Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
DubbelFun schreef:Ik snap dat je je verhaal kwijt wilt, maar ik wil toch wel even een paar dingen plaatsen die misschien ook gevoelig gaan vallen.
Een hoefbevangen paard doet er ruim een jaar over voor het probleem is uitgegroeid en bij sommige paarden gaat het nooit over afhankelijk van hoe ernstig het was.
Als ik lees dat je ze vooral in de winter nog volop op het gras hebt staan en de overige maanden aan huis op een kaalgevreten stuk gras dan vrees ik dat je de hoefbevangenheid nooit zult verhelpen. Immers in de winter is het gras zeker voor HB-paarden not-done, maar ook de overige maanden is een kaalgevreten land erg gestresst en dus gevaarlijker voor HB-paarden.
Je hebt ongetwijfeld het beste met ze voor, maar gras is voor sommige paarden als kinderen in een suikerwinkel; ze kennen geen stop!
HB-paarden doen het het beste op grof suikerarm hooi (en ook weinig suiker/zetmeel in brok) en alleen als het overdag én vooral 's nachts boven de 10 graden is, niet net flink geregend heeft na een droge periode en vooral niet té veel uren kan gras van minimaal 10 cm nog HB-veilig zijn.
De meeste HB-paarden doen het prima op bovenstaande met 2 a 3 uur gras per dag, liefst verdeeld over 2x met tussendoor goed hooi.