Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 21:32

Ik probeer weer wat aan te haken. Ik heb gevoerde laarzen van volgens mij de Bristol.

Hier sowieso een pech week. Man heeft een ontstoken voet dus ligt op de bank, is met pijn en moeite meegegaan met Liza inslapen. De quad is de accu van leeg dus ik voer nu alle dagen alleen en dan alleen in de schuilstallen. Het is even pittig zeg maar. Gelukkig heb ik nu een week vrij om bij te trekken.

greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-22 22:17

Das ook wel pittig zeg.. Het kan dus alleen maar beter worden vanaf nu? Heb je geen acculader voor de quad? Dan is het met een uurtje of wat weer opgelost...


ohja, kortingsacties, vaak op de originele prijs, maar een uurtje internet doorzoeken loont vaak wel.


ML ging net de ponies laatste hooibeurt geven, komt ie paar minuten later terug om te melden dat de stal van Bennie blank staat.
Was het dopje van zijn waterbak gesprongen, dus die stond lekker een uurtje of wat de stallen onder te spuiten. Zucht.

Net dus hele stal leeg staan scheppen en opnieuw vullen met strokorrels. Stal van Vera was nog soort van droog. hooinetten wel nat, en Bennie stond buiten in de bak met een kletsnatte deken ( en de rest van zijn lichaam). Hoe hij de deur open heeft gekregen is me een raadsel... arme pony.

Het is gelukkig net even gestopt met regenen, dus ik heb het kletsnatte hooi op het pleintje uitgestort en daar staan ze nu met zijn tweeën van te smikkelen, terwijl we de stallen weer in orde maken...
Niet wat ik gepland had vandaag..

Lynn_Nikita

Berichten: 25488
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 08:12

wat een waterspektakel Greendragon, bah

Net tussen de bui door snel gevoerd, opruimen doe ik vanavond wel.

Robijn net wat GD zegt geen lader of andere accu?

joyce83

Berichten: 5221
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 09:37

Ik lees op de achtergrond nog wel mee maar weinig nieuws te melden.

Voor ieder die het kan gebruiken sterkte.

Hier last van water, de bak is wat natter als ik gewend ben. Guus nog steeds op rust, heb wel back on track beenbeschermers om en heb het idee dat de achterbenen wel wat smaller zijn. Niet dat ik wist dat ze dikker waren... Maar heb wel het idee dat de bloedsdoorloop beter is daarmee.

Karin_deB

Berichten: 8260
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 10:01

@Laurie, sterkte met wat er loos is, het klinkt best heftig :(:)
@spottedponie, balen van de aanrijding met de scooter. Gelukkig alleen maar materiele schade :(:)
@Belker, ik vindt Johny zn deken echter super tof en schattig :D
@Robijn, nog gecondoleerd en veel sterkte met het inslapen van de hond :(:) Altijd rot om dieren te laten gaan.
Rot ook van je man :(:)
@Malenka, gelukt met het bouwen van het afdakje?
@Marjan, fijn dat je weer thuis bent! Geinige souvenirs :D
@Dais, beterschap en sterkte met de buikgriep :(:)
@Jinte, lief koppie heeft je nieuwe paard!
@Greendragon, dat is rot! En een boel werk erbij zeg!

Pfff wat een nat weekend zeg. Ik was helaas te vroeg met regendekens eraf halen dus chaggie paarden :Y) (stomme buienradar).

Verder is mn hooi bijna op dus ik had de hooiboer geappt maar zijn moeder is net overleden :(:)
Ik heb nog t/m zaterdag hooi dus hij ging kijken of het lukte om daarvoor wat te brengen en anders moet ik even zoeken naar een tussenoplossing.

Belker

Berichten: 15329
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 10:13

Karin gecondoleerd. Sterkte.

Joyce, balen dat Guus nog steeds op rust staat. Het zit je niet mee met haar, jammer.

