Lavasteen/ Lavagrit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ik_Mik_Aaf

Lavasteen/ Lavagrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-21 21:36

Beste Bokkers!

Ik wil graag mijn tuin ombouwen tot iets zo natuurvriendelijk en biodivers als lukt. Ik heb aan huis 2 paarden (of anderhalf ;p een shet en een spanjaard). En het land zou ik graag willen uitbreiden met een track, maar dit dan dus zo natuurlijk mogelijk. Draineren is dit niet (mijn mening ) ook zitten in zand geen voedingsstoffen. Onze ondergrond bestaat uit klei/veen en is winters gewoonweg nat.

Ik kwam via https://paardentuinen.nl/help-mijn-padd ... odderpoel/ erachter dat lavagrit een ding is. Ik ben er erg positief over! Maar wil het graag onderbouwd hebben met ervaringen!

Dus wie heeft (iemand in de omgeving met) lavasteentjes als ondergrond? Op wat voor bodemsoort en hoe bevalt het?! Ik ben heel benieuwd.

Maflinger_S

Re: Lavasteen/ Lavagrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 21:40

Bokt-lid Malenka heeft lava(grit) gebruikt in haar paddock paradise. Ze heeft een eigen topic over huis en tuin waar ze lava heeft gebruikt.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 21:40

Lava. Dat komt ergens vandaan waar vulkanen zijn. Denk je dat jij de CO2 kunt compenseren die met het transport de lucht in wordt geblazen? En hoeveel natuur word gesloopt bij het winnen ervan?

Just a thought...

Ik_Mik_Aaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-21 21:49

Ibbel schreef:
Lava. Dat komt ergens vandaan waar vulkanen zijn. Denk je dat jij de CO2 kunt compenseren die met het transport de lucht in wordt geblazen? En hoeveel natuur word gesloopt bij het winnen ervan?

Just a thought...

Daar heb je zeker gelijk! Alleen hebben wij een redelijk klein land en is dit met dood zand voor meer dan de helft aanleggen niet echt ecosysteem te noemen.
Het zal zeker in mijn achterhoofd blijven maar verder is er ook niet echt wat natuurlijk wat we kunnen doen

Ik_Mik_Aaf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-21 21:53

Maflinger_S schreef:
Bokt-lid Malenka heeft lava(grit) gebruikt in haar paddock paradise. Ze heeft een eigen topic over huis en tuin waar ze lava heeft gebruikt.

Zag dat eerder maar het lukt mij niet dat topic te vinden :') Is even geleden voor mij op Bokt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 21:57

Ik_Mik_Aaf schreef:
Ibbel schreef:

Just a thought...

Daar heb je zeker gelijk! Alleen hebben wij een redelijk klein land en is dit met dood zand voor meer dan de helft aanleggen niet echt ecosysteem te noemen.
Het zal zeker in mijn achterhoofd blijven maar verder is er ook niet echt wat natuurlijk wat we kunnen doen

Waarom wil je voeding in je track?
Als je iets lokaals wilt om te verharden is een onderlaag van schoon geklopt puin met daarover gewoon een dunne laag van je eigen grond (5 cm) voldoende om er gras/kruiden op te laten groeien. Geen modder, lokaal produkt voor verharding en als er wat op moet groeien is een dun laagje grond ook al voldoende.

Maflinger_S

Re: Lavasteen/ Lavagrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 22:06