Extreem vies paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Daks

Extreem vies paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-21 18:51

Wellicht zijn er al heel veel topics over te vinden maar hebben jullie wellicht nog nieuwe tips of ideeën.

Het volgende is het probleem zo nu en dan zet ik mijn 2 paarden een nachtje binnen omdat ik nog geen schuilstal heb en ik wel vind dat ze droog moeten kunnen liggen. Paddock is nog zonder drainage namelijk.

Nu is mijn fries erg netjes op stal en doe ik een week met een baal vlas. Mijn Ier daarin tegen is een ransbak en compleet hopeloos op stal.

Als ze een nachtje naar binnen gaan haal ik ze rond 21:00 binnen tot ongeveer 07:30. Ze krijgen beide onbekend hooi en stro gemengd. Mijn Ier presteerde het echter om zijn net nieuwe stal met 5 pakken vlas compleet zwart te krijgen. Hij poept waar hij de staat en loopt waar hij poept.

Momenteel geef ik hem maar een klein laagje vlas om hem toch iets te geven. Rubber matten is momenteel nog geen optie omdat de stallen eerst verplaatst moeten worden en dan ook anders worden.

Hebben jullie eventueel andere tips?
Ja 24/7 buiten zou kunnen maar dat gebeurd pas als 1 er drainage ligt of 2 de stallen zijn verplaatst.

BigOne

Re: Extreem vies paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 18:58

Zorgen dat je er even bij blijft of om het uur even naar stal om de drollen op een hoop te leggen. Zo heb ik ze bijna allemaal redelijk zindelijk gekregen. Die eerste drol word door de box gebanjerd waardoor hij op alle plekken blijft poepen. Kost even veel aandacht maar misschien werkt het nog.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 19:34

Lijkt me een goede tip van Bigone. Ik heb ook zo'n varkentje. Ook een Irish Cob. Merrie. Ze plast en mest keurig in 1 hoek. Helemaal goed. Ze heeft een box van 3x3,5. Driekwart van de box is keurig droog en schoon. En ALTIJD iedere dag presteert ze het om toch met haar linkerbil in de zooi te gaan liggen en er druipend, echt!!! Van pies en poep op die kant uit te komen. Ik ben nu wel om 23u een ritme aan het inbouwen om dan even de mest eruit te halen. Maar het stomme is als ik 's avonds met hooi aan kom, gaat ze staan plassen. Expres. LOL. Soms heeft ze geeneens een volle blaas, maar moet ze toch even plassen.
Afijn, ik wilde nog zeggen, of zaagsel misschien een oplossing is?

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 19:41

Tja, ik haalde de stal elke dag helemaal leeg en deed er nieuw stro in. Ik heb persoonlijk nooit met vlas gewerkt maar als er op kort termijn een schuilstal komt en ze kunnen dan naar buiten, laat je het toch even voor wat het is? Soms is het helaas niet anders. Tja, of je moet inderdaad om het uur even de stallen inlopen, ben wel benieuwd of dat daadwerkelijk werkt. :))

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-21 20:16

Ik zou die 5 balen vlas er wel in doen (uitgaande van een 3x3 stal) en daar dan iedere dag een kwart tot derde pak erop doen, dan is het bovenste laagje schoon en kan hij toch zacht liggen. Mijn ervaring is dat je een normaal verbruik ongeveer een pak per maand per 100kg, maar viespeuken zeker de eerste periode 1.5-2x zoveel gebruiken. Een paard van 500kg gebruikt dus normaal zo'n 5 pakken per maand, iedere 6 dagen één, maar een viespeuk gebruikt dan 7.5-10 pakken per maand, ieder 3-4 dagen één.

Een vlasbodem moet ook de kans krijgen om stabiel te worden. Juist bij dit soort viespeuken duurt dit al snel een week of 2, daarna zie je het verbruik vaak flink naar beneden gaan. Je moet het echt die tijd geven, en een laag van 20-25cm bodembedekking is daar normaal bij.

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-21 10:12

bigone schreef:
Zorgen dat je er even bij blijft of om het uur even naar stal om de drollen op een hoop te leggen. Zo heb ik ze bijna allemaal redelijk zindelijk gekregen. Die eerste drol word door de box gebanjerd waardoor hij op alle plekken blijft poepen. Kost even veel aandacht maar misschien werkt het nog.

Thanks ik ga dit even proberen

@anastasia ja in kan het inderdaad laten voor wat het is maar dat betekent dat hij elke keer als ze een nachtje binnen staan hij het moet doen met een paar handjes vlas.

Mizora ik kan het wel eens proberen dan wissel ik de fries en de ier van stal en kan in het oude vlas plus laag van de fries gebruiken om te testen. Die heeft namelijk een mooie dikke schone laag.

