Wei draineren of ophogen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Melisje1988

Wei draineren of ophogen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-22 15:51

Wij hebben een stuk wei wat snel onder water staat (gemiddelde schaatsbaan is er jaloers op ).

Ons land ligt lager dan de weg maar wel ongeveer net zo hoog als de andere weides/ landbouwgrond. Aan twee kanten een (meestal) droge sloot en een smal beekje aan de achterzijde (maar daar ligt eerst de zandrijbak nog tussen).
Het betreft een stuk met zandgrond, maar in het midden lijkt een wel te zitten. De vorige bewoners ga en aan het al eens zonder succes opgehoogd te hebben (met hoeveel geen idee).

Wat zijn jullie ervaring mbt ophogen?
En eventueel mbt wei drainages?
Wat zijn de voor en nadelen? En wat zijn zo ongeveer de kosten?

Alvast dank voor het meedenken

Ps bestraten of van die specialematten/tegels oid is geen optie dan zouden we de wei volledig moeten laten bestraten

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 15:59

Als er een natuurlijke wel aanwezig is blijft dat altijd een probleem. Een combinatie van drainage en ophogen lijkt volgens in jouw situatie mij de meeste kans te hebben. Geen garantie op succes, aangezien ik de situatie ter plekke niet ken.

Ik zou er wel van uit gaan, dat het een en ander niet heel goedkoop kan worden opgelost. Ik zou beginnen met eerst wat waterpas. De laser gebruiken dan weet je of er afschot zit, tussen het punt met de wel en het slootpeil.

Solleke_Noah

Re: Wei draineren of ophogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 16:31

Of andersom denken, kan je geen grote poel laten graven op het natste stuk van de wei? Dan kan al het overtollige water daar naartoe en hou je de rest droger.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 17:02

Precies, maak gebruik van die wel, maak er een poel/drinkplaats van. Paar wilgen eromheen voor schaduw en wat te knabbelen. Met een beetje geluk kun je nog subsidie krijgen ook vanwege 'vergroten van de biodiversiteit en maken van een waterberging'

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 17:30

Zo kan je natuurlijk ook redeneren, waarschijnlijk beter dan mijn idee.

Melisje1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-22 17:31

@nikkel dat is een goede inderdaad! Ik zal er eens naar kijken. Het zal inderdaad wel sneller nat worden maar op dit moment wordt bijna de hele wei nat na 1 nacht regen en dat is wel wat te…

Melisje1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-22 17:33

Solleke_Noah schreef:
Of andersom denken, kan je geen grote poel laten graven op het natste stuk van de wei? Dan kan al het overtollige water daar naartoe en hou je de rest droger.

Ja dat zou een optie zijn als onze wei groot genoeg was, maar daarvoor hebben we helaas een te klein stuk… een beetje water is ook niet erg natuurlijk maar een hele wei wel ;)

Wilgen staan al om de hele wei heen en ook midden in de wei staan inmiddels bomen…. Daarnaast heb ik met de hand een geul naar de sloot gegraven wat ik Elke keer vrij maak wanneer het geregend heeft…

Melisje1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-22 17:35

Ibbel schreef:
Precies, maak gebruik van die wel, maak er een poel/drinkplaats van. Paar wilgen eromheen voor schaduw en wat te knabbelen. Met een beetje geluk kun je nog subsidie krijgen ook vanwege 'vergroten van de biodiversiteit en maken van een waterberging'

Zie mijn antwoord net, maar extra aanplanten eromheen is wellicht ook nog wel een optie er staan al denk ik zo’n 45 wilgen om de wei ;) in de wei wordt denk ik lastig want die slopen ze, daar staan overigens ook bomen wat eerder niet was. Helaas nog zonder succes

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 17:41

Melisje 1988, gezien je uitleg is het het beste om een gaatje te graven waar je denkt dat de wel zou kunnen zijn. Vandaar uit de laser gebruiken. Normaliter staat een wel aan het eind van de winter het hoogst.

Waarschijnlijk zit ergens onder de wei een afsluitende laag en stroomt het water naar de wel toe. Dat kan een van de redenen zijn, dat de hele wei onderloopt. Een gaatje boren tot bijv 1.50m1 kan je dan al een hoop informatie opleveren.

