vlas & stro

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cherdenise

vlas & stro

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-21 17:16

Hi bokkers, in onze stal met uitloop staan 2 paarden samen, er ligt nu stro in.
Ik wil voor de winter een zachter bedje maken voor het oudje van de 2 en toen bedacht ik vlas als onderlaag erin te doen.
Kan er stro boven op, zodat het echt een onderlaag wordt?
Stal wordt wel elke dag uitgemest en ze willen geen potstal.
Hebben jullie advies?

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 17:24

Dat zou kunnen, maar vlas moet je oppotten. Anders wordt het glad en heel smerig. Het is pas een droog lekker bedje als het wat opgepot is.

Misschien moet je meer kijken naar houtkrul of stro korrels?

Dees

Re: vlas & stro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 18:40

Tja, ik zie een potstal als een manier van houden waarbij je niet uitmest maar enkel bijstrooit.

Daarvoor is vlas niet geschikt. Bij vlas moet je iedere dag de mest weghalen. De urineplekken doe je niet iedere dag maar bijv eens per week/ 2 weken.
Ben het wel met bovenstaande reactie eens: je wilt vlas niet superschoon houden. Het wordt pas fijn als de onderlaag van vlas wat gaat samenkoeken.
En zo kun je ook prima stro over een vlasbed heen leggen.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 18:55

Vlas en stro tegelijk bij mij geen succes. Paard 4 - 8 uur buiten. Bij stro had ik elke dag 1 type grote kruiwagen met kop erop als mest. Bij vlas, start 4 balen erin. Om de andere dag 1 baal erbij in en om de 2 - 3 dagen nat eruit. Dus per week 3 - 4 balen vlas. Dus niet potten met vlas kost veel geld, principe kwestie niet potten. Bij voldoende opslag is stro het goedkoopste en kan ook lekker dik.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 19:08

Wij hebben rapsodie en daarover stro. Echt geweldig. Elke week 1x nieuw pak rapsodie

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 19:25

Strokorrels misschien. Vind ik zelf zachter dan vlas!

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 19:38

Nico12 schreef:
Vlas en stro tegelijk bij mij geen succes. Paard 4 - 8 uur buiten. Bij stro had ik elke dag 1 type grote kruiwagen met kop erop als mest. Bij vlas, start 4 balen erin. Om de andere dag 1 baal erbij in en om de 2 - 3 dagen nat eruit. Dus per week 3 - 4 balen vlas. Dus niet potten met vlas kost veel geld, principe kwestie niet potten. Bij voldoende opslag is stro het goedkoopste en kan ook lekker dik.

Jij hebt vlas echt totaal niet goed gebruikt.
Algemeen: begin met minstens 4 balen. Vervolgens dagelijks de mest eruit.
Vervolgens om de week / 2 weken het droge vlas opzij harken en de natte plek verwijderen. Daarna droge vlas weer terugharken en DAN PAS schoon vlas aanvullen. Wij vullen aan zoveel als we eruit haalden. De paarden staan hier op een vlasbed van 20-30cm dik.

Alleen zo kom je op een gemiddeld gebruik van 1 pak per week. En zo kun je ook zonder problemen stro als toplaag gebruiken.

En nee: onze paarden staan niet in een potstal.

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 19:47

T
Laatst bijgewerkt door janna op 31-08-24 23:44, in het totaal 1 keer bewerkt

rocky_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 19:47

Ja zekers kan dat! Voor mij de perfecte combinatie in de inloopstal hier!
Alleen stro werd een smeerboel qua natheid en alleen vlas werd compleet omgewoeld. Nu met een dikke laag vlas en daarover een dikke laag stro heb ik van beiden de goede eigenschappen.

Wel moet je echt met een dikke laag beginnen! Op het stukje van 3x2,5m gaat er bij mij de eerste keer gelijk 3 balen vlas in en daarover zeker nog 15 a 20cm aan stro. Er ligt dan gerust een laag van een 30 a 40cm achterin. Na een aantal nachten klinkt dit flink in. Door te starten met een dikke laag stro er bovenop wordt de vlaslaag goed aangelopen.
Verder daarna vooral niet in de laag vlas en stro gaan prikken. Alleen mest eruit + schone stro weer verdelen en eventueel bij strooien en als de bovenlaag van het stro nat wordt, dan pas de stal verschonen. Dat verschonen hoeft bij mij zodra de bodem goed is vaak maar 1x in de 3 weken en vaak zelfs langer.
Het is dan best een flinke klus. Ik doe dan eerst de strolaag mesten. Schone stro leg ik apart en vieze stro gaat weg. En daarna schep ik de vlas om. Donkerrode en donkerbruine zeiknatte vlas eruit en de rest weer verdelen + nieuwe vlas er bij in. Voor mij werkt dit echt perfect.

Maar de qlue zit hem echt in niet besparen op strooisel. Dik beginnen en niet teveel willen mesten. Alleen drollen eruit verder niet. Bij een dunne laag wordt het 1 smeerboel.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 19:51

Dees schreef:
Nico12 schreef:

Jij hebt vlas echt totaal niet goed gebruikt.
Algemeen: begin met minstens 4 balen. Vervolgens dagelijks de mest eruit.
Vervolgens om de week / 2 weken het droge vlas opzij harken en de natte plek verwijderen. Daarna droge vlas weer terugharken en DAN PAS schoon vlas aanvullen. Wij vullen aan zoveel als we eruit haalden. De paarden staan hier op een vlasbed van 20-30cm dik.

