Staltijd “ aangenaam “ maken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muze

Staltijd “ aangenaam “ maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-21 19:23

Omdat ik niet uitsluit dat mijn huidige pony ergens in de toekomst wellicht de nachten op stal zal gaan…( nu nog 24/7 buiten maar dat is hier in de omgeving drama).
Wat doen jullie zoal om de tijd op stal zo aangenaam mogelijk te maken? Ja, 24/7 is ( mits aan alle voorwaarden voldaan kan worden!!) misschien “ het beste”, maar soms is iets gewoon wat het is.

Welke slowfeeders bijvoorbeeld?
Voeren jullie dan nog iets van takken of andere dingetjes bij? Andere ideetjes?
Nog niks concreets hier, dus ik zoek het echt algemeen.
Zelf vind ik sociaal contact super belangrijk, een box die helemaal dicht zit wil ik sowieso niet.

Majolen

Re: Staltijd “ aangenaam “ maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 19:26

Op marktplaats worden momenteel zat goedkope slowfeeders aangeboden.

Verder een lekkere laag stro en voldoende frisse lucht.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-21 19:26

Ja de laatste vind ik ook wel bijna vanzelfsprekend? Maar misschien niet voor iedereen.

Welke slowfeeders zijn prettig? Of zit er weinig verschil in?

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 19:28

Eentje die makkelijk te vullen is en stevig genoeg is. :D

Ik heb ze van Harry's Horse

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 19:29

ik heb een oudere merrie die onbeperkt mag eten,dus geen slowfeeder in de stal.
een flinke bult hooi en ze staat wat te dutten of te eten en dan is het eigenlijk ook goed.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 19:30

Misschien niet helemaal de tip waar je naar op zoekt bent, maar ik wil hem toch geven: alles wat je met je paard wilt doen (trainen, borstelen, tutten, aan de hand wandelen...) zoveel mogelijk/altijd in de staltijd doen en niet in de buitentijd.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-21 19:31

Dat kan natuurlijk ook zeker.
Mij leek voor echt de nacht zeg maar een slowfeeder wel praktisch, dat verlengt wat eettijd.
Maar bij een ouder dier ( of een schrale) zou ik daar dan ook niet perse voor kiezen.

Gini ja. Alleen soms kan dat niet altijd.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 19:32

- Een voldoende grote stal (minimaal (2x schofthoogte)² ), wat voor de meeste paarden betekent groter dan een 3x3 box.
- Onbeperkt ruwvoer uit een slowfeeder, maar dat mag ook zeer arm ruwvoer zijn (eventueel gedeeltelijk stro, mits het paard dat wel eet).
- Fijne buren waar het paard geen stress van heeft.
- Dikke laag bodembedekking, minimaal 10kg/m2 aan strooisel. Hier bevalt 25cm houtvezel het beste.
- Minimaal 6 uur per dag wel buiten (hier staan ze jaarrond ongeveer 12/7 buiten. Dit bevalt ons beter dan 24/7 buiten)

Sommige paarden worden blij van een jollyball, andere paarden vinden naast onbeperkt hooi een strobed echt heel fijn (die van ons tonen zo niet). Een likit-houder met een zoutsteen is voor sommige paarden goed vermaak. Een enkel paard doet zelfs met een snoepsteen lang genoeg (minimaal een week voor een kleine steen en enkel bij gezond gewicht, niet bij overgewicht).

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 19:34

Houd hij van spelen? Dan kan bijvoorbeeld een wortelbal erg leuk zijn.
Afentoe wat wilgentakken in z'n stal, of een ander soort waar hij aan kan knagen.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 20:21

Die van mij heeft een tijd snachts binnen gestaan en dan haddden ze stallen zonder tralies dus konden ze over de rand nog kroelen samen. Ook een grote bult hooi en een liksteen

Ik moet wel zeggen dat ondanks alles die van mij begon te schoppen en ik toch de keuze heb gemaakt voor 24/7 buiten. Hou er dus ook rekening mee dat sommige paarden echt niet van een stal houden

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 20:24

Feedingmaster!

https://www.vhproducts.eu/feedingmaster

Verder is het misschien de moeite waard eens een advertentie/ oproep te plaatsen waarin je aangeeft dat je op zoek bent naar een plek waar ze 24/7 in en uit kunnen lopen?
Er zijn steeds meer bewegingspensions, leuke plekken die netjes aangepakt zijn. Misschien bij een particulier? Je weet nooit hoe een koe een haas vangt...

