Advies gevraagd, welke deken in een aanrader?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Oskarrino

Advies gevraagd, welke deken in een aanrader?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-21 15:38

Ik ben opzoek naar een nieuwe deken voor mijn paard.

Dit moment heb ik 2x een bucas deken
- smartex rain
- daaronder een bucas quilt onderdeken

Deze kan ik aan elkaar bevestigen, super fijn maar mega zwaar en vanmorgen lag het bovenste deel dus los op de grond (ander paard hem afgetrokken denk).

Ik ben zelf niet tevreden over de smartex rain deken, gaten zaten er binnen paar weken er al in (ondanks 1000D). Wel ligt deze goed qua pasvorm op m'n paard. (Ik heb contact gehad met bucas maar ze doen helemaal niks qua garantie.)

Ik zoek dus een deken, die stevig is en daarbij niet heel zwaar. Mag 250/300 grams zijn. Ook echt goed waterdicht aangezien hij met regen ook buiten staat.

Wie kan er een goed merk / type adviseren? Budget maakt niet uit, als het echt maar een goeie is.

Myfairytale

Re: Advies gevraagd, welke deken in een aanrader?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 16:12

Rambo of Rhino, beiden van Horseware. Eventueel de Amigo-lijn.
Ik wil nooit meer anders, vind ze veel fijner dan Bucas.

Mulan000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 16:13

Pasvorm is een belangrijke

1000dd is voor mij het minimum, bij voorkeur hoger

BR heeft een goede collecties met dekens van 1200dd en daarbij goed waterdicht.
Het moet wel de pasvorm van je paard zijn.

HH's extreme 1680dd is ook een sterk deken, maar ook dit moet net de pasvorm van je paard zijn.

Dominick is ook zeker een aanrader, maar dan praat je ook over een duurdere prijsklasse

Anky heeft ook goede outdoor dekens gehad.

Horseware Rhino en Rambo zijn ook toppers, maar ook vreselijk prijzig.

Pessoa waren vroeger ook goede dekens, maar lijken nergens meer te koop.

Het is helaas vaak een zoektocht om het juiste deken voor je paard te vinden

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 16:16

Horseware Rambo!
ci 8 jaar geleden mijn eerste gekocht en nog steeds dezelfde deken probleemloos elke winter in gebruik

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 16:17

Ik zweer bij de rambo wug dekens. Ja, zeker prijzig, maar gaan ook een eeuwigheid mee, goede pasvorm en ligt gewoon netjes op je paard zonder beensingels oid.
Ooit ook de rhino geprobeerd, maar die is toch wat minder dan de rambo. Stof was net wat minder stevig.

Questquedit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 16:39

Wij zijn hier helemaal overgestapt op de Master dekens. Voor ons een super pasvorm met schoftkussens en erg sterk, 1680D

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 16:46

Ik heb idd ook hele selectie Rhino . Wat een prima steken veel beter dan bucas, mooie pasvorm, en veel lichter.

De master heb ik ook geprobeerd maar helaas was de hals veel te ruim

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 17:40

Ik heb ook een hele sterke van Horze. Volgens mij 1680 denier. Fijne pasvorm ook

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-21 17:56

Questquedit schreef:
Wij zijn hier helemaal overgestapt op de Master dekens. Voor ons een super pasvorm met schoftkussens en erg sterk, 1680D

Zit inderdaad even te kijken maar lijken erg mee te vallen qua prijs!

Rambo wug ook naar zitten kijken, maar twijfel of hij lekker zit bij mijn paard, hij heeft best een onderhals en ben bang dat het anders net te strak zit. Dus dan moet ik even meten.

De rest ga ik nog ff googlen!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 17:59

Verwacht van andere merken geen langere levensduur of service bij vandalisme. Daar staat geen merk garant voor :D
Geen merk is trouwens tegen vandalisme door paarden bestand.

Zelf ben ik heel tevreden over Bucas (irish). In het verleden was ik lang tevreden over Horseware Rhino en Rambo (maar niet over Amigo, en ook niet over Wug). Maar goed, ik heb geen vandalen op stal.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 18:07

ik heb altijd harrys horse gehad en die waren sterk en waterdicht.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 18:24

Rambo, mijn paard loopt o.a. in 2 hectare bos. Met allerlei soorten bomen en takken. Het deken zit nu in zijn 6e winter en er mankeerd helemaal niets aan, alleen de zwarte kleur is wat dof geworden. Hij is 2x professioneel gereinigd en de andere jaren heb ik hem zelf schoon gespoten met de tuinslang. De pasvorm kan niet beter, sluit ontzettend goed aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 18:30

Die 1000D is veeel sterker dan een nylon deken met 1680 of 1200D he wist je dat wel? De bucas smartex is balistic nylon een hele sterke stof. De buitenstof van Rambo is exact hetzelfde ook kijk maar:

