Dierenpolitie kwam aan de deur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PoelieWoelie

Dierenpolitie kwam aan de deur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-12-21 17:55

Hoi, ik weet niet precies waarom ik dit precies schrijf, ik denk misschien om even mijn verhaal kwijt te kunnen.

Mijn IJslandse paarden staan bij mijn ouders. Mijn ouders zijn gek op die paardjes, misschien af en toe wat onhandig omdat ze er niet zo veel verstand van hebben, maar ze willen het allerbeste voor ze.

Nu is één paard hoefbevangen. Heel naar, maar als je goed oplet met voeding en gras dan heeft hij hier vrijwel nooit last van. De hoefsmid komt regelmatig langs om zijn hoeven te checken en we staan in contact met de dierenarts. Mijn vader houdt scherp in de gaten of het gras teveel fructaan bevat.

In het voorjaar en de zomer en de halve herfst staan ze aan huis en hebben ze een stuk kaalgevreten land waar ze onbeperkt op staan, en mogen ze elke dag een uurtje op het gras ernaast om lekker gras te eten. Daarnaast krijgen ze vrijwel onbeperkt hooi (natgemaakt, omdat het paard ook af en toe last van de luchtwegen heeft). De inloopstal maken ze geen gebruik van, behalve tijdens het voeren omdat daar het hooi wordt neergelegd.

In de winter is het gras 'veiliger' en staan ze 300 meter verderop in een prachtig beschut weiland omringd met hoge bomen. Mijn vader komt minimaal twee keer per dag hier langs om de paarden even te checken en ze een groot stuk gras te geven en een enkel worteltje.

Helaas was het paard laatst weer onregelmatig. Contact met de dierenarts gehad en die zegt hetzelfde als wat hij altijd zegt; even rustig afwachten en meer hooi dan gras.

Nu hebben ze laatst een telefoontje gehad van de dierenpolitie. Iemand had blijkbaar gebeld dus mijn vader heeft uitgelegd wat de situatie is. Geen probleem, het was duidelijk.

Nu kreeg mijn moeder een erg 'agressief' telefoontje van een onbekend persoon waar ze in hemelsnaam mee bezig waren met die paarden. Dus heeft mijn moeder de situatie uitgelegd.

Hierna is de dierenpolitie naar mijn ouders gekomen. Hij heeft geconstateerd dat het paard onregelmatig loopt en dat de DA langs moet komen.

Die komt morgen dus langs. Hij zal waarschijnlijk hetzelfde zeggen als wat hij altijd zegt.

Ik maak me er niet druk om dat de paarden niet goed verzorgd worden, want dat worden ze.

Aan de andere kant begrijp ik hun standpunt ook wel, vooral als ze op een moment komen dat het nieuwe gras net op is en ze op een schraal stuk staan. En dan het ene paard 'kreupel' zien lopen.

Maar toch voelt dit heel naar allemaal. Ik heb al een tekstje geschreven die op het weiland komt te hangen. Ik heb het gevoel dat mensen onze paarden bijvoeren namelijk. Want waarom zou hij ineens weer onregelmatig lopen als we zo goed letten op zijn voeding? Het is ook een afgelegen stuk waar wel veel wandelaars langskomen.

Goed, ik ben mijn ei even kwijt. Dat lucht al een beetje op.

sterregoud

Re: Dierenpolitie kwam aan de deur

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 17:57

Wat rot voor je en voor je ouders.
Een tekst met uitleg kan zeker helpen, misschien denken sommige mensen dat de paarden tekort komen, en gaan dan bijvoeren. Wat dus juist slecht voor ze is.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 17:59

Heel vervelend.

Zou het mogelijk zijn om de boel zo af te zetten, dat er niet heel gemakkelijk bijgevoerd kan worden?
Tekst en uitleg werkt helaas vaak te weinig.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 18:11

Ik snap dat je je verhaal kwijt wilt, maar ik wil toch wel even een paar dingen plaatsen die misschien ook gevoelig gaan vallen.

