Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Zertab schreef:Hoi allemaal,
Mijn lease paard heeft opgedroogde ontlasting aan zijn billen en staart. Hoe krijg ik dit goed weg zonder hem gelijk nat te hoeven maken?
Waarom hij het heeft weet ik niet. Het is niet mijn paard, dus ik kan het alleen maar aangeven en meer niet...
DubbelFun schreef:@Zertab: zijn staart in een vlecht houden maakt de staart al minder vies.
Het kan ook zijn dat ie een hele dikke/lange staart heeft die hij niet goed opgetild krijgt* en dat in kombinatie met iets nattere mest kan het in de staart komen.
*IK heb er wel een oplossing voor, maar ik het kan zijn dat de eigenaar er anders over denkt
De staart kun je wat lichter maken door aan de binnenkant van de onderkant van de staartwortel de haren beet te pakken en die er af knippen. hier zie je niets van aan de buitenkant, maar de staart wordt er wel lichter van.
De plekken op zijn billen idd wachten tot ze opgedroogd zijn en dan met een harde borstel er zachtjes overheen gaan tot het loslaat.
Zertab schreef:Zijn staart is niet dik... Ik gok dunne mest. Staart in een vlecht houden lijkt me inderdaad ook niet verstandig
tamary schreef:Zertab schreef:Zijn staart is niet dik... Ik gok dunne mest. Staart in een vlecht houden lijkt me inderdaad ook niet verstandig
Bij problemen scheelt die vlecht juist veel mest op de benen (wat in de staart terecht komt en vervolgens op de benen gesmeerd wordt) wat gaat irriteren op de huid. Schoon houden zonder de huid te verweken met veel wassen maakt paard een stuk comfortabeler en niet in orde of ronduit ziek zijn is al vervelend genoeg. Vlechten wordt hier aangeraden uit welzijns oogpunt, niet voor gemak eigenaar of show/keuring/etc. reden. Veel wassen geeft ook een meer kwetsbare huid en plukken haar samen met de mest uittrekken/borstelen heeft ook zijn beperkingen. Hier werkte 1x wassen en dan vlechten echt het beste, borstelen werkte niet of was stomweg pijnlijk, want vast aan de huid.
Soepblik schreef:Nooit een staart in een vlecht houden - als 'ie dan met z'n staart zwiept is het net alsof hij een klap van een zweep krijgt. Althans, dat is wat ze mij altijd leerden.