Alleen zo kom je op een gemiddeld gebruik van 1 pak per week. En zo kun je ook zonder problemen stro als toplaag gebruiken.

En nee: onze paarden staan niet in een potstal.

20 - 30 cm, volgens mij en de eigenaar van het paard is dat potstal.
Globaal altijd 10 cm aanhouden.
Uiteraard is dat duurder in gebruik dan oppotten 20 - 30 cm.
Bij 20 - 30 cm is het zeiknat onderin.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 19:55

Nee het is dan echt niet zeiknat onderin.
Ik wil ook geen postal.
Begin met echt dikke laag. 1 keer in de week haal ik nat er uit. 1 kruiwagen ongeveer. Meer zit er dan ook niet in. Trek de boel recht en nieuw pak erover.
Stro doe ik maar 1 plakje onder de voerbak. Dus voor de knabbel.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 20:02

Dees schreef:
Tja, ik zie een potstal als een manier van houden waarbij je niet uitmest maar enkel bijstrooit.

Daarvoor is vlas niet geschikt. Bij vlas moet je iedere dag de mest weghalen. De urineplekken doe je niet iedere dag maar bijv eens per week/ 2 weken.
Ben het wel met bovenstaande reactie eens: je wilt vlas niet superschoon houden. Het wordt pas fijn als de onderlaag van vlas wat gaat samenkoeken.
En zo kun je ook prima stro over een vlasbed heen leggen.

Ik zie pot dat je alleen de mest eruit haalt iedere dag en pas de urine moment dat het zichtbaar is (dus dat het donkere vlas boven komt of zichtbaar is door bijvoorbeeld rollen). Ik doe het zelf 1 a 2x in de week en de plekken waar in stal verschillen.
Maar ik merk iedereen het anders noemt.

Ik zou iig pas stro er op doen moment dat je een koekje heb.
Laatst bijgewerkt door Bralindy op 10-12-21 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 20:03

@Nico12: een potstal begint 10cm dik en groeit dan per maand een 10cm de hoogte in. Na een paar maanden staan de paarden gauw een halve meter hoger dan je begon en heb je al die tijd dus nooit iets uitgemest. Dat is een potstal.

Wat je hierboven leest is geen potstal, maar gewoon normaal en correct gebruik van vlas.
Hoe jullie het deden was gewoon onhandig om te doen. Had je het op mijn manier gedaan, was je wel enthousiast geweest over vlas. Wij gebruiken het al ruim 20 jaar, ik wil nooit meer iets anders.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 20:08

Nico12 schreef:

Vlas blijft nat en goor als je geen koek maakt. Ik gebruik met mijn ‘roer’ paard ongeveer 1 tot anderhalve baal in de week. Ik start met minimaal 4 balen en dan hoef ik er ruim 2 weken niks bij te gooien. Je haalt de natte plekken er pas uit op het moment dat je het ziet en alleen op die plek. Dan dicht gooien en op gevoel/kijken wanneer je er weer een nieuwe baal op moet doen.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 20:23

De stallen waar ik de stal doe of anderen gebruiken, zoals genoemd, 3 - 4 balen vlas per week per stal, per paard. Geen probleem mee.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 20:54

Gebruik hier ook de combinatie vlas en stro in een inloopstal. De stal is volledig voorzien van eva foammatten. Daardoor gebruik ik slechts 3 balen vlas per 4-6 weken. Geen potstal dus. Deze liggen in een strook van +/- 70 cm breed en 9 meter lang. Daar gaat een goede laag stro overheen.

Afbeelding

Vlas doe ik al die weken niks aan en wordt dus optimaal benut. Ik mest dagellijks de drollen en stro ververs is als het nat is. Door het stro er bovenop staan en liggen de pony’s altijd droog. Al ploffen er ook een paar graag op alleen de matten.
Na 4-6 weken gaat alles eruit en begint de cyclus weer van voren af aan.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 21:34

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 22:03

Dat zijn degene die ik heb liggen. Super tevreden over. :j

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-21 10:11

Nico12 schreef:
De stallen waar ik de stal doe of anderen gebruiken, zoals genoemd, 3 - 4 balen vlas per week per stal, per paard. Geen probleem mee.

Dat wordt wel erg duur.
Stro betaalt stal, vlas zou ik betalen maar ze willen niet oppotten/koek maken en zoals ik lees hier is het wel de bedoeling om een koek te maken.

Is houtkrul hetzelfde als zaagsel? Strokorrels ga ik ook naar kijken.
Meer stro heb ik om gevraagd en wordt wel toegezegd maar is naar mijn idee nog wat magertjes, vooral combi oud paard, betonnen ondergrond en winter

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-21 10:12

Mooie stal Skymarian!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 11:09

Ik gebruik vlas zonder een echte koek te maken en dat gaat ook goed. Een echte koek is gewoon door urine verzadigd vlas en schep ik weg. In de winter doe ik dat 2 keer per week want dan staat ze meer op stal. Vlas is een gemakkelijk product, er zijn meerdere manieren om het goed te doen. Al moet iedere manier wel starten met: wanneer je een lege stal hebt en je gaat voor de eerste keer vlas instrooien, strooi dan ruim in. Op het moment dat je denkt genoeg te hebben, doe je er voor de zekerheid nog 1 pak bij. Vanaf dan kan je vlas eigenlijk best wel naar je hand zetten.