We hebben in maart een ontzettend leuke boerderij gekocht en nu dus de paarden bij huis. Gedurende de zomer hebben we de boel omgebouwd tot paddock paradise. De 'extraatjes' moeten nog worden gemaakt (denk aan verrijking, heggen, mineralenbar, extra snackpunten etc.), maar de basis ligt er: schuilstallen met een stuk zand eromheen, een zandtrack van zo'n 500 m met op diverse plekken grotere zandstukken, en een paar hooipunten.
Vet leuk.. behalve dan dat mijn eigen paard geen enkel ruimtelijk inzicht lijkt te hebben, en vrolijk op de track gaat rollen. De eerste keer ging hij, waar ik bij stond, direct tegen het hek aan liggen, rolde om, en lag tegen de houten paal aan (hek is houten palen + koord). Koord met zich meegetrokken, onder het hek doorgerold, houten paal afgebroken en door het net ingezaaide weiland gerend. Gelukkig zonder serieuze verwondingen vanaf gekomen, maar ik heb geen zin om te wachten tot het nog eens gebeurt. Heb de paarden nu snachts rondom de schuilstallen staan en het pad in kwestie even afgesloten, maar zag dat hij op andere momenten ook heeft gerold op andere plekken waar het eigenlijk niet verstandig was. Die keren is hij niet omgerold en is het daardoor goed gegaan, maar als hij wel was omgerold had hij weer in de draad gehangen.
Ik heb nu in elk geval bedacht om:
- Het onderste koord nog zo'n 15 cm hoger te hangen, om de kans dat hij bij rollen in contact komt met de draad te verminderen (ivm draaicirkel/radius)
- Koordbrekers te installeren, zodat het koord breekt bij impact
- Op een aantal risicoplekken boomstammetjes etc. op het pad te leggen in de hoop het minder aantrekkelijk te maken
Toch vraag ik me af of er nog meer dingen zijn die ik zou kunnen doen; zowel om te voorkomen dat hij op de paden gaat rollen als om de gevolgen te beperken, wanneer dit toch gebeurt. Heeft iemand ideeën? Alle suggesties zijn welkom, heb totaal geen rust in mn hoofd nu onze PP ineens als een enorme gevarenzone voelt