Hier ook natte bende, her en der plassen maar ook voldoende droge plekken. Ze zijn vandaag met een overkapping begonnen. Straks de auto’s onder dak en een grote ruimte voor hooi. Achterkant is 13 meter en voorkant 11.

DubbelFun

Berichten: 88739
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 10:18

@belker: dat is een mooie afmeting voor een extra dak.
@greendragon: wat een waterellende, arme pony.

Toen ik net ging voeren was het nog droog, maar nu regent het ook. Maar het meeste hooi ligt in de schuiltent en ze hebben de hele nacht kunnen opdrogen.

MarjanB

Berichten: 16492
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 10:59

Ik sluit me aan bij Karin haar post! Sterkte allemaal! En Karin hoop dat je ergens anders hooi kan krijgen?

Ik had net mazzel. Ze waren slootkanten aan het maaien, lief gekeken en :D als ie door m’n wei mocht rijden dan kon ie de andere kant makkelijker doen. No problemo, dus onze kant is nu ook gedaan :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88739
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 11:15

Mooi als het zo geregeld kan worden.
Ik ben wel blij dat we hier geen sloten/greppels hebben die gemaaid moeten worden.
Eigenlijk moet ik uitmesten, maar ik heb er zó géén zin in met dit weer.

DuoPenotti

Berichten: 29746
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 11:25

Hier net ook een flinke bui, maar nu schijnt de zon! Ik ga niet op buienradar kijken of het gaat veranderen :P

Fijn marjan dat het zo gedaan is.
Hier ken ik ook de verplichting niet omdat zelf te doen.

GD oh wat een ellende.
Hier ook eens gehad, je bent er ineens zo lang mee bezig...

Sterkte robijn hopelijk gaat het snel wat beter

DubbelFun

Berichten: 88739
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 11:45

Ik kijk juist wel altijd op Buienradar zodat ik weet dat ik geen bui op mijn dak krijg :)
Het lukt de zon nog niet echt om er door te komen en vanmiddag kan er weer wat vallen.
Eerst maar koffie :9k

DubbelFun

Berichten: 88739
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 13:42

De juiste kreet voor vandaag is waterkoud, gelukkig lijkt de regen later in de middag naar de kust af te buigen.
De mest is iig weer geruimd.

Anoniem

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 17:50

De dierenarts belde nog met de uitslagen. Ze testte positief op een andere parasiet ziekte en gezien de symptomen is ze daar ook aan gestorven.

greendragon
Berichten: 516
Geregistreerd: 26-04-15
Woonplaats: Betuwe

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 21:27

Ik kijk ook heel vaak op buienradar, maar het klopt vaak voor geen meter met die kleine korte buien...

Hele dag droog en nu regent het. Ponies hebben weer geluk, ook omdat de paddock nog steeds erg nat is... Hebben we weer vrij vandaag.

Lekker Marjan, dat het zo kon! Is het maar weer geregeld.

Ik ben nu wel blij met de strokorrels in de stal. Met een paar kruiwagens verse korrels in Bennies stal, had hij afgelopen nacht toch weer een fijne droge ligplek en vanochtend hadden die korrels al het overgebleven vocht opgezogen en was het lekker fluffie. Nog even door elkaar geharkt vandaag en voila; zijn bedje was weer gespreid. Nu alleen nog wachten op de bestelling van de Agradi met vervangingsdopjes voor zijn waterbak. Nu gedoe met een emmer steeds.

Robijn, die uitslagen, kun je daar nog iets mee met je andere hond?
Was dit gewoon een gevalletje pech? Ze was nog zo jong.

Karin_deB

Berichten: 8260
Geregistreerd: 15-08-04
Woonplaats: Rijsbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 23:00

Bah wat een zeikweer zeg.

Hier weer 2 zeiknatte en chaggie paarden. Ik heb potverdikkie een stal van 8x3 maar ze er samen inzetten gaat niet omdat de merrie hem dan doodmept vrees ik.

Toch zou ik ze met dit weer graag beide op stal willen zetten dus ik ben aan het kijken hoe of wat.
Jullie tips/ideeen?

