Ontlasting aan staart

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zertab

Ontlasting aan staart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-21 16:52

Hoi allemaal,

Mijn lease paard heeft opgedroogde ontlasting aan zijn billen en staart. Hoe krijg ik dit goed weg zonder hem gelijk nat te hoeven maken?

Waarom hij het heeft weet ik niet. Het is niet mijn paard, dus ik kan het alleen maar aangeven en meer niet...

Oedi

Re: Ontlasting aan staart

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 16:54

Als je geen water wil/kan gebruiken, kan je het wellicht proberen met wat babyolie en dan met een doekje voorzichtig proberen te verwijderen.

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 16:56

Gewoon poetsten met een magic brush, harde borstel, rosborstel. Als het droog is, krijg je dat er wel af.

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 17:16

Wachten totdat het droog is en dan kan je t gewoon eraf borstelen.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 17:19

Zertab schreef:
Hoi allemaal,

Mijn lease paard heeft opgedroogde ontlasting aan zijn billen en staart. Hoe krijg ik dit goed weg zonder hem gelijk nat te hoeven maken?

Waarom hij het heeft weet ik niet. Het is niet mijn paard, dus ik kan het alleen maar aangeven en meer niet...

Dat kan komen omdat hij diarree had of in de mest heeft gelegen.

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 17:43

Als het een beetje is: babydoekjes. Als het heel veel is: jerrycan warm water als je geen warm water op stal hebt en een emmer plus harde borstel en evt biotex.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 17:52

@Zertab: zijn staart in een vlecht houden maakt de staart al minder vies.
Het kan ook zijn dat ie een hele dikke/lange staart heeft die hij niet goed opgetild krijgt* en dat in kombinatie met iets nattere mest kan het in de staart komen.
*IK heb er wel een oplossing voor, maar ik het kan zijn dat de eigenaar er anders over denkt :)
De staart kun je wat lichter maken door aan de binnenkant van de onderkant van de staartwortel de haren beet te pakken en die er af knippen. hier zie je niets van aan de buitenkant, maar de staart wordt er wel lichter van.

De plekken op zijn billen idd wachten tot ze opgedroogd zijn en dan met een harde borstel er zachtjes overheen gaan tot het loslaat.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 18:09

DubbelFun schreef:
@Zertab: zijn staart in een vlecht houden maakt de staart al minder vies.
Het kan ook zijn dat ie een hele dikke/lange staart heeft die hij niet goed opgetild krijgt* en dat in kombinatie met iets nattere mest kan het in de staart komen.
*IK heb er wel een oplossing voor, maar ik het kan zijn dat de eigenaar er anders over denkt :)
De staart kun je wat lichter maken door aan de binnenkant van de onderkant van de staartwortel de haren beet te pakken en die er af knippen. hier zie je niets van aan de buitenkant, maar de staart wordt er wel lichter van.

De plekken op zijn billen idd wachten tot ze opgedroogd zijn en dan met een harde borstel er zachtjes overheen gaan tot het loslaat.

Nooit een staart in een vlecht houden - als 'ie dan met z'n staart zwiept is het net alsof hij een klap van een zweep krijgt. Althans, dat is wat ze mij altijd leerden.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-21 18:27

Zijn staart is niet dik... Ik gok dunne mest. Staart in een vlecht houden lijkt me inderdaad ook niet verstandig

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 18:56

Ik heb de zware heel lange staart van mijn paard korter geknipt. Niet dunner maar de vuile pieken onderaan eraf tot hakhoogte. Eerst hing hij bijna op de grond.Dit doe ik elk najaar zodra de vliegen weg zijn. Tegen de tijd dat er weer vliegen zijn is de staart weer lang.Maar,dit zou ik niet doen bij een verzorgpaard want misschien vindt de eigenaar dat niet goed!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 19:05

Zertab schreef:
Zijn staart is niet dik... Ik gok dunne mest. Staart in een vlecht houden lijkt me inderdaad ook niet verstandig

Bij problemen scheelt die vlecht juist veel mest op de benen (wat in de staart terecht komt en vervolgens op de benen gesmeerd wordt) wat gaat irriteren op de huid. Schoon houden zonder de huid te verweken met veel wassen maakt paard een stuk comfortabeler en niet in orde of ronduit ziek zijn is al vervelend genoeg. Vlechten wordt hier aangeraden uit welzijns oogpunt, niet voor gemak eigenaar of show/keuring/etc. reden. Veel wassen geeft ook een meer kwetsbare huid en plukken haar samen met de mest uittrekken/borstelen heeft ook zijn beperkingen. Hier werkte 1x wassen en dan vlechten echt het beste, borstelen werkte niet of was stomweg pijnlijk, want vast aan de huid.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-12-21 19:08

tamary schreef:
Zertab schreef:

Bij problemen scheelt die vlecht juist veel mest op de benen (wat in de staart terecht komt en vervolgens op de benen gesmeerd wordt) wat gaat irriteren op de huid. Schoon houden zonder de huid te verweken met veel wassen maakt paard een stuk comfortabeler en niet in orde of ronduit ziek zijn is al vervelend genoeg. Vlechten wordt hier aangeraden uit welzijns oogpunt, niet voor gemak eigenaar of show/keuring/etc. reden. Veel wassen geeft ook een meer kwetsbare huid en plukken haar samen met de mest uittrekken/borstelen heeft ook zijn beperkingen. Hier werkte 1x wassen en dan vlechten echt het beste, borstelen werkte niet of was stomweg pijnlijk, want vast aan de huid.

Dat snap ik.. maar het is niet mijn paard. Ik kan het hooguit aangeven aan de eigenaar.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 19:11

Mijn merrie heeft door leeftijd en onderliggende aandoeningen af en toe minder vaste mest. Door haar deken wordt het op haar achterbenen ook vies, in wat langere vacht. Ik maak het schoon en smeer er dan Magic Gel (antiklit) op. Deze: https://www.welkoop.nl/grand-national-a ... 20National
Daardoor kan ik het de volgende keer makkelijker schoonmaken, die gel werkt vuilafstotend.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-21 20:11

Soepblik schreef:
Nooit een staart in een vlecht houden - als 'ie dan met z'n staart zwiept is het net alsof hij een klap van een zweep krijgt. Althans, dat is wat ze mij altijd leerden.

Als je paard jou met die vlecht raakt voel je dat idd goed, maar ik heb mijn paarden al heel wat jaren met een gevlochten staart gehad en nooit de indruk gehad dat ze niet 'durfden' te zwiepen vanwege pijn/ongemak :) Overigens zijn er nu geen vliegen :)

Klaarisklara

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 08:47

Ik zou de eigenaar eerder laten kijken naar de oorzaak van de dunne mest.