Voor en nadelen paddock paradise

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Bibi_2022

Voor en nadelen paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-22 17:41

Hoi Bokkers,
De titel zegt het al... Wat zijn nou eigenlijk voor en nadelen van een paddock paradise?

*Sorry als hier al Topics over gemaakt zijn, die heb ik dan niet kunnen vinden...*

no hour of life is wasted that is spent in the saddle

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 18:03

Mijn paard staat op een paddock paradise pensionstal.

Voordelen
- 24/7 buiten
- 24/7 ruwvoer
- Altijd in een grote kudde dus er zijn altijd vriendjes
- Hij ontdekt heel veel en blijft goed in zijn lijf bewegen.
- Hij is niet meer zo bang voor waterplassen.
- Hij staat super graag op de uitkijk op het heuveltje
- Niet meer op stal wat voor hem heel veel verveling veroorzaakte en stijfheid in zijn spieren.
- Bij deze plek hebben we geen mestdiensten maar bij de vorige plek moesten we zelf buiten zetten en stallen mesten en dat hoeft nu dus niet meer.
- Goedkoper dan een pensionplek met eens stal

Afbeelding

Nadelen
- In dit seizoen zit hij altijd onder de modder
- Soms moet ik helemaal naar de andere kant van het Paddock Paradise lopen omdat hij dan helemaal in de hoek staat.
- Met de gigantische regenval van de afgelopen weken zijn de tracks erg modderig geworden.
- Als je hem brokjes moet voeren dan moet je hem even apart pakken en met een emmer voeren.
Afbeelding

Voor mij wegen de positieve kanten zo veel zwaarder mee dan de negatieve. Valentijn werd echt niet gelukkig van op stal staan. Ook heeft hij zich enorm ontwikkeld, hij is een stuk zelfverzekerder geworden en verveelt zich niet meer.

Wat ik zeer bijzonder vind is dat hij eerst doodsbang was voor water. Je moest hem echt er doorheen duwen met koekjes of hij liep er zelf omheen of sprong er zelfs over heen terwijl het echt geen springer is.
Maar nu loopt hij helemaal zelf door de waterplassen heen!

Dit is natuurlijk vanuit het perspectief van een pensionstal! Particulier zal het anders zijn, maar ik hoor ook van die mensen dat de voordelen vaak de nadelen overtreffen.

Valentijn - Tinkerkruising - ruin - 17/04/2018
Lucky - KWPN - ruin - 11/05/2016
Nirvana - Shetlander- merrie - 06/05/2019
Sappy - Shetlander - merrie - 25/05/2023
https://linktr.ee/dwallyshorses

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 19:09

Je vraag is moeilijk want er zijn veel verschillende soorten met verschillende eigenschappen. In principe is denk ik iedereen tevreden met een stalling waar de paarden veel buiten komen, op een groot en droog gebied, in een rustige stabiele kudde, met veel en passend ruwvoer. En waar ook voor de eigenaren goede faciliteiten zijn, rijbak, ruimte voor kast, geen bemoeienissen.

En ook nog graag goedkoop..

Maar ja, vind dat maar!

Op veel plekken is de oppervlakte te weinig voor het aantal paarden dat erop loopt, zijn de paden te nat en wisselt de kudde nog best veel. De rijbakken zijn vaak matig en vaak is de sfeer redelijk anti- ijzers/ bitten etc.

Dus ja...

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 19:48

Voordelen:
-paard mag paard zijn.
-dagje niet trainen niet erg paard beweegt sowieso
-geen stress over uren dat paard wel buiten komt/mag.
-ontspannen paard door juiste huisvesting
Nadelen
-paard is standaard vies
-extra aandachtspunten zoals speciaal voer/hooi lastig(er)
-hier vaak net zo duur of soms duurder als ‘gewone’ stalling
-vaak zijn paddock paradise stallen zonder luxe voor de ruiter.
-meestal roulerende kuddes en daar geen eigen inbreng over.

