rijbak bodem met tapijtsnippers

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lies75

rijbak bodem met tapijtsnippers

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-22 11:54

Hallo,
Sinds een paar maanden heb ik een rijbak met tapijtsnippers door het zand. Alhoewel de bodem rijtechnisch prima bevalt, heb ik toch een beetje spijt mbt de milieu kant van het verhaal. Mijn vraag aan jullie: hoe voer je paardenmest uit zo'n bak af? er zitten tenslotte tapijtvezels in en dat wil/kan ik niet op de mesthoop gooien.

_Lorette_

Re: rijbak bodem met tapijtsnippers

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 11:58

Die houd ik apart en gaat bij restafval. Ik zou daarom nooit snippers gebruiken in een paddock i.v.m. de hoeveelheid mest. Bij ons ligt er alleen sporadisch mest in de bak. Dan is het zo prima te doen. Ik wil het absoluut niet op de mestbult hebben. Dan wordt het uitgereden over het land en zullen er altijd wat snippers meekomen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 12:29

Ik heb tapijtsnippers in mijn rijpaddock en daar mesten de paarden amper in. Bij ons stelt het probleem zich niet.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 12:29

Gaat bij restafval. Die snippers wil je niet op je mesthoop.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 12:48

Kun je je rijbaan anders uitmesten met keukenhandschoenen aan? Dan kun je de snippers er gewoon uit pulken.....
Ik neem aan dat het niet op een kruiwagen vol mest gaat.

Ik heb ooit in engeland stage gelopen en daar gebruikten we stevige rubberen handschoenen om bij de laatste voerbeurt de mest met de hand uit het zaagsel te vissen. (lekker warm op koude avonden :P )

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 13:23

ik doe het met een handschoen en dan doe ik het alsnog bij het restafval.

lotje5lotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 13:31

Ik heb ook snippers in de bak gehad, wat een gedoe met de mest! inderdaad met een handschoen de snippers ertussen uit pulken....
Ik heb nu gewoon zand, en als ik er wat door heen ga mengen gaat het iets natuurlijks worden, zoals hardhout snippers of kokos.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 14:00

lotje5lotje schreef:
Ik heb ook snippers in de bak gehad, wat een gedoe met de mest! inderdaad met een handschoen de snippers ertussen uit pulken....
Ik heb nu gewoon zand, en als ik er wat door heen ga mengen gaat het iets natuurlijks worden, zoals hardhout snippers of kokos.

bereid je dan maar voor op elk half jaar vernieuwen want snippers zijn weg voor je goed en wel met je ogen geknipperd hebt. :)
Hier komen er tapijtvezels in de rijbak zodra de andere prioriteiten afgewerkt zijn.

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 14:04

Ik heb nu 6 jaar snippers in de bak..

En de mest kun je inderdaad niet zo eruit scheppen.. ik pak altijd even een handschoen en pak het er zo uit. Vooral als de mest vers is, pakken de snippers er nog niet zo aan.
En dan kan het gewoon op de mesthoop.

Het mest probleem weegt niet op tegen alle voordelen :)

hooffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 14:11

Ja de snippers zijn inderdaad niet goed voor het milieu en altijd een gedoe met afvoeren. Ik heb daarom gekozen voor kokosharen. Inderdaad verteren die wel, dus zul je vaker moeten aanvullen (zelf heb ik hier geen problemen mee). De werking is in ieder geval hetzelfde als kunststofvlokken

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 14:15

Dat kleine beetje snippers valt niet eens op in een enorme mesthoop. Ik mengde het gewoon een beetje weg. Dat zag je echt niet meer.

lies75

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-22 15:27

bedankt voor alle tips. ik ga aan de handschoenen

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 15:48

Suzanne F. schreef:
Dat kleine beetje snippers valt niet eens op in een enorme mesthoop. Ik mengde het gewoon een beetje weg. Dat zag je echt niet meer.

Je ziet het niet meer maar het is wel degelijk slecht voor het milieu en dus echt af te raden.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-22 16:48

Als je je zorgen maakt om milieu en gezondheid (terecht wat mij betreft), dan zou ik überhaupt niet kiezen voor snippers. Ik ken ze uit de jaren 80 en 90 en ben eerlijk gezegd verbaasd dat het nog volop gebruikt wordt in deze tijd.

https://www.plasticsoupfoundation.org/2 ... n-belandt/

Tinkels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 12:39

Suzanne F. schreef:

haha! en als je de mest dan over het land rijdt... ligt het op je land... en als je er daarna hooi van maakt... vind je ze weer terug in je hooi balen ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 12:57

Tinkels schreef:
Suzanne F. schreef:

haha! en als je de mest dan over het land rijdt... ligt het op je land... en als je er daarna hooi van maakt... vind je ze weer terug in je hooi balen ;)

Gaat naar een verwerkingsbedrijf. Wordt niet over het land uitgereden.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 15:37

Ik snap je dilemma vanuit milieu oogpunt.

Onlangs had ik zakelijk een presentatie over duurzaamheid en milieu.
Hetgeen waarvan wij denken dat het beter is voor het milieu is in werkelijkheid soms de slechtste optie.

Als ik je vraag "wat is beter voor het milieu, een komkommer in plastic of een komkommer zonder plastic? "

Waarschijnlijk zul je zeggen zonder plastic. Dat was namelijk ook mijn antwoord en toch is het omgekeerde waar.
Een komkommer met plastic is namelijk langer houdbaar.
En als je kijkt naar het hele proces om van zaadje bij de teler tot komkommer in de winkel te komen, dan is het dus door uitsparen van energie (gas, elektra) bij de kweker en uitsparen van brandstof tijdens transport beter voor het milieu om voor een komkommer met plastic te gaan

En zo verwacht ik ook dat het met vlokken/ vezels in je bodem zal gaan.
Door deze toe te voegen, slijt het zand minder snel en hoef je dus minder snel nieuw zand af te voeren en toe te voegen. (Een pluspunt als je kijkt naar winning en transport en de vervuiling die daarbij hoort).

Waarschijnlijk hoeft je bak ook minder vaak gesleept te worden, wat een pluspunt
Is ivm minder brandstof.

Het kan dus erg meevallen met je keuze voor vlokken/snippers.

Hier komen ze er waarschijnlijk volgende week in. Ik heb ca 6x per week mest te ruimen en ik denk dat dat wel te doen is.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 17:09

Waarschijnlijk heb je ook minder last dat het zand, wegwaait. Anders moet je gaan beregenen. Ik heb een bak met gesneden geoweefsel gemaakt ging perfect. Met veel wind en hitte zal je niet onder het beregenen uitkomen denk ik.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 18:36

Ja, inderdaad je hoeft minder te beregenen. Dat is ook een bijkomend voordeel.