Sorry simpele vraag ...maar die vlechtjes...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
SemSa
Berichten: 56
Geregistreerd: 30-12-18

Sorry simpele vraag ...maar die vlechtjes...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-22 23:29

Hoi,
Wie heeft DE tip om vlechtjes te laten zitten?
Mijn paard heeft redelijk lange manen daar maak ik wel eens vlechten in, gewoon rechttoe rechtaan vlechtjes. Maar waar ik altijd mee zit...na een nacht slapen zijn de meeste vlechten er al weer uit!
Ik weet dat je niet te veel gladmakende producten in de manen moet doen, dat de elastiekjes er strak omheen moet doen...maar toch zijn ze er vaak binnen één dag weer uit >;)
Heeft iemand dé tip??

DJZ

Berichten: 3112
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 23:36

Bij mijn Fries, spray ik ze eerst in met antiklit. Daarna kam ik ze door en vlecht ik de eerste paar slagen niet zo strak en daarna wel. Op het eind een elastiekje, die ik zo vaak als kan erom heen :)

beegee
Berichten: 950
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 23:54

Ik vlecht ze niet helemaal door. Doe maar een paar slagen, eerst een paar lossere en dan nog wat strakker, en daarna twee elastiekjes er tegelijkertijd in. Als je ze tot t puntje vlecht, glijden de stiekjes er sneller af is mijn ervaring. Zelf spray ik er overigens nooit wat in.

Brainless

Berichten: 29742
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Sorry simpele vraag ...maar die vlechtjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 00:01

Vastzetten met pektouw.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 00:05

Ik maak vlechtjes op de volgende manier:
- Maak het vlechtje, maar maak het elastiekje vast met een lusje. Dit doe je door het vlechtje 'op' het elastiekje te leggen en dat het ene uiteinde van het elastiekje door het lusje aan de andere kant te halen en dan aantrekken.
- Maak ook een lusje met een elastiekje halverwege het vlechtje.
- Pak het onderste lusje vast, druk de onderkant van het vlechtje richting de hals (en daarna omhoog richting manenkam) en trek het vlechtje zelf naar je toe en door het lusje heen dat je vasthoudt. Sla het stiekje een paar keer om het knotje tot hij vast zit.
- Doe hetzelfde met het 2e lusje. Dus het uiteinde van het knotje richting de hals en trek het bovenste deel door de lus heen.

En dan is het knotje klaar. Bij mij blijven ze zitten, tenzij het elastiekje knapt of als ze écht fanatiek gaan schuren

Nicole288
Hoofdmoderator Informatief
May the horse be with you! Coördinator Veulenverkiezing

Berichten: 31315
Geregistreerd: 05-01-05
Woonplaats: Noord-Brabant

Re: Sorry simpele vraag ...maar die vlechtjes...

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 17:50

WN-AM -> VSW

Sandrabokt
Berichten: 56
Geregistreerd: 03-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 18:13

Het soort elastiekjes en het merk kan ook effect hebben of ze goed blijven zitten. Ik gebruik mensenhaar elastiekjes (Kruidvat) zonder metalen stukjes (dit geeft te veel speling waardoor ze niet strak erom kunnen) van doorsnee ongeveer 4 cm. Deze doe ik er zo strak mogelijk omwikkelen. Daarna pak ik het uiteinde van de vlecht en deel het in twee delen. Door de twee delen rustig uit elkaar te trekken komt het elastiekje een stukje omhoog. Dan blijft hij beter zitten. Een (plaat) plastic manen elastiekje blijft bij mij het slechte zitten. De rubberen manen elastiekjes ( voorkeur voor die van de Welkoop) blijven beter zitten, maar bij het eraf halen breek er soms meer haar af als bij de mensenhaar elastiekjes waar garen omheen zit.
Succes met uitproberen!