RAMBO
• 1000 Denier Ballistic Nylon buitenkant

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 18:34

Ik heb Weatherbeeta dekens met triple weave stof. Meen ook iets van 1600 D, maar dat weet ik niet helemaal zeker.
De andere haf droeg Rambo dekens, maar die passen op deze niet lekker.
Beide merken zijn behoorlijk stoei-proef.
Heb ze beiden nog wel eens met open mond op de ander zien afvliegen en een hap deken zien nemen, maar de dekens bleven heel en waterdicht.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 18:36

Ik heb een bucas smartex extra nadat er vorig jaar in een maand tijd 3 oude en een gloed nieuwe zijn gesloopt. Boys will be boys := . Tot nu toe (klopt op hout) doet die het nog :D

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 18:38

Als je paard een Bucas stuk krijgt denk ik dat je niet veel anders zou kunnen vinden dat heel blijft.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-21 18:40

Babootje schreef:
Als je paard een Bucas stuk krijgt denk ik dat je niet veel anders zou kunnen vinden dat heel blijft.

Niks is onverwoestbaar dat begrijp ik hoor! :) Is meer dat ik ook naar iets anders wil kijken, opties wil bekijken en een deken die minder zwaar is.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 19:11

De pasvorm van de Bucas met ‘vierkante’ hals, zoals bij Smartex en Irish, is wel heel specifiek. Ik heb twee pony’s, beiden passen het best in dekens met deze halsvorm. Aangezien de 0-grams regendeken met zo’n hals van mijn ruin helaas nu lek is en er voor mijn merrie geen 0-grams regendeken bestaat met zo’n hals, koop ik een deken die qua lengte past en qua borst iets te ruim is, en laat deze dan aanpassen naar ‘vierkante’ hals bij een kledingreparatiewinkeltje.

Ik vind de Irish minder zwaar dan de Smartex, trouwens.

Galoppig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 19:34

Ik kan dekens van Horze eigen merk in ieder geval afraden, is puur duurkoop.
Bucas Atlantic 50gr heb ik nu en deze past echt heel mooi door die schouderplooien (zoals andere noemen 'vierkante hals'), ik heb hem nog niet zo lang en mijn paard heeft nu geen deken nodig.

Ik ben bewust voor bucas gegaan door de specifieke driedubbele voorsluiting.

Rainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 19:42

Ik had voorheen ook de bucas quilt met dan de power turnout en vond dat ook erg zwaar. Inmiddels ook smartex rain en nu horseware liners eronder ipv de quilt en vind dit zelf veel fijner. Die liners wegen duidelijk een stuk minder. Lost de gaten in de deken natuurlijk niet op. Hier krijgen ze bucas dekens gelukkig echt niet stuk.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-21 20:34

Rainer schreef:
Ik had voorheen ook de bucas quilt met dan de power turnout en vond dat ook erg zwaar. Inmiddels ook smartex rain en nu horseware liners eronder ipv de quilt en vind dit zelf veel fijner. Die liners wegen duidelijk een stuk minder. Lost de gaten in de deken natuurlijk niet op. Hier krijgen ze bucas dekens gelukkig echt niet stuk.

Ah dat is ook nog een optie. Het zijn gelukkig kleine gaatjes en te repareren met een bucas repair pakket, maar die hebben ze alleen in het blauw en ik heb zelf de zilveren :+ Zij die liners ook goed te bevestigen aan de bucas? Of heb je ze er los onder?

Rainer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 20:58

Ja die zijn prima te bevestigen zowel voor als achter. Eigenlijk hetzelfde als de quilt, alleen is het klittenband voor enkelzijdig ipv dubbel maar dat zit nog steeds stevig, ook met hals erbij. Moet eerlijk zeggen dat ik het alleen in de tussenperiodes gebruik, zoals nu omdat ik ook een smartex extra heb. Maar ik vind het ideaal. Met de quilt voelde het toch een beetje als gestuntel (ik denk door het gewicht? dubbele buiksingels vond ik ook niet zo fijn) terwijl ik dat met deze liners echt niet zo ervaar. Je hebt alleen geen stay dry...

Riviera87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 21:05

Master dekens bij hypostore. Let op vallen wel wat groot! Die blijven in onze ruinen groep, waar veel gespeeld word, tot nu toe wel heel.

Mrijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 21:06

Ik vind deze dekens van kramer geweldig! https://www.kramer.nl/Paard/Paardendeke ... -Fit-200-g

Voor mijn paard heeft hij de perfecte pasvorm, hij is heel sterk (1680dn), goed ademend en waterdicht. Mijn paard staat 24/7 buiten en loopt de hele dag dus ik vraag veel van een deken. Deze licht altijd mooi los om haar schouder en drukt of schuurt nergens.

balance
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 01:01

Buitendekens hebben we het over toch? Bij mij zoektocht kwam ik in elk geval op ballistic. Dat lijkt tot nu toe het meest scheur vast. Ik ga jullie even volgen hier, ik ben ook nog op zoek.
Ik heb pas één gekocht met vaste hals en mijn sloper merrie laat hem mooi heel.