Stal/weide in eigen beheer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nobel01

Stal/weide in eigen beheer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-22 15:35

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

monsera

Re: Stal/weide in eigen beheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 15:43

Leuk zeg.
Voor mij zou dit voldoende zijn.
Dus verder geen extra tips.

Mss even goed navragen wat ze wel en niet gaan opknappen. Mss denken jullie niet hetzelfde over achterstallig onderhoud.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 15:51

Leuk voor je!

Ik ken eigenlijk geen plekken in ZH waar je met goed fatsoen in de winter je paarden kunt houden. Te nat en alles kapot gelopen. Heb je al een idee hoe je dat gaat doen?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 15:57

Is het er veilig? Is er toezicht op?
Dat zijn ook zaken waar je aan moet denken.

Over welke dingen is de verhuurder verantwoordelijk voor en welke dingen voor jou?

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-22 16:56

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-22 13:24

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 13:33

Is het een optie om nog een track om de weide te maken die aansluit op de paddock? Dan kunnen ze daar ook nog op lopen.

Wij geven hooi uit kuubskisten met een slowfeeder frame er op. Ideaal! Daar gaat een afgemeten hoeveelheid hooi in en vullen we aan met gerstestro. Zo hebben we de paarden goed op gewicht en door het stro hebben ze nooit een lege maag.
Altijd het aantal paarden + 1 voerplekken, zodat je geen gedonder met rangorde krijgt. Wij hebben ook nog netten aan en in de schuilstal hangen.

Verder in de basis: goede omheining met een klap stroom er op om ze binnen te houden. En vraag na wat er aan weidebeheer is gedaan ivm bemesting, kalken en (door)zaaien.
Wat doe je met je mestafvoer? Ook goed om over na te denken.
Camera is een goeie, heb ik ook meteen gedaan toen ik het perceel overnam. Een goed slot op het hek tegen ongenode gasten, goed slot op je zadelkamer/opslag voor spullen.

Denk goed na over je bodembedekking. Stro neemt veel ruimte in op je mesthoop. Mijn ervaring is inmiddels dat ze er alleen in staan met echt slecht weer en verder liever op het zand liggen buiten. Dus wordt het vooral als wc gebruikt. Wij hebben dan ook rubberen tegels in de schuilstal en bij echt slecht weer gaat hier een laagje koolzaadstro overheen. Dit verteert heel snel op de mesthoop, dus weinig ruimte. Pakken zijn makkelijk op te slaan, ook buiten. En het is betaalbaar.

En denk goed na over je beweiding. Vol op het gras, strookbegrazing (erg intensief voor je grasmat), 24/7 op de wei of dagdelen en verder paddock met hooi, enz.

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-22 14:17

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-22 14:18

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 01-08-23 20:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 14:27

euh verkeerde topic, sorry!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 14:29

Ik heb een camera met zonnepaneel en 4G. Wij hebben geen wifi en elektriciteit doortrekken was ingewikkeld. Deze laadt zichzelf op. Kostbaar, maar wel handig.
Wij hebben in de zomer alleen de rubberen tegels als bodembedekking. En in de winter ook niet altijd bodembedekking, alleen in slechte periodes dat ze echt niet buiten willen/kunnen liggen. En inderdaad, met een laagje heb je niet zoveel ruimte op de mesthoop nodig.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 22:04

6900 M2 voor zoveel paarden en dan in een nat stuk Holland?
Dat wordt drama in de winter qua blub, zelfs al is het hoger gelegen

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 22:13

Little_Gift schreef:
6900 M2 voor zoveel paarden en dan in een nat stuk Holland?
Dat wordt drama in de winter qua blub, zelfs al is het hoger gelegen

Dat dacht ik dus ook.
Mijn winterwei is net geen halve hectare (ik schat 3000m2 want de piste neemt ook plaats weg) waar ze met 3 paarden op staan en de hoogst gelegen van alle weides. Echter deze winter is het gewoon vreselijk nat en hebben ze bij 2 dagen regen echt bijna geen droge plekken meer.

Als de wei nu al gaten heeft, dan wil dat zeggen dat de grond diep inzakt als die nat is. Ik heb die diepe gaten namelijk ook bij 1 ingang van de weides. Da's ook de reden dat ze dat stuk track en wei niet op mogen in de herfst/winter.

En dan zit ik nog niet in een nat gebied. Bij mij is namelijk het meeste water na 2 droge dagen wel weer weggetrokken op de weide.

Micky2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 20:03

Zuid holland praat me er niet van
Ik heb sinds november een perceel van 5500m2
De 1e weide waar ze nu lopen wilde ik graag voor de helft gaan gebruiken voor zandpaddock
Die grenst dan ook mooi aan hun schuilstal
Maar omdat ik onderaan een dijkje zit mag ik geen zand hebben
Hier baal ik enorm van en als ik dit geweten had had ik het stuk nooit genomen
Ze lopen nu tot hun knieen in de klei grond
In de stal heb ik dan wel granuflex matten liggen zodat ze toch een droog stukje hebben
Het enigste wat ik mag plaatsen zijn de paddockroosters of de mudcontrole
Weet waar je aan begin !!

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 00:01

Ook in Zuid-Holland komen er steeds meer stallen waar de paarden gewoon 24/7 buiten staan, ook in de winter.
Misschien met wat aanpassingen, maar het is niet direct onmogelijk…

@TS als je het uitprobeert kom je er vanzelf achter waar het te nat is en waar je eventueel moet betegelen of iets dergelijks.

Hier ook de paarden 24/7 buiten in ZH.
Tip van de eeuw: menggranulaat laten storten. Tientallen kuubs, maar met een laag die dik genoeg is zakt zowel je paard als je kruiwagen niet weg.
Het is ook nog eens een stuk goedkoper dan paddock roosters etc.

Plausibel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-22 00:05

_suus19_ schreef:
Ook in Zuid-Holland komen er steeds meer stallen waar de paarden gewoon 24/7 buiten staan, ook in de winter.

@TS als je het uitprobeert kom je er vanzelf achter waar het te nat is en waar je eventueel moet betegelen of iets dergelijks.

Tip van de eeuw: menggranulaat laten storten. Tientallen kuubs, maar met een laag die dik genoeg is zakt zowel je paard als je kruiwagen niet weg.

Wat doet dat menggranulaat voor de hoeven? Hoe houd het zich bij veel regen?

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 01:36

Plausibel schreef:
_suus19_ schreef:

Wat doet dat menggranulaat voor de hoeven? Hoe houd het zich bij veel regen?

Twee paarden gehad met een kleine hoefzweer toen het er net lag. Verder zorgt het voor een goede natuurlijke slijtage. Ze lopen er allemaal zonder problemen overheen.

De laag wordt heel goed aangestampt door de paarden. Het wordt bijna een soort van verharding, het blijft geen losse grind. Komen bij ons geen plassen op of modder in. Mits de laag dik genoeg is. We hebben wel een aantal plekken waar net niet genoeg ligt, hier komt de modder doorheen.

Het grote nadeel is harken. Overal komt hooi tussen en als je harkt neem je heel veel stenen mee. Daar heb ik nog geen oplossing voor gevonden. Genoegen nemen met een iets minder net aanzicht.