Meer stro dan hooi

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jacomijn1

Meer stro dan hooi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-21 18:38

Ik heb een flink aantal balen natuurhooi gekocht van een boer. Niet bemest en mooi droog spul.
Maar zo grof stengelig heb ik het nog niet gehad dat ze veel laten liggen.
Wat is jullie ervaring met natuurhooi en grof stengelig spul.
Is dat goed voor de paarden?
Ze krijgen onbeperkt met slowfeeders.
Hij wil het overigens niet terug nemen

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-21 18:40

Afbeelding

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 18:41

Misschien een foto plaatsen zodat we ff kunnen zien hoe het eruit ziet?
Mijn paard is ook kieskeurig en eet ook niet zomaar elk voor geschoteld hooi.

Maar niet terug nemen vind ik ook niet zo netjes..

Cinnepin

Re: Meer stro dan hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 18:42

oh foto staat er, word uit de foto niet veel wijs eigenlijk

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-21 18:44

Als je inzoomt op de foto kan je zien wat ik bedoel , ik heb zo geen andere

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 18:45

beetje verkeerd licht denk ik

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 19:11

Grofstengelig maakt het nog geen stro natuurlijk. Bovendien eten paarden ook stro, dus op zich is het geen ramp.

Ik denk dat natuurhooi al snel wat grover is, omdat het mede van andere planten dan gras is gemaakt. Zo te zien zitten er ook veel blad in. Dat is misschien breed, maar geen harde stengel. Het allergrofste kun je er misschien uit vissen, maar je kunt er ook voor kiezen om dat de paarden zelf te laten doen. Dat is weer extra verrijking. En als ze het gewoon opeten dan is het helemaal makkelijk. Mochten ze echt de helft niet eten, dan zou ik ermee terug gaan, want dan heb je gewoon te veel betaald per baal, maar ik zou eerst even kijken hoe het gaat.

frutsel05

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 19:11

Ziet eruit ofdat er erg veel bieze in zit. Dat is een hele stugge en dikke gras soort. En die wordt helaas niet gegeten door paarden. Ook niet door koeien trouwens. Helaas vorig jaar veel ervaring mee opgedaan. Het zat toen vol op in ons voordroog. Heb nog nooit zoveel weg gegooid.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 19:14

Is uitgegroeid gras, dat verhout aan de onderzijde en dat vinden ze minder lekker.
Niks mis mee.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 19:21

Ik zou de voedingswaarde laten testen, dan pas weet je hoe goed of slecht het hooi is voor jouw gebruiksdoel.

_CaroB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 19:22

Volgens mij is er niks mis mee behalve dat ze er misschien wat minder dol op zijn.

Jammer dat hij eventueel niet terug wil nemen..

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-21 19:42

Als ze het echt niet eten is het best kans dat dat grove geen gras maar bies is idd. Paar jaar geleden ook zulke balen gehad, en bleken inderdaad beter geschikt als stal bedekking dan als voer.. Ze vraten het echt niet.

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 12:56

grofstengelig is juist goed voor paarden, daar zijn ze op gebouwd, is heel goed voor hun darmstelsel, speekselaanmaak (dus tegen maagzweren) en ze zijn de hele dag bezig, zonder dat ze moddervet worden. Dat zacht, zoet hooi lekkerder is, daar zijn de meeste paarden het over eens ;)

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 13:21

Het lijkt eerder riet, dat het van een veld komt aangrenzend aan een sloot. Prachtig spul voor dikkertjes.
Ik doe een moord voor dit soort spul

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 13:46

Hoppit schreef:
Het lijkt eerder riet, dat het van een veld komt aangrenzend aan een sloot. Prachtig spul voor dikkertjes.

Vooral niet doen. Stuur TS maar een bericht dat je het heel hee graag wil kopen. Dan kan je het tenminste nog zelf voeren :')

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 13:47

Hoppit schreef:

Het kan dan alsnog zijn dat het land heel erg rijk bemest is waardoor de voedingswaarde heel hoog is. Hoe voedingsrijk het is kan je alleen weten als je het test. Hooi wat er "arm" uit ziet kan heel rijk zijn en andersom.

jacomijn1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-21 15:32

Ik laat t wel testen. Het probleem is ook dat ik t moet voeren aan een paard wat geen boven en ondertanden heeft door EOTRH. Het is te hard voor hem.
Heb ook een Haflinger en daar is t idd heel goed voor… lastig voeren zo…

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-21 16:16

bij mijn merrie zijn de tanden ook getrokken vanwege EOTRH, maar ze malen met hun kiezen (daar is dit grove spul prima voor, slijten de kiezen ook mooi van ;) ) Mijn merrie krijgt een deel in een fijnmazig hooinet (4cm vakjes) en een deel los op de grond en die kan met haar lippen dit soort langstengelig hooi prima uit het net halen.

