Staltijd “ aangenaam “ maken

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
prugelpiet

Berichten: 12563
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Staltijd “ aangenaam “ maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 10:46

Die van mij staat in de winter ‘s nachts binnen. Een halve deur dus altijd naar buiten kunnen kijken. En verder eigenlijk niks. Ze kan contact maken met de buren en vermaakt zich verder met hooi, slapen en haar manen kapot schuren.

Ze heeft vanalles gehad. Gebruikt gewone likstenen niet, vreet Himalaya stenen op alsof het snoep is, en laat de rest eigenlijk allemaal links liggen. Lekkere bult hooi erin en ik nog nooit het idee gehad dat ze het saai vind.

Eilandje

Berichten: 2825
Geregistreerd: 05-01-02
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 11:09

Sinds kort ook weer ervaringsdeskundige met paard in stal, na jaren 24/7 buiten (t.g.v. medische problemen paard). Paard mag nu na een periode van diëten weer iets meer eten.

Ik heb volgende zaken in mijn stal:
- Een slowfeeder (ik heb de Deluxe van Harry’s Horse en die bevalt goed, maar er zijn er online heel veel te vinden) waar zowat altijd hooi in zit
- Naast hooi krijgt ze nog drie andere soorten ruwvoer op verschillende momenten (gehakseld – krijgt ze bij de balancer, in een blok samengeperst ruwvoer en geweekte wiesencobs)
- Twee likstenen (Himalaya en één met extra magnesium)
- En dan probeer ik iedere dag nog wat takken (die bindt ik met een stro-touwtje vast aan de wand) of netels of distels o.i.d. te geven.
- Ik heb pas een flex and fun bal gekocht en de bedoeling is om voortaan het onkruid en kleinere takjes daarin te geven. Gisteren pas voor het eerst gevuld dus ik kan nog niet zeggen of de aankoop de moeite waard is of niet.

Maar ik had haar toch liever 24/7 buiten :)

lnvdh
Berichten: 956
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 11:20

ik zou mijn paard heel graag 24/7 buiten willen laten lopen in de winter maar dat gaat helaas niet op mijn huidige stal. in de directe omgeving zijn er wel plekken waar hij 24/7 buiten kan maar daar is nul beschutting, geen schuilstal niks. ik vind dat een no go. mijn paard moet ten alle tijde een keer droog kunnen liggen in de winter of natte periode en ten alle tijden moeten kunnen schuilen voor regen en wind.. doet ie t niet ook prima maar t moet hem wel aangeboden worden

gelukkig is waar ik nu sta de Max staltijd niet langer dan 9-10 uurtjes gemiddeld. daarom staan ze dus alsnog 13-15 uur buiten.. die 9 uur op stal ligt hij wel languit te slapen. de stro zit in zijn manen en menig keer moet hij morgens gewekt worden. ik geef hooi uit een net.. niet ideaal maar als ik het los op de grond gooi gaat het of heel zijn box door of het is binnen no time op. ik heb een zoutblok en een mineralenblok en hij kan met een ander paard kroelen door een open bovendeur, Komend winter wil ik idd iets van een voerballetje ophangen en wilgentakken oid scoren.. Is het ideaal?? nee, maar ik berust me erin dat er legio paarden slechter staan, die maar 2-3 uurtjes per dag in een postzegel paddock staan de mijne komt tenminste op een redelijk stuk zand te staan van denk 500m2 en verharding van150m2 en nooit alleen maar met zijn hele kudde van 5 paarden en een pony. en altijd wel plek voor droge voeten.

DuoPenotti

Berichten: 29484
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Staltijd “ aangenaam “ maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 11:28

Mijn merrie heeft hier aan huis tot de 3 jaar 24/7 buiten gestaan met haar vriendinnetje vanuit de fokker samen gekomen.
Met de 3 zijn ze in de nacht binnen gekomen.
En als er een paard is dat graag binnen staat is het mijn merrie wel :D
Ik geloof dat toen ze nog 24/7 buiten stond ook stik jaloers was op mijn oudje die wel naar binnen mocht. :P

Mijn ruintje was het al gewend en vind het ook prima.
Elke avond komen ze fijn naar binnen, vliegen in de ochtend ook niet naar buiten.
Ook als de door omstandigheden eens eerder binnen staan zie ik geen verandering in gedrag.
In de nacht hebben ze een slowfeeder hooinet. Ook altijd een plakje stro.
In de avond krijgen ze op de grond hooi en een beetje bietenpulp.
Ze kunnen elkaar zien, maar meer is er eigenlijk niet te beleven.

Toch heb ik altijd het idee dat ze het gewoon fijn vinden op stal.
En ze weten dat ze toch ook altijd weer naar buiten gaan. Dat scheelt denk ik wel.
365 dagen in de week staan ze op de wei. Waar altijd gras in staat en hooi ligt incl schuilstal.
Met heel slecht weer eens eerder naar binnen, wat ze vaak zelf dan ook weer eerder willen dan wat ik doe }>

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 14:11

Muze schreef:
Lekker languit droog slapen vind ik belangrijk.
Op een goede 24/7 buitenplek is dat niet altijd te krijgen, die ontspanning


Op een goede plek is dat juist wel.

Op een goede plek, is de samenstelling van de paarden zo, dat ze wel tot ontspanning komen, allemaal voldoende eten, droog kunnen staan en liggen etc. Juist waar men te kort komt, gebeurt dat niet.

