Weide drinkbak met vlotter

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Weide drinkbak met vlotter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-21 16:15

Ik ben me alvast aan het voorbereiden voor de winter (paddock) maanden

Nou kwam ik online weide drinkbakken met vlotter tegen. Dat lijkt me efficiënter dan waterbakken met de tuinslang te vullen (en regelmatig vergeten weer uit te zetten :+ ).
Deze kwam ik in verschillende maten tegen: https://www.agradi.nl/jfc-drinkbak-dt30-136ltr.htm

Hebben mensen hier ervaring mee?
En is het makkelijk aan te sluiten op een normale tuinslang?

Happinez

Berichten: 8370
Geregistreerd: 28-10-06
Woonplaats: Drenthe, Overijssel, Friesland

Re: Weide drinkbak met vlotter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 10:09

Ik heb ook een waterbak met vlotter staan, iets ander model maar daar zit ook gewoon een tuinslang op aan gesloten. ( gewoon er over heen geschoven met een slangklem eraan )
Ideaal !

juval

Berichten: 13210
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: Weide drinkbak met vlotter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 10:12

ja hoor, werkt prima. Gebruiken we voor de koeien altijd. Je moet alleen even kijken of een tuinslang zo past of dat je een verloopstuk/koppelstuk nodig hebt.

Erpel

Berichten: 1779
Geregistreerd: 05-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 11:12

Ben helemaal tevreden over de vlotterbakken, heb wel ander model. Tuinslang past er goed op met klem. Schapen en paarden drinken er beide uit, was zo geleerd.

Heb voor in de voorste weide ook een verwarmbare :)

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Re: Weide drinkbak met vlotter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 11:45

Ik heb deze! Super blij mee!

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-21 13:53

Bedankt allen! Ik kende niemand die zo'n bak gebruikt, dus fijn om wat echte ervaringen te horen.


Erpel schreef:
Ben helemaal tevreden over de vlotterbakken, heb wel ander model. Tuinslang past er goed op met klem. Schapen en paarden drinken er beide uit, was zo geleerd.

Heb voor in de voorste weide ook een verwarmbare :)


Heeft de verwarmbare echt voordelen? Dan moet je natuurlijk ook de hele slang etc verwarmd/geisoleerd worden, tegen de vorst.

Erpel

Berichten: 1779
Geregistreerd: 05-02-06

Re: Weide drinkbak met vlotter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 14:16

Klopt. Bij ons is dan de bak zelf verwarmd en een heel stuk slang met verwarmingslint

DuoPenotti

Berichten: 29490
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Weide drinkbak met vlotter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-21 14:27

Ik denk dat ik even blond ga reageren....

Als het niet vriest heb ik een vlotterdrinkbak. Een gewone kleine net zoals die met een lepel zeg maar.
Maar juist als het vriest sluit ik die af.
Soms is het genoeg om alleen in de nacht af te sluiten en overdag weer open.
Maar bij langere tijd vorst zet ik dus een losse bak water neer. Die ik dan met een gieter en heet water vul.
Waarom zou een vlotter bak zoals in de OP beter zijn in de winter?
Dat bevriest toch ook gewoon?
Behalve dan zoals Erpel het maakt.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-21 22:47

In mijn situatie drinken de paarden s zomers uit de sloot, dus geen waterbak nodig.
In de winter staan ze in de paddock met waterbakken. Die stond ik vorige jaren dus iedere 2 dagen te vullen met tuinslang.

Dus geen enkel voordeel tegen het bevriezen (hoewel zou natuurlijk mooi mee genomen zijn, maar hier niet makkelijk haalbaar). :)

SSDesign

Berichten: 12698
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Uden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 12:56

Ik ben wel benieuwd of het water in zo’n zwarte bak niet te warm wordt? En inderdaad, met vorst. Wat doen jullie dan? Een aparte drinkbak er weer naast zetten? Weet niet of deze drinkbak een klein beetje vorst kan hebben, of is zo’n bak een groot deel van de winter onbruikbaar?

