met zand koliek. Ik ben haar een kuur psyllium zaadjes gaan geven. Gewoon de pure, besteld bij pit en pit. 1 gr/1kg lichaamsgewicht. Ze kreeg dus 200 gr per dag, ging er met moeite in, maar met nog grotere moeite kwam het zand eruit. De keutels waren gewoon volledig gecoat in het zand. Alsof ik de drollen uit een droge plakkerige paddock stond te vissen, maar stond in de stal

Als advies zou ik in de winter maanden 1x per maand / 2 maanden zo’n psyllium kuur doen, niet de poeder of brokjes zoals de ruiterspottzaak ze verkoopt maar echt de zaadjes (ook goedkoper)

Psyllium word een heel plakkerig geheel wat het zand uit de diepste krochten van de darmen mee naar buiten neemt, en werkt t niet poepen ze het gewoon uit :')


Dus als ik psyllium zaadjes geef, is er bijna geen risico op zandkoliek?
De zaadjes ken ik idd.
Dan zou ik standaard een kuur per maand geven.

Dovahkiin

Berichten: 566
Geregistreerd: 30-12-17
Woonplaats: Op de Veluwe

Re: zand eten voorkomen op zandpaddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 21:53

Vlozaad schijnt ook te werken. Of anders gekookte lijnzaad. Ik heb er zelf geen ervaring mee maar hoor om mij heen veel positieve verhalen

MarjanB

Berichten: 16790
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Re: zand eten voorkomen op zandpaddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 22:07

Vlozaad en psyllium is hetzelfde

Advies is om paarden niet op kort gras te zetten en hooi niet op zand te voeren. Verder regelmatig ruwvoer verdeeld over de dag. Ik moet vanuit de kliniek (na zandkoliek) 100 gram psyllium per 100 kilo paard voeren elke maand 7 dagen. Dit om nieuwe opbouw te voorkomen

Hilary

Berichten: 9227
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 22:09

Vlozaad = psyllium, om dat mogelijke misverstand maar gelijk uit de wereld te helpen. Lijnzaad werkt niet zo goed als psyllium.

TS: doe het hooi in hooinetten met kleine maas in bakken en zorg dat de bakken een dichte bodem hebben (wel een paar gaatjes boren voor de waterafvoer). Geknoeid hooi dagelijks bij elkaar harken en afvoeren. Wellicht zelfs beter om rondom je hooibakken een stukje te bestraten of rubbertegels te leggen, zodat je die regelmatig schoon kunt vegen (hooi de mesthoop op, zand de paddock in).

ikkebenhier
Berichten: 1241
Geregistreerd: 04-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-22 22:24

Hilary schreef:
Vlozaad = psyllium, om dat mogelijke misverstand maar gelijk uit de wereld te helpen. Lijnzaad werkt niet zo goed als psyllium.

TS: doe het hooi in hooinetten met kleine maas in bakken en zorg dat de bakken een dichte bodem hebben (wel een paar gaatjes boren voor de waterafvoer). Geknoeid hooi dagelijks bij elkaar harken en afvoeren. Wellicht zelfs beter om rondom je hooibakken een stukje te bestraten of rubbertegels te leggen, zodat je die regelmatig schoon kunt vegen (hooi de mesthoop op, zand de paddock in).


Hooinetten zijn geen optie voor mijn paard. Hij geraakt er enorm gefrustreerd van. Maar ik dacht los hooi in een bak te doen.
Rondom de hooibakken rubberen tegels leggen is een goede tip!

Hilary

Berichten: 9227
Geregistreerd: 22-05-04

Re: zand eten voorkomen op zandpaddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 22:26

Los hooi in een bak is hier garantie voor bak leeg en zand vol hooi (en dat komt dan niet door de wind).
Maar ze hebben hier altijd hooi, wellicht scheelt dat in frustratie. Desnoods met grotere mazen proberen, dat voorkomt in ieder geval dat ze hun neus onder het hooi doen en het hooi dan uit de bak slingeren “want onderop ligt het lekkerste”.

AnnoNiemand

Berichten: 971
Geregistreerd: 16-05-18
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 22:33

Hooi los in een bak idd echt niet doen!! Dat wordt eruit gegooid met grote getalen en ze eten het dan weer op vanaf het zand met alle gevolgen van dien.

Voeren in een bak met net erover (hoeft niet perse super te slowen als het je paard frustreert). Houd wel rekening net hoe groter de mazen, hoe meer knoeierij.

En idd elke dag alle losse sprietjes gemorst hooi wegharken en afvoeren!

Dreamboy

Berichten: 2569
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 22:34

Je kan ook ipv hooinetten een betonrooster op het hooi leggen. Deze bevestig je dan met haken en een ketting op alle hoeken (gaten boren in elke hoek van de bodem) zodat hij mee zakt met het hooi en ze hem er niet uit kunnen trekken.

