Manen vast of los in de zomer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bibi_2022

Manen vast of los in de zomer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-22 10:19

Hi,

Waarschijnlijk de domste/simpelste vraag die je kan stellen (en misschien ook een beetje eigen mening), maar ik ben er nooit echt achter gekomen wat nou het fijnste/beste voor je paard is :

*dit gaat over in de zomer!*

Toen ik vroeger nog op de manege reed deed ik de ene keer de manen van de manege pony vast, want ja ik dacht ‘het is misschien te warm voor m’ (altijd wanneer je gereden had zweette ze het meest onder de manen, vandaar mijn gedachtes). Maar mijn andere gedachtes waren weer ‘als ik ze vast maak, heeft -ie misschien wel meer last van de vliegen en wat meer moeite om ze weg te slaan’.

Zo zat ik altijd in de strijd met mezelf wat nou eigenlijk het beste is. Dus bij deze.. wat vinden (of) doen jullie in de zomer met de manen?

Alvast bedankt :j

Amber_anne

Re: Manen vast of los in de zomer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 10:25

Ik heb vorig jaar de manen van mijn pony helemaal gekortwiekt tot een fjordenkapsel. Met dikke manen merk ik toch dat ze sneller zweten eronder en het aantal vliegen op de nek valt ontzettend mee

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 10:50

Als het warm is vlecht ik liever in inderdaad. Als ik erg weinig tijd/zin heb dan maak ik een paar staartjes, zodat in ieder geval de lucht er makkelijker onderdoor kan. Mijn pony zweet al veel maar inderdaad meer onder de manen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 10:55

Ik scheer in de winter zelfs mijn pony onder zijn manen. Het is een shetlander met de manen aan 1 kant. In de zomer doe ik er tijdens werk altijd een hengstenvlecht in en verder laat ik het los hangen.
Laatst bijgewerkt door Jorex op 12-02-22 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

hoefnageltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 10:56

De tussenvorm: bij lange tinkermanen maak ik maar vlechtjes van 1/3 tot hooguit de helft van de manenlengte.
Zorgt voor lucht tussen de manen en nog genoeg kwast over als vliegenmepper.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 10:57

Ligt er aan met echt warm/heet weer vlecht ik ze want mijn fjord heeft echt een hele dikke en veel manen.
Ik laat wel kwastjes eraan zitten zeg maar elastiekje halverwege vastmaken

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 11:15

4 vlechten.
Niet zo warm, maar ze kunnen er wel mee zwaaien om vliegen te verjagen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 11:18

gewoon lekker los, heb een tinker en die hebben vaak lange manen maar die hangen gewoon los.
ik laat ze niet te lang groeien,net onder de manenkam uit.

Hjartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 11:39

‘s Zomers vlecht ik altijd, maar ze hebben wel allebei vanwege ZE een deken op. Zonder de manen in te vlechten, zweten ze erg veel en worden de manen een enorme klittenboel.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 11:42

Bij de ene shet vlochten we het altijd, bij de andere knipten we het kaal. Die heeft aan beide kanten net zoveel manen als een normale shetlander heeft. Dus ruim 2x zoveel haar als normaal. Die zweet gewoon extreem in de zomer. Ziet het er uit? Nee! _O-

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 12:51

Volgens mij helpen vlechten beter tegen vliegen dan los haar. Lange manen hebben ze alleen omdat mensen het mooi vinden dus lekker vlechten als dat comfortabeler lijkt.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 12:57

Met lange manen vlecht ik het in, maak een hengstenvlecht. Dan is de hals bloot. Onder de manen zweten ze altijd altijd snel. Mijn andere paarden hebben korte en dunne manen en nergens last van.

Voor de vliegen maakt het niet zoveel uit. Ik gebruik vliegen spray die prima zijn werk doet bij erge last. De paarden met korte manen of een rechtop staand kapsel hebben ook geen vliegenmeppers. Daarbij helpt nat van het zweet zijn ook niet echt om de vliegen weg te houden.

Voorlok voor de ogen vlecht ik altijd alleen het bovenste stukje om te kunnen kijken en verder de onderkant los. Die hebben ze wel echt nodig voor de vliegen bij hun ogen.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 13:01

Ik laat het gewoon los, maar de manen van mijn paard zijn niet vergelijkbaar met dat van veel Shetlanders, tinkers etc. Het is gewoon steil en tot de onderkant van de hals. Als ze rent waait het op, ik denk dat dat al helpt tegen erg zweten :) .

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 13:06

Bij mijn kwpn-ers liet ik het los, de hadden geen dikke manen en ik hield dat ook kort.
Bij mijn tinkers vlecht ik het in.
Bij de ene alleen in de zomer, bij de ander altijd want die gaan anders in de klit.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 13:20

Hier krijgen beide Shetlanders een vliegenmasker op tegen de vliegen, want hun voorplukken doen echt niks daartegen. En ze hebben genoeg voorpluk. _O-

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 18:51

Die van mij heeft een hekel aan vlechten, dus die heb ik bijna altijd los.
Alleen met een endurance wedstrijd heb ik ze wel in vlechten, omdat ik dan effectiever kan koelen.

Het gaat bij mij om een haflinger.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-22 19:18

Altijd los. Mocht ik zien dat hij echt gaat zweten eronder doe ik wat vlechtjes in, maar hij staat ook altijd onder een vliegen deken(met hals) dus erg veel nut hebben zijn manen sowieso niet.
Shetlander heeft een fjordenkapsel die hopelijk in de zomer wat uitgegroeid is naar een ontplofte sportcoupe.

100Thoughts

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-22 09:11

lekker los :)