Welke stalmatten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarjanB

Welke stalmatten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-21 15:43

Ik ben me aan het oriënteren op matten voor in de stal. Dit omdat de vloer niet 100% egaal is en het een inloopstal wordt dus niet volledig opgestrooid wordt. Wil geen poreuze matten!

Nu heb ik puzzelmatten van bos rubber en die van stalmatten.eu gezien. Zijn er mensen met ervaring met deze matten en zo ja hoe is de kwaliteit? (Of zijn er nog andere opties?)

1 paard staat voor op ijzers dus moet wel goed ruw zijn.

Alvast bedankt!

tamary

Re: Welke stalmatten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 16:07

Puzzelmatten van deze :
https://rubbermatten24.nl/stalmat-90120.html
goed grip ook al plassen ze er een keertje op, ligt niks op (ook loopstal) en tegels lopen iets af. Zit een patroontje op om grip te geven zonder problemen, maar bv bezem of sneeuwschuif heeft er met uitmesten 0 last van.

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 16:19

Ik heb ze van stalmatten.eu. Kwaliteit is top. Ze staan en slapen er graag op. Blijven goed liggen en supermakkelijk ih onderhoud.
Service vh bedrijf was dikke prima en antwoorden kwamen snel. Matten zijn licht qua gewicht en met een lange lat en stanleymesje te bewerken.

Ik strooi met 3 pakken zaagsel op over 65m2. De pakken liggen in een strook van max 1 m breed.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-21 16:21

Dank jullie!

@skymarian hoe lang heb jij ze nu liggen?

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 17:07

Heb ze begin dit jaar gelegd.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 18:15

Ik heb equimatten geïmporteerd uit Engeland. De vorige hebben 20 jaar gelegen in de stallen op een gierput.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 07:27

Wij hebben ook stalmatten/grote tege;s, weet zo het merk niet, ze liggen ook wel in speeltuin.
Wij hebben deze matten inmiddels 5 jaar liggen, zo om het jaar halen we ze er uit en leggen we het opnieuw.

Bevalt ons super! Urine gaat er makkelijk door en de paarden liggen er languit in.
Alleen in de winter strooien we ze met stro op, in de zomer niet, dan staan ze toch grotendeels buiten.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-21 10:19

Dank jullie!

@ horseloverl klinkt interessant maar ook duur..
@karrij wil juist geen matten die urine door laten. Vind dat die op den duur zo vies worden en gaan ruiken.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 10:27

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 11:00

MarjanB schreef:
Dank jullie!

@karrij wil juist geen matten die urine door laten. Vind dat die op den duur zo vies worden en gaan ruiken.

Vgm +- 1000 euro per stal. Maar als je uitrekent wat het in de jaren scheelt aan strooisel is het het 100 procent waard haha. En als ze nog eens 20/25 jaar meegaan valt het best mee. En ze zijn groot. 1,8 m x 1.2

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 11:02

karrij schreef:
Wij hebben ook stalmatten/grote tege;s, weet zo het merk niet, ze liggen ook wel in speeltuin.
Wij hebben deze matten inmiddels 5 jaar liggen, zo om het jaar halen we ze er uit en leggen we het opnieuw.

Bevalt ons super! Urine gaat er makkelijk door en de paarden liggen er languit in.
Alleen in de winter strooien we ze met stro op, in de zomer niet, dan staan ze toch grotendeels buiten.

Dan moet je wel een goed systeem daaronder hebben waar het in weg kan lopen, hoe heb je dat eronder?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-21 11:21

Ninx schreef:
Ik vind deze erg interessant:
https://paardenmatras.eu

Ja ziet er idd goed uit! Maar jeetje wat duur ook! Die uit m’n op zijn rond de €30 per m2 en deze €67 :wow:

Ik weet dat kwaliteit ook van belang is maar ik heb nu zoveel te investeren in korte tijd. Die van stalmatten.eu lijken er wel op, die hebben ook met puzzelrand

SkyMarian

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 14:09

Beide matten zijn van EVA foam gemaakt. Bij stalmatten.eu kan je kiezen of je rechte of puzzelranden wilt.
Wij hebben zelf de dunne matten liggen en die zijn voor ons doel dik genoeg.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-21 15:00

SkyMarian schreef:
Beide matten zijn van EVA foam gemaakt. Bij stalmatten.eu kan je kiezen of je rechte of puzzelranden wilt.
Wij hebben zelf de dunne matten liggen en die zijn voor ons doel dik genoeg.