beegee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 20:28

Ik deed altijd wortels in het hooinet verstoppen. Dan door een of twee mazen een wortel heen steken. Leuk dat mijn paard het vond, die stormde nog net zijn stal niet in. Neus meteen in het net en zoeken maar. Die draaide hem ook echt rond om alles er uit te krijgen. Was daar best even zoet mee. Kreeg ook een erg teleurgestelde blik als ik het eens vergeten was, hij wist het echt. Na een tijdje was hij er zo handig in dat hij met een slinger het net een paar keer kon draaien. Super leuk om te zien.

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 20:36

Veel van wat je in een paddock paradise doet kan ook in stal. Dus slowfeeder, wilgentakken etc.

Ik moet zeggen dat mijn opa de starttijd vooral gebruikt om lekker te eten (geen slowfeeder, wel veel hooi) en gewoon rust te nemen. Hij is niet verveeld, want als ie vermaak wil gaat ie klieren met zn buurman. Hij pakt gewoon echt zijn rust.
Aan zijn lijf merk ik ook dat het hem goed doet. Dus nee, ik doe niet veel, maar hij lijkt het ook niet nodig te hebben.

Op de voorwaarde dat hij overdag ruim voldoende buiten komt natuurlijk. Dat is van 9 tot 19-21 (ligt aan het weer, mijn tijdsplanning en of we gaan rijden)

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-21 20:40

Ik ben ook absoluut van mening dat paarden wel
Degelijk een stal ook als prettig kunnen ervaren. Uiteraard zijn er ook paarden die echt alleen buiten willen. Ik vind: kijk naar je dier.( en je mag ook wel naar jezelf kijken…)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 20:57

ben ik met je eens!
mijn merrie heeft tot haar 26e buiten gewoond en sinds vorig jaar dus de winters op stal.
ben wel benieuwd wat ze doet nu mijn ruin niet naast haar staat, maar een vreemd paard.
maar zij is er enorm van opgeknapt. :j
ze staat droog,( is wel schuilstal,maar ging ze niet in met regen)
ze kan onbeperkt eten , geen gedoe van andere paarden in “haar” ruimte.
ze staat nu nog buiten,maar laatst voerde ik haar in het gangpad maar had ze zelf al bedacht dat ze in een lege stal wilde staan dus liep ze er in haha :D

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 21:25

Ik heb zo'n natural feeding bin, kan genoeg hooi in voor 24 uur, super chill! Heb je ook niet dat ze constant aan slowfeeders en netten zitten te trekken.

Verder heb ik ook een balletje in stal liggen, dat vind die van mij nog wel eens leuk om tegenaan te schoppen.

Een stal met voldoende licht, bij voorkeur een een binnen én buiten luik is ideaal. Z

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 21:38

Wij hebben een pp, dus ze lopen 24/7 samen buiten.

Maar ik heb tot een aantal jaren geleden wel op pensionstallen gehuurd en het is vooral de onrust op stal die ik zou vermijden.
Paarden krijgen vaak te weinig ruwvoer. Tijdens de voerronde's wordt er op veel stallen behoorlijk gebeukt en gebokt en gedaan in de stallen. Vaak komen die dan ook te weinig buiten, maar het te lang zonder eten staan, zal de onrust deels ook veroorzaken.

Goede buren. Heel veel mensen willen niet ruilen, hun eigen paarden naast elkaar, een bepaalde stal etc etc. Maar het is veel belangrijker dat de juiste combinaties naast elkaar staan.

Paarden hebben echt belang bij overzicht, alles kunnen zien en contact met elkaar. Dus daar zou ik waarde aan hechten, dat ze ruimte hebben, licht en elkaar.

Speelgoed en dergelijke geloof ik niet zo in. Heb wel een jolly bal en een yoga bal, maar kijken ze amper naar. En een stal vind ik te klein om ergens mee te spelen.
Iets ophangen vind ik ook niet altijd even veilig, maar kan natuurlijk wel veilig als daar op gelet wordt.

Ik zou hooi, stro en takken aanbieden. Eventueel wat kruiden/eetbare planten plukken. Je kan daarover lezen bij Ukkie's paradise. Die heeft een pluk boekje of zoiets.

