Zijn er hier wellicht ervaringen met rijbakken van leemzand die te nat blijven en mogelijke, betaalbare oplossingen? Onze rijbak is een grote, natte, klodderige koek van leemzand. Er liggen 3 drainagebuizen in de lengte van de bak, maar door het leemzand komt het water daar niet bij. Met als gevolg dat de rijbak alleen droogt als de zon schijnt. We hebben bij professionals een offerte aangevraagd om het waterprobleem op te lossen, maar krijgen daar geen garantie op de oplossing en de kosten lopen erg hoog op (>10k). Daar willen we onze vingers niet aan branden...
Het enige wat werkt met leem is de bak tot minimaal 30 cm boven maaiveld verhogen. Daarnaast een flinke afloop hebben in de bak, tevens regelmatig de bak slepen, zodat er geen kuilen ontstaan.
Muronia
Geplaatst: 03-02-22 21:14
Desi_2409 schreef:
Mengen met een grovere zandkorrel
Dit heb ik ook gedaan met de mijne (leemhoudend woudzand). Hier hetzelfde probleem met de drainage, water kwam er niet bij en bleef op het zand staan (ondanks drainzand boven de buizen). Het is al wel wat beter nu ik er cycloonzand door heb laten mengen, maar ik denk dat er nog wel een vracht bij mag gooien voordat het helemaal goed is.
nikkel
Geplaatst: 03-02-22 21:40
Ik zou eerst zorgen voor afschot ( helling) naar de drainage toe. Dan kan het water in ieder geval weg. Daar kan je een loonwerker voor vragen. ( kilverbak met laserinstelling). Als je zorgt voor een helling van 2% heb je in ieder geval het grootste probleem opgelost. Daarna het terrein ophogen met bijv cycloonzand. Dat het water op de leem blijft staan hoeft geen probleem te zijn, daar kan je ook van profiteren. Met leem onder een helling loopt het water keurig weg naar de drainage.
Elke bak heeft regelmatig onderhoud nodig ook de drainage ( slibt nog wel eens dicht). Als er 50mm1 water valt in een periode, heb je als je geen water kan afvoeren 25cm1 zand nodig om het te bergen, wil je geen plassen hebben. Zand heeft ongeveer 20a25% porienvolume, in onverdichte toestand
opisop_shop
Geplaatst: 03-02-22 21:48
In de bak op mijn vorige stal zat ook verkeerd zand, geen idee wat voor soort maar het leek wel dood. Er kwam gewoon bijna geen water door, er zat een dikke plaat hard zand. Ze hebben daar nieuwe drainage in gelegd met drainagezand erboven maar al met al is het een paar duizend euro weggegooid geld. Het water kwam gewoon niet in de drainagebuizen, ook al hadden ze er een paar kiepers nieuw zand doorgemengd. Soms kan het denk ik voordeliger danwel beter zijn om het zand er ( grotendeels) uit te halen en te investeren in goed zand.
Kun je dan wel goed slepen, de drainage ligt dan toch vlak onder het oppervlak?
boemel
Geplaatst: 04-02-22 07:20
opisop_shop schreef:
Kun je dan wel goed slepen, de drainage ligt dan toch vlak onder het oppervlak?
Volgens mij ligt er 35cm zand op. Slepen gaat prima.
karrij
Geplaatst: 04-02-22 07:31
Laat een goede loonwerker komen die bij je uit de buurt komt. Een goed loonwerker weet hoe de grond bij jou is.
Wij hebben net zoiets gehad en uiteindelijk is de hele bak wel , ik dacht, tot een meter omgelegd en uit eindelijk hebben we tapijtsnippers er in, en dit werkt al een heel aantal jaren prima!
Leem staat er om bekend dat het de heleboel dichtslibt, ook daar hebben wij ervaring mee
Hier ligt er landbouwplastic onder het rijbakzand. Het kan zich dus niet vermengen.
nikkel
Geplaatst: 04-02-22 13:21
Dat ( landbouwplastic) heb ik ook eens gebruikt als scheidingsdoek. Daarnaast het ook gebruikt in de drainage sleuven die in een sloot uitkwamen.
Het probleem qua garantie is, dat de regelmaat van het onderhoud, slepen, mest verwijderen en doorspuiten drains heel erg van belang is voor wat betreft de termijn hoe lang een aangelegde bak meegaat. Daar heeft een loonwerker, gww aannemer nu net geen invloed op. Vandaar dat er weinigen zullen zijn, die zich daar aan branden.