De stal waar ik zelf sta zijn sommige nadeel punten geen nadeel punt voor ons.
Zoals een kleine binnenbak op terrein (dus toch wel wat luxe) veel overdekte stal dus altijd een droog plekje te vinden.
En meedenkende groep stalgenoten dus zeker wel ruimte voor bijv extra voeren en of speciale benodigdheden.
Tevens vaste kudde en alleen als iedereen het er mee eens is evt. Verandering in de kudde.

Eigenlijk sluit mijn post erg aan bij die hierboven.
Vaak zijn de meeste paddock paradise stallen het net niet.

Ik zag je, ik wou je, ik heb je, ik houd je. :)
Caitlynn houden van is ook weten wanneer je los moet laten..

Fly_high

Re: Voor en nadelen paddock paradise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 22:17

Voordelen: alles wat al benoemd is (meer beweging, meer interactie met andere paarden, meestal onbeperkt ruwvoer etc)

Nadelen: dat ze in 99% op koudbloeden met eigenaren uit NH en holistische hoek gericht zijn :')

PP heten zegt vooral niet zoveel over kwaliteit van huisvesting, er zijn goede PP's met fatsoenlijke faciliteiten, voldoende ruimte en goed doordacht voerbeleid en waardeloze PP's waar moddervette paarden zich op een lapje grond maat van je gemiddelde achtertuin maar dood staan te vreten.

...a w Szczebrzeszynie chrząszcz brzmi w trzcinie

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 23:09

Zoals Fly_high al zegt, het verschilt echt heel erg. Ik ben eens gaan kijken bij een pp en dat was écht één grote modderpoel zonder schuilstal en ontzettend klein met dan een klein rondje gras.
Tja, daar kan niemand iets mee.
Een pp vind ik een prachtig concept, maar het moet echt groot genoeg zijn want ik heb het idee dat mensen al te veel paarden neer zetten op die track waar de paarden ook 'ingesloten' kunnen worden. Een groot genoeg schuilstal voor al die paarden is ook amper te vinden, en een klein stukje om droog te staan zou ook wel een basis-eis moeten zijn natuurlijk.
Dus de nadelen zijn eigenlijk per pp verschillend, toch vind ik menig pp wel beter dan zo'n 17 uur lang in stal.

De rijkdom zit hem in de stilte tussen de woorden. De rust tussen de activiteiten.
Mijn paard heeft een snor.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 23:37

voordelen, ik hoef mij niet druk te maken dat ie nog op stal staat

nadeel, het is imo meer werk om het ideaal te krijgen

Ik heb er 3 aan huis staan een een pp soort van ingericht om mijn gras te behouden, arabier en 2 shetters, kwa voeren niet de makkelijkste combi dus. De pp heeft een L vorm met 4 weitjes erin en dan tussen iedere wei een pad en erom heen. Ik wil het mijzelf ook makkelijk houden, dus ik maak geen tig voerpunten op de track, ze hebben vooraan 2 netten, dan kan ik ze ook op de camera zien snachts. Ik mag geen heuvel of poel aanleggen ivm bodem verandering dus die extra krijg ik niet. Ik zaai geen kruiden in, we houden van een clean look.

Ik kan niet onbeperkt voeren, ze vreten zich helemaal rond, ook met 2/2 mazen, 6kg is er in 3 uur doorheen, heb een keer een paar weken ze onbeperkt geprobeerd te voeren. Ik gaf toen 25 kg per dag voor die 3 dus... Veel maar dan ook veel te veel. Ze staan nu terug op 12 kg/15kg per dag.
Ik heb geen bak, ik wilde graag gras hebben. Ik heb nog geen warm water of een fijne poetsplaats, en modder op dit moment niet te zuinig ;(

Hier een foto van de track toen het net klaar was, het rechterdeel loopt nog een stuk door naar de straat. Intussen de weides opnieuw ingezaaid. en is al het gras op de paden verdwenen }:0 Op links valt net buiten de foto zit een verhard deel en de (inloop)stal. Het linker deel, tot aan de rand van de weide gaan we drainage en ander zand inleggen tegen de modder, hier staan ze het meeste en met bagger weer sluit ik ze daar in

