Veengrond in de paddock -> blubber boel!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lotte27

Veengrond in de paddock -> blubber boel!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-12-21 00:14

Ik ben op zoek naar tips om een natte paddock wat droger te krijgen :)

Mijn paard staat met twee anderen in een ongedraineerde paddock op veengrond. In de zomer lag het er prima bij, maar nu is het één grote modderboel.

Het probleem is dat het veengrond is, waar het water niet in wegzakt. De paddock ligt ook wat lager dan de stukken grond eromheen, waardoor het water ook niet echt wegloopt.

Aan het begin van de herfst waren het vooral plassen met wat droge stukken, maar de paarden hebben het omgespit door rond te lopen, waardoor alles is veranderd in een dikke laag modder :(

De paarden hebben wel een schuilstal met een stukje verhoging eraan, dus ze kunnen wel redelijk droog staan. Dat is wel te klein om echt op te kunnen rondlopen.

Mijn vraag is: kan ik nu iets doen om te zorgen dat (delen van) de paddock nu een (klein) beetje droger wordt?

Ik sta trouwens bij iemand aan huis, dus ik ben van hen afhankelijk voor wat mag. Ze zitten niet te wachten op hoge kosten of veel gedoe. Er zijn wel plannen om wat te verharden komende zomer, dus hopelijk is volgende winter wat beter :)

Misschien moet ik me neerleggen bij een winter zwemmen, maar ik dacht, misschien heeft iemand een goed idee. Niet geschoten is altijd mis :) Of als iemand een fijne buitenplek/PP kent in omgeving Utrecht/Zeist, dan is het probleem ook opgelost :j

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 01:28

Water zakt op zich wel weg in veen. Maar het grondwater wordt vaak hoog gehouden zodat het veen intact blijft. Dus het resultaat is nog steeds plassen. Als het grondwater wegzakt oxideert het veen en klinkt in. en onder een zwaar pak zand zal het nog harder dalen. Uiteindelijk kan uitdrogend veen zelfs geheel vergaan. Dus een laag zand op veengrond zal ook dan op termijn nat worden. Tegen (klinkend) veen valt helaas niet op te funderen vrees ik want het is geen draagkrachtige grond. Een dunne veenlaag is soms wel af te graven. Maar dun veen levert meestal ook minder problemen op. En je gaf al aan dat dat soort acties geen optie zijn. Het enige wat ik kan verzinnen is een lichtgewicht grove bodembedekking zoeken. Boomschors of zo.

Hilary

Re: Veengrond in de paddock -> blubber boel!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 08:13

Boomschors gaat rotten en vormt dan een laag waar ook geen water meer doorheen loopt. In feite is veen hetzelfde: op elkaar gestapelde / geperste dode planten resten.

Zijn er in de buurt mensen met een paddock of rijbak die wel droog is? Dan zou ik daar eens informeren wat zij gedaan hebben om dat te bereiken.

Josje_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 08:52

Paddocks draineren, zand erin storten en hoger leggen dan de rest van het land, dat is het enige wat ik kan bedenken... maar daar zit een aardig kostenplaatje aan helaas.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 09:24

Kunnen de paarden nu wel droog liggen dan?

Hennos

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 09:55

kokosvezels kopen. Op mijn vorige stal hadden wij een hele natte bak door er kokosvezels doorheen te gooien konden wij de hele natte periode er prima in rijden. Kokosvezels gaan vaak 1 seizoen mee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 10:01

Onze paarden staan op veengrond en het is hier een waterwingebied.
Enige optie is draineren.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 10:06

Hennos schreef:
kokosvezels kopen. Op mijn vorige stal hadden wij een hele natte bak door er kokosvezels doorheen te gooien konden wij de hele natte periode er prima in rijden. Kokosvezels gaan vaak 1 seizoen mee.

Omdat de containerprijzen zo hoog zijn, zijn de vezels moeilijker verkrijgbaar en duurder.

Voor de paddock hebben wij g4 platen op drainagezand en er drainagezand overheen.
Werkt perfect, maar is ook niet echt een goedkope oplossing.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 10:55

Ik was aan paddockplaten aan het denken, maar ook daar is goedkoop geen eigenschap van.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-21 12:27

Draineren of straten. Al het andere gaat 1 tot een half seizoen mee en dan sta je weer in de blub :o