Steeds groter wordende mestplekken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

woemp

Steeds groter wordende mestplekken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-21 20:56

Ik zit met een letterlijk steeds groter wordend probleem, hopelijk is er iemand is die een oplossing heeft.

Mijn paarden zijn zeer kieskeurig, ze weigeren elk sprietje waar paardenmest heeft gelegen. Helaas mesten ze ook niet altijd op dezelfde plekken. We hebben 6 stukken waar ze telkens een week opstaan en dan doorschuiven. Minstens om de drie dagen wordt alle mest verwijderd uit de wei. Ongeveer een kwart van elke wei kleurt enorm donkergroen en daar groeit het gras zeer snel. De mest eruit halen is enorm tijdrovend en de paarden eten de rest van de weide zo kort dat er echt geen 2 cm meer is. Die groene plekken blijven onaangeroerd.

Het is vervelend omdat ik daardoor meer moet bijvoeren.. maar vooral ook ellendig met mestscheppen. je komt gewoon niet door het hoge gras heen.

In het najaar krijgt de weide kalk en in het voorjaar fertigreen.

Moet ik het altijd maaien en gewoon weggooien? Gaat het ooit terug verkleuren en lekker zijn voor hen? Of moet ik er eens andere dieren opzetten? ( ik dacht nochtans dat schapen of geiten gevaarlijk was voor ziektes en wormen?)

Alle tips zijn meer dan welkom!!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 20:59

Heb je een maaier en een sleep? Wij hebben 4 stukken weide en maaien en slepen zodra ze er af gaan. Zo versnipper je en verspreid je de mest. Dan krijgt elk stuk 2-3 maanden rust (wij hebben wat grotere stukken denk ik) en groeit het prima bij. Ze eten er dan ook gewoon weer van. Zeker als de mest er in regent, groeit het als een trein.

8nnemiek

Re: Steeds groter wordende mestplekken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 21:32

Herkenbaar. Onze paarden hebben ook nooit gras gegeten van de mestplekken. De eerste en grootste mestplek heb ik uiteindelijk omgetoverd tot moestuin. De plantjes doen het er in ieder geval goed op :))
De rest van de mestplekken maaien we regelmatig helaas, anders is mestscheppen geen doen, en het gras gaat bij het groenafval en deels op de composthoop.

Mest verspreiden moet ik hier echt niet doen. Dan eten ze helemaal geen gras meer :')
We lopen altijd dezelfde route met de kruiwagen met mest, en daar valt wel eens een drolletje vanaf.. Langs die route zijn overal kleine plekjes waar meer gras groeit, waar ooit een bolletje mest heeft gelegen, en wat ze dus niet meer lusten :') Zo verwend is mijn paard al haha.

Uiteindelijk trekt de mestgeur trouwens wel weer een beetje weg uit de grond. Als zo'n stuk een jaar braak heeft gelegen dan wordt het hier soms wel weer gegeten. En ook na vorst heb ik het idee dat ze de mest niet meer ruiken en van het gras op de mestplekken eten.

Inmiddels gok ik dat een kwart van de wei mestplek is en dus niet meer gegeten wordt. Ik heb tot nu toe nog geen oplossing gevonden, in de tien jaar dat mijn paard hier staat.

rowindie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 21:36

Wij maaien en slepen die plekken altijd na t omweiden en dat werkt prima

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 21:38

meganvr schreef:
Wij maaien en slepen die plekken altijd na t omweiden en dat werkt prima

Sinds ik dit doe gaat het hier ook veel beter!

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 21:48

Wij werken met strookbegrazing. Strook niet te diep maken (dan mesten ze er alsnog in en sta je nog gras te kammen met je mestschep), liever een flinke lengte maar een smal strookje. En dagelijks mesten.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 22:35

En eigenlijk is het heel verstandig gedrag. De mest bevat ziekteverwekkers, waaronder wormen en wormeitjes, daar direct dichtbij gaan eten is niet zo gezond.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 22:51

Paarden hebben meestal een vaste mestplek. Door ze zo vaak te verweiden, maken ze iedere keer een nieuwe. Ik zou het weiland in tweeën delen en ze minder vaak verweiden. Als er teveel gras staat, kun je strook begrazing toepassen.
De weides kun je dan om en om maaien en slepen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 22:56

Paar schapen van iemand lenen en die na de paarden erop, die eten die stukken helemaal kaal.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 22:57

De plekken waar de paarden standaard mesten, maai ik voordat ze op dat stuk komen, dat scheelt me zoveel werk!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 23:04

Haha herkenbaar
Doe nu wel strookbegrazing en dan eten ze quasi alles kort.
Ja ook rondom de mest. Maar hier gaat standaard 4x per jaar ontwormingskuur erin. (niet eerst een mesttest aangezien dit ook valse resultaten kan geven zeker bij bloedworm).

