Momenteel staat mijn bijna vierjarige paard nog met een heerlijk dikke wintervacht 24/7 buiten, maar dit jaar zal hij rustig aan worden ingereden waarna ik hem volgende winter vermoedelijk onder een deken ga zetten en waarschijnlijk ook in de nacht op stal. Hoewel ik nog wel veel twijfel

Nu hebben diverse winkels kortingen op het moment, ook op dekens, dus ik ben rustig aan het nadenken wat ik volgende winter (en de jaren daaropvolgend) ga doen. Hij maakt een dusdanig dikke wintervacht aan dat ik niet verwacht dat ik hem met deken kort in het vacht ga kunnen houden. Dus grote kans dat ik hem, misschien nog niet aankomende winter, maar wel wanneer hij in de loop der jaren meer aan het werk komt, ga moeten scheren.
Momenteel heb ik alleen een regendeken voor geval van nood liggen (die hij overigens nog nooit opgehad heeft). Dus ik ben nog behoorlijk blanco qua dekens en heb er ook nog niet heel veel verstand van wat nou wijsheid is.
In mijn zoektocht viel mijn oog op de Amigo Bravo 12 Bundel of Rambo Duo. Het spreekt mij aan dat je met liners kan wisselen. Nu vraag ik mij het volgende af:
- bij de Rambo heb je een 100 grams regendeken met 300 grams liner. Dan ga je dus van 100 naar 400 gram. Dat lijkt me een erg grote stap? Dus zul je nog losse liners van 100 of 200 gram moeten aanschaffen lijkt me? De bijgeleverde hals heeft 100 gram vulling.
- bij de Amigo heb je een regendeken met 50 gram vulling en een 100 en 300 gram liner. Dat lijkt mij een completere set waar je meer kanten mee op kan? De bijgeleverde hals heeft echter geen vulling. Zou dit te koud zijn voor een eventueel geschoren paard?
- hoe bevallen deze dekens? Wat heeft jullie voorkeur en waar letten jullie op?
- en qua maat: hij is nu drie, wordt vier dit jaar. Ik heb de onderlengte opgemeten en kom nu op 208, bovenlengte 155. Moet ik nog rekening houden met groeien (eerder in de lengte en breedte dan in de hoogte misschien?) Welke maat zouden jullie kiezen?
Ik ben heel benieuwd! Alvast bedankt voor het advies en de ervaringen