Onkruid in paddock: maaien of uitsteken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

EvelienKiss

Onkruid in paddock: maaien of uitsteken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-21 11:11

Sinds kort heb ik mijn paarden aan huis. Ze hebben een paddock tot hun beschikking. Het is te klein om er grasweide van te maken. Dus nu is het gedeeltelijk met paddockzand gevuld en een gedeelte is kaal terrein: zand, grasplukjes en onkruid. Ik ben steeds in gedeeltes het onkruid aan het uitsteken, maar wat een werk. Nu vraag ik mij af: kan ik het niet gewoon steeds kort maaien? Is daar een bezwaar tegen?

Wie heeft er ervaring mee? Hier een foto van een stukje land.

Afbeelding

Brainless

Re: Onkruid in paddock: maaien of uitsteken

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 11:19

Regelmatig slepen, dan kan er niks in groeien.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 11:37

Niet alle onkruid is slecht hoor.
Sommige onkruiden worden gegeten.

Zuring niet, ik denk wel dat die met grote ovaalvormige bladen zuring is?
Deze kan je best wel uittrekken maar grote kans dat het toch weer terug komt. Zuring groeit op kale zure grond.

Lopen je paarden veel in de paddock? Op grond waar ze veel lopen groeit namelijk niet zo snel iets. Dat zie ik hier in mijn zand paddock namelijk heel goed. Hier groeit er alleen onkruid aan de randen waar niet gelopen of gerold wordt.

Wekelijks de paddock slepen of als te klein is voor de sleep even harken helpt ook wel.
Misschien dat je het ook kan omploegen, dan is alles meteen weg en is het beter bij te houden.

josien_m_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 11:43

Hoezo weghalen? Staat het je in de weg dan? of is het juist leuker voor de paarden om er in te snuffelen en te zoeken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 11:53

ik zou alleen die planten met dat ovale blad - zurig - weg halen, dat zaait zich enorm uit en niet alleen in de paddock, voor de rest lopen de paarden het vanzelf weg en zo niet hebben ze wat te snuffelen, houd ze bezig

heeft ook nog een ander voordeel: het zand droogt niet zo uit, is ook beter voor de hoeven

nadeel is wel als ze de polletjes eruit halen misschien zand binnen krijgen

maaien en de zuring eruit trekken lijkt me de oplossing waar de paarden veel lopen zal het dan minder snel terug komen

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 12:38

Lopen er nu paarden in? ik zou ze er eerst eens in laten lopen en dan kijken wat je nog "over" houd
enige wat ik eruit zou halen is JKK en misschien distels, voordat het erger word

EvelienKiss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-21 13:45

De paarden lopen er sinds twee maanden in. Het is alleen in één hoek waar de onkruid groeit. Inderdaad zuring en brandnetel. De rest van de paddock lopen ze kaal. Het probleem met deze onkruid-hoek is: ze lijken deze hoek te mijden. Alsof de paarden het onkruid ook niet prettig vinden.

Iemand opperde: slepen. Daar mee vlak je een grond toch af? Kan je zo onkruid wegkrijgen?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 13:47

Brandnetels krijg je het beste weg door de wortels eruit te trekken

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 13:51

Ik denk dat slepen hier nu niet werkt omdat het te groot is al. Dat werkt wel als je kleinere stukjes onkruid ziet en dan regelmatig sleept.
Kort maaien gaat je denk ik ook niet helpen de wortel blijft dan toch zitten en schiet telkens uit.
Met de cultivator er door zal nu beter werken denk ik en dan blijven slepen zodat het niet terug aan kan groeien.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 14:12

Dit los je met slepen niet meer op. Als de paarden er niet direct op moeten en je kunt het even 14-20 dagen zonder paddock redden, dan zou ik dit laten doodspuiten.

Wat je ook kunt doen voor nu is een loonbedrijf dit spul kapot laten trekken/woelen, daarna weer uitvlakken en dan kunnen je paarden er wel weer op. Bewegende paarden in een paddock zullen ervoor zorgen dat er geen nieuw groen opkomt, zeker niet in deze tijd van het jaar.

Krijgt dit perceeltje volgend jaar weer eens vrij van paarden, reken er dan maar op dat het wel snel terugkomt. Dan zou ik alsnog kiezen voor spuiten.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 14:24

Die brandnetel kun je al laten staan. Nog even geduld tot alle prik eraf is en het wordt een lekkernij voor de paarden, zie je binnen een maand niks meer van terug :D
Ik zou ook een winter afwachten. Als ze veel op die paddock staan is er kans dat alles stukgelopen wordt en dat spaart je weer werk. :Y)

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 16:02

Ik zou het uitsteken, evt. Freezen daarna

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 16:10

Kort afmaaien en dan frezen, dan de polletjes eruit harken / zeven. Dan een hooibak op die plek zetten en die regelmatig een beetje verschuiven zodat ze het kaal blijven lopen.