Hier zie je heel goed dat ze alles mooi kort eten.
Probeer dagelijks de mest te ruimen, soms sla ik een dag over.
Maar de plaats waar mest lag eten ze n'a weghalen van mest echt nog wel van, niet zo heel kieskeurig dus, anders zag het er zo kort niet uit aangezien ze verspreid mesten :') .

Afbeelding

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 07:00

Wat een makkelijke paarden hebben jullie :))
Hier werkt strookbegrazing totaal niet haha. Als ik een strookje met alleen mestplek erbij geef dan eten ze gewoon de hele dag niks :=

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 09:49

Ik hooi het land gewoon jaarlijks (in gedeeltes). Na het hooien eten ze weer overal (en maken ze weer nieuwe mestplekken op de vaste plekken). En daarnaast laat ik de helft van het land iedere 6-7 jaar omploegen en opnieuw inzaaien, dat is ook het behoud van je wei. Dan hooi ik uiteraard het oude land niet en hebben ze dus 1 jaar pech doordat ze een (halve) wei met (een paar) mestplekken hebben.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 10:00

Hier ook slepen en bloten.
En idd ook hooien.
Grappige is inderdaad dat al hebben ze een jaar niet op een stik gestaan, ze dan ook weer op dezelfde plek mesten.
Maar het bloten van de mestplekken maakt het wel een stuk gemakkelijker om bij te houden.

biancaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 10:10

Hier ook maaien en slepen na het verweiden, en ik haal iedere dag de mest weg. Toch onthouden ze waar ze niet van willen eten :Y) dus lees mee voor de gouden tip, of anders blijf ik braaf de lange plekken maaien en slepen.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-21 10:25

8nnemiek schreef:
Wat een makkelijke paarden hebben jullie :))
Hier werkt strookbegrazing totaal niet haha. Als ik een strookje met alleen mestplek erbij geef dan eten ze gewoon de hele dag niks :=

Hier ook al geprobeerd :+

criollo_yess

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 10:26

Wij hebben 2 methodes. Het ene deel van ons land strookbegrazing (elke dag een nieuw stuk), dagelijks mest ruimen. Het andere deel geen mestruimen, geregeld omweiden en dan bloten en evt. slepen.

Het gedeelte met strookbegrazing bestaat uit 6 weitjes, die allemaal grofweg een week gestrookt worden. Hier lopen de 3 ruinen/rijpaarden. Daarna weid ik ze om naar het volgende weitje. Het weitje waar ze dan afkomen wordt dan, als nodig, gebloot. Op zo'n weitje met strookbegrazing zie je dat de paarden vooral mesten in of dichtbij de nieuw gegeven strook. Daar haal ik de mest dagelijks weg en soms wordt er dan toch nog doorgegeten daar, soms ook niet en blijft het gras langer. Merk wel dat als het veel regent, ze weer eerder wel op die plekken eten, schoongespoeld?

Het andere deel van ons land bestaat uit 4 ruime weides, waar de merries met veulens lopen. Deze weides stroken we bewust niet, omdat wij vinden dat veulens flink de ruimte om te rennen moeten hebben. Op deze merrieweides zie je dus hele stukken die zeer kort worden gegraasd en de welbekende stukken met veel mest en dus hoog gras dat niet gegeten wordt. Op deze weides ruimen we de mest niet, want dat is een flink oppervlak en echt zoeken naar de mesthopen. Na het omweiden, bloten en slepen we deze weides altijd. Toch zijn het steeds weer dezelfde plekken waar de mest weer terecht komt.

Wat je wel duidelijk ziet met dit verschil in weidebeheer, is dat de strookweides veel meer grasopbrengst hebben voor de paarden. De strookweides zijn grofweg 1/3 van ons totale oppervlak, waar de merries 2/3 begrazen en daar minder lang mee toekunnen. Vaak zijn de strookweitjes nog ver in november begraasbaar, waar de merrieweides al helemaal kaalgevreten zijn en we alweer volop hooi moeten gaan bijvoeren.

Verder proberen wij, afhankelijk van weer en grasgroei in het voorjaar, elk jaar 1 helft van ons land te hooien. Dan is elke 2 jaar alles ook eens gehooid.

Kortom TS, ik raad je aan te gaan maaien/bloten na het omweiden en indien mogelijk ook strookbegrazing te gaan toepassen.