Janneke2

Berichten: 23295
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 22:42

Citaat:
Hooinetten zijn geen optie voor mijn paard. Hij geraakt er enorm gefrustreerd van. Maar ik dacht los hooi in een bak te doen.
Rondom de hooibakken rubberen tegels leggen is een goede tip!


Mooie grote (plastic) bakken met hooi, en dan een metalen raster er overheen.
Liefst op een verharde ondergrond, want ze staan er relatief lang.

ikkebenhier
Berichten: 1241
Geregistreerd: 04-01-11

Re: zand eten voorkomen op zandpaddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-22 23:03

ik denk dat ik moeilijk ben :p
Betonroosters zijn absoluut geen optie. Slijt de tanden enorm af!
In de stal heb ik een natural feeding hooi-bak. Hij knoeit heel weinig hiermee. Wellicht is dat een optie op de paddocks. Ruberen matten er rond zou perfect moeten zijn. En 1 week per maand een psyllium kuur.
De bedoeling is dat ze zo veel mogelijk op het gras kunnen en enkel tijdens de winter of bij natte weides op de paddocks gaan.

Myfairytale
Berichten: 5475
Geregistreerd: 26-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 23:14

Metalen raster zou ik niet doen, eerder een groot en wat zachter net.
Metalen raster schijnt meer slijtage aan tanden te veroorzaken en met vrieskou lijkt het me ook niet heel prettig voor een paard.

Wij hebben diverse netten geprobeerd, o.a. aanhangernetten, maar die vonden we te hard en te scherp. We hebben nu een net van Netlandic volgens mij. Kost wat, maar is oersterk en van zachter materiaal.
Hij wordt gebruikt voor een kudde van 5 paarden en is nu na 1,5 jaar nog niet kapot, terwijl andere netten binnen no time gaten hadden.

Edit: zie net al dat je zelf al geen metalen raster wil. Sorry, zag je reactie pas na plaatsing.

Dreamboy

Berichten: 2569
Geregistreerd: 16-08-21
Woonplaats: Zuid-Oost Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 23:34

ikkebenhier schreef:
ik denk dat ik moeilijk ben :p
Betonroosters zijn absoluut geen optie. Slijt de tanden enorm af!
In de stal heb ik een natural feeding hooi-bak. Hij knoeit heel weinig hiermee. Wellicht is dat een optie op de paddocks. Ruberen matten er rond zou perfect moeten zijn. En 1 week per maand een psyllium kuur.
De bedoeling is dat ze zo veel mogelijk op het gras kunnen en enkel tijdens de winter of bij natte weides op de paddocks gaan.


Ik gebruik ze zelf ook niet hoor. De mijne eten uit hooinettn. Maar voor sommige kan het een oplossing zijn.

Euridicey

Berichten: 712
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: zand eten voorkomen op zandpaddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 23:39

Hiii!! Mijn paard staat overdag op een zandpaddock en heeft ook daadwerkelijk zandkoliek gehad. Meer dan je best kan je niet doen. Het hooi zit al in netten, maar ze trekt het eruit en gooit het dan op de grond. Daarna gaat ze nog elk sprietje langs dat verborgen tussen het zand zit er uit vissen. Zand meenemen is echt onvermijdelijk. In kritische tijden een zandkuur doen! Dat doen we nu ook.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2474
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 23:40

ikkebenhier schreef:
ik denk dat ik moeilijk ben :p
Betonroosters zijn absoluut geen optie. Slijt de tanden enorm af!
In de stal heb ik een natural feeding hooi-bak. Hij knoeit heel weinig hiermee. Wellicht is dat een optie op de paddocks. Ruberen matten er rond zou perfect moeten zijn. En 1 week per maand een psyllium kuur.
De bedoeling is dat ze zo veel mogelijk op het gras kunnen en enkel tijdens de winter of bij natte weides op de paddocks gaan.



Doen waar jij je goed bij voelt! Als die bak voor jou en je paar werkt fantastisch!

Als ik het bokt regime volg, moeten mijn paarden onbeperkt hooi, ze werden er modder vet van, dat ging gewoon niet, 3 stuks zonder rem. Jij ziet je paard, en weet wat werkt! Doen wat goed voelt!

Mizora

Berichten: 18204
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Re: zand eten voorkomen op zandpaddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 11:46

Gefrustreerd door een hooinet? Of gefrustreerd door een slowfeeder.

Dat eerste is zeer zeldzaam, het tweede kan voorkomen worden door grotere mazen te gebruiken.

