Hoe houden jullie je bestrating rondom stal netjes?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

boemel

Hoe houden jullie je bestrating rondom stal netjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-21 12:17

Nog volop in verbouwing aan ons jaren 30 boerderijtje en daardoor niet veel tijd en energie over om het terrein netjes te houden. Tevens heb ik een chronische fysieke klachten, waardoor het niet zo snel gaat. Maar, ik vind een net terrein wel belangrijk. :D

Onze rijbak wordt 2x per week gesleept en de trekker gaat dan langs ons terras op en laat het nodige zand achter.
Ook zitmaaier gaat wekelijks het terrein over.

En dan natuurlijk nog loonwerkers, vervoer hooi, stro en mest.
Kortom behoorlijk veel veegwerk. Het gaat om een oppervlakte van zo'n 250m2 straatwerk op tamelijk onregelmatig straatwerk (vernieuwen staat op de agenda voor de komende jaren).

Ik ben aan het kijken naar handige en snelle oplossingen.
Is een veegmachine fijn? En zo ja welke? Een enorm apparaat is niet de bedoeling hoor.

Ik heb t nu met een krachtige bladblazer geprobeert, maar het zand wordt vooral uiteen geblazen.

prugelpiet

Re: Hoe houden jullie je bestrating rondom stal netjes?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 12:22

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 12:28

Ik probeer zelf vooral om zoveel mogelijk bij te houden en te voorkomen;
-Na het bakslepen net buiten de bak stoppen en met de bezem de trekker en sleep even afvegen en dan pas ermee het erf over rijden. Vrijwel al het zand blijf dan vlakbij de bak liggen en kan je makkelijk wegvegen.
-Zelfde geld na het maaien, even met de bezem het gras er af halen.
-Mest wordt hier opgehaald met een vrachtwagen met grijper, daar waait nauwelijks iets mee weg.
-Hooi en stro wordt 1x per jaar gebracht, meestal op een platte kar. Die vegen we leeg op dezelfde plek als dat we het stro gelost hebben, zodat alle losse strootjes op een plek blijven en meteen opgeruimd kunnen worden.
-Voor het wegvegen van stro/hooi gebruiken we een heksenbezem, dat werkt minder zwaar dan een gewone bezem en ik kan er makkelijker een groot oppervlak mee doen. Bladblazer ben ik geen fan van, het blaast heel veel stof op.

Geen tips voor een veegmachine dus, maar hopelijk wel iets waar je wat aan hebt.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 12:31

Met een blad blazer werkt fijn.. laatste stuk met de hand/ veegmachine vegen ( al vegen wij elke keer als er een paard van of na stal/ wei /bak gaat anders kost het 1 euro ( we hebben veegmachine die je zelf drukt en daar door de troep op veegt en heel ligt loopt )

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 12:33

Ik ga na het uitmesten heel het erf af met een bladblazer. Is er een van kärcher, met een oplaadbare batterij. Dat gaat super snel. Stro en vuiligheid blaas ik de stallen in, zand richting de paddocks en piste. Duurt ongeveer 20min om het hele terrein te doen en dan ziet het er kraaknet uit!

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 12:45

Is de indeling van jouw terrein nog aan te passen? Het pad verplaatsen doe je niet zomaar natuurlijk, evenals schuur aan je bak waar de trekker in kan blijven staan. Maar soms is een erf onlogisch ingedeeld waardoor dit soort dingen zo vaak terug komen dat het mss de investering van 1x goed aanpakken het je op lange termijn veel oplevert.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-21 18:31

GraceZarif schreef:
Is de indeling van jouw terrein nog aan te passen? Het pad verplaatsen doe je niet zomaar natuurlijk, evenals schuur aan je bak waar de trekker in kan blijven staan. Maar soms is een erf onlogisch ingedeeld waardoor dit soort dingen zo vaak terug komen dat het mss de investering van 1x goed aanpakken het je op lange termijn veel oplevert.

