Dilemma stalling

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

IndianSu

Dilemma stalling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-21 09:09

Verwijderd
Laatst bijgewerkt door IndianSu op 26-09-23 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 09:15

Misschien eerst even de training bij die kennis afwachten? Er kan best meer aan de hand zijn dan alleen een handje voer te veel ...

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 09:19

Op een stal waar ze zich niet aan de afspraken houden wil ik niet staan
Je paard woont daar en er moet wel vertrouwen zijn tussen de klant en de pension houder

Ik zou er dus voor kiezen om het paard bij je kennis te laten staan en vanuit daar een nieuwe stal te zoeken

Babootje

Re: Dilemma stalling

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 09:20

Wat voor paard heb je TS?

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-21 09:22

Verwijderd
Laatst bijgewerkt door IndianSu op 26-09-23 17:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 09:27

Je ziet op tegen de winter zeg je, dan staan ze beperkt buiten. Hoe beperkt is beperkt? Dat zou voor mij erg belangrijk zijn, heb ook ergens gestaan waar mijn pony in de winter veel binnen stond en had er gewoon buikpijn van.
Overigens moet je idd wel kunnen vertrouwen op de afspraken die je maakt.
Op zich een fijn aanbod van je kennis, dat geeft je wel wat ruimte. Je hoeft dan ook niet direct bij je huidige stal weg te gaan maar je kan wel wat gaan rondkijken en nadenken.
Wat ik je nog wel wil meegeven: Bij elke stal is wat. Het is nergens perfect. Maar je kan wel voor jezelf bedenken wat je het belangrijkste vindt en dan op iets anders 'inleveren'.

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 09:29

Ik zou ook niet op een stal willen staan waar ze het normaal vinden dat een haf1,5 kg per moet krijgen. Dan mist er wel een stukje kennis

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 09:30

En om elke verwarring te voorkomen gewoon afspreken dat je haflinger geen krachtvoer krijgt? Geef je alleen zelf wat als je op stal bent.
V.w.b. beperkt buiten, dat zou ik wel echt een ding vinden, wat is beperkt?

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-21 09:32

Verwijderd
Laatst bijgewerkt door IndianSu op 26-09-23 17:09, in het totaal 1 keer bewerkt

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-21 09:34

Verwijderd
Laatst bijgewerkt door IndianSu op 26-09-23 17:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 09:40

Een aantal uur is redelijk variabel te interpreteren. Is dat 2 uurtjes tijdens het mesten van de stallen? Mits het droog is? Of zolang het daglicht is? En ook bij regen of sneeuw?

"Een paddock" kan ook nogal divers zijn. Een postzegel van 4 x 4 voor frisse lucht? Of de grootte van een rijbak, zodat de beentjes gestrekt kunnen worden? En is daar dan ook wat te doen, of alleen maar staan?

In de mindere scenario's kun je ook een fijn "heet" paard krijgen. Denk dat je gerust verder kunt kijken als ze daar gevoelig voor is.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 09:43

Ook van vitaminebrok kunnen ze gaan stuiteren. Je hebt je paard net, dat kan ook een dingetje zijn. De meeste paarden hebben even tijd nodig om te wennen en daarna komt hun ware aard naar boven. Als jij daar niet bedacht op bent kunnen ze 'stout' worden.
Dus dat hete kan meerdere oorzaken hebben.

In de winter als ze minder buiten komen kunnen ze ook heter worden door gebrek aan beweging of door de kou.

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-21 09:46

Het is eerder richting de 2 uur dan langer, en de paddocks zijn niet groot -O- dit was sowieso al iets waarvan ik in jaar 1 wilde kijken hoe het ging en daarna indien nodig verhuizen, maar door dit incident is het in een stroomversnelling gekomen. Ik wil natuurlijk niet dat ze de hele winter in de staat van de afgelopen week is :') En het is dat ik nu niet zelf kan auto rijden, maar anders had ik er 3x per dag heen gewild om te checken hoe er gevoerd wordt.

