Advies/ervaring gevraagd over opstallen jaarlingen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kendra

Advies/ervaring gevraagd over opstallen jaarlingen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-21 09:07

Wij hebben 2 KWPN merrie jaarlingen, die tot nu toe 24/7 buiten lopen op de wei. Ze krijgen onbeperkt ruwvoer met wat krachtvoer en een vitaminebrokje. Ze doen het prima, maar ik vind ze vrij rustig (saai) en ze zijn de laatste weken met dit winterweer ook hun speklaagje wel kwijtgeraakt. Ze liggen wel, maar niet vaak. De wei is gedeeltelijk mooi hoog en droog, maar ook een stuk modderig (en nu bijna onbegaanbaar door de vorst).

Omdat het de komende weken vies weer wordt (regen, wind en rond het vriespunt) twijfel ik nu toch of ik ze niet 's nachts binnen ga zetten, zodat ze even lekker kunnen liggen en bijkomen. Wij hebben 2 stallen (niet grenzend aan het land) dus het kán. Maar houd ik ze dan de hele winter iedere nacht binnen of kan ik ze ook af en toe een nachtje opstallen? Ik vind het voor de jong beesten toch wel belangrijk dat ze zo veel mogelijk buiten zijn. Maar ze moeten ook gezond blijven en goed groeien.

En ik ben erg van het ritme en denk altijd dat paarden te veel onregelmatigheid op dit punt niet fijn vinden....
Dus wat zal ik doen: 1/ buiten laten lopen 2/ af en toe een nachtje binnen 3/ iedere nacht binnen?
Wie heeft advies/ervaring?

Samzan

Re: Advies/ervaring gevraagd over opstallen jaarlingen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 09:55

S’nachts binnen, onbeperkt hooi en een lekker stro nest, speklaagje weg betekend het koud hebben dus dat is niet goed, een paard wordt zo wie zo rustiger in de winter als ze buiten lopen, zo sparen ze brandstof…is normaal, krachtvoer geef je met je ogen, hoe zien ze er uit…paarden in de groei zien er elke maand anders uit maar een beetje puppyvet in de winter is niet erg.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 10:04

Kijk naar de beste opfokstallen, daar staan de paarden snachts binnen in een grote loopstal met dik strobed, dagelijks Krachtvoer en onbeperkt hooi tot de beschikking. En zo hoort het!!
Beestjes moeten goed kunnen eten en groeien om later sterke paarden te zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 10:12

Ik had mijn jonge 2 paarden dag en nacht buiten en ze hadden een schuilstal. Waar ook hun hooi stond.
Nu waren dat tinkers die hun speklaagje toch wel houden :D
Maar een hele enkele keer heb ik ze in de nacht binnen gehad. Waarschijnlijk meer voor mijn gemoedsrust dan die van de paarden :D
Maar ik wilde ook dat ze een binnen stal kende. Je weet nooit waarvoor dat nodig is. Dus vond het dan ook wel een goede oefening zo af en toe eens.
Ik had niet het idee dat ze ineens erg van hun ritme af waren voor dat nachtje op stal.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 10:14

Popstra schreef:
Kijk naar de beste opfokstallen, daar staan de paarden snachts binnen in een grote loopstal met dik strobed, dagelijks Krachtvoer en onbeperkt hooi tot de beschikking. En zo hoort het!!

Dat kan buiten ook hoor :+

Hebben ze nu helemaal geen schuilmogelijkheid? Dan vind ik in de nacht in de koude periode op stal geen gek idee. Zelf heb ik mijn jaarling ook 24/7 buiten lopen, maar wel met mogelijkheid om in de schuilstal (die aan 3 kanten dicht is en opgestrooid) te kunnen staan en liggen. En dit doet ze ook met de koude nachten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 10:15

ik denk juist dat het heel goed is om ze af en toe binnen te zetten want dan wennen ze daar ook aan.
het is gewoon wel handig dat als er ooit wat is ze gewoon binnen kunnen staan.
en ja het zijn kleuters,ze hoeven niet af te zien met bar weer, dus lekker naar binnen doen.
niet over twijfelen hoor.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 10:19

Als er geen schuilstal is dan s nachts op stal en 24/7 onbeperkt goed hooi voeren. Los van de grond of uit een open bak. Geen hooinetten of andere slowfeeders gebruiken, ze moeten echt goed kunnen bunkeren.

Als ik de KWPN-er vergelijk met mijn Groninger-pony dan is de KWPN-er ook schraler maar dat was die ook in de zomer. Zulke dieren moet je echt wel beschermen tegen de kou.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 10:26

Ik ben het eens met mijn voorgangers, als er geen mogelijkheid is tot een schuilstal dan zou ik ze s"nachts ook binnen zetten zodat ze een beetje bij kunnen komen.

divided

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 10:28

Belangrijkste vraag is inderdaad of ze een goede schuilplek hebben.
Ik ben absoluut voor zo veel mogelijk buiten, maar de situatie moet er wel naar zijn. Die van mij heeft nu de luxe dat hij in een stal met uitloop op de wei kan blijven met een ander paard 's nachts, maar daarvoor gingen ze allemaal 's nachts in een individuele stal omdat de schuil- en bijvoersituatie voor de hoeveelheid paarden gewoon niet ideaal is in de winter. Ik merkte echt dat het hem goed deed.