Een hoefbevangen paard doet er ruim een jaar over voor het probleem is uitgegroeid en bij sommige paarden gaat het nooit over afhankelijk van hoe ernstig het was.
Als ik lees dat je ze vooral in de winter nog volop op het gras hebt staan en de overige maanden aan huis op een kaalgevreten stuk gras dan vrees ik dat je de hoefbevangenheid nooit zult verhelpen. Immers in de winter is het gras zeker voor HB-paarden not-done, maar ook de overige maanden is een kaalgevreten land erg gestresst en dus gevaarlijker voor HB-paarden.
Je hebt ongetwijfeld het beste met ze voor, maar gras is voor sommige paarden als kinderen in een suikerwinkel; ze kennen geen stop!

HB-paarden doen het het beste op grof suikerarm hooi (en ook weinig suiker/zetmeel in brok) en alleen als het overdag én vooral 's nachts boven de 10 graden is, niet net flink geregend heeft na een droge periode en vooral niet té veel uren kan gras van minimaal 10 cm nog HB-veilig zijn.

De meeste HB-paarden doen het prima op bovenstaande met 2 a 3 uur gras per dag, liefst verdeeld over 2x met tussendoor goed hooi.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 18:29

Gras is in de winter juist niet veilig.
Ik vind het nu juist enger dan het hele jaar.
Koude nachten en zeker als de zon dan schijnt geeft torenhoge suiker waardes.
En ook kort gras is juist hoog.

Persoonlijk zou ik hem helemaal van het gras halen. Nu word hij niet beter.

Beteft de dieren politie dat is rot. Maar liever een keer te vaak gekeken dan verwaarloosde paarden.
Niet bij jou dus. Maar gewoon algemeen.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 18:58

Het moet inderdaad een ellendig gevoel geven als je onterecht de dierenpolitie over de vloer krijgt.
Maar ik denk dat de meeste mensen, die niks met paarden hebben, al wel eens snel tot verkeerde conclusies komen als ze een paard zien dat bv te mager is of mankt.

Probeer het op te vatten zoals DuoPenotti zegt, beter dat mensen een keer te vaak reageren, dan een keer te weinig.
Misschien toch beter om ze terug aan huis te zetten nu, anders blijft het probleem van het eventuele bijvoeren door andere mensen bestaan.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-21 20:46

DubbelFun schreef:
Ik snap dat je je verhaal kwijt wilt, maar ik wil toch wel even een paar dingen plaatsen die misschien ook gevoelig gaan vallen.

Een hoefbevangen paard doet er ruim een jaar over voor het probleem is uitgegroeid en bij sommige paarden gaat het nooit over afhankelijk van hoe ernstig het was.
Als ik lees dat je ze vooral in de winter nog volop op het gras hebt staan en de overige maanden aan huis op een kaalgevreten stuk gras dan vrees ik dat je de hoefbevangenheid nooit zult verhelpen. Immers in de winter is het gras zeker voor HB-paarden not-done, maar ook de overige maanden is een kaalgevreten land erg gestresst en dus gevaarlijker voor HB-paarden.
Je hebt ongetwijfeld het beste met ze voor, maar gras is voor sommige paarden als kinderen in een suikerwinkel; ze kennen geen stop!

HB-paarden doen het het beste op grof suikerarm hooi (en ook weinig suiker/zetmeel in brok) en alleen als het overdag én vooral 's nachts boven de 10 graden is, niet net flink geregend heeft na een droge periode en vooral niet té veel uren kan gras van minimaal 10 cm nog HB-veilig zijn.

De meeste HB-paarden doen het prima op bovenstaande met 2 a 3 uur gras per dag, liefst verdeeld over 2x met tussendoor goed hooi.

Mooi uitgelegd en het klopt wat hier gezegd wordt...

Het feit dat het recidiverend is, hij dus steeds weer onregelmatig is, betekent dat hij toch steeds weer aanvallen van HB heeft.
Het sluimert, maar is nooit weg, en speelt dan periodiek op.

Het gras is in de winter over het algemeen risicovoller (met uitzondering van voorjaarsgras).

Ik zou dus dit paard echt pijnvrij proberen te krijgen door beter te kijken naar het management. Er is een topic op Bokt over hoefbevangenheid, ik denk dat je daar veel wijzer zult worden.