Een 8x8cm maas geeft eigenlijk geen vertraging maar houdt het hooi wel netjes in de bak.
https://www.gersalsoutlet.nl/index.php/ ... oinet.html

Mdrf
Berichten: 351
Geregistreerd: 19-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 11:51

ikkebenhier schreef:
de titel zegt het eigenlijk al...
binnenkort kunnen de paarden eindelijk aan huis komen.
we gaan winterpaddocks maken van een stuk grasland. Er komen 3 paddocks. In de herfst gaan we mudcontrol tegels leggen. We gaan best een groot stuk leggen omdat we echt geen modder willen. We willen fijne, droge paddocks. Op die mudcontrol tegels moet je best zand leggen volgens de producent. Volgens verschillende mensen leg je best een goede laag zand er over.
We willen de paarden zo veel mogelijk buiten hebben, dus gaan hooi voorzien voor op de paddocks.
Ik ben alleen bang dat de paarden zand gaan binnen krijgen.
We zouden wel plastic bakken voorzien voor het hooi. Maar ik vrees dat we niet kunnen voorkomen dat (sommige) paarden zand gaan eten of mee binnen krijgen.

Zijn er dingen die we kunnen doen om dit te voorkomen?
Heeft het nut om preventief iets te geven (een supplement ofzo) om het zand weg te krijgen?
En welk supplement is aan te raden?


Psyllium geef je om zand uit de darmen te krijgen, maar eigenlijk moet je voorkomen dat ze zand gaan eten. En dan werkt silicium meestal. Als paarden zand gaan eten hebben ze geloof ik meestal een tekort aan silicium.
Ik geef die van heltie zodra mijn paard begint met zand eten.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20049
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 11:53

Sowieso niet op zand hooi voeren. Zelfs met die mudcontrol tegels gaat het gemorste hooi zich mengen met het zand, dat word een vieze bende.

Zelf voer ik binnen, in de schuilstal. Er staat een voerwand en daarachter een groot pak hooi of kuil zodat ik niet 5 keer per dag door weer en wind hoef te gaan voeren. Dit blijft netjes, ze krijgen geen zand bij het hooi binnen. Tussen de schuilstal en de paddock zit dan nog een stuk bestrating waar ze steeds hun hoeven op schoonlopen. Ik zou echt naar zo'n soort oplossing kijken, ook om jezelf werk te besparen. Ik vind mijn paarden superleuk maar in de winter moet je er gewoon zo min mogelijk werk aan hebben anders ga je er aan onderdoor. :o

Popstra
Berichten: 14214
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-22 11:57

Mijn paarden staan al jaren in de winter heel de dag in zandpaddocks. Ik voer ze daar Carli Wafer.
Eerst deed ik hooi in bakken maar dat waaide overal naartoe en werd het zand in gestampt.
Dat was een grote ergenis.
Nu voer ik dus onbeperkt de Wafer in hun bak en deze helpen ook evt opgenomen zand uit de darmen te verdrijven. Ze doen lang met de brokken en je hebt geen rotzooi.
Hooi krijgen ze binnen als ze eind Vd dag weer op stal gaan

Zand graven en likken ontkom je niet aan. Dat doen ze ook in de wei

ikkebenhier
Berichten: 1241
Geregistreerd: 04-01-11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-02-22 15:59

Ze gaan dus overdag op de zandpaddocks en s avonds op stal. Dus geen schuilstallen. Ik had een gewoon hooinet, niet per se met kleine mazen. Eenmaal het hooinet niet meer bol stond, en hij dus meer moeite moest doen, had hij er geen zin meer in en ging hij stro eten.
Hij krijgt onbeperkt in een bak nu. De andere paarden kunnen vermoedelijk wel met hooinetten.
Die Carli Wafer moet ik eens opzoeken.

Zand likken kan je inderdaad niet 100% voorkomen, maar we willen het risico op problemen zo veel mogelijk beperken.

Bravie
Berichten: 85
Geregistreerd: 05-03-13
Woonplaats: vlimmeren (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 12:32

Indien je graag een alternatief hebt om hooi te voederen, maar niet met netten of een vast metalen raster wil werken is de hooibak die ik heb misschien wel een oplossing. Op het hooi wordt ook een raster gelegd maar dit is overspannen door metalen kettingen. Op deze manier vliegt het hooi niet weg maar kunnen ze met hun lippen en neus de kettingen opzij duwen om zo het hooi te pakken zonder hun tanden te beschadigen. Hier eten ze ondertussen al 6 jaar op deze manier en ik ben hier best tevreden van. Het vertraagt het eten natuurlijk minder dan een net of vast raster maar doet wel zijn werk.


Afbeelding

Afbeelding

Ps: het hooi dat rond de ruif ligt is omdat ik soms wel eens snel wat hooi op het raster erbij ingooi. Dit gooien ze er dan natuurlijk wel uit in hun zoektocht naar het lekkerste hooisprietje