Droog stengelig hooi: wat te doen ermee?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EvelienKiss

Droog stengelig hooi: wat te doen ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-22 19:46

Dit is het eerste jaar dat ik mijn paarden aan huis heb en zelf het voer regel. Vorige week heb ik een nieuwe lading hooi gekregen van mijn vaste leverancier. Er zitten balen bij met veel droog, geel stengelig hooi. Sommige plukken lijken bijna stro. De paarden eten het mondjes maat. Nu geef ik per dag een gedeelte van de oude partij hooi dat groener en fijner is en een gedeelte van de nieuwe partij, dat dus geler en stengelig is. Mijn vragen zijn als volgt.

- De paarden eten nu veel minder. Wat zouden jullie doen: met lange tanden laten eten, geen nieuwe geven totdat het op is? Hoe lang moet ik dat aanzien? Of eerder de volgende lading lekkere hooi geven, en het oude dus wegdoen?

- Ik zal dit gaan bespreken met mij leverancier. Maar ik vraag mij af: is dit reden om te zeggen dat ik niet tevreden ben? Of is dit iets wat normaal is?

pillow

Re: Droog stengelig hooi: wat te doen ermee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 20:02

Er zijn juist veel paardenhouders die zoeken naar droog en stengelig hooi. Haast alle paarden vinden fijn groen hooi lekkerder. Dus als je ze laat kiezen zullen ze dat eten. Je moet ze gewoon niks anders dan het stengelige hooi geven , ze vreten het echt wel op.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 20:04

Ligt aan je type paarden.
Slank vol in het werk heeft dat hooi niet nodig.
Oud en wat moeite met kauwen ook niet.
Maar paarden die snel wat dik zijn daar is het ideaal voor.

Maar ze hebben allemaal liever het zachtere groene.

Danuah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-22 20:36

Hier ook sinds kort de paarden aan huis en dus ander hooi (naar de andere kant van ‘t land verhuisd, dus we moesten wel). De boeren hier hebben ook praktisch alleen maar grof, droog en stengelig hooi. Inderdaad net stro. De eerste tijd aten ze het bijna niet, eenmaal gewend ging het super. Wij hebben het echter wel opgestuurd naar Pavo en het staat vol in het rood qua suikers.

We hebben ook ons oude, fijne, groene hooi meegestuurd en dat was dan juist weer heel arm. Dat aten ze ook heel goed. Om het kauwen en maag- darmkanaal wel te stimuleren, maar niet teveel suikers te voeren, mengen wij het nu. Werkt super!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 13:54

pillow schreef:
Je moet ze gewoon niks anders dan het stengelige hooi geven , ze vreten het echt wel op.

Daar moet je dus wel voorzichtig mee zijn, want als paarden écht iets niet eten dan heb je kans op darmverklevingen en koliek omdat de darmen te lang stilliggen.

Ik heb zelf eens een partij hooi gehad wat ook niet gegeten werd en dat bleek van een weiland te komen waar leliebollen op geteeld werden inkl. het wekelijks gif sproeien wat daar bij schijnt te horen!!
Het hooi zelf zag er perfect uit qua structuur en geur...

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 10-02-22 14:09, in het totaal 1 keer bewerkt

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 14:06

Geen idee of het dure balen zijn maar mijn balen waren niet idioot duur dus vandaar dat ik het niet erg vind. Mijn paarden moeten het ook niet, opzich gek want mijn bijna 3 jarige stond op een opfok waar ze echt super goor hooi kregen. Moet ik niet liegen de eerste 2 maanden vrat ze alles schoon leeg :+ . Ik laat ze het zo ver mogelijk opeten en als ik merk dat ze wat onrustig worden strooi ik de stal met het overige 'hooi' op. Ik doe met 2 kleintjes en mijn bijna en jarige iets meer als 2 weken met een baal. Baal kosten 40 euro per stuk, ik haal ze zelf op. In mijn geval ben ik dus alsnog voordelig uit. In mijn ogen zijn mijn paarden dus gruwelijk verwend en moet ik zelf misschien wat harder zijn aangezien het eerst door mijn 3 jarige wel schoon leeg werd gegeten. De shetjes knabbelen denk ik gewoon niet zo hard als dat ik denk. Kan mij niet voorstellen dat die heel moeilijk zijn over hun eet werk :+ iets met zolang de kaken maar kunnen bewegen

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 14:11

Ligt eraan of ze wel voldoende eten als je het blijft geven. Mijne gaan in hongerstaking. De kleine is al koliek gevoelig en ging als alternatief ook grasjes in het zand zoeken. De grote wordt zwaar gefrustreerd, boos en alles moet dood (en dus m'n shet de banketstaaf). Ik heb het even geprobeerd zonder ander hooi dus enige keuze, met mengen.... Maar ze moesten het niet dus heb ik het uiteindelijk toch weggegeven/laten overnemen aan stalgenoten waarvan de paarden het wel aten (ik had 2 balen van 500 kilo).