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 10:34

Op het moment dat ze gaan invallen is voor mij een teken om naar binnen te halen. Geen idee hoe je weide gelegen is, maar het komt vaker voor dat paarden onvoldoende echte rust/slaap krijgen omdat er geen prettige en veilige plek is om te liggen. Ik zou ze ook ‘s avonds naar binnen halen en een goede laag in de stal doen waarop ze comfortabel kunnen rusten.
Is de kwaliteit van het ruwvoer voldoende? Voer je hooi of voordroog?

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 10:38

Daihyo schreef:
Popstra schreef:

Dat kan buiten ook hoor :+

Hebben ze nu helemaal geen schuilmogelijkheid? Dan vind ik in de nacht in de koude periode op stal geen gek idee. Zelf heb ik mijn jaarling ook 24/7 buiten lopen, maar wel met mogelijkheid om in de schuilstal (die aan 3 kanten dicht is en opgestrooid) te kunnen staan en liggen. En dit doet ze ook met de koude nachten.

Helemaal mee eens. :j

Bijkomend voordeel van af en toe een nacht op stal is dat dat ook gewoon wordt. We leven nu eenmaal in een wereld waarin paarden af en toe op stal moeten (bv bij een dierenarts). Dan is het handig als ze dat kennen.

Feit dat ze nu hun speklaagje al verloren zijn geeft in mijn ogen aan dat ze het nu wat te zwaar hebben. Ze moeten tenslotte nog een maand of 3 door. Ik zou ze bij slecht weer dus op stal zetten met flink ruwvoer. Onze paarden vinden vooral nattigheid slecht weer, kou maakt ze niet zo gek veel uit maar bij regen staan ze veel binnen in de schuilstal.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 11:28

Ik heb zelf nooit jaarlingen gehad.Wel veel gezien bij anderen en soms werden die zo aan hun lot overgelaten op een weitje dat ze zelfs ingegroeide halsters kregen.Sommige mensen gooiden ze gewoon buiten en haalden ze pas naar binnen als ze 3 waren en ingereden konden worden.Ooit toen het vreselijk nat was kwam er op mijn pensionstalling wel een hele grote groep jaarlingen waar kennelijk dure afstammingen tussenzaten maar die er vreselijk sjofel uitzagen en absoluut niet in de hand geweest waren,die daar tijdelijk in een grote loopstal moesten. Hun hoeven waren zo verwaarloosd dat een vrouwtje op stal van haar eigen geld een smid wilde laten komen omdat ze het zielig vond.De stalhouder hield dat trouwens tegen.Daarna kreeg hij zelf nog problemen met de betaling. Ik bedoel eigenlijk te zeggen dat jaarlingen het beste toch bij slecht weer op stal moeten kunnen en dan tevens in de hand komen en verdere noodzakelijke verzorging kunnen krijgen.

Raineri

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 11:54

Hmm lastig. Denk je of weet je dat ze het koud hebben? Ze kunnen echt wel wat hebben. Mijn jaarling staat ook 24/7 buiten, met een schuilstal weliswaar. Een beetje schraal is echt niet erg. Jaarlingen variëren ook soms in vet. Die van mij was afgelopen periode ook behoorlijk schraal maar nu zit er weer spek op.
Aan stal wennen is goed overigens wel, en handig voor de toekomst. Maar ik heb toch echt wel een sterke voorkeur om altijd, ondanks kou buiten te houden. Paarden hebben de behoefte om 2 uur te eten en dan te rusten. Ze hebben geen dag- en nachtritme en die ga je ze nu wel opleggen. Is er een loopstal wellicht?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-21 13:18

Dank voor deze reacties! Ik word ook wel bevestigd in mijn zorg! Vind ook dat ze niet mager moeten worden maar denk ook dat ze een beetje moeten afharden. Maar niet teveel!
Ze zijn vorig jaar - als veulen - in de winter ook altijd 's nachts binnen geweest en zijn verder goed halstermak enz., dus dat is het probleem niet. Wij fokken al heel lang zelf op maar door persoonlijke omstandigheden is het dit jaar wat anders dan anders. Ze staan in een beschutte wei, gedeeltelijk hoog en droog met onbeperkt ruwvoer (voordroog) van goede kwaliteit en krijgen dagelijks wat krachtvoer met vitaminebrokjes erbij. En inderdaad geen schuilstal, dat is wel jammer maar nu even niet anders. We gaan ze 's nachts opstallen, lekker in het stro. Vinden ze vast fijn. En als het weer het toelaat laat ik ze gewoon weer buiten :) .

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 14:13

Je moet gewoon kunnen voldoen aan een aantal eisen, imo zijn die: droge voeten tijdens het eten, een droge ligplek en een plek waar ze droog en uit de wind kunnen staan.

Of je dit nu voorziet door een schuilstal op de weide of door ze snachts op te stallen maakt op zich niet zoveel uit.

Als er geen schuilstal is zou ik ze snachts dus zeker opstallen, een jong paard heb ik sowieso wel graag regelmatig eens een nacht of een dag op stal puur zodat ze er aan wennen, scheelt een hoop als ze onverhoopt eens op boxrust moeten.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 14:30

Dagelijks even in handen en meelopen aan een touwtje is om tig redenen nuttig. Met vestiging van wolvenroedel in drents-friese wold en aanwijzing van geheel drenthe als recht op omheiningssubsidie voor schapenhouders ivm wolvenpreventie is dat 's nachts (dus voor donker!) opstallen een noodzaak aan het worden ook voor dieren als paarden.

Tijn8

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 14:59

lekker voor ze dat ze 's nachts naar binnen mogen!