Een schuilstal is belangrijk. Ik hoef ze niet op te sluiten, omdat ze zelf kunnen kiezen. Ik zie ze dus wel schuilen, soms lang, soms kort. Maar echt nooit zoveel uren achtereen als dat ik ze zou opsluiten voor een nacht.
Dat zie ik ook terug aan waar ze mesten, hebben gelegen etc.

Maar alles valt of staat met de omstandigheden en dus ook de kudde.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Staltijd “ aangenaam “ maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-21 14:13

Ja, en daarom zeg ik: blijf kijken.
Ja een perfecte 24/7 buiten plek is helemaal geweldig
Maar de realiteit is vaak anders. En ook niet relevant voor dit topic trouwens.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 14:16

Muze schreef:
Ja, en daarom zeg ik: blijf kijken.
Ja een perfecte 24/7 buiten plek is helemaal geweldig
Maar de realiteit is vaak anders. En ook niet relevant voor dit topic trouwens.


Ik reageer erop, omdat je schrijft; op een goede 24/7 buitenplek. Dan is het dus geen goede plek.

Die goede plekken komen steeds meer.

Het is in die zin relevant, dat het te maken heeft met de keus die mensen maken en wat men op stal wil compenseren.

Shenavallie
Berichten: 11576
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Re: Staltijd “ aangenaam “ maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 14:21

Ik geef mijn merrie 's avonds naast het hooi ook nog een beetje lucerne, zodat ze wat langer bezig is met kauwen.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Staltijd “ aangenaam “ maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-21 17:49

Bedoel niet dat jouw opmerking niet relevant is superpony. Maar juist de mijne, dat de realiteit vaak anders is.
In mijn geval zou ik liefste hooi hebben, en als ik daar 24/7 buiten voor op moet geven dan is dat zeker een grote overweging, maar ik vind goed voer net wat belangrijker dan 24/7 kunnen rondlopen. Als beide geen optie is, bedoel ik dan.

superpony
Berichten: 25400
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Staltijd “ aangenaam “ maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 22:02

Dat zijn wel afwegingen steeds. In pension ook veel problemen gehad om verpakt, verhuisd, zodat we zelf konden inkopen etc. Toen ook een tijd het 24/7 buiten opgegeven, maar het verpakte had teveel negatief effect op de darmen, dus moet je wat inderdaad.

Heb je al gekeken op de fb pagina van Ukkie's paradise? Zij heeft een pluk folder en laat ook weleens zien wat ze erbij aanbiedt.

Muze
Berichten: 5273
Geregistreerd: 24-04-20

Re: Staltijd “ aangenaam “ maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-21 13:05

Iemand ook tips om bijvoorbeeld wat kruiden of bladeren/ takjes in te doen? Een soort bal of klein netje ofZo?

Autumnn

Berichten: 8039
Geregistreerd: 26-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 13:09


Daphara

Berichten: 7211
Geregistreerd: 05-08-16
Woonplaats: Aan de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 14:51

Amber_anne schreef:
Daphara schreef:
Mijn paard is dol op zijn Equifirst lik-emmer

Een grote emmer met 25 kg mineraal liksteen achtige substantie. Verzenden is piep duur, dus kijk of je het in de buurt kunt vinden.

[ [url=m/oXLsRD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die van mij zijn er dol op en naast een zoutsteen is het een fijne aanvulling. Een vriendin heeft ze op de paddocks staan.


Even een vraag tussendoor. Smelt dit niet heel snel buiten? Die van mij heeft geen schuilstal dus ik ben bang dat dit snel weg is


Nee, dit smelt niet, is zo hard als beton (en met 25 kg ook zo zwaar) maar er kan wel water op komen te staan natuurlijk.
Je zou elke keer net boven de rand van waar de vulling zit een gat kunnen boren om het water weg te laten lopen. Als er weer een paar cm afgelikt is, weer een nieuw gat. Dat is gewoon met een accuboor te doen.

Ideaal is wel als het enigszins droog kan staan.
Met 1 groot paard (Shire) gaat er bij mij ongeveer 1 cm per maand af. De emmer is zo’n 30 cm hoog.
Maar bij mij staat die op stal waar hij 12 uur per dag staat.

Amber_anne

Berichten: 6918
Geregistreerd: 09-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-21 15:16

Amber_anne schreef:
Daphara schreef:
Mijn paard is dol op zijn Equifirst lik-emmer

Een grote emmer met 25 kg mineraal liksteen achtige substantie. Verzenden is piep duur, dus kijk of je het in de buurt kunt vinden.

[ [url=m/oXLsRD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die van mij zijn er dol op en naast een zoutsteen is het een fijne aanvulling. Een vriendin heeft ze op de paddocks staan.


Even een vraag tussendoor. Smelt dit niet heel snel buiten? Die van mij heeft geen schuilstal dus ik ben bang dat dit snel weg is


Nee, dit smelt niet, is zo hard als beton (en met 25 kg ook zo zwaar) maar er kan wel water op komen te staan natuurlijk.
Je zou elke keer net boven de rand van waar de vulling zit een gat kunnen boren om het water weg te laten lopen. Als er weer een paar cm afgelikt is, weer een nieuw gat. Dat is gewoon met een accuboor te doen.

Ideaal is wel als het enigszins droog kan staan.
Met 1 groot paard (Shire) gaat er bij mij ongeveer 1 cm per maand af. De emmer is zo’n 30 cm hoog.
Maar bij mij staat die op stal waar hij 12 uur per dag staat.[/quote]

Dankje voor het antwoord, ik ga er voor de winter eentje aanschaffen