Afbeelding

Maar het allergrootste voordeel, ze staan thuis en zien er ontzettend gelukkig uit :D De arabier sliep wel in de stal, maar sinds ik 1 deur dicht doe slaapt hij zelfs nog meer, het zal hem een gevoel van veiligheid geven denk ik <3

Ik mag en kan alles zelf bepalen, maar als ik voor deze stal zou betalen als pensionklant weet ik niet of ik er zou blijven _O-

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.
Spoiler:
nieuwsgierige, kijk maar eens in mijn profiel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-22 23:54

Ik heb enkel ervaring met een hele grote paddock paradise (héle grote kudde).

voordelen:
- super grote track, echt ongelooflijk leuk, veel afwisseling
- onbeperkt hooi
- grote wei erbij in de goede maanden
- veel ruimte om te galopperen

nadelen:
- mijn paard stond te laag in rang, dus at niet genoeg hooi
- geen aparte plek om eens goed en rustig te slapen, dit was voor mijn paard nefast
- brok geven = uit de kudde halen
- veel meer blessures dan gewoonlijk (door grote kudde)
- schuilstallen zijn één ding, maar ik blijf toch voorstander van een dik, droog strobed

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 02:25

Tot nu toe waren mij grootste problemen altijd de stal eigenaar. Heb er nu bij drie gestaan met twee verschillende paarden. De ene sloeg compleet door alles moest natuurlijk van bekappen tot bitloos en de ander bleek het weideonderhoud ook compleet natuurlijk te doen, lees jacobskruid en van allerlei ellende want dat was natuur. Mochten ook geen drinkbakken meer neerzetten en geen brokken voeren.
En bij beide werden dekens ineens afgeschaft.
Verder vind ik het concept heel mooi concept. Mits er ook genoeg ruimte is en voldoende uitdaging. En een echt grote schuil stal. Droog en uit de wind staan vind ik een must.

Tegenwoordig staat mijn paard weer met stal voor de nacht van 8 tot 11 uur 'savonds buiten en vind ze haar eigen plekje ook wel fijn.

Sidenote, ik ben Autistisch dus alvast mijn excuus als ik tekst ietwat te letterlijk neem.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 06:43

Hoeveel ruimte heb je nodig dan?
Of hoeveel paarden kan je op 1 hectare zetten?

We zijn er nog niet. Maar we zijn onderweg. Maar ineens houdt de weg op te bestaan.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 08:19

Wat ik heel fijn vind is dat ze veel lopen, de keuze hebben waar ze eten hebben en of ze binnen en buiten staan. Zo houden ze een bepaalde basisconditie.
Wel moet het goed gemanaged worden. De paarden moeten goed bij elkaar passen om blessures te voorkomen, voldoende eetplekken, voldoende ruimte. En de bodem moet het toelaten. Bodemonderhoud moet ook goed zijn. Droge plakken moeten er áltijd zijn. Op zand, stenen, gras, dat maakt niet uit. Als ze maar droge voeten kunnen hebben.

Ik zie veel dingen mis gaan op voerplekken. Als je dan een paard hebt dat laag in de rangorde staat, komt hij weinig aan eten toe. Wij hebben zelf 9 voerplekken op 6 paarden. Onbeperkt voeren vind ik ook een ding. Ja, een lege maag kan niet te lang. Maar dat betekent niet onbeperkt hooi, want daar worden de meesten moddervet van. Wij geven een afgewogen hoeveelheid hooi, met daarbij nog gerstestro. Wel onbeperkt eten, maar niet onbeperkt energie naar binnen werken.

Hier overigens niet per sé NH, ijzerloos, bitloos, enz. Wel ijzerloos, maar dat is vooral ter berscherming van het perceel en de andere paarden. Maar verder zoekt iedereen maar uit wat hij met zijn paard doet, zolang het met respect is.

Ik voel mij gezegend met onze kudde, bestaande uit de leeftijden van 2 tot 25+, merries en ruinen, 4 koudbloeden, 1 mix koudbloed/warmbloed en een warmbloed. Ze zijn super relaxt met elkaar. Er wordt samen gekroeld, gegeten, gespeeld, gewaakt, geslapen.

