Wat betalen jullie om je land te bemesten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
rowindie
Berichten: 601
Geregistreerd: 17-12-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-09-22 07:40

Ja, is in juni gemaaid. Eigenlijk moest het al eerder gemaaid worden… Het is lastig om te zeggen hoeveel balen je eraf kan halen aangezien het ook te maken heeft met je grasmat.

_Chantyyy
Berichten: 60
Geregistreerd: 04-09-22

Re: Wat betalen jullie om je land te bemesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-22 20:18

Oke, dank jullie wel voor de reacties!

roekes

Berichten: 755
Geregistreerd: 05-04-14
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 15:05

Het gratis mest laten injecteren is helaas voorbij begreep ik van de loonwerker die mijn land al jaren bemest.
Lang leve de nieuwe regelgeving....

Het land wat bemest wordt moet geregistreerd worden en het moet 24 uur van te voren gemeld worden dat het land bemest wordt en met hoeveel mest... voor particulieren geldt dit sinds dit jaar...
Laatst bijgewerkt door roekes op 22-02-23 15:38, in het totaal 1 keer bewerkt

DuoPenotti

Berichten: 29720
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wat betalen jullie om je land te bemesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 15:09

En dat deed hij eerder dan niet?

Hier blijft alles hetzelfde zover ik begrepen heb.
Alles was hier al geregistreerd en denk dat hij alleen maar blij is met blijvende percelen.

petraaken

Berichten: 44210
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 15:12

meganvr schreef:
SARINO schreef:
Heb je een melkveehouder in de buurt? Ga daar eens horen over je land bemesten .


Dit is ook een melkveehouder :') Maar er zijn er inderdaad nog meer in de omgeving. Alleen voordat ik ja zeg op iemand leek het me wel verstandig om is te vragen wat een beetje normale prijzen zijn haha

nog verstandiger is om eerst de bodem te laten onderzoeken wat je precies nodig hebt voor hooiland of te beweiden door paarden. Voor hetzelfde geld moet er enkel kalk bij en zit je veel te hoog in fosfor.

Ibbel

Berichten: 49196
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 15:13

roekes schreef:
Het gratis mest laten injecteren is helaas voorbij begreep ik van de boer die mijn land al jaren bemest.
Lang leve de nieuwe regelgeving....


Dan vermoed ik dat-ie je een loer draait.
Beetje afhankelijk van waar je zit.

Maar er moet nu langs waterhoudende sloten (dus niet langs droge greppels) 5 meter afstand gehouden worden, dus een boer raakt op papier grond kwijt waar hij z'n mest op uit kan rijden. De derogatie wordt ook nog eens afgebouwd (maw, hij mag minder mest uitrijden dan eerst). Maw, er komt een groter mestoverschot (minder oppervlakte én sowieso minder per ha mogen uitrijden), en dat drijft de prijs om mest kwijt te raken dus gewoon op.

Maw, als je nu niet meer geld toe krijgt dan vorig jaar, word je beduveld.

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 15:20

Niets, wij krijgen mest van rosé kalveren over het land heen elk jaar, diegene heeft ingetekend voor zijn administratie op onze weide en is blij dat hij het kwijt kan.

StalNollie

Berichten: 9149
Geregistreerd: 21-01-07
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 15:21

roekes schreef:
Het gratis mest laten injecteren is helaas voorbij begreep ik van de boer die mijn land al jaren bemest.
Lang leve de nieuwe regelgeving....

Het land wat bemest wordt moet geregistreerd worden en het moet 24 uur van te voren gemeld worden dat het land bemest wordt en met hoeveel mest... Zelfs voor particulieren geldt dit nu...


Dat dit gemeld moet worden en hoeveel moet al jaren zo ook bij particulieren. Er mocht alleen nog maar gemest worden op land met ubn nummer ivm de registratie

Boeren staan te popelen om het gratis weg te kunnen rijden. Er is steeds minder grond dus laat je niet beduvelen een andere boer rijd graag gratis mest voor je uit

Balko

Berichten: 1137
Geregistreerd: 11-08-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 15:24

Ibbel schreef:
roekes schreef:
Het gratis mest laten injecteren is helaas voorbij begreep ik van de boer die mijn land al jaren bemest.
Lang leve de nieuwe regelgeving....


Dan vermoed ik dat-ie je een loer draait.
Beetje afhankelijk van waar je zit.