@cissy: dat kan natuurlijk, maar ik heb haar bij de vorige eigenaar een aantal maanden lang regelmatig gereden. Ook lange buitenritten gemaakt etc. En daar was ze helemaal niet zo.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 10:13

Ach welkom in de drama van een goede stal vinden...
De stal klinkt niet als een meewerkende stal, als ik jou was zou ik naar je kennis verhuizen mits de paarden 10+ buiten komen en niet in een paddock van 6x6...
Haflingers hebben in mijn ervaring niet zoveel nodig, handje vitamine brok krijgen ze hier en onbeperkt hooi. Paarden worden simpelweg erg gespannen, zeneuwachtig als ze niet genoeg uren kunnen rennen(en echt rennen voluit) en op een lege hooi-maag staan.

Je hebt der pas een maand, het is érg wennen en leren kennen, maar als de basis van de stalling niet compleet is ga je haar waarschijnlijk verkeerd inschatten. Mijn haflinger was één klein bommetje toen hij op training stond, kon geen normale wandeling aan, weer terug bij mij (24\7 buiten, bomen, schuilstallen, hooi) weer zichzelf en daarmee is de rust wedegekeerd zal ik maar zeggen.
Nog sterkte ts, klinkt als een flinke val..

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 10:17

Dus als ik het goed begrijp vond je de stal eigenlijk al niet fijn door de kleine paddocks en korte tijd buiten?
Mag ik dan vragen waarom je toch een paard koopt?

Kun je op facebook en marktplaats geen advertentie zetten?
Dan bereik je ook wat gemakkelijker particulieren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 10:20

IndianSu schreef:
Het is eerder richting de 2 uur dan langer, en de paddocks zijn niet groot -O- dit was sowieso al iets waarvan ik in jaar 1 wilde kijken hoe het ging en daarna indien nodig verhuizen, maar door dit incident is het in een stroomversnelling gekomen. Ik wil natuurlijk niet dat ze de hele winter in de staat van de afgelopen week is :') En het is dat ik nu niet zelf kan auto rijden, maar anders had ik er 3x per dag heen gewild om te checken hoe er gevoerd wordt.

@cissy: dat kan natuurlijk, maar ik heb haar bij de vorige eigenaar een aantal maanden lang regelmatig gereden. Ook lange buitenritten gemaakt etc. En daar was ze helemaal niet zo.

Wat krijgt je paard verder nog ernaast gevoerd? 1,5 kg basisbrok per dag (een halfje per voerbeurt) vind ik nu ook weer niet heel erg veel. Basisbrok zit echt niet zoveel energie in.
Het is inderdaad ook een misvatting dat een sober ras niet heet kan zijn overigens.
Wat doe je verder per dag met je paard aan werk? Als het paard erg weinig werkt, dan is voldoende hooi en een vitaminebrok ook prima, maar ik verwacht niet dat het erg veel uitmaakt in heetheid.

ElinaSK

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 10:24

Ik ben weg gegaan van mijn vorige stal omdat er ook gewoon vaak niet aan de afspraak werd gehouden. Mijn frustratie werd op een gegeven moment zo hoog dat naar stal gaan echt niet leuk meer was. Als je geen vertrouwen meer hebt zou ik iets anders gaan zoeken, voordat je steeds gefrustreerder gaat raken want dat is echt niet leuk :(

IndianSu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-08-21 10:39

Anastasia24 schreef:
Ach welkom in de drama van een goede stal vinden...
De stal klinkt niet als een meewerkende stal, als ik jou was zou ik naar je kennis verhuizen mits de paarden 10+ buiten komen en niet in een paddock van 6x6...
Haflingers hebben in mijn ervaring niet zoveel nodig, handje vitamine brok krijgen ze hier en onbeperkt hooi. Paarden worden simpelweg erg gespannen, zeneuwachtig als ze niet genoeg uren kunnen rennen(en echt rennen voluit) en op een lege hooi-maag staan.

Je hebt der pas een maand, het is érg wennen en leren kennen, maar als de basis van de stalling niet compleet is ga je haar waarschijnlijk verkeerd inschatten. Mijn haflinger was één klein bommetje toen hij op training stond, kon geen normale wandeling aan, weer terug bij mij (24\7 buiten, bomen, schuilstallen, hooi) weer zichzelf en daarmee is de rust wedegekeerd zal ik maar zeggen.
Nog sterkte ts, klinkt als een flinke val..