Ligt ook aan het weer hoe lang ik het aan kijk. Maar als ze minder eten geef ik nu al sneller anders erbij en als ze het echt niet moeten volledig ander voer. Om ze toch happy en gezond te houden.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 14:17

EvelienKiss schreef:
- De paarden eten nu veel minder. Wat zouden jullie doen: met lange tanden laten eten, geen nieuwe geven totdat het op is? Hoe lang moet ik dat aanzien? Of eerder de volgende lading lekkere hooi geven, en het oude dus wegdoen?

- Ik zal dit gaan bespreken met mij leverancier. Maar ik vraag mij af: is dit reden om te zeggen dat ik niet tevreden ben? Of is dit iets wat normaal is?

Als ze het met een week niet beter gaan eten wordt het niks is mijn ervaring. In zulke gevallen bel ik mijn leverancier en ruil ik (de niet aangebroken balen) om voor andere balen. Uiteraard niet als ik de balen al een half jaar heb liggen maar wel als een nieuwe lading niet gegeten wordt.

Zeker niet wachten tot ze het gaan eten en niks anders geven. Daarmee kweek je maagzweren en stress.

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 14:28

Zoals anderen aangeven: Als ze het niet willen eten dan doen ze dat ook niet. Soms is de oorzaak niet te achterhalen. Wat ik wel altijd doe is bij twijfel het aantal kilo's wegen voordat ik het geef per 24 uur en daarna opnieuw wegen wat ze hebben opgegeten. Afhankelijk van je type paard kun je boordelen hoeveel kilo's hooi hij nodig heeft per dag. Zo weet je of hij zijn rantsoen op eet per dag. Afhankelijk van zijn gewicht en bouw heeft een paard 1,5% tot mx. 3% kilo hooi nodig van zijn lichaamsgewicht.

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-22 22:57

Pfff wisselende ideeën dus. Ik ga goed opletten hoeveel ze binnen krijgen. Helaas is het lastig te zien aan mijn voorraad welke balen lekker zijn en welke minder (het is door elkaar heen geleverd). Dus moeilijk voor het geval ik inderdaad de balen wil ruilen. Nou, hopelijk gaat het voor een belangrijke deel op en dan gooi ik de restjes wel weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 22:59

Mijn paard is een veelvraat... Maar wij hadden ook een lading hele grove stengelige balen. En dat aten ze echt niet gewoon niet.... Dan kan je wel stug volhouden maar dat werkt ook niet. Dan krijg je maag en darmproblemen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 23:10

Spenk schreef:
Mijn paard is een veelvraat... Maar wij hadden ook een lading hele grove stengelige balen. En dat aten ze echt niet gewoon niet.... Dan kan je wel stug volhouden maar dat werkt ook niet. Dan krijg je maag en darmproblemen.

Zoiets.

Breng maar hier; als mijn paarden het niet vreten, deugd het niet.

Dat is het punt, zoals DubbelFun ook aangeeft, als ze het echt niet eten, is er vaak iets meer aan de hand. Dat kan gif zijn, maar bijvoorbeeld ook een dode rat in een baal. Hoef je zelf niet te merken maar de paarden vreten het niet.
Houdt even in gedachte dat paarden een beter reukvermogen hebben dan een hond......

Plausibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-22 23:20

Ik heb ook wel eens bij een leverancier aangegeven dat ze het niet aten. Was van onbemest land, super stengelig en hard. Ze aten het echt met lange tanden. Zelfs mengen hielp niet dus gevraagd of ze er iemand anders voor wisten maar dat was niet zo. Dus uiteindelijk heb ik de lading verkocht.
Nu ook echt wel eens hele slechte balen (schimmel, te weinig plastic etc) en dan laat ik de balen gewoon omwisselen. Maar volgend jaar ga ik weer opzoek naar een andere leverancier want de huidige komt afspraken niet na en dat vind ik toch wel een irritant trekje.