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - paardvriendelijke zaaimengsels - plukken voor je paard

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 08:25

Ik vind het een prachtig concept maar de kudde samenstelling moet wel echt goed zijn.

Die van mij houdt nogal van haar eigen ruimte en dan werkt een open ruimte gewoon beter. Een pad is dan al snel veel te smal als er eentje weg moet

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 08:37

Trackbreedte is inderdaad een belangrijke. Onze smalste paden zijn 3 meter, ons breedste pad is denk ik iets van 8 meter. En zo'n 100 meter lang. Daar wordt regelmatig een sprintje getrokken met de hele groep :j
En wij hebben nog een bak/grote paddock geschakeld aan de track. Die kunnen we afsluiten om te rijden, maar is ook gewoon open als wij er niet zijn als grote paddock. Dat is de loungeplaats en wordt vaak gerust.
Maar ruimte is sowieso belangrijk, om te spelen, rondom voerplekken. En in verhouding tot het aantal paarden.

https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - paardvriendelijke zaaimengsels - plukken voor je paard

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 08:40

Ik zie geen voordelen tegenover een groot weiland.
En ja dan bedoel ik groot. En daar zit meestal het probleem.
Daar waar paarden lekker de hele dag hapje stapje doen, dan weer eens rennen, dutten, spelen.
Dus echt paard zijn.

Een grote PP doet dat ook. Dus zeker ook fijn, maar imo niet beter. Maar gelijk aan bovenstaande.

Meestal zie je een pp omdat er te weinig plek is en dat op deze vreemde manier opgelost gaat worden.
Met op 9 van de 10 keer natte paden.
Vaak te smalle paden wat niet veilig voelt voor een paard lager in rang.
Omdat er geen bal te doen is op die paden hangen ze van ene hooiplek naar de ander dus bewegen ze minder dan hapje stapje traditionele weidegang.

Het concept pp is mooi, de uitvoering heel vaak ruk.

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 08:44

Dat laatste ben ik met je eens :D
Het eerste niet altijd. Die van mij doet echt niet hapje stapje op een weiland. Die vreet zich vol, gaat slapen, wordt wakker en vreet zich weer vol :+
Voor hem is een pp echt een uitkomst. Grasinname wordt beperkt, afgemeten hooi en geen obese paard. Voor een weiland moet je ook een geschikt paard hebben, net als voor een pp.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 08:47

Daarom heeft die van mij een graasmasker.
Dat vind ik fijner dan een pp.
Want hooi afmeten kan bij hem ook niet. Dan zou hij net zo goed een graasmaker op moeten.
Want hij heeft geen rem.
Dan beter hapje stapje eten, dat krijgt hij minder binnen dan hooi.

En ja hier rennen ze elke dag wel. Nu minder nu hij ouder is, maar als jonkie ja zeker.

"Wat ik hierboven schrijf, is slechts mijn gedachte en mijn idee, dit geldt voor elk bericht, neem dat maar mee."

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 08:48

Het principe vind ik mooi, samen staan, onbeperkt hooi, vrije beweging, droog en overdekt kunnen staan wanneer ze willen.

Maar de uitvoering is lastig, zeker in pension. Mijn ervaring was veel wisselingen in de groep, daardoor altijd onrust. Lastig om echt goed te voeren door verschillende behoeftes (haflinger heeft andere behoefte dan mijn sportpaard). Daarnaast zijn de (vaak) gemengde groepen niet voor ieder paard geschikt. Mijn altijd brave ruin werd gek van alle merries en ging dekken (eerder ook met merries gestaan en nog nooit een poging gedaan). Of je hebt stallen waarbij dan alles “natuurlijk” moet.

Ik heb ze nu aan huis staan en ik probeer de mooie dingen mee te nemen in de inrichting hier.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 08:57

Voordelen.

Paard staat altijd buiten.
Krijgt daardoor dus zijn beweging genoeg!
Staat in een kudde.
Heeft eigenlijk altijd ruwvoer ter beschikking.