Maar er moet nu langs waterhoudende sloten (dus niet langs droge greppels) 5 meter afstand gehouden worden, dus een boer raakt op papier grond kwijt waar hij z'n mest op uit kan rijden. De derogatie wordt ook nog eens afgebouwd (maw, hij mag minder mest uitrijden dan eerst). Maw, er komt een groter mestoverschot (minder oppervlakte én sowieso minder per ha mogen uitrijden), en dat drijft de prijs om mest kwijt te raken dus gewoon op.

Maw, als je nu niet meer geld toe krijgt dan vorig jaar, word je beduveld.


Niet helemaal waar. Er stoppen ook veel boeren waardoor in sommige gebieden een mest tekort is. Zeker in geval van de akkerbouw.
Ligt ook aan het gebied waar je zit. Als je in een gebied zit met veel akkerbouw dan zit je slechter.

Voor ons is het inderdaad relatief duur om de mest af te voeren nu.

Brainless

Berichten: 29747
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 15:27

roekes schreef:
Het gratis mest laten injecteren is helaas voorbij begreep ik van de boer die mijn land al jaren bemest.
Lang leve de nieuwe regelgeving....

Het land wat bemest wordt moet geregistreerd worden en het moet 24 uur van te voren gemeld worden dat het land bemest wordt en met hoeveel mest... Zelfs voor particulieren geldt dit nu...

Die regel bestaat al jaren hoor :+
En kost hem niks extra's, kan hij gewoon online invoeren.

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-23 15:28

_Chantyyy schreef:
Heeft iemand enig idee hoeveel hooibalen je van een weide van 4680 m2 af haalt?
Bij voorkeur van die bolletjes zeg maar.

Dat kan per jaar enorm verschillen, wij halen van die kleine baaltjes van een grote wei, vorig jaar hadden we super mooi hooi, goede opbrengst ook, jaar ervoor was het een heel stuk minder.
Zelfde bij onze buren, die hadden een 2 ha gehooid, eerste snee bracht een 18 grote folie balen op, 2e snee was erg bedroevend dat jaar, te droog geweest na de 1ste snee en dat waren er toen maar 5 van hetzelfde stuk. De 2e snee heeft toen meer gekost dan opgebracht.

TanteFlavie

Berichten: 782
Geregistreerd: 26-02-10
Woonplaats: Merksplas (België)

Re: Wat betalen jullie om je land te bemesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-23 17:27

Ik betaal niets, mijn weide staat mee ingekleurd in zijn "gebied".
Verder neemt hij jaarlijks mijn mesthoop mee, deze wordt ondergeploegd in maisland.

Wish23
Berichten: 26
Geregistreerd: 17-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 09:06

Wij hoeven niets te betalen om de weide te laten bemesten. Boer van verderop komt dat graag doen. Ik moet altijd een beetje opletten dat hij de wei niet verzuipt in de mest. Hij wil het graag kwijt.

Es_ther

Berichten: 18717
Geregistreerd: 28-06-08
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 09:13

Een kratje bier :') . Loonwerker woont in dezelfde straat en zoveel land hebben wij nou ook niet

assie

Berichten: 9490
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Re: Wat betalen jullie om je land te bemesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 09:17

Als RVO of de NVWA hier toch eens zou meelezen :+ .

Wish23
Berichten: 26
Geregistreerd: 17-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 09:23

Es_ther schreef:
Een kratje bier :') . Loonwerker woont in dezelfde straat en zoveel land hebben wij nou ook niet


Ja inderdaad, een kratje bier wordt wel gewaardeerd :) maar het hoeft niet.

DuoPenotti

Berichten: 29720
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 09:23

assie schreef:
Als RVO of de NVWA hier toch eens zou meelezen :+ .

Omdat?

Jij gaat er vanuit dat het niet geregistreerd word?

Sinds wanneer is wel of niet betalen gelijk aan wel of niet registeren.

assie

Berichten: 9490
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 09:31

DuoPenotti schreef:
assie schreef:
Als RVO of de NVWA hier toch eens zou meelezen :+ .

Omdat?

Jij gaat er vanuit dat het niet geregistreerd word?

Sinds wanneer is wel of niet betalen gelijk aan wel of niet registeren.

Omdat je alleen land mag opgeven voor je (betalings)rechten dat je zelf in gebruik hebt.
Ik lees hier nogal vaak: "boer geeft het op", of "mijn perceel is bij hen ingetekend". Echter is de boer niet de gebruiker, dat is de paardenhouder. En dat is niet altijd in overeenstemming met de regels.

Ik vind het allemaal prima hoor, die constructies, maar ik zou er zelf minder snel iets over op internet zetten.