Ik begrijp dat pijnlijk en vervelend is dat het zo gelopen is met de dierenpolitie, maar misschien is het ook wel fijn dat je door het hier aan te kaarten hele waardevolle tips krijgt!

Succes!

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-21 10:44

Bedankt voor jullie lieve reacties en eyeopeners. Wij doen alles in overleg met de DA, maar er valt natuurlijk altijd nog te leren.

Met een kaalgevreten stuk land in de zomer bedoel ik écht schraal. Meer zand/aarde met af en toe een sprietje. Het is een soort paddock eigenlijk. Dat stuk is ongeveer 80/100 m2 schat ik.

In de winter houdt mijn vader de fructaan-app goed in de gaten. Als het veilig is krijgen ze een groter stuk gras erbij (ong. 15 m2) en als het niet veilig is een mini reepje gras en en aangevuld met hooi en af en toe een worteltje.

Ik heb even wat foto's kunnen vinden, maar helaas zijn ze niet heel duidelijk:

De wei achter het huis van mijn ouders. Het loopt dus nog verder naar links.
Afbeelding

Hier zie je op de achtergrond de prikpaaltjes, daar houdt hun stuk op.
Afbeelding

De wei in de winter, niet heel duidelijk maar dan krijgen jullie een beetje een idee. Deze weide wordt in de zomer 2 keer gemaaid om hooi te verkrijgen voor de winter.
Afbeelding

Het paard is zo'n 12 jaar geleden hoefbevangen geraakt. Daarna op twee keer na geen last meer van gehad. Ze stonden eerst in een natuurgebied met land wat niet bemest werd. Pas nadat mijn ouders twee jaar geleden verhuisd zijn en ze op ander gras staan is gebleken we nog voorzichtiger moeten zijn.

Wat ik begrijp uit jullie adviezen is dat we dit nog beter moeten gaan managen ondanks dat ze echt niet veel gras krijgen. Ik zal even kijken in het HB-topic!

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 10:54

Tussen wat voor ons niet veel gras lijkt, en wat zij ondertussen toch binnen krijgen zit een wereld van verschil.
Als ik mijn beide IJslanders de hele winter op zoveel gras zou zetten zou dat denk ik ook niet goed gaan.
Tenzij ze echt extreem veel lopen, en dan bedoel ik bijna endurance afstanden.

Als het fructaan hoog is, en je vader geeft maar 15 cm bij, dan is het hele reeds afgegraasde stuk wellicht tamelijk kort maar nog steeds bomvol fructaan.... ik denk dat ze meer binnen krijgen dan je denkt.
Ook je hooi kan te rijk zijn.

Je zou een monster van je hooi kunnen nemen en insturen naar PAVO om te kijken hoe rijk het is.
Verder zou ik, als er geen mogelijkheid is een paddock te maken, een track om je weiland maken.... dus een pad rondom afzetten. Dan zijn ze gedwongen veel te lopen.
Je kunt er dan voor kiezen geen gras meer te voeren en alleen maar hooi, en wanneer je dat toch wil zou je ze ook op de binnenweide kunnen zetten enkele uurtjes, maar doe je HB paard dan zeker een graasmasker op.

Wortels vinden ze heel erg lekker, maar ook die zou ik zeker achterwege laten.

Verder kun je het HB paard ondersteunen met extra magnesium of een supplement als Glucobalance. Ik ben bang dat het niet goed gaat wanneer je het op deze manier blijft doen. Heerlijk voor de paarden, maar ik vrees toch echt teveel gras/ eten....

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-21 11:05

Ik ga alle tips in dit topic even in een lijstje zetten en aan mijn ouders geven. Dan kunnen ze zich daar nog beter aan houden.

Bedankt! Meer tips zijn altijd welkom. Wij gaan er vanuit dat de DA wel weet wat hij zegt maar ik denk dat alles helpt.