Ons erf is niet heel handig ingedeeld, maar woonhuis, schuur en rijbak zijn een vast gegeven en daarmee de opritten ook. We houden dus de indeling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 18:38

Ik zou ook gaan voor een bladblazer. :j Werd op enkele stallen waar ik werkte gebruikt en het is zoveel sneller, maar ook effectiever, dan vegen.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 18:40

prugelpiet schreef:
Misschien een wat minder krachtige bladblazer? Wij hebben deze: https://www.bol.com/nl/nl/p/hitachi-rb2 ... 010737099/

Word zowel buiten als binnen in de stal gebruikt.

Een veegmachine is handig, maar niet voor losliggend stro en hooi.

Ik zal hier nog even wat aanvulling opgeven. We hebben hier een stal en een loonbedrijf op 1 plek. Hooi en stro wat naar de stallen moet, moet over het hele terrein. Evenals de trekkers die overal rijden. Laten we er al mee beginnen dat wij overal de hoeven uitkrabben. Als ze uit de bak komen, ho en hoeven krabben. Uit de molen, paddock en stal idem dito. Dit scheelt je al zoveel.

Hooi en stro moet bij ons ook het hele erf over voor het staat waar het moet staan, maar dit vegen we ook vrij snel wel even weg met een heksenbezem. Slijten wat sneller, vegen 100x fijner. Als er veel zooi ligt, pakken we dus de bladblazer, maar eigenlijk hoeft dat in werkelijkheid niet zo vaak. We vegen altijd even snel met de hand het zand weer heen waar het vandaan komt en losliggend hooi en stro vegen we vaak naar binnen en dan een stal in. Dit kost je elke dag vrij weinig tijd, en maakt het weer makkelijker voor de volgende keer want dan heb je al veel minder.

Veel zand etc. vegen wij op een hoopje of de bak/paddock met een oude zitmaaier waar een veegborstel voor zit. Dit is aan de ene kant ideaal, aan de andere kant gaat de veger zo zwaar omhoog en omlaag dat ik er spierpijn van krijg :')

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-21 19:24

Oja een heksenbezem. Daar heb ik niet aan gedacht :o. Is inderdaad handig.

Een bladblazer hebben we hoe dan ook nodig, maar denk dat ik maar moet kijken naar een wat handzamer modelletje op accu.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 19:31

Ik ben super blij met onze bladblazer op accu! Is echt super handig. Gebruik hem ook na het maaien van het gazon enzo. Echt heel handig!

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-21 20:08

Sanet schreef:
Ik ben super blij met onze bladblazer op accu! Is echt super handig. Gebruik hem ook na het maaien van het gazon enzo. Echt heel handig!

Welke heb je?

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 20:15

karelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 20:47

Hier gebruiken we ook een bladblazer, echt een aanrader.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 21:33

Met een bladblazer moet je vooral gewoon handig worden heb ik gemerkt. Maar die doet het normaal wel goed voor zulke klusjes.
Je kan bvb ook de machines even in de bak/gazon afblazen voordat ze over het erf rijden.

Je hebt ook veegsystemen voor achter de zitmaaier; https://www.techniekwebshop.nl/getrokke ... DEQAvD_BwE

Je hebt "vegers" (rotterende borstels) voor op de bosmaaier, maar volgens mij ben je dan ellendig lang bezig want heel groot zijn die niet en je duwt alles verder dus moet echt "stroken" maken. Dit idee;
https://www.toolsvoordelig.nl/dux60zx15 ... BsQAvD_BwE

Je hebt ook onafhankelijke systemen met roterende borstels die ook een opvangsysteem hebben. https://www.bol.com/be/nl/p/karcher-s-4 ... mEQAvD_BwE

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 22:50

Bladblazer is idd fijn voor zand, stro, hooi en rommel. Die op accu zijn lichter maar ben je wel langer mee bezig omdat ze minder krachtig zijn. Als je fysieke klachten hebt is het dus het overwegen waard: langer bezig maar lichter: accu. Korter maar meer kracht nodig: brandstof.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-21 16:53

Bedankt allemaal voor het meedenken.
Vanmiddag is de benzine bladblazer retour gegaan en hebben we een fijne accu bladblazer aangeschaft.

Ik mocht m bij het bedrijf buiten uitproberen en heb inmiddels een groot deel van ons eigen terrein schoon :D