Als het kan een uitloopje met een stuk zand en dan niet vol op de wind.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 21:45

Mijn ruin staat 's nachts op stal, hij heeft dat ook echt nodig om bij te komen van de dag. In zijn mini kudde staat hij onderaan in rang en hij durft buiten niet goed te liggen/slapen, dat doet hij dus in zijn stal.

Hij heeft een stal van 3m x 3m60 met een binnen- en buitenluik, beide luiken staan altijd open. Tenzij het in de winter keihard waait en sneeuwt en -20 is :+ Er ligt een mega dikke laag stro in zijn stal (ik kan er in zwemmen), er hangt een himalaya steen en ik heb een slowfeeder opgehangen waar ik zijn hooi in stop. De zijkanten van de stal zijn tralies, dus hij kan zijn buurpaarden zien en neuzen. Een tijd terug had ik een speelbal in zijn stal gehangen, maar die heeft hij vakkundig gesloopt :)) Ik probeer wel regelmatig 's avonds naar stal te gaan, zodat hij dan nog wat uurtjes extra uit zijn stal komt. Hij staat minimaal 8 uur per dag buiten wel.

Als ik aan wilgentakken kan komen, neem ik die ook altijd mee voor in de stal! Zelfde geldt voor kruiden en andere eetbare planten.

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 21:46

Ik gad toen mijn paard nog op stal stond altijd een Little Bit hooitas hangen: deze heeft 3x3 mazen en is aan de achterkant dicht (stevig canvas). Tijdens het eten draaide de tas wel eens om en dan moest hij hem weer terug draaien. Fijne, sterke tas en ook makkelijk te vullen.
Ik zou ook sowieso meerdere plekken creëeren waar ruwvoer te vinden is. Bijvoorbeeld een paar kleine snacknetjes of voerballen op hoogte hangen naast de slowfeeder(s) waar hij zijn hooi in krijgt.
Ik bood ook regelmatig een hooichunck aan in een snack netje.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-21 21:48

Wel echt leuk te lezen dat veel mensen toch wel moeite doen om de stal te verrijken.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 21:52

Mijn paard is dol op zijn Equifirst lik-emmer

Een grote emmer met 25 kg mineraal liksteen achtige substantie. Verzenden is piep duur, dus kijk of je het in de buurt kunt vinden.

Afbeelding

Die van mij zijn er dol op en naast een zoutsteen is het een fijne aanvulling. Een vriendin heeft ze op de paddocks staan.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 22:00

Wilgentakken ophangen. Een bosje bramentakken hoog ophangen zodat hij heel voorzichtig er de bladjes af kan eten. Een hele dikke wilgentak in zijn stal leggen, die kan hij dan fijn met zijn voortanden kan schillen. De voerbal, altijd fijn.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 22:03

Die van mij stond tot afgelopen winter s nachts op stal. Haflinger van 1.54 in en een box van 3,5x4 m.
Hij stond op een heel dikke laag vlas, kreeg een bult hooi op de grond in de hoek die de volgende ochtend nooit op was. Ik houd niet van getrek uit netten, geeft mij teveel druk op de nekwervels in een rare houding.

Ik vergat de sluitingen van de deur wel eens dicht te doen s avonds, maar hij stond er de volgende ochtend altijd nog in. Ik denk dus dat hij het er wel naar zijn zin had.

Hij lag ook altijd lekker languit s nachts, kon ik de volgende dag weer lekker poetsen :')

Dit jaar blijft hij buiten met schuilstal en hij vindt dat ook helemaal super, lekker onder t afdak staan kijken wat er allemaal om m heen gebeurt.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-21 10:07

Lekker languit droog slapen vind ik belangrijk.
Op een goede 24/7 buitenplek is dat niet altijd te krijgen, die ontspanning

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 10:33

Daphara schreef:
Mijn paard is dol op zijn Equifirst lik-emmer

Een grote emmer met 25 kg mineraal liksteen achtige substantie. Verzenden is piep duur, dus kijk of je het in de buurt kunt vinden.

[ [url=m/oXLsRD.jpg]Afbeelding[/url] ]

Die van mij zijn er dol op en naast een zoutsteen is het een fijne aanvulling. Een vriendin heeft ze op de paddocks staan.

Even een vraag tussendoor. Smelt dit niet heel snel buiten? Die van mij heeft geen schuilstal dus ik ben bang dat dit snel weg is