Meestal is natuurhooi niet heel erg rijk bemest. Soms met wat vaste mest, maar niet met drijfmest oid

Hoppit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-21 11:11

MarlindeRooz schreef:
Hoppit schreef:

Het kan dan alsnog zijn dat het land heel erg rijk bemest is waardoor de voedingswaarde heel hoog is. Hoe voedingsrijk het is kan je alleen weten als je het test. Hooi wat er "arm" uit ziet kan heel rijk zijn en andersom.

Lol ik weet dat, er komt in mijn IR niets in wat niet getest is. Maar over het algemeen heb ik dit liever voor ze dan fijner spul. Liever rustig eten met lange tanden, dan alles in een nanoseconde naar binnenzuigen. En ja ik voer alles afgewogen en in dubbele netten met fijne maas.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 00:10

Mijn ervaring is dat ze midden in de winter graag grofstengelig ruwvoer eten. Spul dat ze nu laten staan gaat er dan in als koek!

Flash111

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 06:22

Niks mis met natuurhooi, integendeel, het bevat minder eiwitten dan grassen uit bemeste weides. Vrij van pesticiden en een grote variatie aan grassen en kruiden maken het juist zeer waardevol. Doordat het grof van structuur is wordt het minder graag gegeten dan hooi van zachte grassen maar bij voldoende aanbod halen de paarden het beste er wel uit. Dat het daarnaast nog voordeliger in aanschaf is is graag meegenomen. Voor paarden welke zware inspanningen moeten leveren zou ik het echter niet aanbevelen omdat de voedingswaarde van dergelijk hooi te weinig in hun energiebehoefte zal voorzien.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 08:08

Grof hooi is inderdaad niets mis mee, maar als je denkt dat het dat is, maar het is bies ipv gras, dan kun je lang wachten maar dat eten ze echt niet op. Zelfs de schapen lieten het liggen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 08:22

ik vind die stengels meer lijken op jonge zuring. er is trouwens ook een soort die niet zo hoog word als we normaal in de wei zien.
gedroogd lijkt het hier op en dat eten ze eigenlijk ook niet.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 09:23

Hier ook weleens dik en stug hooi gehad. Niks mis mee en ideaal voor paardjes die snel dik worden.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-21 17:28

jacolien schreef:
Ik laat t wel testen. Het probleem is ook dat ik t moet voeren aan een paard wat geen boven en ondertanden heeft door EOTRH. Het is te hard voor hem.
Heb ook een Haflinger en daar is t idd heel goed voor… lastig voeren zo…

Op zich maakt de fijnheid niet zo uit voor een paard zonder voortanden. Het vermalen gebeurt met de kiezen. Als die nog intact zijn dan kunnen ze alles prima eten. De snijtanden zijn mede voor het afscheuren van gras, maar bij hooi is dat niet nodig.

Mijn paard heeft geen boventanden meer, en kan dus niets vastpakken met zijn tanden, maar kan alle soorten hooi en kuil nog prima eten. Hij eet ook stro. Ik schud wel altijd zijn voordroog goed los, maar zelfs dat is niet echt nodig.
Hij kan zelfs gras nog prima afscheuren. Hoe hij het doet weet ik niet, maar het lukt. Het moet wel wat langer gras zijn. Korte sprietjes lukt hem niet, of hij trekt het met kluit en al eruit. :D

Maar als je toch echt fijn zacht hooi wil hebben zou ik niet voor natuurhooi gaan, maar juist voor heel puur (kweek)gras met voornamelijk blad. Misschien is voordroog een goede optie. Kuil en voordroog bevatten nog vocht, en zijn daardoor zachter. Maar ook daarin heb je natuurlijk verschillende hardheden.