Nickolay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 11:07

Kort gegeten gras schiet in de stress en bevat dan meer fructaan dan hoger gras. Ik zou ze zeker in de winter helemaal niet op het gras zetten, maar alleen op zand met onbeperkt onverpakt hooi.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-21 11:08

Wat Ninx zegt onderschrijf ik volledig! Ook al denk je dat ze niet veel binnen krijgen, het feit dat de HB toch opspeelt zegt al genoeg.
Een track rond je wei maken en laten keren is een goed idee. Dan kun je op meerdere plekken hooi aan bieden en lopen ze ook meer.
Een paar uur gras op veilige dagen zijn ze dan ook blij mee. De rest kun je hooien en het fijne daarvan is dat je ook kunt kiezen wanneer je dat doet zodat ook het hooi weinig fructaan bevat.

Ik heb 22 jaar een paard gemanaged met een HB-achtergrond en die is 34 geworden, dus ze kunnen er gezond oud mee worden.

Aife

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 12:22

Ik heb hier een ijslander en shetlander met verleden van HB en heb heb sinds kort in eigen beheer.
Ik heb toen bordjes opgehangen van paardeerlijk ivm de hoefbevangenheid. (die zou ik nog eens moeten ophangen want die zijn er af gewaaid) en bordjes ivm waarom dat ze een graasmasker dragen.
In het begin was het stuk namelijk gras en met hun HB verleden had ik erg veel schrik van dat gras... Toen kwamen ze heel beperkt erop met graasmasker.

Die bordjes hebben wel geholpen. Ik heb veel vragen gekregen wanneer mensen mij in de weide bezig zagen (ze vroegen of ze wel genoeg eten kregen, wanneer ze genezen zouden zijn etc) maar moet zeggen dat dat na een paar maanden minder werd en ik heb de indruk dat ze niet bijgevoerd worden.

De shetlander is in de zomer terug lichtjes bevangen geraakt. En dat met opbouw van 10min gras per dag... Ik ben nu zo blij dat het gras weg is... maar ik heb dus een stuk wat op jouw stuk lijkt. Heel veel zand, met hier en daar een sprietje gras en mos. Meer niet.
Ben ik op zich heel erg blij mee maar voor omstaanders lijkt het alsof de paarden wel erg zielig erbij staan.

Ik zou dus zeker zorgen voor infobordjes en laat de HB'er echt niet meer op het gras... Zéker niet in de winter. In de winter is het namelijk niet veiliger... Koude temperaturen en wat zon zorgt voor heel veel fructaan... En als je hem der echt op wilt laten, zorg dan voor een graasmasker.

Ik heb zelf 2 hooiballen die ik (wanneer het fructaan laag genoeg is, dus niet in de winter) vul met lang gras wat achteraan op het erf groeit. Voor de rest heb ik oa voerpuzzels waar ik af en toe kruiden in verstop en wat wilgenmuurtjes.

De mensen zien mij heel vaak bezig in de weide (mest weg ruimen, mijn takkenmuurtjes weer opbouwen, mijn voerpuzzel weer opzetten, groenten verstoppen in de muurtjes, weer andere constructies bouwen) dat ze denk ik wel beseffen dat ze goed verzorgd worden.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 12:30

Het voelt een beetje als een aanval als de dierenpolitie "op je af wordt gestuurd". Wij hebben dit ook een keer gehad. De dieren zouden geen drinken hebben. Nu is ons weiland omringd met een flinke vaart en geschikte kanten om te drinken, dus dat was gelijk wel duidelijk toen ze kwamen kijken. Ik denk aan de andere kant is het wel fijn dat ze meldingen wel controleren, en zo misschien nog een stukje bewustwording bij melder en eventueel gemelde kunnen bewerkstelligen. :j indirect nu voor jullie ook, omdat je nu toch nog wat tips mee krijgt! Hardstikke fijn toch! Mooi plekje hebben jullie zo voor de paarden :j

BarbaraNova

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 13:33

Dat van de dierenpolitie is rot maar ben toch wel blij dat ze er zijn.

Daarnaast van je HB paardje, haal hem aub van het gras af, elke spriet is teveel. Paddock zand met suiker arm hooi is de enige oplossing, fructaan index doet helemaal geen bal goed voor HB paardjes. Mijn HB pony mag af en toe even een uurtje als hij helemaal goed loopt maar dat is puur voor de afleiding.

