De paardenmest wordt versleept en in principe 1x per jaar gekalkt.
Nu is dat allemaal wat achtergebleven qua onderhoud en heb ik een inhaalslag te maken. Afgelopen zomer hebben we ook strookbegrazing toegepast en na kaalgrazen de wei dicht gedaan en gemaaid en de mest versleept. We hebben meerdere weitjes en elk weitje had 2-3 maanden rust.
Ik heb het perceel overgenomen midden in het weideseizoen, dus ik heb hier niets aan veranderd. Dat wil ik het komende jaar anders doen, zodat de grasmat iets beter behouden blijft.
In oktober is de laatste wei dicht gegaan en heb ik alle weides gemaaid, gesleept en een maand later gekalkt. Omdat er zeker 2 jaar niet is gekalkt, wil ik dit in maart nog een keer herhalen. Ik heb een mengsel met calcium en magnesium gebruikt. Er stond vorig jaar aardig wat boterbloem en zuring, dus het was/is hard nodig.
Door het intensieve begrazen met strookbegrazing, zijn er ook wat minder dichtbegroeide plekken ontstaan en moet ik gaan doorzaaien. Het liefste doe ik dat met een mengsel met verschillende grassen en kruiden. Maar welke moet ik nemen? Iets met bomen en een bos

En wat is wijsheid? Nu eerst doorzaaien en over een maand kalken of andersom?