Een buitenbox plaatsen kost om en nabij 5000,-

Ik zat te denken om misschien via schuilstal.com iets te huren maar ik wil wel graag iets wat ik kan afsluiten zodat ze zichzelf ook daadwerkelijk de rust gunnen en eens droog gaan staan en een tukkie doen.

De overkapping staat op metalen palen dus die afzetten is niet zo makkelijk denk ik (kan bv geen houten planken stapelen om zo dichte kanten te maken) + hij is hoog.

Dais_

Berichten: 4039
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 23:06

Lastig Karin. Ik ben toevallig ook aan het bedenken hoe ik een inloopstal kan maken en er toch voor kan zorgen dat ik ze nog apart kan zetten aangezien Quinta noooooooit stopt met eten. Heel benieuwd hoe anderen dit oplossen! De inloopstal zou hier 12mx6m worden. Ofja dat is het idee :o .



Ik heb ze vanavond om 6 uur al op stal gefrommeld en ze leken het niet erg te vinden met al die regen. Soms voel ik me schuldig dat ik ze naar Nederland heb gehaald. Misschien moeten we maar naar Spanje terug emigreren met z'n allen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 23:08

Nee zijn parasieten die in bepaalde gebieden veel voorkomen en niet zonder tussengastheer overdraagbaar zijn gelukkig.

Voordat ze kwam was ze op deze negatief getest, dus echt dikke vette pech.

MarjanB

Berichten: 16492
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Regio Boxmeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 23:16

Maar waarom perse op stal zetten? Hier blijven ze wel achter een stro touwtje staan :') maar goed dat is wel heel makkelijk gedacht om zo boel op te spitsen. Wat ik zou doen en ook al eens over heb zitten denken als het ooit nodig moest zijn. Een draai wand. Gewoon wel een lage wand die dan de stal doormidden kan delen. Afbeelding kan hier vanaf de hoge paal naar de wand er achter een tussen wand plaatsen. Heb ook twee deuren in de voorwand zodat dat mogelijk is.
Links zou dan 3 x4 worden en rechts 4 bij 3,5 ongeveer. Soms wil ik Kaatje ook wel opsluiten maar goed die is nu voor het eerst echt chill en staat gewoon het liefst buiten in weer en wind, dus dan maar inpakken.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 23:20

Ik ben wel eens op een stal geweest waar ze idd draaibare wanden hadden. De boxen waren volgens mij 4x4 of 3,5x3,5. In de zomer was dat vakantiestalling. In de winter gingen de wanden tegen de achtermuur en alle staldeuren open, en zat er een paddock aan. Dan liep de eigen kudde daar.

Dais_

Berichten: 4039
Geregistreerd: 06-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-22 23:21

Ik wil ze 'snachts binnen hebben om op te drogen en zodat ze droog kunnen liggen. Hun track is alleen maar modder en hun paddock is niet veel beter. Daarbij zit ik in een open gebied aan de zeedijk zonder beschutting en de opening van de stal is op het zuidwesten. Slechter kun je het niet hebben hier :=. Maar het gaat me steeds meer tegen staan om ze 'snachts op te sluiten in die stalletjes van 3x3 ;(

DuoPenotti

Berichten: 29746
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 05:36

Misschien kun je het maken en bevestigen zoals een trailer tussenschot?
Een fabriek als weijer maakt alles zelf dus kunnen ook vast wel een gewenste maat maken.
Of als jezelf handig bent.

https://www.aanhangwagenparts.nl/paarde ... dentrailer

Mijn merrie en ruin kan ik ook niet samen opsluiten.
De schuilstal die ik heb heeft dan ook 2 deuren. Dan gaat het goed.
Maar dat is mooi voor overdag. Voor de nacht heeft dan de merrie ook geen rust. Dus helaas ik sluit ze op. Geen dichte wanden. Maar wel hun eigen hooi en ruimte.
En met de wolf in de buurt geeft ook mij dat nu rust.