Succes

Gooiske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 14:36

Hoe korter het gras hoe meer suikers erin zitten....
Beter is niet hooien en ze op zo lang mogelijk uitgebloeid gras zetten, als je ze dan toch op gras wil zetten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 20:04

Ik ken praktisch exact hetzelfde verhaal, alleen ging het hier om een Shetlander. De eigenaren van die Shetlander waren goed bezig, deden er alles aan om de HB geen kans te geven, en toch liep de Shet vaker dan ze lief was onregelmatig. Camera gehangen en wat bleek: verschillende personen (die in een gesprek achteraf toegaven de regelmatig mankende pony heel zielig te vinden) gaven voer bij. In totaliteit een hoeveelheid wortels, brood, appels en andere meuk die ik zelfs mijn warmbloed zonder aanleg tot dik worden nog eens niet dagelijks zou geven. Het was bijna een mirakel dat de pony niet vaker kreupel stond. De mensen flink aangesproken (met politie erbij, was echt een heel gedoe die periode) en nu staat de pony al jaren goed en eigenlijk niet zo heel veel anders dan jouw Ijslander nu, alleen staat die nooit op een volle graswei, altijd op een schraler weitje met hooi. Maar hij krijgt heus nog wel wat gras binnen.

Moraal van het verhaal: het kan zijn dat ze net te veel gras bijkrijgen, maar eigenlijk kan je daar niet zeker van zijn zolang het vermoeden van bijvoeren er is. Je kan doen wat je wilt, als iemand anders achter je rug er brood, wortelen en appelen in stopt is het dweilen met de kraan open.
Tip: bordjes en teksten werken niet.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 20:09

Mijn Fjord (gevoelig voor HB) kon in de zomer prima strookbegrazing hebben (let op: dat geldt niet voor elk HB paard!).
Wel goed opletten op harde nek en te dik worden.. maar dat ging prima.
In de winter? Iets te veel op het bevroren gras, geen waarschuwing, gelijk bevangen.
Die kon echt niet meer vanaf eind september/begin oktober (kort gras) tot mei (daarna rustig opbouwen) de wei op.
Zij werd gegarandeerd bevangen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-21 20:10

Citaat:
Mijn vader komt minimaal twee keer per dag hier langs om de paarden even te checken en ze een groot stuk gras te geven en een enkel worteltje.

Dit niet meer doen.. niet meer in de wei in de winter en geen gras meer bijzetten.

PoelieWoelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-21 17:13

Even een update:

Dierenarts is weer geweest op verzoek van de de Dierenpolitie. DA gaf hetzelfde advies als een week eerder, maar vond dat het al veel beter ging. :)

M'n vader is naar de vermoedelijke beller gegaan, na informatie van wat mensen uit de buurt, die dit ook al een paar keer met haar hadden meegemaakt. Dit gevoel bleek inderdaad juist, het was deze vrouw. Mijn vader heeft haar bedankt voor haar opmerkzaamheid en haar liefde en zorgen voor de dieren. Hij heeft de situatie uit proberen te leggen maar zij liet hem meerdere keren niet uitpraten en was erg bot. Gelukkig kan mijn vader wel met mensen omgaan en is hij rustig gebleven. Mevrouw werkt zelf bij de Dierenbescherming dus zal wel vaker nare situaties en smoesjes meemaken, dus ik hoop dat haar grofgebektheid daar vandaan komt :P

Uiteindelijk is iedereen hier wel beter en wijzer van geworden. Ik heb de tips in dit topic uitgeprint en aan mijn ouders gegeven. Ook letten wij nu beter op het gras in de winter. De paarden staan nu weer op dat kale stuk aan huis en krijgen alleen hooi.

Paardjes happy, wij happy en hopelijk mevrouw ook happy :)

Iedereen bedankt voor de adviezen!

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 17:53

PoelieWoelie, ik wilde alleen even zeggen dat ik erg gecharmeerd ben van hoe je omgaat met alle goedbedoelde adviezen en ander commentaar. Succes met je paardjes!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-21 17:54

Idd heel goed. Hopelijk voortaan geen problemen meer.
Wel jammer dat die mevrouw zou naar deed. Zeker als je bij iets als de Dierenbescherming werkt zou je meer professionaliteit mogen verwachten.