Nadelen
Altijd een vies paard.
Soms moet je er een stuk voor lopen.
In deze tijd heb je er modder stukken tussen zitten.
Niet elke pp heeft faciliteiten.
Niet elke pp geeft krachtvoer of mogelijkheid tot.
Soms.ligt een paard echt niet in de groep.
De groep moet qua rantsoen op elkaar afgestemd zijn. Het ene Paard wordt sneller dik dan de ander.
Één rotte appel, kan de sfeer binnen de groep goed verzieken en de rust verstoren.

Na drie jaar op dezelfde plek te hebben gestaan, met overdag naar buiten en snachts op stal, moet ik ook verhuizen omdat mijn merrie niet in de groep past.

Ik krijg de mogelijkheid om haar 24/7 op een ruime paddock met land er bij, van meer dan een hectare te plaatsen. Met één grote haflinger ruin en een shetlander.

Doordat het groepje klein is, wordt hier wél krachtvoer gegeven naar wens. Mits zelf ingekocht. (Eigen voer keuze, enorm fijn!)
Zij geeft ook daadwerkelijk onbeperkt ruwvoer.

De paarden hebben meerdere stukken met betonplaten waar ze droog kunnen staan en overal compleet uit de wind. Met als extra, een inloopstal.

Ik ben heel benieuwd wat dit met mijn merrie zal gaan doen.

"Hoolands is niet mijn goeiste vak." --"Dyslexie?"--
Nee, rekenen ligt me beter.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 08:58

DuoPenotti schreef:
Daarom heeft die van mij een graasmasker.
Dat vind ik fijner dan een pp.
Want hooi afmeten kan bij hem ook niet. Dan zou hij net zo goed een graasmaker op moeten.
Want hij heeft geen rem.
Dan beter hapje stapje eten, dat krijgt hij minder binnen dan hooi.

En ja hier rennen ze elke dag wel. Nu minder nu hij ouder is, maar als jonkie ja zeker.

Die van mij speelt juist op het PP meer. Zo zie je maar, paarden verschillen :D
Het belangrijkste is dat je iets zoekt dat bij je paard past. Zo zijn er ook paarden die gebaat zijn bij een nacht op stal omdat ze anders niet tot rust komen. Maatwerk is de key. Maar de omstandigheden moeten in de basis wel goed zijn: voldoende ruimte, voldoende eten, veilige omgeving en kudde, droge plekken, schuilmogelijkheid.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 09:05

Ik zou zelf nooit een PP maken. Zou liever een groot weiland willen. Ik heb nu heel ruime paddocks en een stukje wei. Het creëren van paden past niet bij het speelgedrag van mijn hengsten. Die hebben vooral veel ruimte om hun heen nodig. Ook zou ik niet zonder schone op gestrooide stallen willen. Daarvan hoeft de deur niet perse dicht. Al merk ik bij mijn paarden dat ze dagelijks een paar uur alleen in de stal ook wel prettig vinden. Even een diepe slaap en ze hebben andere voerbehoefte. Maar die staltijd met de deur dicht zou maar een paar uurtjes per dag hoeven.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 09:44

Daihyo dat ben ik helemaal met je eens :j

Maar het ophemelen van de pp zoals tegenwoordig vaak gedaan word sta ik niet achter.
Uiteraard wel bij de mooie pp's als die van jou.
Maar te veel zijn gewoon te klein en een baggerbende.
En bootsen niets na van het natuurlijke gedrag voor een paard.
Maar word elkaar na gepraat dat er zo best 10 op 3000m2 kunnen staan of zo.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 09:55

Die van mij is momenteel ook nat na de overstroming afgelopen weekend :+
Maar goed, dat is tijdelijk en er zijn alweer genoeg droge plekken waar ze kunnen liggen. Iets met onvoorziene omstandigheden.
Dat laatste snap ik ook niet zo goed. Wij hebben er nu 6 op 7500m2 (ongeveer) en dat is echt de max voor dit stuk. Ook vanwege de schuilstal, daar passen ze niet allemaal tegelijk in. Wil deze kudde ook niet overigens, dus dat is prima. Maar met 10 heb je echt wel een probleem. En daar wordt de bodem ook niet beter van. Maar dat valt en staat dus weer met het management en daar gaat ook gewoon veel mis.

Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 10:06

Wij hebben de paarden altijd vlakbij huis op een weiland in eigen beheer gehad. Sinds december naar de andere kant van het land verhuisd en nu staan ze hier aan huis op een PP.

Voordeel:
Ze kwamen uit de bagger: met regen stond je altijd tot je enkels vast en soms zelfs verder.
Nu op de PP staan ze overal met droge voeten. Zelfs met de extreme regen van afgelopen weekend hebben er op onze track geen plassen gestaan. (Note: dit is alleen gekeerd, geen drainage o.i.d).

Nadeel:
Weinig gras. Hier hebben we zelf voor gekozen, maar het is wel jammer. We hebben maar beperkt gras overgehouden na het omgooien van de paden. Als gevolg dat je dus veel geld kwijt bent aan hooi. Nog een nadeel is de eventuele inname van zand. Ze staan natuurlijk 24/7 op het zand en moeten genoeg vermaak gaan hebben om dat niet te gaan eten/aan te likken etc. + de maandelijkse zandkuur. :$

Onze paarden zijn er echt 1000% op vooruit gegaan nu ze op een PP staan. Iedere ochtend liggen ze languit, ze hebben nog nooit zoveel gespeeld en maken écht gebruik van de brede en lange paden. Je ziet ze gewoon genieten.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 10:16

Daihyo schreef:
Die van mij is momenteel ook nat na de overstroming afgelopen weekend :+
Maar goed, dat is tijdelijk en er zijn alweer genoeg droge plekken waar ze kunnen liggen. Iets met onvoorziene omstandigheden.
Dat laatste snap ik ook niet zo goed. Wij hebben er nu 6 op 7500m2 (ongeveer) en dat is echt de max voor dit stuk. Ook vanwege de schuilstal, daar passen ze niet allemaal tegelijk in. Wil deze kudde ook niet overigens, dus dat is prima. Maar met 10 heb je echt wel een probleem. En daar wordt de bodem ook niet beter van. Maar dat valt en staat dus weer met het management en daar gaat ook gewoon veel mis.

Onvoorziene omstandigheden kan iedereen overkomen.
En zelfs toen had je nog meer droog dan sommige andere weilanden en pp's.

Precies dat is vaak het probleem, te klein stuk te veel paarden.
Maar zet ik er 10 in mijn wei op een hectare zal men zeggen, ja geen wonder dat het blubber is.
Zet ik deze in kleinere pp is het oke. :?
Ja vies horen hoort erbij zeggen ze dan... ja vies van rollen wel, maar daar houd het ook wel bij op :)
Wei of pp. Maakt daar niets in uit overigens.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 10:19

Voordelen:
-Paard heeft de ruimte
-Paard geeft zichzelf beweging
-Paard heeft sociaal contact met soortgenoten
-Je kan het paard op verschillende manieren voorzien in zijn ruwvoer behoefte
-Geschikt voor paarden die niet of weinig op het gras mogen

Nadelen:
-Meer ruimte nodig voor minder paarden in vergelijking met een 'traditionele' stal
-Die ruimte is er niet altijd, dus: Soms te veel paarden op een te kleine oppervlakte, te smalle paden, etc
kan zorgen voor onrust
-Niet voor elk paard
Sommigen staan te laag in rang, waardoor ze het gewoon niet goed doen in zo'n huisvesting. Anderen zijn te ruw tegenover soortgenoten en veroorzaken onrust in de groep of zelfs blessures. Zeker als de oppervlakte eigenlijk te klein is voor de kudde.
-Goede ondergrond zeer belangrijk (zeker in het najaar/de winter) maar niet altijd aanwezig
-Soms niet de mogelijkheid om paarden apart te zetten als dat medisch gezien nodig is
Of daar moet bij aanleg specifiek rekening mee gehouden worden
-Ruwvoer moet geschikt zijn voor alle paarden in de kudde
Een paard wat juist rijker hooi nodig heeft, zal het niet goed doen in een kudde met paarden die arm hooi nodig hebben en vice versa

kerstmuts :j Nu met aanklikbaar onderschrift:
Fjord. Feel the difference!