DuoPenotti

Berichten: 29720
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wat betalen jullie om je land te bemesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 09:53

Zou je ons dan uit willen leggen wat ik als grond eigenaar dan moet doen?
Want ja hier is precies bekend hoeveel mest er op komt, ook bij de instanties, en dat dat is altijd voldoende geweest.
Ik weet dat er dit jaar regels zijn veranderd dus als dat nu niet meer genoeg is zou ik graag willen weten wat ik dan moet doen.

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 09:55

meganvr schreef:
Gier. Met kunstmest ben k nog goedkoper uit had ik al gezien. Dat wou ik eerst maar weet uit ervaring dat het toch wat minder goed werkt.


Dan moet je geld krijgen! Laat je alsjeblieft niet voor het lapje houden en geld betalen, zij moeten van hun mest af en moeten daarvoor juist betalen

Ibbel

Berichten: 49196
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 10:16

assie schreef:
Omdat je alleen land mag opgeven voor je (betalings)rechten dat je zelf in gebruik hebt.
Ik lees hier nogal vaak: "boer geeft het op", of "mijn perceel is bij hen ingetekend". Echter is de boer niet de gebruiker, dat is de paardenhouder. En dat is niet altijd in overeenstemming met de regels.

Ik vind het allemaal prima hoor, die constructies, maar ik zou er zelf minder snel iets over op internet zetten.


Als dit niet kon of mocht, waarom staat er dan op een officiele mestbon een leverend UBN nummer en een afnemend UBN nummer?

Er is bovendien een levendige handel in mest, dat zou dan niet mogen/daar zouden RVO en NVWA niet van af weten?

assie

Berichten: 9490
Geregistreerd: 31-07-01
Woonplaats: Grun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 10:40

Ik zeg niet dat jullie (even algemeen) het niet volgens de regels doen, er mag heus mest worden opgebracht met de juiste vervoerbewijzen etc. Alleen lees ik veel bewoordingen die op zijn minst onhandig zijn.

Vaak is het intekenen van de percelen direct gekoppeld aan zowel mest als subsidie. Voorwaarde voor het mogen intekenen voor de BBR is dat je het perceel zelf in gebruik hebt (=zelf het risico draagt als er bijvoorbeeld geen oogst vanaf komt). In het geval van zo'n particulier perceel heb je het niet zelf in gebruik maar de particulier. Een constructie die prima kan werken, mits iedereen dan de juiste dingen zegt.

Ik heb bij rvo gewerkt op de afdeling controle percelen (6-7 jaar terug alweer toen de betalingsrechten (BBR) net de toeslagrechten vervingen). Hoeveel boeren er wel niet nat gingen na controle door NVWA ter plaatse omdat er percelen van particulieren werden opgegeven/ingetekend. Bij de controle zei de particulier dan tegen de inspecteur: "ja, ik gebruik dit perceel, dit zijn mijn paarden". Daarmee leverde de particulier dan in feite het bewijs dat de boer het perceel onterecht had opgegeven en ingetekend. Boer werd dan gekort op zijn subsidie en met een beetje pech kreeg hij ook nog een randvoorwaardenkorting aan de broek. Plus wanneer je aan "jezelf" levert zijn er andere voorwaarden aan de mest-administratie dan wanneer je aan een ander levert. Had je een fanatieke inspecteur, dan werd er ook nog een mestdossier aangemaakt met alle boetes/gevolgen die daarbij horen.

De regels zijn dit jaar inderdaad veranderd. De betalingsrechten (BBR) zijn dus niet meer van toepassing in 2023.
Maar ik zou gewoon wel voorzichtig zijn met het gebruik van bewoordingen als "intekenen, opgeven". Simpelweg omdat het tegen een boer kan worden gebruikt op het moment dat hij in een controle valt. De boetes en kortingen bij mest zijn niet de minsten.
Laatst bijgewerkt door assie op 19-03-23 10:42, in het totaal 1 keer bewerkt

MarjanB

Berichten: 16483
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 10:41

Ik betaal ook niks en wordt idd ook meegenomen voor de boekhouding. Mest is buisiness boeren betalen veel geld om het te kunnen plaatsen. Vooral in het zuiden.

Waar zit je ts?

pillow
Berichten: 7818
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Wat betalen jullie om je land te bemesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 14:40

Het loonbedrijf brengt het er bij mij op. Kost niks. Ze moeten mijn ubn nummer hebben en ik krijg van hun een brief met de hoeveelheid en de analyse.

Wish23
Berichten: 26
Geregistreerd: 17-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 16:28

Ik weet wel dat een boer hier verderop mij vroeg of ik bij controle wilde zeggen dat hij bij ons mest had uitgereden. Terwijl dit niet het geval was
Ik denk dat er op die manier wel wordt gesjoemeld.