Ze zien er super fijn (en mooi) uit en overweeg om zo’n zelfde te kopen, maar heb om deze redenen nog wel wat twijfels.

boris_rakker

Berichten: 278
Geregistreerd: 14-04-07
Woonplaats: Heerhugowaard

Re: Weide drinkbak met vlotter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 13:17

https://www.agrishop.nl/kerbl-geisoleer ... z-EALw_wcB

Bij ons op stal hebben we zo’n model drinkbak. De bal duwen de paarden opzij met hun neus en dan kunnen ze uit het water drinken. In het midden zit een vlotter die zorgt dat het peil correct blijft. Er is er nog nooit 1 kapot gevroren.

Met hele zware oostenwind (gevoelstemperatuur was -20) sluiten we de watertoevoer een dagje af maar dat is de laatste jaren maar een dag of 3 geweest.

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-21 13:37

SSDesign schreef:
Ik ben wel benieuwd of het water in zo’n zwarte bak niet te warm wordt? En inderdaad, met vorst. Wat doen jullie dan? Een aparte drinkbak er weer naast zetten? Weet niet of deze drinkbak een klein beetje vorst kan hebben, of is zo’n bak een groot deel van de winter onbruikbaar?

Ze zien er super fijn (en mooi) uit en overweeg om zo’n zelfde te kopen, maar heb om deze redenen nog wel wat twijfels.


Ik heb er uiteindelijk diegene uit de OP besteld! Nu 1 week in gebruik.
De bak is mooi groot en de vlotter werkt goed.
Wel een klus om goed aan te sluiten, want maar 1 kraan bij stal. Nu haal ik de slang er steeds af, maar voor toekomst wel handig als hij continu vast/aan kan blijven zitten.
En de bak met wel redelijk recht staan ivm de vlotter.

Met vorst sluiten we het water bij de stallen helemaal af. En zit ik de oude bak weer terug. Dus dat is niet anders.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 13:43

boris_rakker schreef:
https://www.agrishop.nl/kerbl-geisoleer ... z-EALw_wcB

Bij ons op stal hebben we zo’n model drinkbak. De bal duwen de paarden opzij met hun neus en dan kunnen ze uit het water drinken. In het midden zit een vlotter die zorgt dat het peil correct blijft. Er is er nog nooit 1 kapot gevroren.

Met hele zware oostenwind (gevoelstemperatuur was -20) sluiten we de watertoevoer een dagje af maar dat is de laatste jaren maar een dag of 3 geweest.


Zo een soort hadden we ook op onze vorige plek. Twijfel of we weer zo eentje erbij nemen.

Hij is daar nog nooit bevroren, dus was heel fijn.

Maar watertoevoer ging eronder diep de grond in en die is ook nooit bevroren. De kraan daarvan zat binnen in een schuur. Met gewoon een normale kraan buiten en tuinslang, krijg je toch bevriezing.

We hebben nu een vorstvrije buitenkraan. Maar met vorst, sluiten we de slang aan op lauw water van binnen en hebben flessen met zoutwater in het ibc vat met water. En dan wel tuinslang binnen bewaren.

pmarena

Berichten: 48128
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: Weide drinkbak met vlotter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 13:47

Wij hebben ook een vlotter drinkbak gekocht jaren geleden. Op zich beviel die wel goed, maar na een poosje begon hij toch te lekken / minder goed te werken en inderdaad jammer dat het bij vorst toch ook dichtvriest.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Re: Weide drinkbak met vlotter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 13:54

Wij hebben een grote bak van 600 liter geloof ik. Daar zet ik dan 2 IBC vaten bij (dus als ik alles vul staat er 2600l ) voor als ze ergens staan waar geen water in de buurt is of als het te lang droog is in de zomer.

Anoniem

Re: Weide drinkbak met vlotter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-21 14:50

Ik heb precies die uit de OP.
Wij hebben hem in de schaduw staan onder een overkapping en hebben het geluk de slang vanuit ons chalet te kunnen doortrekken langs een verwarmingsbuis waardoor het afgelopen jaar met een week -15 1 hele dag bevroren is geweest. Wat heeft dat ons gedoe gescheeld zeg, heerlijk!