Melisje1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-22 20:01

nikkel schreef:
Melisje 1988, gezien je uitleg is het het beste om een gaatje te graven waar je denkt dat de wel zou kunnen zijn. Vandaar uit de laser gebruiken. Normaliter staat een wel aan het eind van de winter het hoogst.

Waarschijnlijk zit ergens onder de wei een afsluitende laag en stroomt het water naar de wel toe. Dat kan een van de redenen zijn, dat de hele wei onderloopt. Een gaatje boren tot bijv 1.50m1 kan je dan al een hoop informatie opleveren.

Dankjewel voor de uitleg. Kan het dan al zinvol zijn om de wei open te laten ploegen? Of kom je dan niet diep genoeg?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 20:32

Neem contact op met een plaatselijke loonwerker.
Die kennen vaak de grond in hun regio en ook de oplossing(en) + evt kosten.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 20:42

Maar mag dat zomaar? (Ophogen)

In België mag dat niet zomaar en moet je dit aanvragen en heel vaak wordt dit niet goedgekeurd omdat dit ook alle omliggende percelen beïnvloed….

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 20:56

Bij mijn ouders hadden ze een heel natte plek bij de ingang van de schuilstal van de schapen, daar hebben we gewoon zelf twee drainage pijpen ingegraven en die op de beek laten afwateren. Werkt heel goed en heel goedkoop. Via marktplaats gratis grind opgehaald, van dat doek erop. Eitje :P het was maar een stuk van 4 meter maar het hele weiland is er een stuk droger van geworden.

Weet niet of dit zomaar mag, bij mn ouders is het officieel tuin geloof ik

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 21:07

Brainless, had een goed voorstel. Vanaf mijn p.c valt niet te zeggen, wat nu in het geval van Melisje het beste is.

Melisje1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-22 21:24

Brainless schreef:
Neem contact op met een plaatselijke loonwerker.
Die kennen vaak de grond in hun regio en ook de oplossing(en) + evt kosten.

Ja gaan we ook doen. Ik was ook vooral benieuwd naar de ervaringen. Maar het hangt natuurlijk ook af van veel factoren

Melisje1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-22 21:25

tengeltje11 schreef:
Maar mag dat zomaar? (Ophogen)

In België mag dat niet zomaar en moet je dit aanvragen en heel vaak wordt dit niet goedgekeurd omdat dit ook alle omliggende percelen beïnvloed….

Ik denk dat dat wel goed zou moeten komen, maar dat is idd een stap die dan eventueel moet….
Morgen maar even een belletje in de ronde doen

Melisje1988

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-22 21:26

Sintara schreef:
Bij mijn ouders hadden ze een heel natte plek bij de ingang van de schuilstal van de schapen, daar hebben we gewoon zelf twee drainage pijpen ingegraven en die op de beek laten afwateren. Werkt heel goed en heel goedkoop. Via marktplaats gratis grind opgehaald, van dat doek erop. Eitje :P het was maar een stuk van 4 meter maar het hele weiland is er een stuk droger van geworden.

Weet niet of dit zomaar mag, bij mn ouders is het officieel tuin geloof ik

Officieel hoort onze kant van de sloot nog bij ons perceel geloof ik. Aan doe hoeveelheid pijpjes overal te zien wordt er niet veel op gehandhaafd

Maar misschien zoiets idd proberen. Ik zal eens informeren

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 11:14

Melisje1988 schreef:
nikkel schreef:

Dankjewel voor de uitleg. Kan het dan al zinvol zijn om de wei open te laten ploegen? Of kom je dan niet diep genoeg?

Ik vrees dat de boel open ploegen je probleem alleen maar gaat verergeren. Afhankelijk van je grondsoort kan je zo bijna drijfzand gaan creëren. Ophogen mag inderdaad niet zomaar in buitengebied. Ik zou proberen met je weiland mee te werken (dus toch kijken naar poel graven).

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 12:17

Als het een echte wel betreft: een plek van waaruit dieper gelegen grondwater omhoog komt moet je even heel rustig nadenken met iemand uit de buurt over hoe het aan te pakken. Het kan ook zijn dat het weiland in een soort kom vorm ligt. Dat is heel wat anders.