Bij de kennis is dat allemaal in orde, en ook wel fijn dat ik haar er dan de eerste tijd bij heb. Ik sta wel op de wachtlijst bij een stal waar ze 24/7 buiten kan (is erg lastig hier) dus misschien kan ik die tijd zo overbruggen. Dankjewel! Ik heb mijn bovenarm gebroken, inderdaad niet fijn :')

Babootje schreef:
Wat krijgt je paard verder nog ernaast gevoerd? 1,5 kg basisbrok per dag (een halfje per voerbeurt) vind ik nu ook weer niet heel erg veel. Basisbrok zit echt niet zoveel energie in.
Het is inderdaad ook een misvatting dat een sober ras niet heet kan zijn overigens.
Wat doe je verder per dag met je paard aan werk? Als het paard erg weinig werkt, dan is voldoende hooi en een vitaminebrok ook prima, maar ik verwacht niet dat het erg veel uitmaakt in heetheid.

Ze krijgt hooi en momenteel staat ze overdag op het gras. Ik reed haar 5 x per week een half uur tot een uur, dressuurmatig in de bak afgewisseld met buitenritten. Ook nog 1 x per week longeren. Op dit moment alleen longeren en grondwerk, ik durf niet zomaar iemand op haar te laten rijden nu.

Plantje15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 10:41

Babootje schreef:
IndianSu schreef:

Ik heb als ervaring bij sobere rassen dat een heel klein beetje krachtvoer echt al een immens verschil in heetheid kan maken.
Als je een slecht gevoel hebt TS zou ik op zoek gaan naar iets anders, het is tenslotte je hobby en daar moet je je fijn bij voelen :-)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 10:45

Babootje schreef:

Voor een sober ras bijna altijd teveel 1,5 kilo. Zelfs de sobere rassen varianten.
Daarbij te weinig ruimte en je hebt zeker weten problemen. Want dat ben ik met je eens, de sobere rassen zijn dan ook heet te krijgen.

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 11:02

Ik heb ook een haflinger die snel heet wordt, dus zij krijgt aangepast voer in kleine hoeveelheid. Dit zet ik in bakjes klaar voor de stalbaas, die hoeft dan alleen het bakje in de voerbak te kieperen. Is dat geen optie bij jullie op stal? Dan weet je precies wat & hoeveel je paard krijgt :)

Verder zou je eens kunnen overwegen om magnesium te voeren, dit heeft positieve effecten op het zenuwstelsel en kan bij sommige paarden helpen om de scherpe randjes eraf te halen.

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 11:30

Kan je zelf geen potjes voer op voorhand klaarmaken? Dan ben je zeker van de hoeveelheid.

Los daarvan zou ik persoonlijk geen stal willen waar mijn paard maar 2u per dag buiten komt. Of dat nou zomer of winter is. Ik zou dus de kans grijpen om bij die vriendin te stallen, maar jij moet zelf weten wat je doet :)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 11:35

DuoPenotti schreef:
Voor een sober ras bijna altijd teveel 1,5 kilo. Zelfs de sobere rassen varianten.
Daarbij te weinig ruimte en je hebt zeker weten problemen. Want dat ben ik met je eens, de sobere rassen zijn dan ook heet te krijgen.

Minder voer is niet altijd de oplossing een paard minder heet te krijgen.
Ze staat nu voldoende buiten. Maar werkt te weinig. Als ze nu alleen op hooi / gras en een vitaminebrokje nog zo heet blijft, zal het niet het voer zijn. Het kan ook best zijn dat ze in de afgelopen periode van rijden conditie heeft opgebouwd en ze nu 'zichzelf' is en goed in dr vel zit.
Heb je al eens geprobeerd om magnesium bij te voeren?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 11:41

Nee maar 1,5 kilo en gras met een koudbloed is sowieso recept voor problemen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 11:46

Ik zou zeggen, stal 'm bij je vriendin tot je aan de beurt bent op die 24/7 buiten stalling. Lijkt mij verreweg de beste oplossing. Als je vriendin er geen probleem mee heeft dat het misschien wel een jaar of langer kan duren natuurlijk.