Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
superpony schreef:Staat ze alleen? Hoe staan de andere paarden?
Wat krijgt ze te eten?
Als het gras niks meer is, kan ze het wel koud krijgen omdat ze te weinig brandstof binnenkrijgt om warm te blijven. Dan zou je ook kunnen overleggen of er buiten genoeg hooi bijgegeven mag worden.
En anders een paar keer per dag een ruwvoer vervanger zoals; wiesencobs, grasmix etc.
Een dikke deken zou ik nog niet doen, maar een dunnere wel in overleg natuurlijk.
amdejong555 schreef:Ze staat samen met een shetlander, die had nergens last van. En ze krijgen nu een beetje hooi bij gevoerd maar dat laten ze buiten vaak liggen.
amdejong555 schreef:Hallo allemaal!
Ik verzorg een fries die gewend is aan 24/7 buiten staan. In de winter gaan ze wel vaak 's nachts op stal. Ik heb haar nu net naar binnen gehaald uit de regen om ze te poetsen. Toen viel het me op een gegeven moment op dat ze echt aan het rillen was. Van haar hele lichaam was aan het rillen van de kou. We hebben hier 1 winterdeken wat haar past dus dat heb ik maar even omgedaan. Het lijkt te helpen. Mijn probleem is nu dat ze nooit dekens draagt maar het lijkt mij nu wel beter om haar een regen deken op te doen. Ondanks dat ze nog nooit zo'n reactie heeft gehad op regen. Tips? Het is een friese merrie van 16 jaar, draagt nooit dekens en is gewend aan buiten staan in alle seizoenen.
Ik ben er trouwens niet over uit of de categorie is..
superpony schreef:amdejong555 schreef:Ze staat samen met een shetlander, die had nergens last van. En ze krijgen nu een beetje hooi bij gevoerd maar dat laten ze buiten vaak liggen.
Wat is een beetje? Heb je een goede hooibak om het in te doen?
Als de dagen korter worden is het verstandig om bij te voeren. Hooi, maar ook zoals ik schreef ruwvoer mix/vervangers. Ruwvoer eten houdt ze warm, dus dat moet echt beschikbaar zijn.
Maar ook goede beschutting of een schuilstal is echt belangrijk. Niet alleen bij regen eigenlijk.
Heb je dat niet, kan een deken wel helpen en nodig zijn.
Daphara schreef:amdejong555 schreef:Hallo allemaal!
Ik verzorg een fries die gewend is aan 24/7 buiten staan. In de winter gaan ze wel vaak 's nachts op stal. Ik heb haar nu net naar binnen gehaald uit de regen om ze te poetsen. Toen viel het me op een gegeven moment op dat ze echt aan het rillen was. Van haar hele lichaam was aan het rillen van de kou. We hebben hier 1 winterdeken wat haar past dus dat heb ik maar even omgedaan. Het lijkt te helpen. Mijn probleem is nu dat ze nooit dekens draagt maar het lijkt mij nu wel beter om haar een regen deken op te doen. Ondanks dat ze nog nooit zo'n reactie heeft gehad op regen. Tips? Het is een friese merrie van 16 jaar, draagt nooit dekens en is gewend aan buiten staan in alle seizoenen.
Ik ben er trouwens niet over uit of de categorie is..
Wat zegt de eigenaar?
Met alle respect dat je aan het zoeken bent naar wat nu te doen, het besluit is niet aan jou, maar aan de eigenaar van de Fries.
Dus mijn tip is: bespreek het met de eigenaar en doe wat de eigenaar vind dat er gedaan moet worden. Als de eigenaar geen dekens wil, dan geen deken op. Als de eigenaar niet wil dat er bijgevoed wordt, dan geen extra voeding.
Alle tips hier veranderen niets aan de situatie dat het jouw paard niet is en jij dus niet zelfstandig kan beslissen hoe dit op te lossen.
Mrs_Midnight schreef:Wist je ook al dat een paard juist rilt om zichzelf op te warmen? En dat je, door er een deken op te leggen, het lichaam verhindert dit goed voor elkaar te krijgen?
Binnen laten drogen is op zich prima, maar verder kan het lichaam van een gzond paard dit prima zelf op lossen.