Dank je!

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 18:04

Horseloverl schreef:
MarjanB schreef:
Dank jullie!

Vgm +- 1000 euro per stal. Maar als je uitrekent wat het in de jaren scheelt aan strooisel is het het 100 procent waard haha. En als ze nog eens 20/25 jaar meegaan valt het best mee. En ze zijn groot. 1,8 m x 1.2

nee joh ze worden niet echt vies (wij spuiten ze om het jaar af)en ruiken al helemaal niet

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-21 18:21

Dan heb je waarschijnlijk een goede vloer er onder met voldoende afvoer voor de urine :)

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 18:21

Ninx schreef:

Die hebben wij inmiddels 3 jaar liggen. Zijn hele fijne matten :j

eukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 19:25

Ik heb stalmatten van Belmondo. De classic...
Liggen wel in stallen met een volledige stro bedekking.
Paarden staan op ijzers.
Een paard schoof zonder de matten altijd het stro weg en gleed dan bij het opstaan uit met zijn ijzers op het beton.
Stro blijft nu goed liggen.

Worden geleverd met puzzelranden die je zelf af kunt snijden voor de stukken die aan de zijkanten komen te liggen.

Bralindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 20:22

Sandra_H schreef:
Ninx schreef:

Die hebben wij inmiddels 3 jaar liggen. Zijn hele fijne matten :j

Laat het geen urine door omdat ze niet helemaal aansluiten en niet uit 1 stuk zijnn gemaakt? Liggen je paarden er graag op?

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 20:54

Wij hebben deze: https://www.bosrubber.nl/producten/granuflex-staltegel/ We hebben altijd een laagje stro in de stal. Deuren staan altijd open, kunnen ook in paddock / zand slapen. Paarden staan niet op ijzers.

Nadelen:
Laten moeilijk vocht door, wat ik niet had verwacht
Prijzig
Zwaar

Voordelen:
Ruiken/stinken niet
Goede kwaliteit

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-21 21:57

Bralindy schreef:
Laat het geen urine door omdat ze niet helemaal aansluiten en niet uit 1 stuk zijnn gemaakt? Liggen je paarden er graag op?

Er zit bijna niets tussen qua ruimte, en het zijn hele grote matten. Het valt enorm mee wat eronder ligt. Praktisch niks eigenlijk. We hebben er nog wel altijd een laag mot op liggen, dat neemt natuurlijk een hoop op.

Joysieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 12:54

Hoi,
Ik schop dit topic even omhoog. :)
Onlangs is bij mijn paard glutenallergie gediagnosticeerd. Hierdoor moest hij per direct van het stro af. Helaas eet hij alle soorten stalbedekking. Na de diagnose hebben we het opnieuw een week met vlas geprobeerd, maar zonder succes. Weer koliekerig.
Nu zijn we dus aan het oriënteren op andere opties en overwegen we matrassen/matten aan te schaffen. Hij staat nu 24/7 buiten met inloopstal zonder bodembedekking. Dat is, met goed weer, niet zo'n probleem. Dan slaapt hij gewoon buiten op het zand. We zouden echter graag een zachte plek binnen willen maken, zodat hij daar ook comfortabel kan rusten (in de zin van een veilige haven en bij slecht weer).
Wie heeft er ervaring met matrassen met weinig bedekking erop? Welke hebben jullie dan en liggen de paarden er echt op / is het comfortabel voor ze?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 12:59

Ik heb nu de matten van Geert en Henk besteld, daar komt ook de stal vandaan. Heb ze alleen nog niet liggen dus kan nog geen ervaring geven.

Sterkte met je paard!