Welke bestrating paddock?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

corientjuhh

Welke bestrating paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-21 10:23

Vorig jaar heb ik mijn paddock volledig laten bestraten met stoeptegels.
Echter is het erg nat bij mij. Dat is ook terug te zien in de bak. Begin dit jaar nieuwe drainage erbij gelegd incl drainagezand en nu is het al dat het water slecht wegzakt (achter in de bak zakt t wel beter weg)
Maar onder de betegeling vd paddock blijft t water ook staan, met gevolg dat 50% vd tegel beginnen te zwemmen/wiebelen. Erg irritant, de paarden kunnen over een omhoog staande tegel struikelen, met uitmesten prik ik steeds tussen de tegels en als ik te hard op een tegel stap krijg ik een lading water over me heen wat tussen de tegels door omhoog vliegt :')
Nu wil ik er dus wat anders in hebben, maar wat
Ik heb een put waar t water naar toe loopt dus betegeling heeft de voorkeur. Maar wat?
Betonplaten van 2x2 of h klinkers?
Het gaat om een stuk van 7 bij 7 gok ik. Paarden hebben vrije uitloop de stallen in en de bak in
Wie heeft voor mij advies en ook fotos van zijn/haar paddock?

Kalea

Re: Welke bestrating paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 10:28

Wat bedoel je met “laten bestraten”? Als tegels of klinkers in chape (weet niet hoe dat in Nederland genoemd wordt ;)) gelegd zijn met boordsteen rond bewegen ze toch niet meer? Ik heb zo al jaren een stuk voor de stal liggen in heel natte paddock.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-21 10:30

Kalea schreef:
Wat bedoel je met “laten bestraten”? Als tegels of klinkers in chape (weet niet hoe dat in Nederland genoemd wordt ;)) gelegd zijn met boordsteen rond bewegen ze toch niet meer? Ik heb zo al jaren een stuk voor de stal liggen in heel natte paddock.

Ze liggen ook wel op hun plek, maar er beginnen steeds meer tegels te wiebelen. Dat ze met de ene hoek omhoog komen en de schuintegenovergestelde hoek zakt de grond in

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 10:42

Dan ligt er waarschijnlijk geen chape onder? Bij ons ligt het stuk bestrating voor de stal al jaren zonder problemen dus dat zou je “vrij makkelijk” kunnen oplossen. In het voorjaar gaan we in een stuk van de paddock riedwiesenhof platen leggen om volgende winter van de modder af te zijn. Er zijn natuurlijk nog veel andere oplossingen, je moet bekijken wat beste past in eigen situatie..

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-21 11:08

Kalea schreef:
Dan ligt er waarschijnlijk geen chape onder? Bij ons ligt het stuk bestrating voor de stal al jaren zonder problemen dus dat zou je “vrij makkelijk” kunnen oplossen. In het voorjaar gaan we in een stuk van de paddock riedwiesenhof platen leggen om volgende winter van de modder af te zijn. Er zijn natuurlijk nog veel andere oplossingen, je moet bekijken wat beste past in eigen situatie..

Het is wel toen aangetrild etc
Maar doordat er water onder blijft liggen wordt t een zachte blubberbende waardoor de tegels gaan wiebelen

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 11:13

Ik denk dat het dan inderdaad een kwestie is van de tegels 'goed' met fundering te laten aanleggen. Dus met een stabilisé en boordstenen.

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-21 16:23

Zitten boordstenen omheen. De ondergrond eronder wordt zacht en blubberig door water wat er niet onder weg zakt. Hierdoor gaan de stoeptegels wiebelen als een paard met de hoef op de hoek gaan staan, dan wordt 1 kant de grond ingedrukt en de tegel niet meer stabiel ligt

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 16:31

In Nederland komt het werken met stabilisé bijna niet voor. De klinkers worden in het gunstigste geval in straatzand gelegd. In Nederland kennen wij wel betonbanden ( in Belgie heetten deze boordstenen).
Als de tegels niet in halfsteensverband gelegd zijn, komt er ruimte tussen de tegels met alle gevolgen van dien. Tegels is trouwens ongunstig ivm de verdeling van gewicht door een paardenhoef.
5 cm1 straatzand op bijv. een ondergrond van Leem of klei gaat niet werken omdat het water nooit weg kan. Tussen de klinkers loopt trouwens ook water weg. De remedie is, houd de voegen vol met zand.
Bij betonklinkers moet je trouwens ook betonbanden gebruiken om de bestrating mee op te sluiten.
Het gaat erom, dat het water van de bestrating afloopt en er niet op blijft staan. Om dit te bereiken moet het middelste gedeelte iets hoger gelegd worden dan de zijkanten.

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 19:42

Echt? Maar ook niet bij terrassen enzo dan? Zover ik weet is dat hier standaard.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 19:55

OOK niet bij terassen enzo dan. Nee, echt niet. Je kan dat vrij eenvoudig maken ( stabilise), maar zuinige Nederlanders gaan dat extra geld, t.o.v. vulzand niet betalen. Aangezien er heel wat woonwijken gebouwd zijn op een ondergrond van veen, is het werken met stabilise ook niet functioneel. Na een aantal jaren moet de bestrating, terassen toch weer opnieuw gelegd worden, ivm met zetting ( inzakken) van de ondergrond

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 20:01

Het komt niet door het vocht dat 30x30 gaat kiepen maar doordat de paarden op de hoeken gaat staan en ze zo dus omhoog wippen door meer gewicht op de andere kant.

Bij mij is altijd geleerd bij paarden dat klinker het beste zijn staan ze meestal op meerdere stenen met 1 hoef. Stelton platen kan ook maar is lastig zelf te leggen.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 20:05

Het komt niet door het vocht dat 30x30 gaat kiepen maar doordat de paarden op de hoeken gaat staan en ze zo dus omhoog wippen door meer gewicht op de andere kant.

Dat klopt niet helemaal, het is een combinatie van. Als de ondergrond draagkrachtig genoeg is (stabilise), kan de tegel niet gaan zakken, ook niet wanneer er een paardenhoef op een hoek van de tegels staat.
Het vocht wat via de voegen in het zandbed sijpelt, veroorzaakt een verminderde draagkracht.