Lynn_Nikita

Berichten: 25488
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 08:19

Karin_deB schreef:
Bah wat een zeikweer zeg.

Hier weer 2 zeiknatte en chaggie paarden. Ik heb potverdikkie een stal van 8x3 maar ze er samen inzetten gaat niet omdat de merrie hem dan doodmept vrees ik.

Toch zou ik ze met dit weer graag beide op stal willen zetten dus ik ben aan het kijken hoe of wat.
Jullie tips/ideeen?

Een buitenbox plaatsen kost om en nabij 5000,-

Ik zat te denken om misschien via schuilstal.com iets te huren maar ik wil wel graag iets wat ik kan afsluiten zodat ze zichzelf ook daadwerkelijk de rust gunnen en eens droog gaan staan en een tukkie doen.

Ik heb zelf in de avond de oude merrie apart met haar open stal en paddock en de heren in de nieuwe stal en hun paddock. Samen opsluiten in 1 stal wordt ook drama

De overkapping staat op metalen palen dus die afzetten is niet zo makkelijk denk ik (kan bv geen houten planken stapelen om zo dichte kanten te maken) + hij is hoog.



Van hout zijn ze goedkoper.
Kun je niet zo`n panelenstal met zeil als dak huren kopen, meen rond de 1500 euro ( koop) e dan de zijwanden zelf dichtmaken? Ik zie ze nu veel bij mijn westernvrienden voorbij komen

DubbelFun

Berichten: 88739
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 10:17

Zo'n panelenstal is dus mijn schuilstal van 4x3,60. Zelf de wanden met winddoek dicht gemaakt. Ook heb ik er een paneeldeel bij met een port er in zodat ik hem ook af kan sluiten.
Afbeelding

Ze maken er dagelijks veel gebruik van zowel met nat als met warm weer.

Je hebt ze in heel veel soorten; paard en pony hoogte en zelfs met de onderkant dicht, met voeropeningen etc.

spottedponie
Berichten: 2962
Geregistreerd: 07-09-09
Woonplaats: Berkel Enschot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 10:23

Hier was het gister overdag droog, paarden gewoon lekker de hele dag buiten geweest. Snachts gaan ze hier sowieso op stal, 2 aparte boxen van 3,5x3,5 voor de paarden en de pony's in 3x3
Vandaag ook alles buiten, als ik de weersvoorspelling zie, verwacht ik dat ze vaanaf morgen paar dagen binnen blijven, en alleen savonds even de benen kunnen strekken...

Verder wel bijgelezen, maar het ontbreekt me (wederom) aan tijd...

joyce83

Berichten: 5221
Geregistreerd: 03-10-06
Woonplaats: Vlodrop, limburg

Re: Het paarden-aan-huis-topic deel 8

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-22 12:07

MarjanB fijn dat ze dat dan even mee maaien, scheelt weer een hoop werk. Ik blijf jouw stal zo mooi vinden....

Hier staan ze apart nu ivm rust Guus, maar Guus dreef mij het oudje ook teveel op. Helaas kan ik nu ook niet ieder hun eigen stal in laten overdag, er kan maar 1 naar binnen lopen. En dat is dan nu Guus omdat die zo klein mogelijk moet staan.

Hopelijk kan ik ooit de garage kopen van de buren (mijn ouders) dan kan ik wat anders ervan maken of daar nog een extra schuilplek achter maken.

Ik vind het maar eng met de wolf trouwens. We hebben buitenstallen, kan de luik wel dichtmaken van deur omdat ze nog traliesraam hebben. Maar dat is toch ook sneu om dan zo opgesloten te staan in 3x3. En hoe moet ik het voor overdag doen? Als ik weet dat een heras hekwerk werkt dan zet ik het erneer, dan maar de kosten. Nadeel is wel dat de achterburen recht op de wei kijken dus kan ook niet echt iets neerzetten wat hun uitzicht verstoord. Nou ja in stukken gevreten paarden zal ook niet zo lekker uitzien...