Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Nico12 schreef:Vlas en stro tegelijk bij mij geen succes. Paard 4 - 8 uur buiten. Bij stro had ik elke dag 1 type grote kruiwagen met kop erop als mest. Bij vlas, start 4 balen erin. Om de andere dag 1 baal erbij in en om de 2 - 3 dagen nat eruit. Dus per week 3 - 4 balen vlas. Dus niet potten met vlas kost veel geld, principe kwestie niet potten. Bij voldoende opslag is stro het goedkoopste en kan ook lekker dik.
Dees schreef:Nico12 schreef:Vlas en stro tegelijk bij mij geen succes. Paard 4 - 8 uur buiten. Bij stro had ik elke dag 1 type grote kruiwagen met kop erop als mest. Bij vlas, start 4 balen erin. Om de andere dag 1 baal erbij in en om de 2 - 3 dagen nat eruit. Dus per week 3 - 4 balen vlas. Dus niet potten met vlas kost veel geld, principe kwestie niet potten. Bij voldoende opslag is stro het goedkoopste en kan ook lekker dik.
Jij hebt vlas echt totaal niet goed gebruikt.
Algemeen: begin met minstens 4 balen. Vervolgens dagelijks de mest eruit.
Vervolgens om de week / 2 weken het droge vlas opzij harken en de natte plek verwijderen. Daarna droge vlas weer terugharken en DAN PAS schoon vlas aanvullen. Wij vullen aan zoveel als we eruit haalden. De paarden staan hier op een vlasbed van 20-30cm dik.
Alleen zo kom je op een gemiddeld gebruik van 1 pak per week. En zo kun je ook zonder problemen stro als toplaag gebruiken.
En nee: onze paarden staan niet in een potstal.
Dees schreef:Tja, ik zie een potstal als een manier van houden waarbij je niet uitmest maar enkel bijstrooit.
Daarvoor is vlas niet geschikt. Bij vlas moet je iedere dag de mest weghalen. De urineplekken doe je niet iedere dag maar bijv eens per week/ 2 weken.
Ben het wel met bovenstaande reactie eens: je wilt vlas niet superschoon houden. Het wordt pas fijn als de onderlaag van vlas wat gaat samenkoeken.
En zo kun je ook prima stro over een vlasbed heen leggen.
Nico12 schreef:Vlas en stro tegelijk bij mij geen succes. Paard 4 - 8 uur buiten. Bij stro had ik elke dag 1 type grote kruiwagen met kop erop als mest. Bij vlas, start 4 balen erin. Om de andere dag 1 baal erbij in en om de 2 - 3 dagen nat eruit. Dus per week 3 - 4 balen vlas. Dus niet potten met vlas kost veel geld, principe kwestie niet potten. Bij voldoende opslag is stro het goedkoopste en kan ook lekker dik.
Nico12 schreef:De stallen waar ik de stal doe of anderen gebruiken, zoals genoemd, 3 - 4 balen vlas per week per stal, per paard. Geen probleem mee.