Overgang paddock naar straatwerk ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Overgang paddock naar straatwerk ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 16:14

Afbeelding

Het fotootje zegt eigenlijk al genoeg ;)
De dames lopen heerlijk de hele dag van stal naar het zandgedeelte (of wei) en weer terug. En dat lopen kan ook in een behoorlijk tempo gaan.

In de zomer met droog zand prima bij te houden, maar met dit natte zand en helaas een armblessure, vind ik het toch wel een vervelende klus.

Ik zit te denken om een wat duidelijke overgang te maken van straatwerk naar paddock in de vorm van een brede balk of wellicht bezemborstels in de hoop dat het zand wat minder snel meegenomen wordt.

Wat zijn jullie ervaringen?

Oretha

Re: Overgang paddock naar straatwerk ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 16:21

Ik lees even mee. Herkenbaar " probleem"

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 16:58

Misschien helpt het om boomstammen neer te leggen? Krijgen ze meteen gratis balkjestraining :D..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 16:58

Bij ons lag de paddock echt opgesloten tussen banden dus dat probleem was er eigenlijk niet zo. Ik denk zelfs dat de weide nog ietsje hoger lag dan het zand.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 16:59

tot je iets bedenkt, ik maak het schoon met een metalen sneeuwschep

Sanniej_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 17:00

Wij hebben bielzen rondom de paddock liggen. Zal in jouw geval zeker wel helpen met eruit waaien, maar ook bij ons waait er nog steeds zand uit is niet volledig op te lossen.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 17:01

.Op een vorige stal paddock > bielzen > bestrating. Hoge bielzen ook nog, dus echt voeten optillen om bij de bestrating te komen. Maar dan nog hou je behoorlijk veel 'inloopzand'. Zeker in natte perioden als ze veel zand/modder meenemen aan hun benen, en als je sokkenpaard hebt, heb je helemaal een uitdaging vrees ik.

Ben benieuwd of er een werkende oplossing is!

Ik maakte het destijds schoon van zand met een sneeuwschuiver. Maar alsnog zwaar werk.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 21:04

Ik denk niet dat je dit snel kan oplossen. Blijft nu eenmaal werk aan zitten. Wacht tot het opgedroogd is en hoop dan op een beetje gunstige wind. Dat maakt de arbeid misschien wat lichter. Sneeuwschuiver is een goed idee.

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 21:31

Geen tip voor deze natte periode, wij bezemen gewoon echt elke dag flink, maar zwaar is dit zeker.
Wat wij deden zodra het even wat droger was, dus zeg een dag of 2 geen regen, dan bliezen we het zand van de stoep met een bladblazer, dat werkt echt als een trein en kost 0 moeite. Maar dat werkt dus wel alleen als het zand droog genoeg is dat het goed los ligt.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 22:48

Ik heb hier ook wel aan lopen denken om iets te maken tegen het zand mee slepen op de verharding. Maar ben eigenlijk bang dat ze het dan nog steeds doen alleen in mindere mate. En hoe krijg ik het dan weer terug op het pad? Dan moet ik het al terug scheppen. Dus dan toch maar elke dag vegen.

Maar mss vergis ik me. Maar het houdt mij tegen om er iets voor te leggen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-22 20:56

Dank jullie voor het meedenken.
Kleine boomstammen zou wel kunnen.
Er moet een trekker doorheen kunnen, dus geen zware jongens in ieder geval :D

Ik heb gisteren een sneeuwschuiver gebruikt en dat ging al zoveel beter dat ik daar al best blij van werd! :o

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 21:05

Een sneeuwschuiver gebruiken we hier ook. Ideaal! Ze nemen ook in hun hoeven veel zand mee wat er weer uitgelopen word dus ik zou oppassen met bielzen etc, moet je nog verder schuiven als het zand weer terug moet. We zijn er nu gewoon aan gewend dat het niet altijd netjes is in de winter. Als het te nat is blijft het liggen tot het weer het toestaat en dan idd even de sneeuschuiver eroverheen en in een paar minuten is al het zand weer netjes op zijn plek.

Sharani

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 21:14

Ik gebruik ook een metalen sneeuwschuiver, dat werkt prima. Persoonlijk vind ik een hoge rand niet handig omdat je dan alles eroverheen moet scheppen, want ze lopen altijd wel zand op de stenen.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-22 13:37

Hier ook een sneeuwschuiver inderdaad. Wel een plastic vanwege het gewicht. Dat werkt toch het beste tot nu toe :j