Achaiah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 10:17

Ik had ook zo'n ongelofelijk zwijn op stal. Smeerde echt alles inclusief zichzelf onder, buiten nooit.
Echt last had hij er trouwens niet van hij lag gewoon te tukken in zijn eigen derrie :=
Wat hielp was de staart vlechten en met een staartzak om. Zo was hij op de buik en billen nog steeds wat vies maar had hij in elk geval niet meer van die harde kloeten poep in zijn staart die er met geen mogelijkheid meer uit te krijgen waren zonder helemaal te wassen :+

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-21 11:43

Het kunnen varkens zijn. Gelukkig maakt het mij niet uit hoe hij er bij loopt. Gaat mij meer om het droog kunnen liggen

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 12:22

De mijne is ook vreselijk. sinds twee weken staan ze weer op stal nachts. Ik heb een wit paard en hij is zwart. en geel inmiddels. ligt in zijn eigen ontlasting en urine, De mest wordt overal in zijn box neergelegd en even aangestamd.. ik ben er echt wel een 15 minuten mee bezig om het een beetje knap te krijgen. Hij heeft heel zijn leven 24/7 buiten gestaan maar is hier in de directe omgeving niet mogelijk. Hij maakt er overigens niks van dat hij op stal staat maar is dus niet stalzindelijk, lees dus even je reacties mee

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 12:47

Ik had ook zo'n viespeuk; ging om een jonge (3 jarige) ruin, E-pony; die normaal gewoon 24/7 buiten liep, maar swinters snachts opgehokt, samen met z'n mini-mattie in het hokkie ernaast. In vlas-pot stallen.

Elke ochtend was die hele stal compleet verlopen; leek wel de mesthoop. Ik heb voet bij stuk gehouden, en alleen duidelijke drollen die bovenop lagen weggehaald en de rest, hoe bruin het ook was, recht getrokken.
De eerste weken heb ik heel vaak vlas bij gegooid.
Ik heb de plek van zn hooinet een paar keer verplaatst omdat ik het gevoel had dat de plek niet goed was.

Na twee maanden werd hij ineens een stuk schoner en mestte alleen nog maar langs één wand! Alsof ie het gewoon nog moest leren? Had uiteindelijk waarschijnlijk ook nooit in z'n leven nog op stal gestaan.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 13:01

Ik heb ook zo'n viespeuk, een merrie :j Die stampt alles door heel de stal. En zij kan 24/7 buiten :')

Niks aan te doen, sorry :') Het enige wat hier een beetje werkt, is stro gebruiken ipv vlas. Vlas vloog er echt doorheen hier, met stro valt het iets beter mee.

Ze wordt trouwens 20 jaar in januari - en ze heeft het nog steeds niet geleerd om schoner te zijn hahaha. Plassen doet ze in het midden, poepen gewoon overal. En dan fijn alles verspreiden :')

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 13:11

Hier lopen ze wel 24/7 rond. Wij zijn ook de stallen aan het veranderen. Hadden een L-vormige schuilstal en nu daar weer in 2 inloop stallen.

In de schuilstal liepen ze echt naar 1 hoek en bleef de rest schoon. Nu liggen de 2 inloop stallen helemaal vol mest. Hebben daar nu nog niks op de bodem liggen tot alles af is.

Heb je ook niet de mogelijkheid om een stukje uitloop te geven?

Onze paddock aan de schuur/schuilstal vast heeft ook geen drainage. Hebben wel genoeg droge plekken, paden, maar ze moeten een beetje de keus hebben.
Eerst hadden we een composthoop en nu een mestkar. Die stond daar vlakbij en daar mestten ze veel naast. Nu is die verplaatst, maar ze mesten nog vaak ook 1 zelfde plek.

Misschien dan op 1 plek wat mest laten liggen.

Met vlas doe ik heel veel als basis. Dan alleen mest eruit, zijkanten naar binnen scheppen en wanneer nodig een pak erbij. Was meestal eens pw. Maar dan ging alles maar 2x pj eruit.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 13:15

Wat poep van je andere paard in de hoek leggen grote kans dat hij graag zijn eigen ruikt dus boven op piept ( zelf heb ik altijd een vieze hoek en laat daar ook bewust wat stinkents liggen een half schepje of zo en savonds voor ik ga slapen effe poep in de hoek gooien

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-21 13:18

snorkel1986 schreef:
Wat poep van je andere paard in de hoek leggen grote kans dat hij graag zijn eigen ruikt dus boven op piept ( zelf heb ik altijd een vieze hoek en laat daar ook bewust wat stinkents liggen een half schepje of zo en savonds voor ik ga slapen effe poep in de hoek gooien

Dit heb ik ook gedaan bij mijn ruin, die ook een viezerik was.
Heb het wel meer dan een half jaar vol moeten houden, maar voor hem werkte het uiteindelijk wel.
Is nu het schoonste paard wat je maar kunt bedenken :)

Vlas wel de grote hoeveelheid houden.
Hij is schoon, maar hij kan nu eenmaal moeilijker aan de zijkant plassen dan mijn merrie :D
En er moet wel genoeg vlas in liggen om goed op te kunnen nemen.
ik merk direct als er te weinig in ligt, dan word het vies. Ondanks dat hij voortaan schoon is.